اصطلاحات رایج در سئو _بخش اول
13 دقیقه
سئو سایت و بهینه سازی آن امری تخصصی و پیچیده میباشد که برای ورود به عرصه آن در ابتدا باید با یک سری اصطلاحات و عناوین رایج در این حوزه آشنا شوید.
در این قسمت ما به بیان بخشی از این اصطلاحات جهت کمک به کسانی که تازه به این حوزه وارد شده اند میپردازیم.
-
Absolute Link:
لینک دقیق: در طراحی وب سایت به دو صورت میتوان لینک ها را وارد نمود: آدرس کامل یا به صورت لینک های وابسته. لینک های وابسته براساس آدرس دامنه عمل میکنند درصورتی که لینک های دقیق به دامنه صفحه مرتبط نیستند.
-
Adwords:
به سرویس تبلیغات کلیکی گوگل گویند.
-
Alexa Rank:
رتبه سایت شما در سایت الکسا که نشان دهنده میزان پربازدید بودن سایت شما نسبت به سایر سایت ها می باشد.
مقاله مرتبط: جدیدترین تکنیک های کاهش رتبه الکسا در سال 2020
-
Alt Image:
متن جایگزین عکس در صفحات سایت
مقاله مرتبط: تگ آلت (alt) چیست و چگونه بر SEO تاثیر می گذارد؟
-
ALT:Alternative
صفت ALT تصاویر: علت استفاده از اصطلاح ALT برای تصاویر این است که در صورت نبودن این صفت سئو آن صفحه با خطا مواجه می شود. صفت ALT، متن جایگزین ایجاد می کند. و برای تگ های img, area, inpup بکار میرود.
-
AMP :Accelerated Mobile Pages
مجموعه دستوراتی که کمک می کند یک سایت برای کاربران موبایل نیز به راحتی قابل استفاده باشد. در AMP شما میتوانید اسلایدر، کد های جاوا و ... را حذف کنید تا موبایل ها با سرعت بیشتری صفحات وب را باز کنند. نکته مهم دیگر آن است که سایت های AMP از کاربر موبایل می پرسند که آیا میخواهد به نسخه موبایل منتقل شود یا خیر.
پس در صورتیکه سایت را AMP طراحی کرده اید باید دقت کنید سایت ریسپانسیو هم باشد. تا اگر کاربری مایل به انتقال به صفحه ویژه موبایل نبود. همچنان سایت را بدرستی مشاهده کند.
مقاله مرتبط: همه چیز درباره تکنولوژی AMP گوگل
-
Anchor Text
عنوان لینک: عبارتی است که کاربر آن را مشاهده کرده و می تواند روی آن کلیک کند.
-
Ajax :Asynchronous JavaScript And XML
یکی از پر کاربرد ترین تکنولوژی های وب که امکان لود کردن بخشی از محتوای یک صفحه بدون لود شدن کل اطلاعات آن صفحه را ایجاد می کند.
مقاله مرتبط: تکنیک AJAX چیست؟ چه کاربردی در برنامه نویسی دارد؟
Authority:
در اصطلاحات سئو به معنی اعتبار می باشد.
-
Backlinks:
لینک هایی که به ازای کلید واژه های خاص، کاربر را از سایر صفحات به سایت شما هدایت می کند.
-
Bounce Rate:
نرخ خروج – درصد خارج شدن کاربران از صفحه سایت شما بلافاصله پس از ورود به آن و بدون انجام دادن کاری در صفحه سایت شما
مقاله مرتبط: تجزیه و تحلیل بانس ریت (Bounce Rate) : چگونه می توان بانس ریت را اندازه گیری کرد؟
-
Black Hat SEO:
به مجموعه روش های غیر معمول انجام سئو سایت که موجب فریب دادن موتورهای جستجو شده و عموما بر رشد سریع رتبه سایت در گوگل تمرکز میکنند و توجهی به میزان رضایت کاربر نخواهند داشت تکنیک های سئو کلاه سیاه گویند.
