انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی _ درج اپلیکیشن در گوگل پلی

بعد از طراحی اپلیکیشن اندروید خود حتما به دنبال انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی هستید در همین راستا ما برای شما راهنمای کاملی از درج اپلیکیشن در گوگل پلی آماده کرده‌ایم.

 گوگل پلی با بیش از 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه، یکی از بزرگترین پلتفرم‌ها برای انتشار و فروش اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود.

برای تازه کاران، انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی شاید بنظر کار سخت و ترسناکی بیاید. مثل بقیه فروشگاه‌ها ، هر پلتفرمی که می‌آید قوانین و آیین نامه و مراحل خودش را دارد. از این رو برای اینکه از هر گونه مشکلی در آینده جلوگیری کنیم باید از این مسائل هم آگاه باشیم.

در اینجا قدم به قدم شما را در راه ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی  و درج اپلیکیشن در گوگل پلی کمک می‌کنیم تا بتوانید به راحت‌ترین شیوه ممکن اپ خودتان را در گوگل پلی ثبت کنید و انتشار دهید.

در ایران 2 پلتفرم گوگل پلی و اپ استور بیشترین کاربر را برای دانلود اپلیکیشن موبایل به خود اختصاص داده‌اند. اما انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی نسبت به انتشار اپلیکیشن در اپ استور مزایای بیشتری دارد. از ویژگی های ممتازی که می‌توان برای درج اپلیکیشن در گوگل پلی اشاره کرد؛ امکان جستجوی پیشرفته و حرفه‌ای کاربران است. در این پلتفرم افراد می‌توانند ویژگی‌های هر اپلیکیشن را بررسی نمایند. سپس با توجه به نیاز خود، مناسب‌ترین نرم افزار موبایل را دانلود نمایند. همچنین باتوجه به اینکه در ایران تعداد کاربران اندرویدی بیشتر از IOS است، انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی، فروش و دانلود بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. برای درج اپلیکیشن در گوگل پلی در ادامه به تمام نکات و جزئیاتی که باید هنگام انتشار اپلیکیشن در این پلتفرم رعایت شود؛ می پردازیم.

برخی از مزایای گوگل پلی برای انتشار اپلیکیشن در آن

امروزه آنقدر نام شرکت گوگل بزرگ شده است که ناممکن است کسی اسم این غول دنیای فناوری را نشناسد. از این رو این همه‌گیری باعث شده است تا کاربران و کارفرمایان زیادی به این پلتفرم اعتماد کنند و اپلیکیشن خود را در آن انتشار دهند. در کنار تمام ویژگی‌هایی که این فروشگاه دارد، امنیت را هم می‌توانید به آن اضافه کنید که خود آن بخش بزرگی از اعتمادپذیری را به دوش می‌کشد. همچنین کاربران می‌توانند در این فضا باگ‌ها و کمبودهای نرم‌افزار و بازی مورد نظر خود را به توسه دهنده دهنده گزارش دهند و از این طریق می‌توانند شاهد نرم‌افزاری بهینه‌تر و بدون باگ باشند.

قیمت مناسب گوگل پلی برای توسعه دهندگان

گوگل با عنوان فضایی قابل اعتماد برای کاربران و توسعه دهندگان فضایی را برای درآمدزایی هر چه بهتر فراهم کرده است. از این رو توسعه دهندگان می‌توانند با قیمت مناسبی که گوگل تعیین کرده است، برنامه خود را در فضای گوگل انتشار دهند. این مبلغ بسیار منصفانه بوده و گوگل اعلام کرده است که تنها 30 درصد از برنامه‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای را به عهده می‌گیرد. با این وضعیت بیشتر پرداخت‌ها به توسعه دهندگان اختصاص یافته و حدود 70 درصد آن را پوشش می‌دهد. با همه این مزایا بازهم گوگل برای توسعه دهندگان تخفیفاتی را هرساله اعلام می‌کند تا بتواند رضایت توسعه دهنگان و کاربران بیشتری را به دست آورد.

