طراحی سبد خرید | باید ها و نباید های سبد خرید در طراحی سایت
5 دقیقه
برای طراحی یک فروشگاه حالت ظاهری صفحه جزء مهمترین بخش ها در طراحی سایت است. در کنار ظاهر صفحه نحوه قرار گرفتن تصاویر کنار یکدیگر خیلی مهم است. با در نظر گرفتن این دو آیتم، شما میتوانید در اول راه طراحی وب سایت، نسبت به موفقیت یا شکست پروژه دید دیگری برای آینده خود ترسیم کنید. اگر کار این دو خوب طراحی شده باشند قطعا نسبت موفقیت خیلی بالا می آید، ولی اگر بد باشد روی شکست پروژه تاثیر به سزایی میگذارد. هنگامی که طراحی در حال انجام است دقیقا باید خود را در یک فروشگاه فیزیکی مجسم کنید. نحوه قرار گیری محصولات فروشگاه مانند فروشگاه فیزیکی باعث افزایش مشتری می شود. تمامی هنری که برای مشتری خرج میکنید در نهایت باید منجر به تبدیل آنها به یک خریدار شود وگرنه کار شما به درستی انجام نشده است. ( طراحی سایت در مشهد )
همین حالت در مثال واقعی هم کاربرد دارد فرض کنید به بازار رفته اید و میخواهید محصولی را از مغازه مورد نظر خریداری کنید ولی به هر دلیلی از این کار منصرف میشوید و دنبال راهی میگردید که از دست فروشنده فرار کنید. هر موقع این بحث پیش می آید به جمله معروف "من برم یک دوری بزنم خدمت میرسم" بر میخوریم. حالا به خوبی متوجه میشوید که اگر سایتی که طراحی کرده اید جذاب، چشم نواز و ساده باشد روی جذب مخاطب تاثیر فراوانی میگذارد. در کنار این مسئله در نظر بگیرید اگر مشتری بتواند عمل مقایسه و کسب اطلاعات مفید در این زمینه را داشته باشد چقدر میتوانید روی فروش محصول خود حساب باز کنید. وقتی تمامی مسائل به درستی رعایت شده باشند متوجه میشوید که مخاطب میتواند در سریع ترین و کوتاه ترین زمان ممکن به سمت انتخاب خود رفته و محصول خود را به سبد خرید سایت شما اضافه کند.
چگونه مشتری را به خریدار تبدیل کنیم؟
در نظر بگیرید محصولاتتان دارای دسته بندی هستند همچنین عکس هایی که میگذارید کیفیت خوبی دارند و امکانات اضافی و دست و پا گیر و گیج کننده در فروشگاهتان وجود ندارد. و کاربر میتواند محصولی را که خریده عودت داده و طبق شرایط مبلغ خرید به حسابش برگردد. وبسایت دارای تمامی نماد های جلب اعتماد و درگاه های پرداخت الکترونیک است. یک لحظه خودتان را جای مشتری بگذارید اگر شما در چنین صفحه ای بودید اعتماد کردن و خرید کردن برایتان جذاب تر و ساده تر نبود؟
-
تمیزیودن، خلوت بودن و دسته بندی شدن محصولات
اگر بگویید در فروشگاه اینترنتی مانند فروشگاه واقعی کالای فیزیکی وجود ندارد بی راه نگفته اید ولی وقتی تصاویری که از محصولاتتان تهیه میکنید دارای نظم خاصی در چینش و کیفیت بالایی داشته باشند مشتری میتواند هنگام انتخاب کردن محصول و تصمیم گیری در این مورد بیشتر احساس راحتی کند و نرخ تبدیل بازدید کننده به خریدار بیشتر شود.
-
سادگی
همانطور که ابتدای مقاله هم به این موضوع اشاره کردیم واقعا باید سادگی را سرلوحه کار خود قرار دهید این امر یکی از مسائل مهم در طراحی سایت است.
