نکات مهم طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای
7 دقیقه
تا زمانی که شما دست به طراحی سایت نزده اید و سایتی برای ارائه به مشتریان یا کاربران خود نداشته باشید و همچنین سایت شما بازدید کننده ای نداشته باشید خیلی نمی توان حدس درست و حسابی از اینکه موفقیت سایت و یا نرخ تبدیل سایت چقدر است زد. اما با این حال همیشه در طراحی سایت فروشگاهی نکاتی وجود دارد که رعایت کردن آن ها از ابتدا ضروری و لازم است و این نکات می تواند کمک بسیار زیادی به موفقیت سایت و کسب و کار شما نماید.
نکات مهم در مورد طراحی فروشگاه اینترنتی
در اینجا باید این نکته را هم به شما گوشزد کنیم که صرفاً طراحی عالی یک فروشگاه اینترنتی فروش خوب آن را به هیچ وجه تضمین نمی کند. شما باید از ابزارهای متفاوتی در این زمینه بهره بگیرید و حتما برای برندسازی و کار بر روی برند کسب و کار خودتان هم فکر و استراتژی مناسبی داشته باشید. بهترین استراتژی برای هر سایت فروشگاه اینترنتی در درجه اول می تواند سئو باشد. سئو سایت فروشگاه اینترنتی به این منظور است که باید نکات مختلفی که به کاربر کمک می کند تا هر چه راحت تر بتواند خرید خود را انجام دهد و هر چقدر بهتر و سریع تر بتواند با سایت ارتباط برقرار کند و همچنین وقتی کاربری در موتور جستجوی گوگل در مورد کلمات کلیدی کسب و کار و سایت شما جستجو کرد بتواند به راحتی در صفحه اول گوگل شما را پیدا کرده و از این طریق نیاز خودش را برطرف کند و از این طریق می توانید فروش خود را چند برابر کنید.
ولی ما در این مطلب قصد نداریم به شما نحوه سئو سایت فروشگاهی را آموزش دهیم بلکه می خواهیم نکات مهمی که باید هنگام طراحی سایت فروشگاهی به آن توجه ویژه ای کنید را برای شما شرح دهیم تا از این طریق بتوانید سایت فروشگاه اینترنتی خود را طبق اصول آن طراحی کنید و بی شک این امر در جذب مخاطب و فروش بیشتر سایت تاثیر بسزایی دارد.
1- طراحی ساده و دور از شلوغی
بررسی ها نشان می دهد که طراحی سایت فروشگاه اینترنتی با پیچیدگی های زیاد و بهم ریختگی و شلوغی در فروش سایت تاثیر مستقیم دارد و این موضوع کاملا برعکس یکدیگر عمل می کنند. یعنی هر چه پیچیدگی و شلوغی سایت بیشتر باشد فروش و نرخ تبدیل کاربر کمتر می شود. البته ذکر این نکته هم در اینجا حائز اهمیت است که این حرف به این معنا نیست که اطلاعات کافی در اختیار کاربر قرار ندهیم و از عکس های محصول خود کم کنیم، بلکه حتما باید توجه کنید که در این موضوع بیش از اندازه زیاده روی نکنید. زیرا قرار دادن متن و عکس زیاد در صفحه نه تنها باعث بهبود سایت شما نمی شود، بلکه باعث می شود کاربران سایت را به سرعت ترک کنند و این به سئو سایت ضربه بدی وارد می کند. همیشه سعی کنید اِلِمان های سایت را طوری بچینید که کاربر دچار سردرگمی نشده و سریع به جواب خودش برسد.
2- از تصاویر باکیفیت استفاده کنید
بدون شک یکی از ملزومات یک وب سایت فروشگاهی حرفه ای عکس های باکیفیت ولی کم حجم آن است. برای هر محصول باید عکس هایی باکیفیت و در عین حال کم حجمی در نظر بگیرید، زیرا اگر غیر ازین باشد، تاثیر منفی بسیاری بر تجربه کاربری می گذارد و همچنین تاثیر آن روی فروش سایت است.
اگر توان مالی خوب و شخص مناسب این کار را در اختیار دارید، می توانید خودتان از محصولاتتان عکس های حرفه ای بگیرید و آن ها را درون سایتتان قرار دهید. با این کار می توانید از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرید و ظاهر حرفه ای تری به محصولات سایتتان بدهید. تجربه نشان داده که این امر برای کاربران سایت هم قابل لمس هست و همچنین این که کاربران به سایت هایی که عکاسی حرفه ای جداگانه ای برای سایت خود انجام می دهند، اعتماد و اطمینان بیشتری دارند. البته اگر این امکان برای شما فراهم نیست زیاد نگران نباشید، به این دلیل که می توانید عکس های محصولتان را از اینترنت و باکیفیت خوب و در زوایای مختلف تهیه کنید؛ همچنین با کمی تغییرات در آنها جلوه حرفه ای تر و اختصاصی به آنها بدهید.