به صرفه بودن نسبت به اپل استور

فرقی ندارد که در دنیای امروزی مصرف کننده باشید یا توسعه دهنده، به هرحال استفاده کردن از خدمات گوگل پلی واقعا به صرفه‌تر از اپ استور است. همانطور که می‌دانید خرید اشتراک از گوگلی پلی بسیار آسان‌تر از خدمات ارائه شده در فروشگاه اپل است. با تمام ویژگی‌هایی که گفته شد، این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است خدمات مشابه یا گاها بالاتری را از فروشگاه گوگل نسبت به اپل دریافت نمایید.

گوگل پلی مکانی امن برای تجارت

پلی استور در مقایسه با گوگل پلی فضایی محدودتر تلقی می‌شود، به این دلیل که برای توسعه دهندگان سیاست‌های شدیتری را اتخاذ کرده است. از این رو تمام توسعه دهندگان نمی‌توانند پس از طراحی اپلیکیشن اندروید، برنامه خود را برای کاربرانشان اضافه کنند. برنامه‌های خاصی در این پلتفرم وجود دارد که قبل از میزبانی شما برای مشتریان ارزیابی می‌شود. یکی دیگر از مزایای گوگل پلی را می‌توان امنیت و حفاظت از حقوق کاربر در مقابل اپ استور دانست.

تنوع خدمات بالا در گوگل پلی

اگر تابه حال تصور می‌کردید که گوگل پلی صرفا برای دانلود برنامه‌ها است، سخت در اشتباه هستید. به این دلیل که هنوز به بخش کتاب‌ها، ویدیوها، موسیقی‌ها و فیلم‌ها نگاهی نکرده‌اید. شما با استفاده از فروشگاه گوگل پلی می‌توانید به محتوای باکیفیت HD با قیمت پایین دستیابی داشته باشید. تمام این ویژگی‌ها می‌تواند در کنار کارت‌های هدیه در فروشگاه پلی برای مخاطبان جذابیت بسیار بالایی داشته باشد. به این صورت که کاربران بعدا در فرصت‌هایی مناسب می‌توانند از این کارت‌ها برای خریدهایشان استفاده نمایند و از تخفیفات و مزایای آن بهره‌مند شوند.

مرحله اول: ساخت اکانت دولوپر Create a Developer Account

قبل از اینکه بخواهید اپی را در گوگل پلی منتشر کنید، ابتدا باید اکانت دولوپر گوگل برای خودتان ایجاد کنید. به راحتی میتوانید با استفاده از یک اکانت گوگل برای خود اکانت دولوپر گوگل ایجاد کنید.فرآیند ثبت نام خیلی سر راست است و فقط شما نیاز به پرداخت 25 دلار در همان ابتدای ثبت نام دارید (این هزینه را فقط یکبار پرداخت می کنید). بعد از اینکه قوانین اکانت دولوپر گوگل را خواندید و پذیرفتید; میتوانید با کارت اعتباری این هزینه را پرداخت کنید.بدلیل تحریم ها و مسائلی که برای کارت های اعتباری پیش آمده برای ساخت اکانت دولوپر گوگل و پرداخت هزینه 25 دلاری آن نیاز به کارت اعتباری دارید که شاید خرید کارت اعتباری برای شما کمی هزینه بر باشد و برای شارژ و ساخت اکانت مشکلاتی در سر راه شما ایجاد شود از این رو شرکت رایا پارس میتواند در این زمینه به کمک شما آمده و شما را از دردسرهای ایجاد و ساخت اکانت دولوپر گوگل راحت کند.

برای مشاوره جهت ساخت اکانت دولوپر گوگل و همچنین انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی میتوانید با متخصصین ما در این زمینه در ارتباط باشید.

برای تمام کردن مراحل درج اپلیکیشن در گوگل پلی ، باید تمام جزئیات مورد نیاز برای اکانت را داخل فرم پر کنید، مشخصاتی از قبیل نام دولوپر، که این نام به مشتریان و کاربران شما در گوگل پلی نشان داده می‌شود. نگران نباشید حتی بعداً هم می توانید جزییات بیشتری را وارد کنید.همچنین، بیاد داشته باشید که فرآیند ساخت و ایجاد اکانت گوگل پلی ممکن است تا 48 ساعت طول بکشد.

