PBN یا شبکه وبلاگ خصوصی چیست؟
4 دقیقه
PBN مخفف عبارت Private Blog Network است که بعدها با عنوان Private Backlink Network نیز شناخته شد. اگر به مفهوم همین عبارت نگاه کنیم در یک تعریف ساده میتوان گفت PBN یک شبکه وبلاگ خصوصی است که از وب سایت های معتبر برای ایجاد بک لینک به منظور رشد و کسب رتبه برتر در موتور جستجو گوگل و بهبود سئو سایت ایجاد میشود.
بیش تر شبکه های PBN از ساختاری مانند ساختار زیر پیروی میکنند.
PBNS مجموعه ای از چندین سایت PBN است، که به یک وب سایت یا جزی از شبکه اصلی که شبکه PBN را تشکیل میدهد گفته میشود.
یکی از جزئیات بسیار مهم در شبکه های PBN این مساله است که این شبکه های PBN هیچ ارتباطی به هم ندارند.ب لکه تنها از طریق لینک سازی داخلی به هم مرتبط میشوند.
مقاله مرتبط: آشنایی با انواع بک لینک، روش های ساخت آن و تاثیر لینک سازی در سئو سایت
دلیل استفاده از شبکه های PBN چیست؟
همه ی ما میدانیم لینک ها مهمترین عامل رتبه بندی هستند،با وجود لینک های اسپم و مشکلاتی در رتبه سایت ها وجود دارد باز هم هنوز لینک ها مهم ترین و تاثیر گذار ترین عوامل در رتبه بندی محسوب میشوند
اما نکته مهم این مساله است که چه چیزی باعث می شود این استراتژی موثر باشد و به طور موثری عمل کند؟
وب سایت هایی که PBN را تشکیل می دهند، توسط گوگل به عنوان عاملی معتبر شناخته می شوند. زیرا با استفاده از این شبکه شما در واقع مجموعه ای از لینک های معتبر و مرتبط را دریافت میکنید که به رتبه بندی سایت شما کمک به سزایی میکند.
برای درک نحوه ی عملکرد یک شبکه PBN به مثال زیر توجه کنید:
در سال 2011 یک شرکت برای کمک به تمیز کردن خیابان ها در شیکاگو راه اندازی شد. آنها اقدام به طراحی سایت تحت عنوان cleanchicagostreets.com کردند.
این سایت شروع به تبلیغات در تمامی وب سایت های خبری و شرکتی و نهاد های دولتی کرد همچنین این سایت هزینه بسیار زیادی را صرف تبلیغات مختلف و خرید ریپورتاژ در سایت های معتبر کرد اما بعد از مدتی به این نتیجه رسید که پول کافی برای سرمایه گذاری روی وب سایت خود را ندارد و بعد از مدت 3 سال سایت خود را رها کرد و حتی دامنه سایت خود را تمدید نکرد.
خوب حالا دامنه این سایت لینک هایی معتبر از وب سایت های خبری و دولتی معتبر دارد و از نظر گوگل این دامنه یک دامنه قابل اعتماد و معتبر است.
پس بهتر است برای تشکیل شبکه pbn خود سراغ این دامنه ها بروید اما بیایید بررسی کنیم که چه دامنه ای بهتر است و معیار انتخاب یک دامنه مناسب چه گزینه هایی میتواند باشد؟
چهار معیار اصلی برای سنجش اعتبار یک دامنه استفاده می شود که شما میتوانید تمامی موارد را یک جا برای سنجش اعتبار استفاده کنید:
DA – به دست آوردن سنجش اعتبار توسط Moz.com
PA - به دست آوردن سنجش اعتبار توسط Moz.com
TF - به دست آوردن سنجش اعتبار توسط Majestic.com
CF - به دست آوردن سنجش اعتبار توسط Majestic.com
DA معیاری برای افزایش اعتبار یک دامنه است
مقاله مرتبط: ارائه راهکارهایی برای افزایش DA دامین اتوریتی
PA معیاری برای سنجش اعتبار یک صفحه میباشد
TF اعتماد و اعتبار لینک های وب سایت را اندازه گیری می کند.
CF میزان قدرت و کیفیت یک دامنه را بررسی میکند
DA – 18+
TF – 13+
CF – 15+
در بالا یک معیار کلی از آنچه باید در نظر بگیرید را بیان میکنیم رعایت این نکات میتواند بیان گر اعتماد یک دامنه از نظر گوگل باشد.
این معیارها نشان دهنده قدرت دامنه ای است که به آن نگاه می کنید، اما قبل از خرید موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:
Referring Domains یک متریک برای سنجش تعداد وب سایت هایی است که به دامنه شما لینک شده است .این عدد حدود 30 باشد میتوان به آن دامنه اعتماد کرد.
Backlinks این گزینه یک متریک برای نمایش تعداد لینک های موجود در سایت است.
Anchor Text یا متن لنگر – باید همواره دقت داشته باشید که انکرتکست شما یک عبارت کلیدی معمولی باشد یا یک عنوان برند.
مقاله مرتبط: انکرتکست چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟
با رعایت نکات زیر بعد از انتخاب دامنه مناسب و خرید دامنه ها سعی در راه اندازی شبکه PBN نمایید
همانطور که گفتیم، اجرای تکنیک PBN نیازمند دقت و ظرافت است. چراکه این تکنیک رسما کلاه سیاه معرفی شده است و پنالتی گوگل را به دنبال دارد. اما همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، این تکنیک می تواند کلاه خاکستری نیز باشد.پس با دقت و رعایت نکات گفته شده میتواند استفاده ای بهینه از این شبکه داشته باشید.