مقاله مرتبط: آشنایی با روش های بهینه سازی تصویر در یک نوشته
3- از رنگ های جذاب استفاده کنید
شاید در نگاه اول این موضوع اهمیت زیادی نداشته باشد ولی رنگ بندی هر سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این بدین معنی نیست که از رنگ های زیادی در طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای استفاده کنید. به این معنی است که استفاده از تنها یک رنگ در طراحی سایت فروشگاهی خیلی خسته کننده بنظر می رسد، پس همواره سعی کنید از طیف رنگی مناسب با رنگ برند خودتان استفاده کنید.
نکته مهم: رنگ هایی که برای دکمه های سایت انتخاب می کنید، خیلی مهم هستند. دکمه هایی مثل دکمه " افزودن به سبد خرید" این موضوع تاثیر بسیار چشم گیری بر نرخ تبدیل وب سایت فروشگاهی شما خواهد گذاشت.
4- همیشه مهم ترین ها را بالاترین قرار دهید
همیشه سعی کنید فضای بالایی سایت را از مهم ترین محصولات پر کنید. همچنین اطلاعاتی را قرار دهید که موجب ترغیب بیشتر کاربر به خرید می شود. در نتیجه باید سعی کنید که از فضا به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.
منظور ما از فضای بالایی سایت قسمت منوی سایت و هدر سایتتان نیست. برای اینکه این فضا را بهتر درک کنید سایت را با یک خط افقی فرضی به دو بخش مساوی تقسیم کنید. منظور ما در این جا بخشی از صفحه است که در بالای این خط فرضی قرار می گیرد. چرا روی این موضوع اینقدر تاکید داریم؟ زیرا کاربر در ثانیه های ابتدایی که سایت بالا می آید و اصطلاحاٌ برایش لود می شود، دراولین نگاه این بخش را مشاهده می کند. بهتر است این قسمت را با تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه پر کنید.
امکاناتی مناسب با وسعت کسب و کار خود برای سایت در نظر بگیرید:
امکانات سایت باید متناسب با وسعت کسب و کار شما باشد. در واقع باید امکاناتی را در نظر بگیرید که به آنها نیاز دارید و سعی کنید بیشتر از آن نشود. امکانات اضافه فقط باعث سنگین شدن سایت و گیجی و سردرگمی بازدیدکننده می شود.
بیشتر بخوانید: فضای بالای صفحه در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟
5- با انواع گوشی های موبایل و تبلت ها سازگاری داشته باشد، یا به اصطلاح ریسپانسیو باشد
با تحقیقات انجام گرفته در حوزه وبسایت های اینترنتی این آمار بدست آمده است که حدودا 70 درصد جستجوها در سطح اینترنت به واسطه موبایل ها و تبلت ها انجام می گیرد. به این دلیل که حمل ونقل آن آسان بوده و هرکسی می تواند در هرجایی از اینترنت به راحتی استفاده نماید. به همین دلیل شما باید هنگام طراحی سایت کاربران موبایل خود را جدی بگیرد، یعنی سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که روی تمام پلتفرم ها بدون اشکال نمایش داده شود. اگر شما این کار را به نحو احسنت انجام دهید، علاوه جلب رضایت کاربران وبسایت خود، می توانید رتبه خوبی از هم از گوگل دریافت نمایید. به این دلیل که گوگل در آپدیت الگوریتم های خود جدیدا کاربران موبایلی و تبلت ها را در اولویت نسب به کاربران دسکتاپی قرار داده است.
بیشتر بخوانید: وب سایت ریسپانسیو چیست؟ دلایل نیاز به طراحی ریسپانسیو
6- استفاده کردن از نماد اعتماد الکترونیک
امروزه کلاه برداری های فراوانی در حوزه اینترنت از مردم انجام می شود، از این رو اگر می خواهید فروشگاه اینترنتی خود را بر روی اینترنت راه اندازی نمایید، لازم است تا از گذاشتن نماد اعتماد الکترونیک روی آن غافل نشوید. با این کار شما می توانید جلب رضایت کاربران تازه وارد را به خوبی به دست آورید که امتیاز مثبتی برای وبسایت شما محسوب می شود. برای شناخت نماد اعتماد الکترونیک هم بد نیست بدانید که این نماد یک نشان الکترونیکی است که از طرف وزارت صنعت و معدن به فروشگاه های اینترنتی که اصول مشخص شده در این وزارتخانه را رعایت می کنند، داده می شود.
نتیجه گیری:
در طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای عوامل زیادی تاثیر گذار هستند، اما این 4 نکته ای که برای شما شرح دادیم جزء موارد مهم و اصلی برای موفقیت یک سایت فروشگاهی اینترنتی محسوب می شود. از اینکه برای سایت خود وقت کافی بگذارید هیچ وقت پشیمان نخواهید شد، زیرا پس از گذشت چند ماه، خود شما هستید که متوجه موفقیت بهتر در کسب و کارتان و فروش موفق سایت می شوید. پس در مسیر طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای برای خود سعی کنید از یک شرکت معتبر که دارای افراد زبده و متخصص است استفاده کنید.
شرکت رایا پارس در این زمینه تجربه های موفق و مشتریان متعددی در این زمینه داشته است که می توانید با خیالی راحت طراحی سایت فروشگاهی بصورت حرفه ای را به شرکت رایاپارس بسپارید و خیالتان از بابت مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم راحت باشد.
راههای ارتباط با کارشناسان رایا پارس