-
Black Box:
به هر سیستم نرم افزاری پیشرفته، که تنها از روی آنالیز رفتار ورودی ها و خروجی ها آن می توان در مورد عملکر آن صحبت کرد Black Box گفته میشود. در این سیستم ها هیچ اطلاعی از فرآیند انجام کار در دسترس نیست. الگوریتم های گوگل نوعی جعبه سیاه هستند.
-
Branded Keyword:
به عباراتی که به صورت مستقیم و یا همراه با کلمات کلیدی دیگر به نام برند اشاره دارند را Branded Keyword می نامیم.
-
Blog Comment Backlink:
لینک هایی که در داخل سایت شما با هدف لینک سازی برای سایر سایت ها در قسمت نظرات سایت شما درج می شوند.
-
Canonical Tag:
اگر در سایت شما چندین صفحه با محتوای شبیه یا نزدیک به هم وجود دارد با استفاده از تگ canonical میتوانید به گوگل اعلام کنید که کدام یک از آنها نسخه اصلی صفحه است و اولویت بالاتری نسبت به بقیه دارد. اولویت بندی صفحات سایت بعد از ارائه الگوریتم پاندا در سال 2011 توسط گوگل جهت رتبه بندی سایت از اهمیت بالایی برخوردار شده است.
مقاله مرتبط: تگ کانونیکال (canonical) چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟
-
Cache:
به فرآیند ذخیره سازی داده های تکراری به منظور افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت گویند.
-
Client Side:
سمت کاربر: کارهایی که در مدل کلاینت – سرور در بخش کاربر انجام می شود مثلا تمام کارهای که در مرورگر کاربر به انجام می رسد.
-
Content Marketing:
بازاریابی محتوا: تولید محتوا برای جذب کاربر و سپس فروش آن در سایت
مقاله مرتبط: صفر تا صد تولید محتوا | اصول و قواعد تولید محتوا
-
CSS :Cascading Style Sheet
زبان نشانه گذاری برای تغییر شکل دادن ظاهر وب سایت
-
CTR :Click To Rate
نرخ کلیک – نسبت تعداد دفعاتی که سایت شما در موتورهای جستجو نمایش داده شده به تعداد دفعاتی که کاربران وارد سایت شما شده اند نرخ کلیک گویند. این درصد یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سئو و دیجیتال مارکتینگ است و هر چقدر میزان آن بیشتر باشد نشان دهنده ی بازدید بیشتر از صفحه ی مرتبط با لینک است.
مقاله مرتبط: CTR یا نرخ کلیک در گوگل چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟
-
CMS :Content Management System
سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا یا دروپال و مشابه آن ها
مقاله مرتبط: مقایسه دو cms وردپرس و جوملا در طراحی سایت
-
Crawler یا Spider یا Robot:
خزنده یا ربات – برنامه هایی که با دستور موتورهای جستجو به صورت خودکار وارد سایت شما شده و اطلاعات مختلفی را از سایت شما دریافت می کنند.
مقاله مرتبط: بودجه خزش یا crawl budget
-
Crawler Error:
این خطا زمانی رخ می دهد که ربات های خزنده وارد سایت شما و در بررسی صفحات سایت شما دچار مشکل شوند.
-
Conversion:
تبدیل به معنای تغییر وضعیت بازدیدکننده های داخل سایت، بازدید کننده های سایت شما می توانند عضو خبرنامه شوند، خریدار یا مشتری باشند و یا علاقه مند به دریافت ایمیل و..
Conversion Rate:
نرخ تبدیل به معنای تعداد افرادی هست که به وبسایت شما مراجعه کردن و به علاقمند، کاربر، خریدار یا مشتری تبدیل میشود.
-
Conversion Form:
فرمی که از آن برای انجام تبدیل استفاده می شود.
-
Co-Citation:
این اصطلاح زمانی استفاده می شود که یک صفحه اینترنتی هم زمان به دو سایت مختلف در موضوعی مشترک لینک داده باشد. ممکن است این دو سایت هرگز لینکی به هم نداشته باشند ولی با استفاده از Co-Citation گوگل متوجه ارتباط موضوعی آنها میشود.
