چرا عنوان H1 برای سئو مهم است؟
2 دقیقه
گوگل در سال 1998 توسط الگوریتم اصلی خود، سندی را با عنوان کالبد شناسی موتورهای جستجو منتشر نمود. این سند پایه و اساس بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است به طوریکه دستورالعملهای آن برای موتورهای جستجوی امروزی نیز سندیت دارد. یکی از موضوعات مهم و ذکر شده در آن که میتوان گفت جزو قدیمی ترین عوامل شناخته شده توسط گوگل در بحث سئو به حساب میآید، استفاده از H1 برای بهینه سازی موتور جستجو است.
در این سند به چند نکته بسیار کلیدی و مهم که در رتبه بندی سایت ها موثرند اشاره شده است.
1- موقعیت کلمات:
کلمات کلیدی نزدیک به بالای صفحه از اهمیت بالایی برخورد دار است.اندازه فونت استفاده شده و حتی بزرگ نویسی حروف به این معناست که به کلمات خود وزن داده ایم و وقتی وزن چیزی بیشتر است یعنی اهمیت بیشتری به عنوان یک فاکتور رتبهبندی دارد. وقتی کلمه کلیدی محتوایتان در عنوان اول جایگذاری شده باشد بیشترین وزن و ارزش را دارد و از نظر گوگل بهترین معیار برای ارتقا رتبه سایت است. تا سال 2003 سایز فونت از عوامل موثر در رتبه بندی محسوب نمیشد اما امروزه یکی از عوامل حائز اهمیت است.
2- تطبیق محتوا با عنوان:
یکی دیگر از نکاتی که اهمیت H1 را بیان میکند این است که عنوان اصلی یا همان هدینگ عنوان، به طور کامل با موضوع مقاله منطبق بوده و میتوان در نگاه اول از روی عنوان اصلی موضوع محتوا را فهمید.
جان مولر کارشناس بخش وب مستر گوگل، درباره اهمیت H1 میگوید:
در گذر زمان الگوریتم گوگل تکامل می یابد و عواملی که در گذشته فاکتورهای رتبه بندی بوده اند نیز کاملتر میشوند. پس به جای اینکه تلاش کنیم تا امتیاز های رتبه بندی را تحت تاثیر قرار دهیم، روی عناوین محتوای خود تمرکز کنیم تا به طور طبیعی، خود الگوریتم بتواند محتوا را درک کند و به موضوع آن پی ببرد. مولر پس از آن بر اهمیت عنوان به جهت ساختاربخشیدن به صفحه وب تاکید میکند.
وی می افزاید:
عنوان h1 یک روش عالی برای بهبود ساختار یک صفحه است، به طوری که کاربران و موتورهای جستجو میتوانند درک کنند که کدام قسمتهای صفحه تحت تاثیر عناوین مختلف هستند.
مولر در انتها اضافه کرد:
موضوع یک صفحه وب میتواند بدون استفاده از سرفصلها مشخص شود، اما این موضوع اهمیت استفاده از عنوانها را در صفحه کاهش نمیدهد. عناوین راهی مفید برای روشن ساختن صفحه وب سایت هستند.
وی افزود:
سرفصلهای یک صفحه به ما کمک میکنند تا محتوای آن را بهتر درک کنیم. عناوین تنها عامل رتبهبندی نیستند. ما به محتوای صفحه نیز نگاه میکنیم. اما گاهی اوقات داشتن یک تیتر مشخص، میتواند اطلاعات بیشتری در اختیار کاربر قرار دهد.