اصطلاحات رایج در سئو _بخش دوم
7 دقیقه
این مطلب در ادامه اصطلاحات رایج در سئو _بخش اول میباشد که به ادامه بیان اصطلاحات تخصصی در حوزه سئو سایت و بهینه سازی سایت میپردازیم.
-
Keyword
کلمه کلیدی – می تواند عبارت کلیدی هم باشد که قصد داریم با آن عبارت یا کلمه، افراد به یک صفحه سایت هدایت شوند.
-
Keyword Density :
نسبت کلمات کلیدی به متن – درصد تکرار کلمه یا عبارت کلیدی نسبت به کل متن یک صفحه سایت
-
Keyword Stuffing :
تکرار کلمه کلیدی در یک متن به صورت غیر طبیعی و مصنوعی برای فریب موتورهای جستجو
مقاله مرتبط: keyword stuffing (کیورد استافینگ ) چیست | بمباران کلمات کلیدی
-
Link Building :
به فرایند ساخت لینک برای سایت گویند.
-
Link Farm :
مزرعه لینک – در اصطلاحات سئو به سایت هایی گفته می شود که به صورت گروهی و با هدف افزایش رنکینگ سایت ها، به همدیگر لینک شده اند.
-
Link Exchange :
یک مجموعه ای از وب سایت ها که در کنار هم شبیه یک web ring عمل می کنند.
-
Link Popularity :
در اصطلاحات سئو به تعداد و کیفیت سایت هایی گفته می شود که به سایت شما لینک داده اند.
-
Local Search :
جستجو محلی – در اصطلاحات سئو به زمانی گفته می شود که نتایج جستجو بر اساس محل کاربر برای او ارسال می گردد.
و سئو خارجی سایت
-
Landing Page :
صفحهای است که افراد از راههای مختلف به وبسایت وارد میشوند. زمانی که بازدیدکنندگان با استفاده از لینکهای خارجی به وبسایت هدایت میشوند، صفحه فرود را مشاهده میکنند. بنابراین، طراحی صفحه فرود باید به اندازه کافی جذاب باشد که بتواند توجه بازدیدکنندگان را جلب کند.
-
LSI : latent semantic indexing
LSI در فارسی با عنوان ارتباط معنایی پنهان عبارات شناخته میشود. به طور معمول گوگل هنگام ایندکس یک صفحه عبارات جانبی بسیاری که از نظر مفهومی با موضوع صفحه در ارتباط هستند را در نظر میگیرد. این عبارات که عموما بیش از 3 کلمه هستند با عنوان کلمات کلیدی طولانی شناخته میشوند. به عنوان مثال ممکن است صفحه ای از سایت شما در عبارت “آموزش سئو” جایگاه مناسبی داشته باشد ولی همزمان برای عبارت های طولانی تر مانند “آموزش تکنیک های حرفه ای سئو” و “آموزش سئو از صفر تا صد” نیز (که از نظر مفهومی مرتبط با موضوع اصلی هستند) جایگاه کسب کند.
-
Meta Tag:
تگ های متا که در سورس صفحات سایت شما برای درج اطلاعات متا مربوط به آن صفحه قرار داده شده است.
-
No Follow Links :
لینک هایی بدون انتقال دادن اعتبار از سایت منبع – در داخل آن ها مقدار خاصیت rel برابر با nofollow قرار داده شده است. این یعنی سایت مقصد مورد تایید کامل از طرف سایت مبدا نیست.
مقاله مرتبط: آشنایی با لینک های فالو و نوفالو
-
Negative SEO:
سئو منفی اصطلاحا به فعالیت هایی گفته میشود که برای از دست رفتن جایگاه یک سایت در نتایج گوگل انجام میگیرد Negative SEO زمانی گفته میشود که شخصی غیر از مدیر سایت تلاش میکند با استفاده از تکنیک های مختلف جایگاه آن را از بین برده و موجب جریمه سایت توسط گوگل شود.
مقاله مرتبط: سئو سایت منفی چیست؟ در چه صورتی seo منفی اتفاق می افتد؟
-
Over Optimization :
بهینه سازی بیش از حد یک صفحه سایت
بهینه سازی صفحات داخلی سایت برای موتور های جستجو
-
Off Page SEO
سئو سایت و بهینه سازی آن برای موتور های جستجو شامل ساخت لینک های خارجی یا لینک بیلدینگ و شبکه های اجتماعی
-
OBL یا Out Bound Link
تعداد لینک های خروجی از یک صفحه از سایت شما
-
Outbound Links
لینک های خارج شده یا همان خروجی از یک صفحه سایت شما
-
Organic Search :
زمانی اتفاق می افتد شما وارد صفحه جستجو یک موتور جستجو شده و عبارتی را سرچ می کنید. به نتایج نمایش داده شده توسط موتور جستجو نیز Organic Search Results گفته می شود.
-
Organic Traffic:
ترافیک طبیعی
به دسته ای از بازدیدکننده سایت گفته میشود که با استفاده از روش های طبیعی وارد وبسایت شما شده اند ( بدون تبلیغات). این نوع ترافیک اصولا بوسیله بازاریابی محتوا، سئو و بازاریابی شبکه های اجتماعی حاصل میشود.
-
Offsite SEO:
تکنیکهای بهینهسازی موتورهای جستجو که بدون نیاز به ایجاد تغییرات در وبسایت انجام میشود؛ مانند بررسی لینکهای ورودی یا عوامل دیگری نظیر سیگنالهای حاصل از شبکههای اجتماعی. نکته منفی درباره این نوع از بهینهسازی این است که این عوامل معمولاً خارج از کنترل بازاریابان است. به همین دلیل، محتوای تولیدشده باید به حدی مفید و قابلتوجه باشد که مردم را تشویق به اشتراکگذاری آنها با دیگران کند.