مرحله دوم:اکانت مرچنت را وصل کنید Plan to Sell? Link Your Merchant Account

اگر میخواهید اپ پولی انتشار دهید یا اپلیکیشن شما از پرداخت درون برنامه ای استفاده میکند، باید پروفایل پرداختی یا همان اکانت مرچنت داشته باشید. در اینجا به شما میگوییم چطور میتوانید این کار را انجام دهید:

  1. وارد Play Console خود شوید
  2. روی Download Reports –Financial کلیک کنید
  3. ‘Set up a merchant account now’ را انتخاب کنید.
  4. روی “Create” کلیک کنید.

عنوان اپ شما بعد از اینکه آن را انتشار دادید در گوگل پلی نمایش داده می‌شود. خیلی نگرانی و حساسیتی روی عنوان اپ در این مرحله نداشته باشید; بعدها هم می توانید عنوان اپلیکیشن خود را تغییر دهید.بعد از اینکه اپ را ساختید، به صفحه ورود فروشگاه منتقل می شوید در این مرحله باید تمامی جزییات خواسته شده برای اپ خود را وارد نمایید.

مرحله سوم: ساخت اپلیکیشن Create an App

حالا که تمامی تنظیمات Play Console را انجام دادید در نهایت می توانید اپ را اضافه کنید.در اینجا نحوه این کار را به شما توضیح می دهیم:

به سربرگ ‘All applications’ در منو بروید←روی 'Create Application' کلیک کنید←از منوی دراپ داون زبان پیش فرض اپلیکیشن را انتخاب کنید←یک عنوان برای اپ خود انتخاب و وارد کنید←روی “Create” کلیک کنید.

عنوان اپلیکیشن شما بعد از انتشار در گوگل پلی نمایش داده می شود. زیاد نگران نباشید بعداً هم می توانید این مورد را تغییر دهید.بعد از اینکه اپلیکیشن خود را ایجاد کردید به صفحه دیگری منتقل می شوید که در اینجا باید تمام جزییات اپلیکیشن را وارد کنید.

مرحله چهارم: آماده سازی لیست جزییات اپلیکیشن Prepare Store Listing

قبل از درج اپلیکیشن در گوگل پلی ، باید لیست جزییات اپلیکیشن را آماده کنید. تمام این جزییات به کاربرانتان در گوگل پلی نمایش داده می شود.نکته: حتماً احتیاجی نیست برای رفتن به مرحله بعد تمامی این موارد را کامل کنید. همواره میتوانید یک پیش نویس درست کنید و بازبینی های لازم را وقتیکه آماده انتشار اپ در گوگل پلی بودید انجام دهید.اطلاعاتی که برای جزئیات اپلیکیشن لازم است به بخش های مختلفی تقسیم می شود.

جزییات اپلیکیشن Product Details

در این تصویر 3 فیلدی را که باید پر کنید مشاهده میکنید: دقت کنید که حتماً تایتل و دیسکریپشن اپ شما باید بصورت ماهرانه ای نوشته شود.از کلمات کلیدی درستی استفاده کنید، ولی خیلی شورش را درنیآورید. مطمئن شوید اپ شما دارای رفتار اسپم گونه نباشد و گرنه احتمال رد شدن آن و عدم انتشار اپ در گوگل پلی هست.

تصاویر گرافیکی اپلیکیشن یا Grapphic Assets

در این قسمت شما میتوانید اسکرین شات ها، تصاویر، ویدئوها، تصاویر تبلیغاتی و آیکون ها جهت نمایش ویژگیها و عملکرد اپ را اضافه کنید.برخی ازقسمت ها در بخش Graphic Assets الزامی هستند; مثل اسکرین شات ها، یک تصویر گرافیکی برای ویژگی ها، و یک آیکون با کیفیت بالا. بقیه موارد اختیاری هستند، اما شما میتوانید موارد دیگری را هم اضافه کنید تا ظاهر اپ خود را برای کابرانتان جذاب تر کنید.

