راهنمای تحقیق کلمات کلیدی برای سئو (بخش اول)
9 دقیقه
تحقیق کلمات کلیدی در سئو با هدف پیدا کردن بهترین کلمات هدف مرتبط با کسب و کار شمابرای بدست آوردن جایگاه برتر در موتورهای جستجو انجام می شود. کلمه کلیدی، واژه ای است که باعث می شود کاربران مطالب شما را ببینند و محتوای تان در آن کلمات کلیدی در صفحات نتایج گوگول دیده شود. یافتن نقش کلمات کلیدی در سئو اهمیت زیادی دارد و باید استراتژی و بهینه سازی محتوای خود را طوری تنظیم کنید که این عبارات را هدف قرار دهید. در نتیجه، شما رتبه بهتری خواهید داشت و میزان کلیک بیشتری را نیز دریافت می کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش تحقیق کلمات کلیدی و ابزارهایی که می توانند در این راه به شما کمک کنند، آشنا شوید.
تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) فرایندی است که در آن از روش های مختلفی برای پیدا کردن و تحلیل کلمات کلیدی استفاده می شود. کلمات کلیدی، عبارتند از کلمات یا عباراتی که مردم بیشترین استفاده را به عنوان عبارت جستجویی در موتورهای جستجو (مانند گوگل) دارند و با جستجوی این کلمات، صفحات مرتبط را به نمایش می گذارند.
تحقیق کلمات کلیدی به منظور بهبود بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) صورت می گیرد. با انجام تحقیق کلمات کلیدی، می توانید کلماتی که بهترین عملکرد را در جستجوهای مربوط به صنعت یا موضوع شما دارند، شناسایی کنید. سپس محتوای وبسایت خود را با استفاده از این کلمات بهینه کرده و برای مخاطبان خود قابل دسترسی کنید. این کار بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجویی را نیز به همراه دارد.
بیشتر بخوانید: کلمه کلیدی در سئو چیست و انواع آن کدامند؟
زمان مناسب برای تحقیق کلمات کلیدی
تحقیقات کلمات کلیدی در سئو معمولاً اولین مرحله بهینه سازی موتور جستجو برای هر وب سایت است.
مطمئناً باید در مورد کلید واژه ها تحقیق کنید. این تحقیقات شامل موارد زیر می باشد.
- به دنبال کلمه جدید بروید.
- برای محتوای خود به دنبال ایده های جدید باشید.
- محتوا سایت خود را بهینه سازی کنید.
تاریخچه تحقیق کلمات کلیدی
روشی که افراد در تحقیقات کلمات کلیدی انجام می دهند با گذشت زمان پیشرفت کرده است.
در دهه 2000، تحقیقات کلمات کلیدی اغلب به بازدید از Google Keyword Planner کاهش یافت، پیدا کردن کلمات کلیدی با بیشترین حجم جستجو و قرار دادن آنها در متن وب سایت انجام شد.
از آنجا که در رتبه بندی با محتوای بی کیفیت می توان از این مورد به راحتی سو استفاده کرد، Google طی چندین سال با چندین به روزرسانی الگوریتم پاسخ داده است. هدف از این به روزرسانی ها این بود که بفهمیم کاربران چه می خواهند و با بهترین نتیجه به آنها سرویس دهند.
3 الگوریتم مهم گوگل
گوگل الگوریتم های مختلفی دارد که هر کدام برای بهینه کردن این موتور جستجو کار خاصی را انجام می دهند. این الگوریتم ها عبارت اند از:
الگوریتم پاندا
محتوای غیر مرتبط و بی کیفیت و متن تکراری را جریمه می کند.
مقاله مرتبط: الگوریتم پاندا چیست؟ بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایت
الگوریتم پنگون
استفاده غیر طبیعی از کلمات کلیدی و همچنین لینک های اسپم و غیر مفید را جریمه می کند.
مقاله مرتبط: الگوریتم پنگوئن چیست؟ چگونگی عملکرد الگوریتم پنگوئن و اثر آن در سئو سایت
الگوریتم مرغ مگس خوار
این الگوریتم به سرعت اطلاعات لازم را از متن خارج می کند. کلمات کلیدی را بررسی کرده و سایتی که به هدف نزدیک است را به کاربر نشان می دهد.
امروز، تحقیق در مورد کلمات کلیدی در سئو چیزی فراتر از یافتن کلمات کلیدی "مناسب" است.
گوگل در درک آنچه افراد به دنبال آن هستند؛ بهتر و پیشرفته تر می شود. هدف اصلی آن ارائه محتوایی است که نیازهای آنها را به بهترین وجه برآورده کند.