-
Directory Website:
این اصطلاح در سئو سایت، نشان دهنده سایت های دایرکتوری یا همان سایت های دارای دسته بندی موضوعی می باشد.
-
Domain Authority:
این اصطلاح در سئو به معنای اعتبار دامنه یا همان قدرت یک دامنه می باشد که در سئو سایت اهمیت بسیار زیادی دارد.
-
Domain Name:
نامی منحصر به فرد برای نام گذاری وب سایت شما است. این نام اصولا باید شامل: حروف، اعداد، خط تیره و نقطه باشد.
-
Dynamic Content:
به مجموعه اطلاعاتی که برای شخصی کردن پیامها و تعاملات مشتریان استفاده شده و مکررا به روز می شود، گویند. در واقع، مشتریان بهجای استفاده از اطلاعات شخصی خود مانند نام و سن و … از APIها و سیستمهای اختصاصی خود برای ایجاد محتوای مرتبط و پویا استفاده میکنند.
مقاله مرتبط : API (رابط برنامه نویسی کاربردی) چیست و چه کاربردی در طراحی سایت دارد؟
-
Deep Linking:
اصطلاحی که برای استفاده از هایپرلینک برای لینک زدن به یکی از صفحات داخلی اپلیکیشن استفاده می شود. گویند این کار این امکان را به کاربر می دهد که با کلیک بر روی لینک، به راحتی به صفحه هدف هدایت شود.
-
De-index:
زمانیکه صفحه ای از سایت شما به صورت موقت یا دائمی از نتایج گوگل حذف شود عبارت de-index را برای آن به کار میبریم.
-
Dwell Time:
زمان ماندگاری یک کاربر در سایت شما از لحظه ای شروع میشود که کاربر بر روی یکی از نتایج جستجوی گوگل که مربوط به شماست کلیک نماید، تا زمانیکه مجددا وارد صفحه نتایج جستجوی گوگل شود، ادامه داشته باشد. زمان ماندگاری یا Dwell Time یک کاربر در صفحه سایت شما، میزان رضایت کاربر از این صفحه را نشان می دهد. اگر زمان ماندگاری کمتر از 5 ثانیه باشد یک سیگنال منفی از نظر گوگل بوده و در کاهش رتبه سایت شما تاثیر گذار است. زمان ماندگاری یکی از فاکتورهای مهم از نظر الگوریتم رنک برین گوگل است که میتواند بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر گذار باشد.
-
Error 404:
صفحه ای است که به کاربر می گوید صفحه ای که آن را جستجو می کند وجود ندارد.
مقاله مرتبط: خطای 404 چیست؟ بررسی اثر خطای 404 روی سئو سایت
-
FTP :File Transfer Protocol
روشی برای انتقال فایل بین دو نقطه مختلف در سطح وب – انتقال فایل های مورد نیاز به سرور با استفاده از پروتکل FTP انجام می شود.
-
Follow Links:
لینک های معمولی با قابلیت انتقال اعتبار
مقاله مرتبط: آشنایی با لینک های Follow و NoFollow و نقش آنها در سئو سایتر
-
Forum Links:
لینک های موجود در تالار های گفتگو یا در انجمن ها
-
Friction:
هرچیزی که در سایت شما وجود داشته باشد و موجب نارضایتی و گیج کردن، منحرف کردن و یا استرس بازدید کنندگان شود را Friction میگویند، Friction ها موجب ترک کاربران از سایت شما می شوند. استفاده از رنگهای ناسازگار، متنهای طولانی و صفحات فرود با گزینههای زیاد و گیجکننده نمونههایی از friction هستند.
-
Freshness Algorithm:
هدف اصلی الگوریتم Freshness تاکید بیشتر بر تازگی محتوا است، چراکه کاربران اینترنتی همیشه به آخرین و جدیدترین اطلاعات روی خوش نشان میدهند. در برخی حوزه ها مانند اخبار و سیاست، اهمیت این موضوع حتی بیشتر میشود و افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند باید بهروز نگه داشتن محتوای خود را بیش از هرچیز دیگر مد نظر داشته باشند.
