نکات مهم برای طراحی صفحه اصلی سایت
5 دقیقه
راهکار های ویژه برای طراحی صفحه اصلی سایت وجود دارد، با رعایت کردن این نکات در واقع شما ظاهر کسب و کار خود را حفظ کرده اید. این صفحه مانند ویترین یک فروشگاه می ماند و در جذب مشتری تاثیر بسیار زیادی دارد. کسانی که سابقه طولانی در راستای طراحی سایت دارند، سعی می کنند تمام این نکات را رعایت کرده تا بتوانند بهترین میزان نرخ تبدیل را داشته باشند. در نتیجه این راهکار ها زمانی عملی می شوند، که وبسایت از رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) خوبی در صفحه اول برخوردار باشد.
چرا طراحی صفحه اصلی سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟
صفحه اول سایت جایی است که کاربران به محض ورود به یک وبسایت با آن روبرو می شوند، به همین منظور اگر طراحی این صفحه جذاب و کاربر پسند نباشد؛ باعث می شود تا کاربران در همان لحظه اول سایت را ترک کرده و دیگر از آن بازدید نداشته باشند.
شما یک فروشگاه را در نظر بگیرید؛ زمانی که ویترین یک فروشگاه به میزان کافی از جذابیت برخوردار باشد، باعث می شود کسانی که به ویترین نگاه می کنند، سطح کیفیت و گستردگی محصولات را متوجه شوند. در واقع صاحبان کسب و کار سعی می کنند از طریق ویترین مشتریانی که از بیرون در حال بازدید هستند را به داخل مغازه بکشانند. از این راه هم مشتری آن ها بیشتر می شود و همچنین فروش آن ها بالاتر می رود.
تمام ویژگی هایی که در بالا برای فروشگاه و مغازه به کار بردیم، برای صفحه اول وبسایت یا Home Page هم صدق می کند. اما تنها اشکالی که در این بین دیده می شود، صاحبان کسب و کار به صفحه اول وبسایت خود اهمیت زیادی نمی دهند. در این مطلب قصد داریم راهکار ویژه ای به شما ارائه کنیم تا بتوانید از این طریق افزایش نرخ تبدیل و افزایش فروش را تجربه کنید.
مقاله مرتبط: راهکار های طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری جذاب و کاربر پسند
نکات ویژه برای طراحی صفحه اصلی
نکات کاربردی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:
جایگاه لوگو و تاثیر آن در برندینگ
اگر نگاه کلی به اکثر وب سایت های ایرانی بیندازیم، متوجه می شویم که در بیشتر آن ها یک لوگو وجود دارد. این لوگو تاثیر بسیار زیادی روی برندینگ می گذارد. در نتیجه باعث می شود، مخاطبان بهتر شما را به خاطر بسپارند. جایگاه این لوگو در اکثر وبسایت های فارسی زبان در قسمت سمت راست و بالای صفحه قرار دارد. همین جایگاه در وب سایت های انگلیسی زبان معکوس است، یعنی در قسمت سمت چپ و بالای صفحه قرار دارد.
دلیل اینکه محل قرار گیری لوگو را در بالای صفحه انتخاب کرده اند، به این خاطر است که چشم انسان اولین جایی را که نگاه می اندازد، بالای صفحه است. ما ایرانی ها به دلیل اینکه نوشتن را از سمت راست شروع می کنیم، چشممان به سمت راست و بالا معطوف می شود. انگلیسی ها به دلیل شروع نوشتن از سمت چپ، چشم آن ها معمولا به سمت چپ و بالا معطوف می شود.
مقاله مرتبط: طراحی لوگو | بررسی نکات کلیدی در طراحی لوگو وب سایت
اسلایدر سایت
محل قرار گیری اسلایدر در صفحه اول وب سایت می باشد، طراحان برای نام گذاری این بخش اصطلاح جالبی را انتخاب کرده اند. تقریبا بیشتر آن ها به این بخش Hero Section هم می گویند. این تصویر بزرگ دقیقا بعد از منو ها قرار می گیرد. از طریق این اسلایدر می توان به مخاطبان و بازدید کنندگان این مفهوم را القا کرد، که سایت ما چه خدمات یا محصولاتی را ارائه می کند. همچنین می توانید هدف خود را از این طریق به آنان برسانید.