برای این بخش یک سری الزامات وجود دارد که برای آپلود فایل ها به آنها احتیاج دارید، مثل فرمت فایل و ابعاد تصاویر، میتوانید این الزامات را از این لینک بخوانید.

زبان ها و ترجمه ها یا Languages & Translations

میتوانید جزییات ترجمه شده اپلیکیشن خودتان را در قسمت جزییات اپ اضافه کنید.همچنین امکانی برای کاربران وجود دارد که میتوانند این جزییات و اطلاعات را توسط گوگل ترجمه کنند.ترجمه برای تمام زبان ها به جز Armenian, Raeto-romance, Tagalog, Zulu وجود دارد و در صورتی که شما ترجمه را وارد نکرده باشید اینکار بصورت خودکار انجام میشود.

دسته بندی یا Categorization

در این بخش باید نوع اپلیکیشن و دسته بندی مورد نظر که اپ شما به آن دسته بندی مربوط می شود را انتخاب کنید. از منوی دراپ داون برای نوع اپلیکیشن میتوانید بازی یا اپلیکیشن را انتخاب کنید.برای هر نوع اپلیکیشنی دسته بندی های مختلفی وجود دارد. دسته بندی ای را انتخاب کنید که بیشترین تطبیق را با موضوع اپلیکیشن شما دارد.برای اینکه به محتوای شما رتبه ای داده شود باید ابتدا اپلیکیشن خودتان را آپلود کنید. میتوانید این مرحله را به تعویق بیندازید.

جزییات تماس Contact Details

در این بخش باید جزییات تماس را برای مشتریان خود فراهم کنید تا از طریق آن بتوانند برای پشتیبانی با شما ارتباط برقرار کنند.میتوانید چندین راه ارتباطی در این قسمت وارد کنید، مثل ایمیل ; وبسایت ; و شماره تماس، اما وارد کردن آدرس ایمیل برای انتشار اپلیکیشن الزامیست.

سیاست حریم شخصی Privacy Policy

برای اپلیکیشن هایی که باید دسترسی های بخصوصی از کاربران بگیرند و با اطلاعات مهم کاربران سر و کار دارند، باید به صورت واضح در این قسمت توضیح دهید که چگونه اطلاعات کاربر را جمع آوری، استفاده و این اطلاعات را به اشتراک میگذارید.باید لینکی به قسمت سیاست حریم شخصی در قسمت جزییات اپ و داخل اپ اضافه کنید. مطمئن شوید که این لینک حتماً کار می کند.حالا کار با جزییات اپ تمام است. یک پیش نویس از جزییاتی که وارد کرده اید ذخیره کنید. شما همواره می توانید برخی از مراحل را به تعویق بیآندازید و قبل از انتشار اپ بعداً به آنها سر بزنید.

مرحله پنجم: آپلود APK

حالا که تمامی مراحل انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی و ساخت آن را با موفقیت به اتمام رساندید زمان آن رسیده که فایل APK اپلیکیشن خود را آپلود کنید.گوگل راههای متفاوتی را برای آپلود اپلیکیشن به شما پیشنهاد می دهد. قبل از آپلود فایل باید فایل نهایی اپلیکیشن را ایجاد کنید.

