اهمیت لینک سازی داخلی در سئو سایت و دلایل استفاده آن
6 دقیقه
همانطور که میدانیم تکنیک های حرفه ای زیادی برای سئو سایت وجود دارد، بسیاری از متخصصان این حوزه، راهکار های زیادی در این مورد منتشر می کنند. از میان آن ها لینک سازی داخلی می تواند به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین استراتژی ها شناخته شود.
لینک سازی داخلی می تواند به افزایش رتبه شما در گوگل کمک کند، همچنین اگر ساختار و اصول آن را رعایت نکنید می تواند نتیجه ای کاملا برعکس داشته باشد. ( سئو در مشهد )
لینک سازی داخلی چیست؟ (Internal link)
ارتباط میان صفحات خیلی مهم است، متصل کردن صفحه های سایت به یک دیگر کار لینک داخلی می باشد. هر وبسایتی را که بیشتر از یک صفحه داشته باشد، توصیه می شود از این مدل برای اتصال صفحات استفاده کند.
قبل از اینکه روش ارتباط داخلی بیان شود، مدل های زیاد دیگری وجود داشت که می توانست برای بهبود جایگاه کلمه کلیدی در گوگل تاثیر گذار باشد. در یکی از این مدل ها، محتوا را به بخش های کوچک تقسیم می کردند که باعث می شدند برای بخشی از عبارت کلیدی با معنی مشخص نتایج منسجم تری ارائه دهند.
مقاله مرتبط: آشنایی با انواع بک لینک، روش های ساخت آن و تاثیر لینک سازی در سئو سایت
بعضی از وب سایت ها هنوز هم این روش را منطقی می دانند و از آن استفاده می کنند. پیاده سازی این مدل زمان زیادی را طلب می کرد، و در بعضی مواقع هم شاید به نتیجه نمی رسید. اما راههای ساده تری هم برای لینک سازی داخلی وجود دارد که قصد ما بیان این روشها میباشد.
لینک سازی داخلی چه اهمیتی دارد؟
فرض کنید شما در جنگی با رقبا برای گرفتن جایگاه بهتر در موتور جستجو گوگل حضور دارید. برای اینکه موفقیت شما بیشتر شود، تامین سلاح قدرتمند یکی از اولویت های شما می باشد. لینک دهی داخلی می تواند، نقش سلاح قدرتمند را به خوبی برای شما بازی کند و در سئو سایت موفقیت شما را افزایش دهد.
شاید بپرسید که چرا باید از این مدل استفاده کرد، در ادامه چند دلیل استفاده از آن را بیان می کنیم.
1- لینک دهی داخلی و بهبود فرآیند ایندکس شدن وب سایت
بر روی بستر اینترنت روزانه صفحه و محتوای زیادی در حال تولید شدن هستند، گوگل برای اینکه بتواند تمام صفحه ها و محتوا های جدید را شناسایی نماید؛ از کرولر ها استفاده می کند. این کرولر ها در سطح اینترنت لینک های موجود را دنبال می کنند تا بتواندد صفحه های جدید را ایندکس نمایند.
برای اینکه بتوانید محتوا جدید را به گوگل معرفی کنید، کافیست لینک دهی داخلی قدرتمندی داشته باشید. فرض کنید وبسایت شما محتوا زیادی دارد، برای اینکه روند ایندکس شدن را بهبود ببخشید؛ باید از لینک های داخلی به خوبی استفاده کنید تا سریعتر محتوا جدید شما توسط کرولر شناسایی شود.
بهتر است بدانید روند جستجو گوگل برای صفحه های جدید، به طور مداوم و همیشگی است.
2- بک لینک گرفتن صفحات داخلی تر سایت با استفاده از لینک سازی داخلی
اگر روند ارجاع بک لینک های خود را نگاه کنید، متوجه می شوید که اکثر آن ها به صفحه اول وب سایت اشاره می کنند. با اینکه بک لینک گرفتن برای سایت منفعت زیادی دارد، ولی وجود لینک های زیاد؛ به صفحه اول سایت به هیچ عنوان برای سئو مفید نمی باشد.
دقت کنید که، صفحات داخلی تر و عمیق تر باید روند لینک گرفتن شان بیشتر باشد. اگر این کار را انجام دهید، برای موتور های جستجو گوگل ارزش بیشتری خواهد داشت.