-
Onsite SEO:
تکنیکهای بهینهسازی موتورهای جستجو از طریق ایجاد تغییرات در داخل وبسایت است. از جمله این تکنیکها، اطمینان از برچسبگذاری قسمتهای مختلف وبسایت نظیر محتوا، تگ عنوان، تگ تصاویر و … بر اساس کلیدواژهها است که این کار به رتبهبندی بهتر وبسایت کمک میکند.
-
Paid Traffic:
ترافیک پولی
به گروهی از بازدیدکننده های سایت گفته میشود که از طریق تبلیغات به وبسایت هدایت شده اند. مثل تبلیغات ادورز، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و ...
-
Paid Listing :
اصطلاحی در SEM یا همان Search Engine Marketing می باشد. در اصطلاحات رایج سئو، این به معنی می باشد که شما با پرداخت پول، باعث می شوید تا در لیست نتایج جستجو (صرف نظر از درست بودن سئو آن) قرار بگیرید.
- PPC: Pay Per Click
پرداخت به ازای هر کلیک – سبکی از تبلیغات که هزینه های آن بر مبنای تعداد کلیکی که روی تبلیغ انجام می شود، دریافت می گردد.
-
Personalized SERP :
شخصی سازی نتایج جستجو گوگل بر اساس تعداد بازدید های شما از یک سایت یا با توجه به cache مرورگر شما
-
Page Authority :
در اصطلاحات سئو به معنی اعتبار یک صفحه یا همان قدرت یک صفحه می باشد
-
Paid Links :
لینک های پولی – در اصطلاحات به لینک های گفته می شود که آن ها را می خرید.
-
Panda Algorithm:
الگوریتم پاندا یکی از شناخته شده ترین الگوریتم های گوگل است. وظیفه اصلی آن بررسی کیفیت محتوای سایت و شناسایی میزان رضایت کاربران از آن محتوا است. بسیاری تصور میکنند این الگوریتم فقط بر روی محتوای تکراری تمرکز دارد در حالیکه عملکرد آن بسیار پیچیده تر است. در سال 2010 موتور جستجوی گوگل دچار یک بحران اساسی شد. این بحران اساسی در پی افزایش محتوای بی کیفیت و تقلبی و کاهش شدید کیفیت نتایج جستجو به وجود آمده بود. برای حل این بحران گوگل الگوریتم پاندا را منتشر کرد.
مقاله مرتبط: الگوریتم پاندا چیست؟ بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایتر
-
Penguin Algorithm:
الگوریتم گوگل پنگوئن، در واقع روشی برای مقابله با سایتهایی است که قصد دارند با خرید بک لینک یا استفاده از تکنیک های کلاه سیاه در لینک سازی جایگاه خود را در نتایج جستجو بهبود دهند. به عبارت دیگر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش میکند سایتهایی که در زمینه لینک سازی خارجی اسپم به نظر میرسند را شناسایی و جریمه کند.
اگر سایت شما توسط الگوریتم گوگل پنگوئن گوگل جریمه شده باشد با افت بازدید محسوسی مواجه شده اید. اگر جایگاه صفحه اصلی یا صفحات داخلی سایت برای کلمات کلیدی جایگاه مناسبی داشتند و اکنون به یکباره با کاهش رتبه و جایگاه در آن کلمات مواجه هستید به احتمال زیاد شما نیز یکی از قربانیان الگوریتم پنگوئن هستید.
مقاله مرتبط: الگوریتم پنگوئن چیست؟ چگونگی عملکرد الگوریتم پنگوئن و اثر آن در سئو سایت
-
Pigeon Algorithm:
الگوریتم کبوتر، عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی میکند و اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیک ترین و بهترین پیشنهادات را در اختیار او قرار میدهد. برای آنکه شما هم در این پیشنهادات باشید باید ابتدا عملکرد این الگوریتم را به خوبی بشناسید.
مقاله مرتبط: معرفی الگوریتم لانه کبوتر Pigeon
ممکن است رتبه سایت شما با یک عبارت کلیدی در جایگاه پنجم باشد ولی با اعمال الگوریتمهای محلی گوگل، ممکن است این جایگاه بالاتر یا پایین تر بیاید. این امر به خاطر آن است که وقتی بحث سئوی محلی مطرح میشود، بسیاری از عواملی که قبلا در سئو موثر بودند، تاثیر خود را از دست داده و عوامل جدیدی دیگری جایگزین آن میشوند. زمانیکه عبارت جستجو شده به یک موقعیت مکانی یا یک کسب و کار محلی اشاره دارد، فاکتورهایی مانند فاصله مکانی، ساعت کاری و سهولت دسترسی حتی از میزان اعتبار سایت یا محتوای قرار گرفته در آن مهم تر خواهند بود.
-
PBN : Private Blog Network
در روش PBN مدیر سایت مجموعه ای از وبلاگ ها را در دامنه های مختلف ایجاد کرده و محتوای مرتبط با موضوع سایت خود در آنها قرار میدهد. این وبلاگ ها به مرور زمان اعتبار و جایگاه کسب کرده و فضای مناسبی برای لینک سازی به سایت اصلی خواهند بود. تفاوت این روش با خرید بک لینک آن است که اولا سایت های ایجاد شده از نظر موضوعی کاملا مرتبط با کار شما هستند و مطمئن هستید که رقبای شما امکان خرید بک لینک یا رپورتاژ آگهی از آنها را ندارند. ساخت PBN جزو روش های سئو کلاه سیاه شناخته میشود و سایت هایی که از این روش استفاده میکنند توسط الگوریتم پنگوئن شناسیی و جریمه میشوند.
مقاله مرتبط: PBN یا شبکه وبلاگ خصوصی چیست؟