برای ایجاد نسخه نهایی، اپلیکیشنی که (در مرحله 3) ایجاد کرده اید را انتخاب کنید. سپس از منوی سمت چپ بالا  به قسمت  ‘Release management’ -> ‘App releases’ بروید.در اینجا باید نوع نسخه ای که میخواهید برای اولین ورژن از اپلیکیشن خود آپلود کنید را مشخص کنید. شما می توانید بین  internal test، closed test ، open test و production release یک مورد را انتخاب کنید. نسخه اولیه ای که انتشار می دهید به شما اجازه تست اپلیکیشن از بین گروهی از کاربران قبل از انتشار آن می دهد.این روش به شما کمک می کند که بتوانید اپلیکیشن خود را بهتر آنالیز کنید و نتایج آن را با هم مقایسه کنید و بعد از انجام این کارها آن را بهبود ببخشید و قبل از اینکه اپلیکیشن خودتان را در دسترس عموم قرار دهید باگ ها و خطاهای آن را برطرف کنید.با این حال اگر شما production release را انتخاب کنید می توانید انتخاب کنید اپلیکیشنی که آپلود می کنید فقط در دسترس کاربران کشورهای خاصی قرار بگیرد.وقتی مورد بالا را انتخاب کردید روی ‘Create release’ کلیک کنید.در مرحله بعدی برای اضافه کردن فایل APK و نام و توضیحات اپلیکیشن دستورالعملهایی که در تصویر گفته شده را دنبال کنید.

مرحله ششم: سیستم امتیاز دهی در نظر بگیرید Provide an Appropriate Content Rating

اگر سیستم امتیاز دهی برای اپلیکیشن خودتان در نظر نگیرید، اپلیکیشن شما به عنوان ‘Unrated’ لیست میشود. اپلیکیشن هایی که به عنوان ‘Unrated’ لیست شوند ممکن است از گوگل پلی حذف شوند.

برای امتیازدهی به اپلیکیشن خودتان، باید پاسخنامه سیستم امتیازدهی را پر کنید. می توانید زمانی که اپلیکیشن را در کنسول گوگل پلی انتخاب کردید به این پاسخنامه دسترسی داشته باشید برای دسترسی به این قسمت به منوی ‘Store presence’ – ‘Content rating’ در منوی سمت چپ بروید.

مطمئن شوید که این اطلاعات را درست وارد می نمایید. اطلاعات غلط باعث تعلیق در انتشار اپلیکیشن یا حذف اپلیکیشن از گوگل پلی استور می شود.یک سیستم امتیاز دهی مناسب همچنین به این موضوع کمک می کند که بتوانید مخاطب درستی را هدف قرار داده و در نهایت نرخ تعامل کاربر با اپلیکیشن بالا می رود.

مرحله هفتم: قیمت را تعیین کنید و انتشار دهید Set Up Pricing & Distribution

قبل ازینکه جزییات این مرحله را پر کنید، باید استراتژی کسب درآمد خودتان را مشخص کنید.

وقتی که استراتژی کسب درآمد از اپلیکیشن خود را چیدید میتوانید به مرحله بعد بروید و اپلیکیشن را به عنوان یک اپلیکیشن با نسخه رایگان یا پولی انتشار دهید.بیاد داشته باشید که هر وقت بخواهید میتوانید اپلیکیشن خودتان را از نسخه پولی به رایگان تغییر دهید، اما نمیتوانید اپلیکیشن رایگان را به اپلیکیشن پولی تغییر دهید.برای این موضوع، باید یک اپلیکیشن جدید تعریف کنید و قیمت آن را مشخص کنید.همچنین شما می توانید کشورهایی که میخواهید اپلیکیشن خودتان را در آن کشورها منتشر کنید انتخاب کنید و همچنین میتوانید مشخص کنید که اپلیکیشن در چه دستگاههای اندرویدی نمایش داده شود.

مرحله هشتم: انتشار نسخه نهایی برای انتشار اپلیکیشن Rollout Release to Publish Your App

کار ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی تقریبا تمام است. گام نهایی شامل بررسی مجدد و انتشار نسخه نهایی اپلیکیشن پس از اینکه از همه چیز مطمئن شدید است.قبل از بررسی مجدد و ثبت نسخه نهایی اپلیکیشن در گوگل پلی  مطمئن شوید که جزییات اپلیکیشن، سیستم امتیاز دهی و قیمت اپلیکیشن هر کدام تیک سبز را گرفته باشند.وقتی که مطمئن شدید تمام جزییات را پر کردید، اپلیکیشن خودتان را انتخاب کنید و به قسمت ‘Release management’ – ‘App releases.’ بروید. ‘Edit release’ را بزنید و تمام موارد را بررسی کنید.سپس، روی ‘Review’ کلیک کنید تا به صفحه ‘Review and rollout release’ بروید. در اینجا میتوانید تمام خطاها و مشکلات را مشاهده کرده و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.در نهایت، ‘Confirm rollout.’ را انتخاب کنید این کار هم همچنین اپلیکیشن شما را برای تمام کاربران در کشورهای هدف روی گوگل پلی انتشار می دهد.

