تاثیر استراتژی محتوا بر سئو سایت
5 دقیقه
امروزه، بازاریابی محتوا بخشی مهمی از استراتژی مارکتینگ هر برند است؛ اما هنوز بسیاری از افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ، اهمیت یک استراتژی محتوای کاملاً برنامه ریزی شده و مستند برای سئو سایت را دست کم می گیرند.
در حقیقت، نتایج یک گزارش نشان داد که 88 درصد از مشاغل B2B آمریکای شمالی به طور فعال در بازاریابی محتوا (content marketing) مشارکت دارند. با این حال، 68 درصد از مشاغل احساس می کنند که تلاش هایشان در زمینه کانتنت مارکتینگ مؤثر نیست، در حالی که 32 درصد از مشاغل ادعا می کنند که ابتکار content marketing آنها بازده خوبی دارد. ( سئو در مشهد )
اگر می خواهید بدانید مشکل چیست، این گزارش پاسخ را به شما می دهد: فقط 32 درصد از مشاغل مورد بررسی دارای استراتژی محتوای مستند و برنامه ریزی شده هستند.
اما قبل از اینکه دلایل اتخاذ یک استراتژی محتوا (content strategy) را توضیح دهیم، ابتدا باید به تعریف این موضوع بپردازیم.
استراتژی محتوا چیست؟
شما می توانید استراتژی محتوای خود را به عنوان یک طرح اصلی تصور کنید. این طرح باید هر آنچه را که یک بازاریاب در مورد تولید محتوا می خواهد بداند، ترسیم کند. این کار را معمولاً می توان با پاسخ دادن به سؤالاتی مانند نمونه های زیر انجام داد.
- چرا ما این مطالب را ایجاد می کنیم؟
- می خواهیم چه مخاطبانی داشته باشیم؟
- می خواهیم به چه نوع عمل ها و عکس العمل هایی دست یابیم؟
- چگونه محتوا را منتشر کنیم؟
- مخاطبان ما چگونه مقالات ما را پیدا می کنند؟
- چه نوع مطالبی را می خواهید ایجاد کنید؟
- مقالات خود را در کجا و چه زمانی منتشر خواهید کرد؟
- چه کسی مسئول ایجاد محتوای شما است؟
- چگونه سبک تجاری خود را در سیستم عامل های مختلف حفظ خواهید کرد؟
با توجه به آمار گزارشی که در بالاتر گفته شد، مشاغل دارای استراتژی محتوای مستند در بازاریابی محتوا موفق تر از رقبای خود هستند.
اما واقعیت این است که بسیاری از بازاریان اهمیت یک استراتژی محتوا با برنامه ریزی دقیق و مستند را برای راهنمایی کردن تولیدکنندگان محتوا دست کم می گیرند.
5 دلیل برای شروع یک استراتژی محتوا
در ادامه به 5 دلیل برای آغاز پروسه و طراحی استراتژی محتوا می پردازیم.
-
تعیین و دستیابی به اهداف
در حالت ایده آل، تمام تلاش های بازاریابی باید شما را یک قدم به هدفتان نزدیک تر کند. با این حال، تلاش های نادرست تنها منجر به اتلاف وقت، پول و انرژی می شود.
به عنوان مثال، ممکن است شما برای مخاطبانی محتوایی ایجاد کنید که با بازار هدف شما مطابقت نداشته باشد. یا ممکن است سعی کنید محتوا را برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی ایجاد کنید، در حالی که کلمات کلیدی کم رقابت را که به احتمال زیاد نتیجه می دهند؛ نادیده بگیرید.
یک استراتژی محتوا به شما کمک می کند اهداف بازاریابی خود را مشخص کرده و اولویت ها را تعیین کنید. این موضوع، به شما امکان می دهد کار خود را برنامه ریزی کرده و اطمینان حاصل کنید که تمام تلاش های بازاریابی هدفمند است. با استفاده از یک استراتژی محتوای مستند، می توانید اطمینان حاصل نمایید که تلاشتان توسط تیم شما به نتایج دلخواه تبدیل می شود. -
افزایش پیشرفت
به گفته ربکا لیب، مشاور استراتژی محتوا، "هیچ استراتژی محتوایی بدون استراتژی اندازه گیری وجود ندارد. قبل از شروع یک اقدام محتوایی، صرف نظر از رسانه یا پلتفرم، مهم است بدانید که می خواهید به چه چیزی برسید."
