طراحی سایت b2b




آپشن پکیج 1پکیج 2پکیج 3پکیج 4پکیج 5پکیج 6
دسته بندی (بخش ها)
شرکت ها
محصولات
کاتالوگ ها
درخواست های خرید و فروش
قیمت (تومان) 4,000,0007,000,0009,000,00012,000,00018,000,00026,000,000
نمایش جزئیات بیشتر


طراحی سایت b2b

امروزه یکی از راههای کسب درآمد برای بنگاه های اقتصادی طراحی سایت b2b به صورت اختصاصی و متناسب با نیاز مشتری میباشد. تجارت بی تو بی یا b2b یا Business to Business به معنای تجارت شرکت با شرکت یا تاجر با تاجر است. b2b به معنای فعالیت تجاری بین تجار و فروشندگان عمده یا فروشندگان عمده با خرده فروشان است.

b2b اولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی است که بیشترین میزان سود را کسب می کند. در تجارت B2B تجار شناخت مناسبی از نیاز مشتریان خود کسب میکنند. از ویژگی های این نوع تجارت این است که واسطه ها حذف میشوند و مشتریان و تولیدکنندگان به بیشترین سود خود میرسند.

تجارت b2b در خرید و فروش عمده به کمک تجارت الکترونیک کاربرد دارد چرا که خرده فروشی در اینترنت مخصوص کالاهای خاصی است و با خطرات زیادی مواجه است.

سایت B2B به سایت هایی گفته میشود که این امکان را برای ما فراهم میکنند تا کالای خود را در آن برای عرضه به مشتری و در دید مشتری قرار دهیم. کاربران سایت های b2b میتوانند از تمامی شرکت ها، تولیدکنندگان عمده، شرکت های بازرگانی، شرکت های واردات و صادرات و تمامی کسانی که مایلند بصورت تبلیغاتی در سایت عضو شوند و در کنار شما کالایشان برای فروش معرفی نمایند باشند.

مهمترین اصل در موفقیت طراحی سایت b2b، طراحی و پیاده سازی حرفه ای و اصولی این سایت ها می باشد. به طوری که در طراحی سایت B2B، تمام موارد مورد نیاز یک تجارت B2B رعایت شود و برای هر یک از آن ها فیلد های مشخص و قابل درک برای تمامی کاربران در نظر گرفته شود.

نکته مهم دیگری که در طراحی سایت b2b باید به آن توجه داشت، تا این سایت ها به نتیجه مطلوب برسند، رعایت اصول بهینه سازی و سئو سایت برای موتور های جستجو می باشد تا این وب سایت ها بهتر و سریع تر به کاربران معرفی شود. با توجه به این نکته که در هر صنعت بالای هزاران مجموعه بطور مستقیم و یا وابسته فعالیت دارند. تعداد صفحات سایت های b2b بطور طبیعی بسیار زیاد میباشند (بطور معمولی بالای 30 هزار صفحه) که این صفحات شامل معرفی شرکتها، محصولات شرکت ها، اخبار، مقالات علمی، لیست قیمت مواد اولیه، معرفی متخصصین (کاریابی) و ... میباشد. و در نتیجه یک سایت با چنین ماهیتی صفحات بسیار زیادی را در نتایج موتور جستجوگر به خود اختصاص میدهد. و بیشترین ورودی این سایت ها از طریق جستجو در موتور جستجوگر گوگل میباشد و نه از طریق ورود مستقیم به سایت، پس باید مجموعه های سرمایه گذار در عرصه b2b بسیار به مبحث سئو توجه نمایند.

وب سایت b2b برای معرفی پتانسیل های تجاری چند بنگاه اقتصادی استفاده میشود. در سایت های b2b شما میتوانید اطلاعات کاملی از محصولات، خدمات، رزومه، اطلاعات تماس شرکت های عضو دست یابید. کسب درآمد اکثر سایت های موفق b2b از طریق گرفتن حق عضویت میباشد. که حق اشتراک معمولا سه ماه، شش ماه و بطور معمول سالانه میباشد. در سال های اخیر تعداد سایت های بیزینس تو بیزینس افزایش یافته اند و علت موفقیت جذب آنها یکی ارائه خدمات از طریق پرتال میباشد و دیگری کسب جایگاه در موتور جستجوگر گوگل میباشد. بگونه ای که پرتال های b2b خدماتی مانند: ارسال اس ام اس، چت آنلاین با مشتری، کسب اطلاعات متقاضی سرویس ارائه شده، مدیریت محصول، ارائه رزومه شرکت، گواهینامه های شرکت، ارسال ایمیل، درج کاتالوگ علمی محصولات، دریافت سفارش مشتری (از طریق اس ام اس، ایمیل، پرتال)، درج اخبار داخلی شرکت، ارائه لیست قیمت محصولات، درج بنر تبلیغاتی، درج آگهی ویژه، درج فیلم و مقالات آموزشی، سایت زیردامنه، دریافت مناقصات و ... میباشد. و باید به این نکته اشاره کرد که پرتال b2b برای گردهمایی عرضه و تقاضاست و کلید اجرایی این موضوع فقط و فقط کسب جایگاه بخش های مهم سایت b2b در موتور جستجوگر گوگل میباشد. 