قدم بعدی برای ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی چیست؟

اگر شما تمام این مراحل را بدرستی دنبال  کرده اید، تمامی کارها برای انتشار اپلیکیشن را با موفقیت انجام داده اید. ولی این تمام داستان انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی نیست! از این به بعد تازه کار اصلی شما شروع می شود نباید سره جای خود بنشینید و با خیال راحت فقط تماشا کنید!!!

برای اینکه بتوانید بیشترین بهره وری را از اپلیکیشن خودتان دریافت کنید و به تعداد نصب بالایی در گوگل پلی استور برسید باید اپلیکیشن شما آنقدری برای کاربران جذاب باشد تا کاربرانتان ترغیب به نصب و استفاده مداوم از اپلیکیشن شما شوند.

همچنین باید در دراز مدت هم روی اپلیکیشن سرمایه گذاری های لازم را انجام دهید و به مرور آنرا بروزرسانی کنید و همینطور بهبود ببخشید و کارایی اپلیکیشن را آنالیز کنید و آن را به محصولی بهتر برای کاربران اپ تبدیل کنید.گامهای اصولی و اساسی برای انتشار و ثبت اپلیکیشن گفته شد. نکته پایانی اینکه کار شما با انتشار تمام نمی شود بلکه تیم تحقیق و توسعه شما همواره باید فعال باشد و نظرات و پیشنهادات منتقدان و کاربران را دریافت کند و در راستای بهبود اپلیکیشن اقدام کند. اصولا سرویسها و خدماتی مورد توجه قرار می گیرند که کاربران از پاسخگویی و حرفه ای گری مسئولان آن مطمئن شوند و به آنها اعتماد کنند. بنابراین این نکته را هرگز فراموش نکنید.

خب به شما تبریک میگوییم توانستید با موفقیت تمام مراحل انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی را با موفقیت به اتمام برسانید. اگر هم موفق به اینکار نشده اید زیاد نگران این موضوع نباشید تیم متخصص رایا پارس اینجاست تا در رابطه با این موضوع به شما مشاوره های لازم را بدهد. همواره می توانید برای ساخت اکانت در گوگل پلی و انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی و یا حتی ساخت اپلیکیشن های اندرویدی و یا ios با کارشناسان رایا پارس در ارتباط باشید.

موارد مورد نیاز برای انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی

  • نام اپلیکیشن
  • توضیحات کوتاه تا 80 کاراکتر
  • توضیحات بیشتر تا 4000 کاراکتر
  • آدرس ایمیل
  • لینک شرایط و ضوابط
  • آیکن برنامه در اندازه 512*512 پیکسل به صورت png
  • بنر برنامه در اندازه 500*1024 پیکسل (افقی)
  • حداکثر 8 تا اسکرین شات از برنامه
  • نسخه release برنامه با Target API level 30 با فرمت aab
  • اعلام محدوده سنی کاربران
  • مشخص کردن category برنامه
  • زبان برنامه

 

*برای آپدیت برنامه باید هم نسخه و هم version code تغییر داده شود.

*توضیحات و ایمیل و لینک ها همه در یک فایل word ارسال شوند.

*همه فایل ها در یک فایل zip ارسال شوند.

*اپلیکیشن فالوور بگیر ها منتشر نمیشوند.

*باید برنامه مطابق قوانین ایالات متحده آمریکا باشد.

*هزینه ای که دریافت میشود بابت درج اپلیکیشن در پنل میباشد و در صورت عدم تایید و یا حذف مبلغ عودت داده نمیشود.