-
Google Analytics:
ابزاری است که متخصصین سئو و وبمستران برای تحلیل جزئیات بازدید از صفحات سایت خود از آن استفاده می کنند.
مقاله مرتبط : گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
-
Google Page Rank:
عددی است بین صفر تا ده، که گوگل برای نشان دادن قدرت یک سایت به سایت ها می دهد (این معیار منسوخ شده است و گوگل دیگر از آن استفاده نمی کند)
-
Google Dance:
زمانیکه گوگل برای تعیین جایگاه دقیق یک صفحه دچار تردید می شود و برای مدتی آن را در صفحه اول و در رتبه های بالا نمایش میدهد. در این مدت رفتار کاربران در مقابل این صفحه بررسی شده و میزان CTR آن در مقایسه با جایگاهی که کسب کرده تعیین میگردد.
-
Google Trend:
سرویس ارائه شده توسط گوگل برای نمایش میزان علاقه مندی کاربران به موضوعات مختلف در یک حوزه، نمایش داده شده در قالب نمودار برای مقایسه راحت تر
-
Google Sandbox:
به جایگاهی که گوگل برای سایت هایی که به تازگی راه اندازی شده اند، Sandbox می گویند. بسیاری معتقدند که موتور جستجوگر گوگل در اولین ماه های راه اندازی یک سایت با اینکه صفحات و محتوای آن را به صورت کامل بررسی میکند ولی شانس زیادی برای حضور در نتایج را به آن نمیدهد. گوگل در ماه های ابتدایی سایت شما را در سندباکس (زمین بازی کودکان) قرار میدهد تا از ادامه فعالیت و کیفیت محتوای شما مطمئن شود. در این مدت گوگل تلاش میکند تا عملکرد شما را بررسی کرده و جایگاه واقعی شما را در نتایج گوگل تشخیص دهد.
-
Google Keyword Planner:
به بخشی از سرویس تبلیغات گوگل که وظیفه آن برنامه ریزی برای کلمات کلیدی و تعداد جستجو آن ها و قیمت پیشنهادی آنهاست گویند.
-
Google Algorithms:
الگوریتم های گوگل: مجموعه قواعدی که گوگل توسط آنها، نتایج جستجو را نمایش داده و سایت ها و مطالب مرتبط با آن را رتبه بندی می کند.
-
GWT :Google Webmaster Tools یا Google Search Console
ابزار ارائه شده توسط گوگل برای وبمستران برای اینکه به آن ها نشان دهد صفحات سایتشان به چه شکلی در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود و همین طور چه مشکلاتی در مورد سایت و سئو سایت موجود می باشد.
-
Gray Hat SEO:
ترکیب روش های انجام سئو سایت و بهینه سازی صفحات سایت هم طبق قوانین موتور های جستجو و هم به روش های غیر معمول به طوری که باعث جریمه سایت ما نشوند.
-
Gust Post:
پست مهمان – در اصطلاحات سئو به نوشته ای گفته می شود که توسط نویسنده ای غیر از نویسندگان و صاحبان یک سایت، مننتشر می شود.
-
HEO :Human Experience Optimization
بهینه سازی رابط کاربری سایت برای تجربه کاربری بهتر در سایت، طراحی ظاهر سایت و کاربر پسند کردن صفحات سایت برای لذت کاربران در سایت شما
-
HTML :Hyper Text Markup Language
یک زبان نشانه گذاری برای نمایش صفحات و محتویات سایت شما
-
HTTP :Hyper Text Transfer Protocol
روشی برای تبادل ارتباط بین کامپیوتر کاربران و داده های موجود روی سرور – قانونی برای انتقال داده های به شکل HTML
-
HTTPS :HTTP Secure
روش امن برای HTTP که داده ها به صورت رمزگذاری شده در بین نودهای مختلف، انتقال داده می شود.
-
Heading Tag:
تگ های عنوان شامل تگ های h1 و h2 و h3 و h4 و h5 و h6 می باشد که تگ h1 مهم ترین این تگ های عنوان می باشد. این تگ ها از مهم ترین اصطلاحات رایج در سئو می باشند. با استفاده از تگ های عنوان می توان درجه اهمیت هر بخش از صفحه سایت را مشخص نمود.
