9 گام برای شروع یک کسب و کار آنلاین
7 دقیقه
کسب و کار آنلاین به معنای گسترش آن و قدم گذاشتن به دنیای اینترنت است. امروزه افراد بسیاری به اینترنت دسترسی دارند و بیشتر کارهای خود را از طریق آن انجام می دهند. عوامل زیادی در موفقیت کسب و کار آنلاین موثر است. مانند طراحی سایت مخاطب پسند، سئو سایت و بهینه سازی آن، بازاریابی درست و اصولی و ... . بنابراین برای ورود به دنیای تجارت الکترونیکی باید با نکات و تکنیک هایی که شما را در این راه یاری می کنند آشنا شوید. در ادامه به مراحل آنلاین سازی کسب و کار و مهمترین اقدامات برای ساخت فروشگاه آنلاین خواهیم پرداخت.
گام 1: داشتن ایده بزرگ در بازاریابی دیجیتال
هر کسب و کار موفقی از یک ایده بزرگ شروع می شود و این ایده بزرگ باید به تمام پرسشهای زیر جواب عالی دهد.
کار شما چیست؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ بازار هدف شما چیست؟ محصولات کلیدی شما چه هستند؟ چه خدماتی را پیشنهاد می کنید؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟
کسب و کارهای آنلاین باید ساده و عملی باشند. اگر با ایده خود می توانید فرآیند داد و ستد را ساده تر یا کم هزینه تر کنید، در حال حاضر برنده هستید. به یاد داشته باشید, داشتن ایده صحیح کافی نیست, باید آن را با داشتن برنامه ریزی، بزرگ و کارآمد کنید.
بیشتر بخوانید: چگونه سایتی جذاب داشته باشیم | معرفی ایده های جذاب برای وب سایت
گام 2: پیدا کردن نیازها و انتخاب بازار رقابت آنلاین
به دنبال نیازها بگردید و به آن ها پاسخ دهید, به دنبال بازاری باشید که رقابت آنلاین در آن کم است.
بهتر است به کاربران در اینترنت نگاه کنید. اینترنت یک دنیای وسیع است, شما می توانید از فروم های آنلاین دیدن کنید تا ببینید مردم چه مشکلاتی دارند و چه سوالاتی می پرسند. راه دیگر این است که به دنبال چیزی بگردید که مردم به دنبال آن هستند و سایت های زیادی آنها را ارائه نمی کنند. با بررسی برخی از سایت هایی که در حال حاضر نوعی از خدمات یا محصولات را به مشتریان خود ارائه می کنند, به آنچه که رقبای بالقوه تان برای پاسخ دادن به نیازها انجام می دهند توجه کنید و از آنها یاد بگیرید.
بیشتر بخوانید: 9+1 روش برتر بازاریابی دیجیتال برای ارتقاء تجارت آنلاین
گام 3: تحقیق بازار ( زمانی که محصول پاسخگوی نیازها باشد )
اکنون زمان آن رسیده که یک گام به عقب بردارید و همه بخش ها را با هم پیوند دهید: ایده، بازار، محصول یا خدمات شما، چگونه همه اینها به طور کامل مرتبط هستند. به طور خلاصه شما باید تحقیقی بر روی بازار انجام دهید. تحقیق بازار شامل بخش های زیادی است که باید تمام آن ها را در نظر بگیرید. مهم است که محصول یا خدمات کلیدی شما به طور کامل بازار را تحت تاثیر قرار دهد و برای اطمینان از این مورد, باید زمان لازم را صرف اعتبارسنجی و بررسی محصولات یا خدمات خود, بررسی و ارزیابی برخی از محصولات، روند انجام چند تحقیق کلیدی, برآورد عکس العمل مشتریان بالقوه تان نسبت به محصول یا خدمات خود داشته باشید. برای اعتبارسنجی و بررسی محصولات میتوانید یک صفحه فرود ایجاد کنید و در آن درباره محصول یا خدماتتان توضیح دهید و بازخورد مردم را از طریق آن مشاهده کنید.
مقاله مرتبط: صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست | نکات مهم در طراحی صفحه لندینگ پیج
گام 4: برای ایجاد برند آنلاین، رقبای خود را بشناسید
شناخت رقبا یک گام موثر در ایجاد برند آنلاین است. شما باید رقبای خود را آنالیز کنید تا ببینید آن ها چه کار می کنند.
رقبای شما چه کسانی هستند؟ چه مشکلی برای مردم وجود دارد؟ مشتریان آن ها چه کسانی هستند؟
محصولات / خدمات آن ها چه هستند؟ واکنش های مردم به محصولات / خدمات آن ها کدامند؟
رقبای بالقوه خود را با دیدن از وب سایت های آن ها بررسی کنید و توجه کنید که آن ها برای پاسخ به تقاضا چه کار می کنند. سپس می توانید از آنچه یاد گرفتید و محصولی را برای بازاری که قبلاً وجود دارد, استفاده کنید و این کار را بهتر از رقبا انجام دهید.
