نحوه اجرای کمپین تبلیغاتی | مزایای اجرای کمپین تبلیغاتی در کسب و کارها
5 دقیقه
اصطلاح کمپ از یک کشور اروپایی به نام فرانسه سرچشمه گرفته است و معنی آن در زبان انگلیسی به میدان یا فضای باز تعریف شده است. فارسی زبانان برای تعریف این اصطلاح به زبان خود کلمه اردو را انتخاب نموده اند اما در رسانه ها معمولا از خود کلمه کمیپن استفاده می گردد.از دیگر کاربردهای استفاده از کمپین می توان از نقش آن در سئو سایت نام برد.
یک تصمیم برای رسیدن به یک هدف واحد می تواند بهترین تعریف کتابی برای این کلمه باشد اما هدف از اجرای کمپین ایجاد یک سری فعالیت برای به ثمر رساندن برنامه های سیاسی، تبلیغاتی، اجتماعی، مذهبی و... است. معمولا اکثر افراد شاهد اجرای کمپین های گوناگونی بوده اند، مانند عزاداری ها که بصورت دسته ای در خیابان شکل می گیرند و هدف آن مذهب و دین می باشد یا در مراسماتی که خانواده ها، آشنایان و فامیل برای تشکیل خانواده دو شخص گرد هم می آیند به هدف ازدواج و پیوند آن ها با یکدیگر جمع می شوند.
جذب مخاطب و اجرای هدف
در کمپین های تبلیغاتی معمولا مخاطبان، هدف قرار میگیرند. صاحبان کسب و کار با شناخت نسبی که از مخاطبان خود دارند با انتشار یک پیام یا محتوای جذب کننده به ایجاد کمپین ها دامن می زنند و باعث تشکیل یک گردهمایی می گردند و در آن شروع به پیاده سازی برنامه های تبلیغاتی خود می کنند. پس کسانی که قصد اجرای گردهمایی دارند می بایست شناختی نسبت به مخاطب و اهداف خود را بدست آورند.
خیلی از کمپین ها معمولا با هدف رویدادهای اجتماعی مانند مراسمات کشوری از قبیل نوروز، کریسمس و ... نا خودآگاه و بدون اجرا کننده صورت می پذیرند. در این بین شرکت ها و افراد برای اجرای برنامه های تبلیغاتی با در نظر داشتن این گردهمایی ها سعی بر سوار شدن بر این امواج را دارند چرا که بدون صرف هزینه ای و بدون اینکه برنامه ریزی از قبل داشته باشند می توانند به اهداف تبلیغاتی خود برسند و در این کمپین های مراسماتی معمولا حضور مردم بدلیل اینکه کاملا خود خواسته بوده خیلی چشمگیر و پرشور است.
ارتباط کمپین با برندسازی
در بعضی از کسب و کارها مشاهده شده که اعتماد مردم نسبت به آن ها از دست رفته است و یا محصولی با قدمت بالا در خطر حذف از دید مخاطبین یا در معرض فراموشی می باشد که در این حالت می توان برای ایجاد یک کمپین دست به کار شد. گاهی از اوقات مشاهده شده برای محصولی که تازه تولید شده هم کمپین تبلیغاتی ایجاد می شود. پس می بایست مدنظر داشت که با شناخت کافی از یک محصول و برند شروع به ایجاد یک کمپین تبلیغاتی کنیم.
شعار تبلیغاتی
یکی از مهم ترین مواردی که باعث موفق تر شدن یک کمپین تبلیغاتی می باشد ایجاد یک پیام تبلیغاتی یا شعار مناسب می باشد. چون ما با این پیام یا تصویر تبلیغاتی می توانیم اطلاعاتی که نیاز است به مشتری انتقال دهیم را جای دهیم.
پیام تبلیغاتی می بایست کاملا ساده و قابل فهم برای مخاطب طراحی شود چرا که با ایجاد یک طرح پیچیده برای این موضوع، همه ی اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده میتواند به نتیجه نرسد و باعث شود ارتباطی بین هدف کمپین و مخاطب صورت نگیرد و تمام برنامه ها از بین برود.
انواع کمپین های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ
با شناخت مخاطب و هدف مورد نظر می توان تصمیم گرفت که نحوه اجرا و پیاده سازی کمپین چگونه و از چه راهی صورت پذیرد، برای این منظور می توان از دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد چرا که مردم علاقه خود را نسبت به استفاده از شبکه های اجتماعی، فضای وب و ... نشان داده اند.
در ادامه به انواع کمپین های تبلیغاتی در حوزه دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.
سئو سایت
علاقه مردم علی الخصوص ساکنین شهر مشهد نسبت به رفع نیازهایشان از طریق بستر اینترنت روز به روز در حال افزایش می باشد و شما می توانید با همکاری شرکت های متخصص سئو، وب سایت خود را در صفحه اول گوگل قرار دهید.
تبلیغات گوگل
اگر وقت و زمان کافی برای بهینه کردن رتبه سایت خود را ندارید می توانید از سرویس گوگل ادز استفاده کنید و با پرداخت مقدار هزینه ای تعیین شده از طرف کمپانی گوگل، این سرویس شما را به کاربران در حال جستجو پیشنهاد دهد.
بودجه برگزاری کمپین تبلیغاتی
مهم ترین موردی که شرکت ها و کسب و کارها برای اجرای کمپین می دانند بحث مقدار هزینه ای است که می خواهند بپردازند اما باید در نظر داشت که به این کار باید به چشم سرمایه گذاری نگاه کرد. مقدار هزینه ای که برای رسیدن به اهداف می بایست در نظر داشت بر اساس این پارامترها تعیین می شود:
- کانال یا رسانه ای که قرار است اهداف ما را انتقال دهد چیست؟
- هزینه ای که برای ایجاد تبلیغ می خواهیم صرف کنیم چه مقدار است؟
- نوع اجرای تبلیغ با چه روشی می باشد؟
- برای پیاده سازی تبلیغ و داشتن مجوزهای لازم، چه مقدار هزینه یا وقت برای اتوماسیون های اداری باید در نظر گرفت؟
تحلیل کمپین
بعد از اینکه کلیه برنامه ها پیاده سازی شد حال می بایست نگاهی به موثر بودن کمپین انداخت و مشاهده کرد تا چه مقدار خروجی مدنظر ما حاصل شده است. برای اینکه آمار را به صورت دسته بندی و دقیق تر بدست آوریم می توانیم از ابزارهای ارائه شده توسط کمپانی گوگل استفاده نماییم که می توان به سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس اشاره کرد.
بعد از بدست آوردن آمار مورد نیاز شما می توانید اهداف دقیق تری برای ایجاد کمپین های بعدی تعیین کنید تا اثر بیشتری بر روی مخاطب هدف خود ایجاد نمایید.
کلام آخر
ما در این مقاله سعی کردیم تا مواردی را به شما بصورت مختصر و مفید ارائه نماییم تا بتوانیم در شکل گیری و اجرای درست اهدافتان برای اجرای کمپین ها کمک مختصر و کوچکی کرده باشیم. در نظر داشته باشید که با کمک متخصصین حوزه دیجیتال مارکتینگ می توانید برای اجرای اهدافتان مسیر را هموارتر و بهینه تر نمایید. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. اگر نیاز به برگزاری کمپین تبلیغاتی و یا سئو سایت داشتید با ما تماس بگیرید.