تدوین استراژی مناسب و موفق برای سئو سایت
5 دقیقه
امروزه کسب و کار ها، با دیدگاه های متفاوت وب سایت خودشان را در فضای آنلاین راه اندازی می کنند. اما برای پیروزی در این میدان نیاز به تدوین استراتژی مناسب و موفق مناسب برای سئو سایت دارند. این استراتژی مسیر شما را مشخص می سازد. این مسیر ممکن است، به پیروزی و پیشرفت در حوزه های مختلف کسب وکار، دیده شدن و شناخته شدن توسط کاربران منتهی شود، یا باعث شکست شما در این فضای پر رقابت شود. تدوین این استراتژی باید طوری باشد، که هم هوشمندانه بوده و هم زحمت اضافی و بی نتیجه برای شما ایجاد نکند.
سئو چیست؟
قبل از اقدام برای انجام هر کاری باید با معنی و مفهوم آن آشنا شوید. سئو (SEO) مخفف شده عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتور های جستجوگر می باشد. اگر به طور دقیق تر بخواهیم سئو را مورد بررسی قرار دهیم، به معنی کنترل و تغییر نتایج گوگل هم هست. وقتی به دنبال یک کلمه یا عبارتی در موتور جستجوی گوگل هستید، گوگل برای شما یک سری نتایج و سایت هایی پیشنهاد می کند. حالا اگر استانداردهای طراحی سایت و محتوا مناسبی را در نظر گرفته باشید، گوگل می تواند وبسایت شما را درک کند؛ اکنون صفحه وبسایت شما آماده است، تا با یک سری تکنیک ها و بهینه سازی ها که با جستجوی یک عبارت خاص صورت می گیرد. در نتایج جستجو ظاهر شود.
آشنایی با انواع سئو
سئو روش های مختلفی دارد، که باید با هرکدام از آنها آشنا باشید. در این صورت است که می توانید استراتژی مناسبی برای وب سایت خود پیاده سازی کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع مختلف سئو را بشناسید.
سئو داخلی یا One-page:
اولین نوع بهینه سازی وب سایت سئو داخلی می باشد. این مدل راهکار خاص خود را دارد، همچنین روی محتوا داخل صفحات تمرکز می کند و آن ها را بهینه می کند، تا با استفاده از این روش رتبه و جایگاه سایت برای کلمات کلیدی مشخص شده بالاتر برود.
سئو خارجی یا Off-page SEO:
این نوع از سئو بیشتر روی لینک هایی تمرکز دارد، که از بیرون به سایت اشاره می کنند. موتورهای جستجو طبق یک الگوریتم خاص زمانی به شما اعتماد می کنند، که تعداد بک لینک ها و وب سایت های دیگر که به شما ارجاع داده شده اند؛ بیشتر باشد. در این صورت است که می توانید اعتماد موتورهای جستجو را بدست آورده و جایگاه خود را در نتایج گوگل ارتقاء دهید.
سئو تکنیکال:
ساختار این مدل از سئو طوری است، که بیشتر روی معماری وبسایت و اتفاقاتی در که Backend می افتد متمرکز است. یعنی صفحات وب سایت را مورد بررسی قرار داده و از نظر فنی آن ها چک می کند تا مشکلی نداشته باشند. شرکت بزرگ گوگل به همان میزان که محتوا وب سایت برایش اهمیت دارد، به کد های سایت هم نیز اهمیت می دهد. پس در نتیجه لازم است، تا از همه لحاظ وبسایت شما بی نقص باشد.
استراتژی مناسب برای سئو سایت
این استراتژی با توجه به هر کسب و کار می تواند متفاوت باشد. شما باید استراتژی تان را نسبت به کسب و کارتان تدوین نمایید.
1- پیدا کردن موقعیت واژه کلیدی در موتور جستجو
استراتزی های گوگل و الگوریتم آن همیشه در حال بروز رسانی بوده است، به همین دلیل جایگاه یک گرفتن در گوگل دیگر مثل سابق نمی باشد. همچنین رفتار گوگل نسبت به بعضی از کلمه های کلیدی تغییر پیدا کرده است. برای اینکه بهتر متوجه موضوع شوید، کلمه SEO Tools را در موتور جستجو گوگل سرچ کنید.