دکمه های فراخوان یا CTA
هر وبسایتی که در فضای آنلاین وجود دارد، با هدف خاصی ایجاد گردیده است. بعضی از صاحبان این وب سایت ها قصد دارند تا فروش خود را از این طریق به میزان بالاتری برسانند. کسانی هم هستند که وبسایت خبری یا آموزشی دارند، آن ها هم می خواهند که مشترک های ایمیلی و ماهانه آن ها افزایش پیدا کند.
بهترین مسیری که می توانیم به شما پیشنهاد کنیم، دکمه های CTA است. زمانی که می خواهید از این دکمه ها در طراحی سایت استفاده کنید، رنگ آن ها باید نسبت به بقیه اجزاء تفاوت داشته باشد. متن آن ها هم باید شامل متنی باشد که مخاطب را برای کلیک روی آن تحریک کند. همچنین باید در اولین صفحه سایت قرار بگیرد.
مقاله مرتبط: آشنایی با رایج ترین مدل های CTA
انتخاب کردن رنگ مناسب برای صفحه اصلی
باید بدانید انتخاب کردن رنگ مناسب برای صفحه اصلی سایت، یکی از مهم ترین مراحل محسوب می شود. با استفاده از رنگ مناسب می توانید رضایت کاربران را تحت تاثیر قرار داده و افزایش دهید. بهترین عملکرد در تاثیر گذاری زمانی میسر می شود که رنگ های انتخابی برای صفحه اول سایت نزدیک به رنگ لوگو بوده و سازگاری کامل با آن داشته باشد. همچنین این رنگ را در تمام بخش های سایت حفظ کنید و به کار ببرید.
خوانایی و جذابیت فونت
زمانی که طراحی سایت را انجام می دهید، شاید فونت در نگاه اول برای شما مهم به نظر نیاید. ولی با انتخاب فونت مناسب به بازدید کنندگان این مفهوم را القاء می کنید که استایل و سبک کاری شما در چه زمینه ای است. فونتی که به این منظور انتخاب می کنید، باید خوانایی بالایی داشته و از جذابیت کافی برخوردار باشد. باید سعی کنید این فونت را در همه بخش های سایت حفظ کنید.
مقاله مرتبط: انتخاب فونت مناسب برای طراحی سایت| معیارهای انتخاب فونت امن
اطلاعات تماس
این قسمت هم مانند دیگر بخش های سایت، از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید در انتهایی ترین قسمت صفحه به آن بپردازید. همچنین در صفحه مجزا تماس با ما به طور کامل به آن اشاره کنید.
وبلاگ
در فضای آنلاین امروزی داشتن یک وبلاگ برای کسب و کار امری ضروری محسوب می شود. در این بخش مقاله هایی مرتبط با موضوع وب سایت درج می شود. برای اینکه بتوانید بازدید این بخش را به میزان کافی بالا ببرید، باید در صفحه اصلی در بخش منو قسمت جداگانه ای به آن اختصاص دهید.
در صفحه اصلی سایت می توانید، جایگاهی برای مقاله هایی که اخیرا نوشته شده در نظر بگیرید. با این کار می توانید توجه مخاطبان را به این قسمت جلب کنید.
جمع بندی
سعی کنید تمام راهکار های گفته شده را در طراحی سایت خود لحاظ کنید، زیرا این نکات از طریق تجربه و مطالعه مقاله بدست آمده است. با استفاده از این نکات می توانید بازدید کنندگان خود را افزایش دهید. همچنین اگر سایتی دارید که فروشگاهی است؛ می توانید شاهد افزایش فروش خود باشید. در نهایت تمام این مراحل به جلب رضایت کاربران منتهی می شود و این کار نفع بزرگی به شما می رساند.