به عبارت دیگر، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما معیاری برای سنجش اثربخشی ابتکار بازاریابی محتوا هستند. یک استراتژی محتوای قوی باید معیارهایی را که باید ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید، مشخص کند تا دائماً تعیین کند که آیا تلاش های شما برای بازاریابی محتوا نتیجه می دهد یا خیر. -
شناسایی فرصت های جدید
بازاریاب های موفق محتوا دائما به دنبال فرصت های جدید تولید محتوا هستند. آنها محتواهایی را پیرامون موضوعات خبری داغ ایجاد می کنند که به آن ها برای دستیابی به مخاطبان بیشتر کمک می کند.
برای کمک به این موضوع، یک استراتژی محتوای خوب باید تمام راه هایی را که یک بازاریاب می تواند برای دنبال کردن اخبار و روندها و یافتن ایده ها استفاده کند، مشخص کند. بدون داشتن یک استراتژی محتوا، تلاش برای کشف فرصت های جدید ناهماهنگ خواهد بود و این بی نظمی در انتشارات برند منعکس خواهد شد. -
کاهش هزینه ها
ایجاد و توزیع محتوا می تواند هزینه بر باشد. وقتی بازاریاب ها بدون استراتژی محتوا کار می کنند، اغلب امکان دارد فرصت بزرگتر را از دست بدهند و هزینه های زیادی را صرف پروژه های کوچک کنند و فقط بودجه محدودی را برای ادامه سال مالی باقی می گذارند.
استراتژی های محتوا به تعریف مقدار هزینه در هر پروژه، چگونگی هزینه کردن و همچنین چگونگی کاهش هزینه توسط بازاریابان (در صورت لزوم) می پردازد. -
بهینه شدن تیم بازاریابی
صرف نظر از زمینه، مسئولیت پذیری برای هر پیشرفتی مهم است. بدون استراتژی محتوای مستند، تیم بازاریابی شما نمی داند که چه مقدار محتوا باید تولید شود، در کجا باید منتشر گردد، چگونه می تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد یا هر چیز دیگری که می تواند وظایف روزمره آنها را کنترل کند.
اکثر مردم برای ادامه کار به کمی انگیزه احتیاج دارند و یک استراتژی محتوای رسمی به عنوان دعوت به عمل است. این استراتژی، معیارهای عملکرد را برای اعضای تیم تعیین می کند، برنامه کاری برای ایجاد محتوا، دستورالعمل های مربوط به مدیریت حساب های رسانه های اجتماعی، تعمیر و نگهداری سیستم اتوماسیون بازاریابی و موارد دیگر را تعریف می کند. وقتی یک استراتژی داشته باشید، همه این موارد بسیار راحت تر می شود و در نتیجه تیم بازاریابی کارآمدتری ایجاد می کنید.
جمع بندی
با تمام نکاتی که در بالا توضیح داده شد، به راحتی می توان فهمید که چرا استراتژی بازاریابی محتوا برای مشاغل و سئو سایت مهم است. بازاریابی محتوا نه تنها به شما در افزایش دید کمک می کند، بلکه می تواند به شما در ایجاد روابط قوی تر با مشتریان خود نیز موثر واقع شود.
اگر واقعاً می خواهید اهمیت کانتنت مارکتینگ را در عمل ببینید، وقت آن است که شروع کنید. در حال توسعه استراتژی بازاریابی محتوا باشید که خریداران هدف شما را در هسته اصلی خود قرار دهد. سپس، می توانید به ایجاد محتوای ارزشمندی که به افزایش نرخ تبدیل و بهبود حفظ مشتری کمک می کند بپردازید.