-
در دسترس بودن
همیشه افرادی در دنیا پیدا میشوند که اعتقادی به دنیای مجازی و فرآیند خرید و پرداخت کاملا مجازی نداشته باشند. این شخص ها همیشه تمایل دارند با یک فرد از سازمان در تماس باشند و در مورد سوال هایی که پیش می آیند از یک فرد واقعی سوال بپرسند و کمک بگیرند. همچنین ساعت کار و آدرس فروشگاه اینترنتی را سعی کنید در جایی بگذارید که میدانید مشتری به آن نگاه میکند.
-
بخش "نظرات مشتریان"
اگر بگوییم این بخش یکی از مهمترین بخش های سایت است آدرس غلط نداده ایم. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده است 61درصد از خریداران اینترنتی برای اینکه بتوانند کالای درستی را انتخاب کنند و یا بتوانند سوالات و ابهامات خود را رفع کنند باید نظر بقیه کاربرانی که از این محصول استفاده کرده اند را ببینند و مورد بررسی قرار دهند. این مسئله از جایی نشئت میگیرد که مشتری نمیتواند کالا را به صورت واقعی ببیند و در مورد آن تصمیم گیری انجام دهد. ریسک این حرکت بین 5 تا 15 درصد روی فروش تاثیر دارد مثلا نظرات خوب باعث افزایش فروش و نظرات بد بالعکس باعث کاهش میشوند.
-
نوار جستجو سایت
یکی از خوبی های خرید اینترنتی این است که مشتری میداند دنبال چه محصولی میگردد و در این مورد تصمیم گیری کرده است. فرض کنید مشتری تصمیم خود را گرفته و میخواهد نسبت به خرید اقدام کند اما محصول مورد نظرش را نمیتواند در صفحه ی اول وبسایت شما پیدا کند اگر این مشتری نتواند کالایی که به دنبال آن است را به سادگی پیدا نماید مطمئنا فروشگاه را ترک خواهد کرد. اما برای جلوگیری از منصرف شدن مشتری برای خرید از صفحه تان میبایست تنها یک نکته ساده را رعایت کنید آن هم "نوار جستجو" است. این حرکت باعث میشود مشتری از سردرگمی رهایی یابد. در کنار نوار جستجو چت آنلاین هم خیلی میتواند در این زمینه به کمکتان بیاید.
-
سادگی روند فرآیند پرداخت
تمام نکته هایی که تا به الان برای شما ذکر کردیم به کنار، نکته فرآیند پرداخت میتواند یکی از مسائل مهمی باشد که نرخ تبدیل بازدید کننده به خریدار را افزایش دهد. شاید باورش کمی سخت باشد که علت موفقیت خیلی از برنامه ها و اپلیکیشن های اندروید در مفید بودن و کارایی نیست بلکه سادگی و روان بودن کاربری تنها تفاوت آنها با سایر برنامه ها است. نکته ای کلیدی که باید در این زمینه به آن بها داد و بدرستی رعایت کرد انتقال و هدایت مشتری به سمت درگاه پرداخت است و تنها اطلاعاتی را از فرد بگیرید که ضروری است، بقیه اطلاعات را میشود پس از روند پرداخت از مشتری گرفت.
-
روش پرداخت، ارسال و عودت کالا و قوانین آن
بعد از طی شدن مراحل بالا نوبت به این سوال ها میرسد، روش ارسال کالا چگونه است؟ هزینه ارسال کالا چطوری است؟ و در آخر عودت کالا به چه نحوی انجام میشود؟
اگر توانستید در این سه سوال مهم مشتری را به طور واضح و کاملی روشن نمائید انگیزه خرید طرفین به شکل فزاینده ای بالا می رود.
جمع بندی
نکاتی که برای شما خواننده ی عزیز گرد آوری شده است، مهم ترین نکاتی هستند که باید در طول فرآیند طراحی سایت به آن توجه شود و با رعایت کردن همین نکات ساده شاهد چشمگیر بودن روند موفقیت پروژه میتوانید باشید. اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفته شامل سال ها تلاش در این زمینه بوده است. روشنگری در زمینه طراحی سایت که این روزها به یکی از واجبات کسب و کار ها تبدیل شده از اهداف تیم ما میباشد.