مقاله مرتبط: بررسی عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار و اثر آن در سئو سایت
الگوریتم رنک برین
RankBrain یکی از مولفه های گوگل است که مبتنی بر هوش مصنوعی و بر یادگیری مداوم بوده که به گوگول کمک می کند تا نتایج جستجو را بر اساس رفتار کاربران بهینه سازی کند.
چند سالی بود رنک برین وجود داشت، اما مدتی طول کشید تا به طور کامل اجرا شود. در سال 2015، گوگل اعلام کرد که RankBrain سومین سیگنال مهم رتبه بندی است.
با استفاده از RankBrain می توان 2 چیز را فهمید:
- نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجوی ارگانیک
- هدف از جستجو چیست
به عبارت دیگر، تحقیقات کلمات کلیدی در سئو و آنالیز کلمات ارزشمند، بیشترین بازدید و نرخ جستجو در موتورهای جستجو است. کلمات کلیدی توسط گوگول روز به روز در حال به روز رسانی است و دیگر به پیدا کردن یک کلمه کلیدی ایده آل، مربوط نیست. بلکه هدف آن بیشتر به درک مخاطب و پوشش موضوع به صورت پیچیده است.
به زبان ساده، اگر موضوع خوب است، تحت پوشش بگیرید و می توانید برای کلمات کلیدی که حتی در متن استفاده نکرده اید؛ رتبه بندی کنید!
این بدان معنا نیست که تحقیق در مورد کلید واژه دیگر مهم نیست فقط کمی متفاوت از گذشته به نظر می رسد.
مقاله مرتبط: الگوریتم Google RankBrain چیست؟
مراحل تحقیق در مورد کلمات کلیدی
به منظور این راهنما، ما کل مراحل را به 3 گام اصلی تقسیم کرده ایم:
- پیدا کردن کلمات کلیدی
- تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی
- استفاده از کلمات کلیدی
در ادامه به جزئیات هر مرحله بیشتر می پردازیم.
اولین توصیه کلیدی ما برای تحلیل کلمات و پیشنهادات جدید این است که درک عمیق از حوزه کاری خودتان داشته باشید. شناخت در مورد حوزه کاری اهمیت بسیاری در به نتیجه رسیدن فرایند تحقیق کلمات کلیدی در سئو دارد.
کلمات کلیدی به شما این امکان را می دهد که درک عمیق تری از کسب و کار خود داشته باشید تا بتوانید موضوعات و مضامین مرتبط با ان را راحت تر پیدا کنید.
در این بخش، به معرفی ابزارها و سیستم عامل هایی که می توانید به کمک آنها کلمات کلیدی را پیدا کنید؛ می پردازیم.
- Google Keyword Planner
- Keyword tools
- Google suggestions
- AnswerThePublic
- YouTube
- Google Search Console
- Forums
- Amazon
انتخاب کلمه کلیدی اصلی
انتخاب کلمه کلیدی اصلی پایه و اساس روند تحقیق است. این کلمات جایگاه شما را مشخص کرده و به شما کمک می کنند تا رقبای خود را شناسایی کنید. اگر در حال حاضر کسب و کاری دارید که می خواهید به صورت آنلاین آن را تبلیغ کنید. فقط باید به آنچه مردم در گوگل تایپ می کنند؛ فکر کنید تا آنچه شما ارائه می دهید را پیدا کنند.
به عنوان مثال، اگر کسب و کاری در زمینه فروش تجهیزات قهوه دارید، کلمه کلیدی اصلی شما می تواند موارد زیر باشد:
- قهوه
- اسپرسو
- کاپوچینو
توجه داشته باشید این کلمات کلیدی ممکن است نتوانند ارزش صفحات وب سایت شما را به کاربر نشان دهند. بنابراین بیش از حد درباره آن ها وسواس به خرج ندهید. فقط چند دقیقه طول می کشد تا آن ها را پیدا کنید، به محض اینکه تعداد انگشت شماری از این کلمات پیدا کرده اید که با موضوع وب سایت شما همخوانی دارد؛ می توانید به مرحله بعدی بروید.
انتخاب عبارات کلیدی دنباله دار
فرض کنید شما یک وبلاگ در مورد پیاده روی دارید، می خواهید در مورد "پیاده روی" یا "مسیرهای پیاده روی" کلمه کلیدی پیدا کنید و آن را رتبه بندی نمایید.
مسئله با این کلمات کلیدی این است که آنها به طور طبیعی رقابت بسیار بالایی دارند. اما اگر بیشتر در این حوزه تحقیق کنید، در خواهید یافت که افراد علاقه مند به پیاده روی ممکن است از کلمات کلیدی زیر برای جستجو در گوگل استفاده کنند.