مقاله مرتبط: راهنمای تحقیق کلمات کلیدی برای سئو (بخش اول)
در بالاترین قسمت صفحه مانند بسیاری دیگر نتایج، تبلیغات گوگل به چشم می خورد. جدای از این ها یک بخش Feutured Snippet در پایین آن وجود دارد. در کنار آن ها قسمتی پایین تر از همه باکس People also ask دیده می شود. بعد از همه آن ها سایتی که در رتبه اول قرار دارد، نشان داده می شود.
به همین دلیل شما باید با Opportunity Keyword بیشتر آشنا شوید. این موضوع به کلمات کلیدی کاربردی که بیشترین میزان کلیک یا CTR ارگانیک را دارند، اشاره می کند. در نتیجه شما باید به دنبال کلمه کلیدی باشید که نرخ کلیک آن از دیگر واژه های کلیدی مورد نظر بیشتر باشد.
2- بررسی کردن صفحه ابتدایی گوگل
حالا که کلمه کلیدی مورد نظر خود را پیدا کرده اید، باید ببینید با چه ترفند هایی در جملات به کار رفته اند. این موضوع کمک بسیاری به سئو سایت شما می کند. برای این کار لازم تا 10 سایت ابتدایی در نتایج گوگل را بررسی کرده و از ان ها الگو برداری کنید.
3- محتوا خود را نسبت به دیگر سایت ها متفاوت یا حتی بهتر از آن ها ایجاد کنید
برای این بخش تنها دو گزینه پیش روی شما قرار دارد:
- محتوایی که تولید می کنید، نسبت به محتوا دیگران تفاوت داشته باشد.
- محتوایی که تولید می کنید، خیلی بهتر نسبت به محتوای دیگران باشد.
در بعضی از مواقع لازم است تا محتوا شما نسبت به محتوا دیگران تفاوت داشته باشد. اما اینکه چه مواقعی باید این کار را انجام دهید، بستگی به موقعیت و موضوع آن دارد. مثلا برای سئو سایت، کلی وبسایت وجود دارد که در این زمینه محتوا تولید کرده اند. شما می توانید با تولید موضوعی بهتر جایگاه تان در گوگل را ارتقاء دهید.
بعضی اوقات هم لازم است تا محتوا شما نسبت به دیگران به صورت کلی متفاوت باشد. مثلا آن ها 10 ابزار یا 20 ابزار برای بهینه سازی سایت معرفی کرده اند. شما با معرفی 100 ابزار در این زمینه می توانید، قوی تر ظاهر شوید.
مقاله مرتبط: چرا تولید محتوا مهم است | دلایل اهمیت تولید محتوا
4- تولید محتوا را نسبت به سئو One-page انجام دهید
در این قسمت باید کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید. سپس محتوا را برای SEO بهینه سازی کنید.
-
لینک سازی داخلی
شاید برایتان جالب باشد، اما باید بگوییم این روش هنوز هم برای وبسایت ها کاربردی است. البته باید روش صحیح آن را پیاده سازی کنید.
-
کلمات کلیدی را در url های استفاده کنید
طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است ک url های کوتاه بازخورد بیشتری نسبت به url های طولانی دارند.
-
سئو مفهومی را رعایت کنید (Semantic SEO)
سعی کنید عبارات و مفاهیم که به کلمه کلیدی شما مربوط می شود را پیدا کرده و آن ها را در محتوا خود استفاده کنید. زمانی که کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید، خود موتور جستجو به شما عبارت ها و مفاهیم مربوطه را پیشنهاد می دهد؛ می توانید از آن ها استفاده کنید.
جمع بندی
راهکار های مختلفی در این حوزه وجود دارد که ما سعی کردیم بهترین و کاربردی ترین آن ها را برای شما توضیح دهیم. امیدواریم با به کار گیری این روش ها و ترفند ها بتوانید به سئو در مشهد خود کمک کرده و آن جایگاه خود را در نتایج گوگل ارتقاء دهید.