اکثر وب سایت های مبتدی، در روند تولید و انتشار محتوا ضعیف عمل می کنند. دیده شده که لینک ها بیشتر به صفحات پروفایل و درباره ما می روند. این روند تاثیر زیادی روی سئو سایت شما ندارد. اگر لینک دهی داخلی را به صورت موثر و بهینه پیاده سازی کنید، می توانید تمام صفحات را در این پتانسیل سهیم سازید.
3- ارزش صفحات داخلی با لینک دهی داخلی بالا می رود
همانطور که در بخش قبل هم خواندید، معمولا صفحه اول وبسایت بیشترین توجه را به خود جلب می کند. اگر شما این توجه را به صفحات داخلی تر و عمیق تر هدایت کنید، مطمئنا در سئو؛ بهترین نتیجه را می توانید بگیرید.
4- برای لینک داخلی با Anchor text می توانید ارزش محتوایی به ارجاعات ببخشید
اتصال دادن دو صفحه به یک دیگر، توسط یک تگ HTML صورت می گیرد.
ارزش بالاتر محتوا زمانی صورت می گیرد که، به جای لینک کردن تصویر یا منو، از anchor text به صفحات دیگر ارجاع دهید. متن ها به خاطر داشتن کلمات کلیدی این قابلیت را دارند که، ارزش آن ها بالاتر باشد.
بهتر است بدانید، گوگل در صفحه فقط به دنبال پیدا کردن تگ a href نیست. بلکه به متن یا محتوایی که به آن لینک داده شده نیز نگاه می کند.
5- ارزش دادن به کاربر از طریق لینک دهی داخلی صورت می گیرد
مهم ترین نکته این است که می توانید از طریق لینک دهی داخلی ارزش بیشتری به مخاطب خود ببخشید. در اکثر مواقع دیده شده افراد یادشان می رود که لینک دادن بیشتر برای کاربران ایجاد می شود نه برای کرولر های گوگل! در نظر داشته باشید که، اگر کاربری با خواندن یک مقاله از وبسایت شما لذت کافی را ببرد؛ برای خواندن دیگر مقاله های سایت مشتاق تر می شود. تبدیل کردن یک مخاطب معمولی به مخاطب وفادار، ارزش لینک دهی داخلی را نمایان تر می کند.
بهترین راهکار، لینک دادن به چهار مقاله قدیمی از طریق مقاله جدید است
بهترین راهکار، لینک دادن به چهار مقاله قدیمی از طریق مقاله جدید است. یعنی اگر مقاله جدیدی روی وب سایت می خواهید بارگذاری کنید، حتما حواستان باشد که، 4 لینک داخلی به مقاله های قدیمی ارجاع دهید. این استراتژی یکی از موثر ترین روش های موجود در لینک سازی داخلی به شما می رود.
زمانی که شما این کار را انجام می دهید، گوگل جایگاه بهتری برای وب سایت شما در نظر می گیرد. زیرا باعث شدید که مخاطب ارزش تازه ای از وب سایت دریافت کند.
استراتژی بروز کردن مقالات قدیمی با لینک های داخلی جدید
وقتی شما از استراتژی بروز کردن مقالات قدیمی با لینک های داخلی جدید استفاده می کنید، یعنی از تمام پتانسیل لینک های داخلی استفاده کرده اید.
هنگامی که شما محتوا قدیمی را شامل تغییرات و آپدیت می کنید، باعث می شوید که کرولر های گوگل این صفحه را دوباره ببیند. همچنین باعث دوباره ایندکس کردن توسط گوگل می شود. به احتمال خیلی زیاد رتبه صفحه در قسمت نتایج جایگاه بهتری دریافت می کند.
توصیه ما این است که مقالات قدیمی خود را طبق یک برنامه و زمان بندی مشخص بروز رسانی کنید تا تاثیر آن روی رتبه خود را مشاهده کنید.
جمع بندی
لینک سازی داخلی موضوع ساده و در عین حال موثر به حساب می آید. با استفاده از این روش می توانید، تاثیرات مثبت در روند ارتقاء رتبه و بهبود سئو سایت را شاهد باشید. در این مقاله سعی شد، دلایل استفاده از لینک سازی داخلی بیان شود. همچنین دو مدل استراتژی مفید در استفاده از آن بیان شد، تا دید خوبی برای بهینه سازی سایت به شما داده شود.