- "ساعت GPS با مانیتور ضربان قلب"
- "بهترین برنامه اندروید برای geocaching"
- "پیاده روی در مسیرهای طولانی چقدر طول می کشد"
- "پیاده روی چند کالری می سوزاند"
به این عبارات، کلمات کلیدی دنباله دار می گویند. یک کلمه کلیدی در سئو دارای خصوصیات زیر میباشد:
- بیش از 3 کلمه تشکیل شده است
- حجم جستجو کمتری دارد اما معمولاً رقابت کمتری نیز دارد.
- خاص تر است و دارای میزان تعامل و تبدیل بالاتری می باشد.
هدف از استراتژی تولید محتوای شما پاسخگویی به تمام سوالاتی است که می توانید در مورد مکان شما داشته باشد. کلمات کلیدی طولانی راهی عالی برای یافتن آنها هستند.
نکته : کلمات کلیدی دنباله دار، نمایانگر عناوین فرعی خاصی در حوزه شما است.
تعداد تقریباً بی نهایت طولانی برای این موضوع وجود دارد. توضیح یک موضوع و ایجاد پست برای هر یک از آنها غیرممکن است.
در عوض، شما می توانید محتوای طولانی مدت ایجاد کنید که به طور طبیعی کل موضوع را پوشش دهد و برای کلمات کلیدی دمباله دار رتبه بندی کند.
بیایید نگاهی به چند مکان بیندازیم که به شما کمک می کند کلمات کلیدی که مردم هنگام بحث در مورد موضوعات مرتبط به طور طبیعی استفاده می کنند را پیدا کنید.
مقاله مرتبط: اثر جادویی کلمات کلیدی دنباله دار در سئو سایت
از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاد کنید
رقبا می توانند منبع بسیار خوبی از ایده برای کلمات کلیدی باشند. اما هنوز تعداد زیادی واژه کلیدی وجود دارد که رقبا شما آن ها را هدف قرار نداده اند. شما می توانید این موارد را با استفاده از ابزار پیشنهاد کلمات کلیدی پیدا کنید.
همه ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به یک شکل کار می کنند. شما یک کلمه کلیدی تعریف می کنید، ابزار کلمات کلیدی مناسب را با توجه به پایگاه داده به شما نشان خواهد داد.
گوگل کیورد پلنر شاید یکی از شناخته شده ترین و کار آمدترین ابزار کلمات کلیدی باشد. استفاده از این ابزار رایگان است. اگر با این ابزار کار کنید خواهید دید که به اندازه کافی هوشمند است که ایده های مربوط به کلمات کلیدی را به شما نشان دهد.
ابزارهای دیگری نیز برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد ولی به صورت رایگان به شما خدمات نمی دهند.
ابزار Google Keyword Planner
Google Keyword Planner مدتهاست که برای بسیاری از افراد به یک ابزار رایگان برای کلمات کلیدی تبدیل شده است. در طول زمان، تحقیقات کلمات کلیدی پیچیده تر شده است. برای استفاده از ابزار، تحقیقات کلمات کلیدی در گوگول شما باید یک حساب Google Ads ایجاد کنید. پس از ثبت نام به Keyword Planner Tools بروید.
برای دریافت پیشنهادات، کلیدواژه های جدید را کشف کرده و کلید واژه های اصلی را وارد کنید. بعد از آن، لیستی از کلمات کلیدی مرتب شده بر اساس ارتباط با کسب و کار خود مشاهده خواهید کرد.
Google Keyword Planner ابزاری عالی است که داده های ارزشمند بسیاری را برای فعالیت های PPC ارائه می دهد.
مقاله مرتبط: تاثیر محتوا بر تبلیغات ppc
برای سئو سایت صدها ایده کلمه کلیدی را ارائه می دهد اما به طور کامل جایگزین ابزار پیشنهاد کلمات کلیدی در سئو نمی شود.
به شرطی که دو چیز را به یاد بیاورید که بتواند برای شما یک ابزار مفید باشد:
حجم جستجو اغلب بر اساس کلمات کلیدی نوع نزدیک گروه بندی می شود. همچنین، فقط محدوده حجم جستجو را مشاهده خواهید کرد (به عنوان مثال 1K - 10K) مگر اینکه پول کافی در Google Ads خرج کنید.
Google Keyword Planner بخشی از Google Ads (Google AdWords سابق) است. ستون رقابت این ابزار میزان سختی ارگانیک را مشخص می کند، بلکه فقط نمایش دهنده سطح رقابت در کمپین های PPC است.
جمع بندی
در این مقاله به شیوه های پیدا کردن کلمه کلیدی و تاثیر آن در سئو سایت پرداختیم. در مقالات بعدی به سایر موارد مهم در انتخاب کلمه کلیدی می پردازیم.