مقاله مرتبط: معرفی تگ های هدینگ (H1-H6) و تاثیر آنها در سئو سایت
-
Hit:
مرجعی که یک crawler یا همان خزنده موتور جستجو، به واسطه آن وارد صفحه دیگری می شود. در واقع به ازای هر لینک موجود در یک صفحه و تصاویر مربوط به آن و خود لینک وارد شده به صفحه، تعداد hit های یک صفحه محاسبه می شود.
-
Hidden Link:
لینک مخفی – در اصطلاحات سئو به لینک هایی گفته می شود که در روش های سئو کلاه سیاه از آن به صورت مخفی، استفاده می شود.
-
Hidden Text:
متن مخفی – در اصطلاحات سئو به متن هایی گفته می شود که در روش های سئو کلاه سیاه از آن به صورت مخفی، در درون یک صفحه، استفاده می شود.
-
Header:
به قسمت بالای صفحات وبسایت که معمولاً شامل لوگو و منوی وبسایت است گفته میشود.
-
Hummingbird Algorithm:
الگوریتم مرغ مگس خوار تکرار بیش از اندازه عبارت کلیدی در محتوا باعث شد که گوگل برای نشان دادن نتایج موردنیاز کاربر، به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، معنا و مفهوم عبارات را معیار خود قرار دهد. این الگوریتم در سال 2013 معرفی شد، و با استفاده از آن گوگل موفق به درک منظور مخاطبان خود در نتایج جستجو شد.
مقاله مرتبط: بررسی عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار و اثر آن در سئو سایت
-
Hyperlink:
یک کد HTML است که ارتباط بین دو صفحه وبسایت را فراهم میکند و اغلب بهصورت برجسته و با رنگ متفاوت مشخص میشود. این لینکها میتوانند تصویر یا نوشته باشند. از طریق کلیک بر روی این لینکهای برجسته، میتوان مستقیماً به صفحه تعیینشده رفت.
-
Internal Links:
لینک های داخلی وب سایت شما که بین صفحات سایت شما موجود می باشد.
-
Index:
در اصطلاحات سئو، معنی آن به این بستگی دارد که کاربرد اسمی داشته باشد یا فعل باشد. اگر به عنوان اسم در اصطلاحات سئو استفاده شود منظور دیتابیس موتور های جستجو می باشد که محتویات سایت های مختلف در آن ها ذخیره شده است. اگر به عنوان فعل به کار برده شود به معنی ثبت محتوای شما در سایت توسط گوگل است.
-
Indexed Pages:
صفحات ذخیره شده در پایگاه داده موتورهای جستجو
-
IP Address:
یک شماره منحصر به فرد برای هر دستگاه استفادهکننده از اینترنت است. از این آدرس برای تشخیص محل دستگاه و تشخیص آن از سایر دستگاههای در حال استفاده از اینترنت استفاده میشود. شما نیز میتوانید آدرس IP عمومی خود را از طریق جستجو عبارت “What is my IP Address?” پیدا کنید.
-
Impression:
میزان دیده شدن – در سئو به میزان دیده شده در SERP گفته می شود. به منظور تعداد بازدیدکننده میباشد، مثلا تعداد افرادی که تبلیغ شما را دیده اند یا نتایج شما را در جستجوی گوگل دیده اند.
-
Image Link:
لینک های بدون متن و قرار داده شده بر روی یک تصویر
-
JavaScript:
یک زبان سمت کلاینت برای ایجاد رابطه با کاربر و انجام اعمال مختلف در مواجهه با اعمال کاربر در یک صفحه سایت در سمت کلاینت
اصطلاحات مهمی در زمینه سئو وجود دارد که بسیار زیاد است. در این پست با تعدادی از این اصطلاحات آشنا شدید در مقاله اصطلاحات رایج در سئو _بخش دوم شما را با اصطلاحات بیشتر آشنا می کنیم.