تگ H1 : کاربرد تگ H1 و نقش آن در سئو
5 دقیقه
همه ی ما درباره ی بازاریابی محتوا و اهمیت این موضوع و تاثیراتش بر سئو سایت به خوبی می دانیم اما امروز می خواهیم در مورد یکی از اسرار سئو که شاید در صورت عدم رعایت این موضوع موفقیت شما در بازاریابی محتوا با شکست روبه رو شود بپردازیم.
صحبت امروز ما در مورد تگ های H1 تا H6 است شاید اکنون که شما در حال خواندن این مقاله هستید در مورد تگ h1 و کاربردش کمتر بدانید. اما امیدوارم بعد از خواندن این مطلب یاد بگیرید که چگونه تگ های h1 را به طور کامل ایجاد کنید و بعد از آن می توانید بازاریابی محتوا را آسان تر، سریع تر و بهتر از هر کسی انجام دهید و تاثیر آن را بر سئو سایت خود ببینید.
مقاله مرتبط: معرفی تگ های هدینگ (H1-H6) و تاثیر آنها در سئو سایت
h1 چیست؟!
من فرض را بر این موضوع می گیرم که شما اطلاعات زیادی در مورد h1 ندارید.
پس بیایید h1 را تعریف کنیم.
h1 یک تگ HTML است که یک عنوان را در یک سایت نمایش می دهد.
بیائید کمی موضوع را باز کنیم!
h1 مخفف hyperText در زبان HTML می باشد که اکثر وب سایت ها از این زبان برای ایجاد صفحات وب استفاده می کنند.
برچسب یا تگ HTML یک قطعه کد است که به مرورگر ها نحوه ی صحیح نمایش محتوا را می گوید.
Heading _HTML دارای شش عنوان تگ متفاوت h1 ,h2 ...h6 است.
h1 مهمترین برچسب محسوب می شود و h6 کمترین اهمیت را دارد.
اگر شما تا به حال تگ h1 در یک فایل html تولید کرده اید قطعا شبیه زیر خواهد بود:
hi , name is Heather one !
اگر تا به حال این تگ را اینجاد نکرده اید به صفحه سایت یا وبلاگ خود وارد شوید و این خط کد را اضافه کنید.
برای مشاهده تگ h1 در یک سایت که دسترسی به کدهای آن ندارید می توانید از روش زیر پیروی کنید:
مرحله اول: یک آدرس URL را در مرورگر خود باز کنید.
بعد با گرفتن دکمه Ctrl + U وارد قسمت Source و کدهای Html سایت شوید بعد از گرفتن دکمه Ctrl + F عبارت h1 را سرچ نمایید و کلید اینتر را فشار دهید.
این جا همان قسمتی است که می توانید عنوان h1 سایت مورد نظر را مشاهده نمایید.
اگر در این قسمت مشاهده می کنید که سایت شما تگ h1 ندارد به قسمت پنل سایت خود بروید و عبارات کلیدی مورد نظر را در این بخش اضافه نمایید.
در ظاهر هر یک کار بسیار ساده است اما در اصل بازاریابی محتوا ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد.
دلیل اهمیت تگ h1
فکر می کنم بیان اهمیت h1 در قالب یک مثال کاربردی برایتان ملموس تر باشد.
در گذشته روی سئو سایت معروفی کار می کردم که هر روز تعداد زیادی مقاله تخصصی و یونیک روی آن بارگذاری می کردم ترافیک وبلاگ من به طور کلی خیلی خوب بود، اما تصمیم گرفتم عده ی بیشتری را به سایت خود جذب کنم به همین دلیل تصمیم گرفتم h1 را در یک سری از مقالاتم تغییر بدهم. در عرض سه روز صفحه ای که دارای 75% ترافیک طبیعی بود از صفحه 3 SERPs به صفحه 1 گوگل رسید.
من فکر نمی کنم اولین کسی باشم که چنین تجربه ای داشته است زیرا تگ های h1 همواره اهمیت به سزایی داشته است همانطور که می دانیم تگ ها سومین عامل مهم در رتبه بندی سایت MOZ می باشد.
چگونگی ایجاد یک تگ h1 منحصر به فرد
در واقع نحوه ی قرار دادن تگ h1 در یک صفحه راز بزرگی نیست; و تنها با دانش مختصری از HTML و سئو می توان از آن استفاده کرد. ولی باید گفت 80% نتایج جستجو از تگ h1 استفاده می کنند.
پس حالا که استفاده از این تگ به این سادگیست چرا ما در صدد نوشتن این مقاله بر آمدیم؟! خوب دلیلش این امر است که بالغ بر 60% مردم به صورت اشتباه از این تگ استفاده می کنند.
خوب حالا بیایید تا بعضی قواعد تگ h1 را باهم مرور کنیم قواعدی که به خود من در جذب ترافیک بیشتر در وب سایتم کمک بسیار زیادی کرد.
- فقط از یک تگ h1 استفاده کنید. هر صفحه فقط و فقط یک تگ h1 نیاز دارد هیچ دلیلی برای استفاده بیش از یک تگ h1 وجود ندارد. زیرا حضور 2 تگ h1 در صفحه باعث سردرگمی موتورهای جستجو می شود و قدرت سئو صفحه را به مراتب کمتر کند.
- h1 شما باید توصیفی از موضوع صفحه شما باشد. یعنی h1 باید در مورد محتوا آن صفحه توضیح خوبی ارائه دهد. شاید بهتر است بگویم برچسب h1 بسیار شبیه برچسب عنوان شما می باشد بنابراین معمولا برچسب h1 عنوان پست یا مقاله یا وبلاگ شما می باشد. به طور معمول برچسب h1 به خواننده حس قوی از آنچه می خواهد بخواند می دهد.
- طول h1 باید بین 20 تا 70 کاراکتر باشد. در حالت کلی طول h1 خیلی اهمیت زیادی ندارد به دلیل اینکه من این موضوع را دنبال کردم این امر است که اگر خیلی کوتاه طول h1 را انتخاب کنید فرصت استفاده از کلید واژه مناسب را هدر داده اید و اگر خیلی هم طولانی باشد قدرت h1 را کم کرده اید. 20 تا 70 کاراکتر طول مناسبی برای استفاده از یک جمله عادی است.
- H1 خود را قوی انتخاب کنید.
H1 باید بزرگ باشد.
H1 باید قوی باشد.
H1 باید قابل توجه باشد.
به خاطر داشته باشید H1 یک عنصر معنایی است نه یک عنصر بصری و این نکته بسیار مهم است که بتوانید این وجه تمایز را حفظ کنید و به درستی استفاده نمایید.
دلیل این امر هم پیشرفت گسترده سئو در طی این چند سال بوده است که نقش تاثیر تجربه به کاربر در موتورهای جستجو می باشد.
پس در واقع h1 شما باید به صورت مستقیم با کاربر صحبت کند!
در سال 2015 یک مطالعه گسترده روی عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو انجام شد و نتیجه این برسی این موضوع بود که بزرگترین تاثیر تگ h1 وجود خود تگ نیست بلکه روشی است که به وسیله ی این تگ قالب را فرمت می کنند.
توصیه آخر: از یک کلید واژه طولانی طبیعی که مسخره نباشد در عنوان h1 استفاده کنید.