هزینه طراحی سایت b2b نسبت به سایر سایت ها بسیار سنگین میباشد. زیرا این سایت ها 3 بخش دارند که شامل: سایت و پنل مدیریت، پنل مدیریت اعضا بنگاه اقتصادی و پنل کاربران متقاضی. سایت های موفق b2b بیشترین هزینه را برای نیروی انسانی انجام میدهند که شامل درج محتوا (مقالات و محصولات) و کنترل محتوای اعضا میباشد و همچنین هزینه بازاریاب برای افزایش تعداد مجموعه های تجاری و تبلیغات است.

موفق ترین سایت های b2b در زمینه های تخصصی فعالیت میکنند و یک صنف را مورد هدف قرار میدهند. میتوان گفت سایت هایی که ده سال پیش در ایران در زمینه Business to Business شروع به فعالیت کردند، هزینه معرفی و فرهنگ سازی استفاده از این سایتها را پرداخته اند و راه را برای سایت هایی که امروزه شروع به فعالیت مینمایند را باز کرده اند. یکی از شاخص ها و خدماتی که این نوع سایت ها که امروزه اضافه کرده اند، ارائه سایت زیردامنه به اعضا میباشد. این قابلیت باعث میشود تا اعضا بیشتر احساس استقلالیت بکنند. وب سایت هایی که یک صنعت را مورد هدف قرار میگیرند، در طول یه بازه زمانی کوتاه شناخته میشوند و درصورتی که شما اولین پرتال را داشته باشید راه را برای نفر دوم بسیار سخت کرده اید.

یکی از بزرگترین امتیاز های وب سایت های B2B که پس از گذشت حداقل دو سال دست پیدا میکنند. رسیدن به اطلاعات جامع از عرضه کنندگان، تقاضا کنندگان، اطلاعات نیروهای انسانی فعال یک صنف، فرهنگ رویه تقاضا کنندگان، زمان نیاز تقاضا کنندگان (ازطریق رویه فرهنگ تقاضای سال گذشته)، پیش بینی نیاز جامعه (از طریق آمار بازدیدکنندگان صفحات)، شناسایی خلاء های صنف هدف (از طریق مراجعات) و ... میباشد. و شما از طریق این پرتال بزرگترین داده های یک صنعت را دارید.

یکی از نکاتی پروژه های b2b باید به آن توجه نمایند اعلام لیست قیمت مواد اولیه آن صنف است. زیرا تاثیر گذار ترین بخش برای محاسبه قیمتی کالاها میباشد. و باید حتما از نمودار قیمتی استفاده شود. بدلیل پهناور بودن کشور عزیزمان ایران در برخی از نقاط قیمت های برخی مواد اولیه متفاوت میباشد و لذا شما میتوانید در یک بازه قیمتی (حداقل و حداکثر) اعلام نمایید.

برای طراحی سایت b2b بهتر است که در قدم اول شما یک سایت ساده از ارائه خدمات به اعضا داشته باشید و در ادامه راه های توسعه را مشخص نمایید. علت آن این است که در یک صنعت قوانین دولتی و اقتصادی نقش بسزایی دارند و پیاده سازی هر استراتژی در این توع پرتال ها حداقل بازه زمانی بین 4 ماه تا 8 ماه را دربر میگیرد. و راه اندازی اولیه خود پرتال بطور متوسط بین 6 ماه تا 18 ماه میباشد. یکی از مواردی که در راه اندازی پرتال های B2B شاهد آن هستیم، راه اندازی سامانه کاریابی میباشد. ولی لازم است به این نکته توجه کنیم که چرا هیچ پرتال b2b در داخل ایران این قابلیت را ندارد. یکی از نکاتی که سرمایه گذاران در این عرصه باید توجه کنند این است که باید مجموعه هایی (اعضا ارائه دهنده خدمت یا محصول) وارد سیستم شوند که دارای مدرک حقوقی (مانند مجوز کسب) معتبر دارند. و از افرادی که فاقد مجوز هستند خودداری نمایید.

در همین راستا شرکت رایا پارس با تلفیق دانش و استراتژی متخصصان خود علاوه بر طراحی اختصاصی سایت b2b برای شرکت های تجاری، این امکان را نیز به مشتریان می دهد تا با بهینه سازی سایت خود سبب ارتقای رتبه در گوگل و در نتیجه افزایش ترافیک سایت  مورد نظر گردند.