بیشتر بخوانید: کلید طلایی صفحه بندی سایت| راهکاری مفید برای پیشی گرفتن از رقبا
گام 5 : قانون تجارت آنلاین را یاد بگیرید
مشتاق یادگیری باشید. عوامل زیادی وجود دارند که اگر از آن ها آگاهی نداشته باشید می توانند کسب و کار شما را با شکست منجر کنند. اگر مایل به یادگیری نباشید نه می توانید یک کارآفرین باشید و نه حتی یک کسب و کار آنلاین را شروع نمایید. مقرراتی که باید در تجارت درباره اش بیشتر یاد بگیرید عبارتند از :
- امنیت و حفظ حریم خصوصی
- کپی رایت و حقوق دیجیتال
- فروش بین المللی
- مالیات بر فروش آنلاین
گام 6: سایت آنلاین خود را ایجاد کنید
زمانی که بازار و محصول خود را به دست آوردید, اکنون برای طراحی سایت کسب و کار خود آماده اید. به خاطر داشته باشید که سایت تان را ساده نگاه دارید. شما کم تر از پنج ثانیه وقت دارید تا توجه مشتری را جلب کنید در غیر این صورت, نباید انتظار داشته باشید که دوباره به کسب و کار آنلاین شما سر بزنند.
چند نکته مهم در ذهن داشته باشید:
- راهبری سایت خود را روشن و ساده و در هر صفحه یک سان کنید.
- خرید را آسان کنید بیش از دو کلیک بین مشتری احتمالی و پرداخت نباید باشد.
- وب سایت شما مغازه آنلاین شما است, بنابراین آن را برای مشتری دوست داشتنی کنید.
- محتوای قوی در سایت خود ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که از دیدگاه یک مشتری بنویسید، همیشه آن ها را در طول فرآیند فروش هدایت کرده و به آن ها کمک کنید تا براحتی به پاسخ این سوال برسند که " چه چیزی برای من وجود دارد؟ ".
- سایت خود را بهینه سازی کنید. سئو سایت یا بهینه سازی تکنیکی است که به طور طبیعی ترافیک را به یک وب سایت افزایش می دهد. به رسمیت شناخته شدن یک برند که منجر به ترقی درآمد می شود، نتیجه عملکرد SEO به طور موثر است.
بیشتر بخوانید: طراحی سایت چه تاثیری بر پیشرفت کسب و کار آنلاین در شهر مشهد داشته است؟
گام 7: محصولات و خدمات آنلاین خود را ارائه دهید
برای ارائه محصولات و خدمات آنلاین، ابتدا باید یک سایت و یا فروشگاه آنلاین بسازید که مشتریان به راحتی میتوانند در آنجا محصولات و خدمات شما را مشاهده کنند و به آنها دسترسی داشته باشند. از طریق این سایت، مشتریان میتوانند محصولات و خدمات شما را خریداری کنند و پرداخت را انجام دهند. بهتر است که برای پرداخت از روشهای امن و پراستفاده مانند کارتهای بانکی، درگاههای پرداخت آنلاین و یا اپلیکیشنهای پرداخت استفاده کنید.
همچنین، شما میتوانید از شبکههای اجتماعی و کانالهای تلگرام و اینستاگرام برای تبلیغات و فروش محصولات خود استفاده کنید. با انتشار تصاویر، ویدئوها، مطالب و محتوای جذاب و مرتبط با محصولات خود، مشتریان را جذب کنید و آنها را به خرید از شما تشویق کنید. همچنین، میتوانید از ابزارهای تبلیغاتی مانند گوگل ادز، فیسبوک ادز و توییتر ادز برای تبلیغات در جستجوهای گوگل و شبکههای اجتماعی استفاده کنید.
به طور کلی، برای ارائه محصولات و خدمات آنلاین باید از تمام ابزارهای موجود در دسترس خود استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب کنید.
بیشتر بخوانید:چگونگی طراحی صفحه محصول جذاب و کاربر پسند
گام 8: بازاریابی کنید و تبلیغات آنلاین را فراموش نکنید
زمانی که یک لیست از مشتریان برگزیده تان ایجاد می کنید، شما یکی از ارزشمندترین دارایی های کسب وکار آنلاین خود را به وجود آورده اید. شما در حال توسعه روابط مادام العمر خود با آن ها هستید. بازاریابی ایمیلی ارزان تر و موثرتر از تبلیغات تلویزیون یا رادیو است. لیست ایمیل یکی از مهم ترین دارایی هایی است که در هنگام رشد یک کسب وکار آنلاین دارید. با داشتن یک فروشگاه آنلاین یا یک کانال خرید آنلاین، لیستی از مشتریان بالقوه می توانید داشته باشید. هر چه تماس های بیشتری دریافت کنید، تبلیغ شما موفق تر خواهد بود. برای به دست آوردن یک فهرست مشتریان با کیفیت بالا، شما باید از مشتریانی قدیمی خود استفاده کنید و از آن ها بخواهید آن ها برای شما تبلیغ کنند.
بیشتر بخوانید: معرفی شیوه های شبکه سازی در بازاریابی دیجیتال
گام 9: از متخصصان و کسب و کارهای آنلاین موفق یاد بگیرید
به طور کوتاه می توان گفت: تفاوت زیادی بین کسب و کار موثر و تجارت موفق وجود دارد. زمان خود را عاقلانه مدیریت کنید و از تجربه کسانی که این کار را کرده اند و هنوز هم آن را عالی انجام می دهند، یاد بگیرید! در فروم های صنعتی و شبکه های اجتماعی که بازار هدف شما در آن قرار دارد، یک متخصص فعال باشید.
سخن آخر
برای آنلاین سازی یک کسب و کار تنها راهی که دارید این است که شروع کنید. این راهنماها را دنبال کنید و بدانید که شما نباید با اصول اولیه اشتباه کنید! در این راه از متخصصان استفاده کنید شرکت رایاپارس می تواند با بهره گیری از متخصصان خود در امر مشاوره کسب و کار و طراحی سایت, سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ تجارت شما را آنلاین کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.