عملکرد بردکرامب (خرده نان) بر روی سئو سایت چگونه است؟
5 دقیقه
اگر می خواهید در زمینه بهینه سازی وبسایت و بهبود تجربه کاربری فعالیت نمایید، یکی از بهترین راه ها بردکرامب یا خرده نان می باشد. از طریق این الگوریتم کاربرانی که در سایت حضور دارند، به راحتی می توانند مکان فعلی خود را تشخیص داده و به آسان ترین شکل ممکن به قسمت های دیگر وبسایت سر بزنند. یکی دیگر از مزیت های خرده نان در بهینه سازی وبسایت، کمک به موتورهای جستجو می باشد؛ بدین صورت که آن ها را کمک کرده تا صفحات سایت را به شکل بهتری شناسایی کنند، در نتیجه نمایش بهتری از سایت در صفحه نتایج نمایش داده خواهد شد.
کاربرد بردکرامب یا Breadcrumb چیست؟
بردکرامب برای این به وجود آمده تا مسیریابی را برای کاربران راحت تر کند، معمولا جایگاه آن در زیر منو وبسایت می باشد. از طریق آن کاربران می توانند بفهمند که در حال حاظر در کدام قسمت سایت حضور دارند، این قابلیت اغلب اوقات در سایت های فروشگاهی دیده می شود. معنای لغوی این عبارت به این صورت می باشد که bread یعنی نان و crumb یعنی خرده و در مجموع کلمه خرده نان را تشکیل می دهد. اما سوال اینجاست که چرا چنین اسمی بر روی این قابلیت گذاشته شده است؟
در حقیقت واژه برد کرامب از روی یک داستان که منبع انتشار آن اروپاست، شکل گرفته است. در این افسانه که شخصیت های آن هانسل و گرتل هستند، برای رسیدن از خانه تا مقصد ابتکار عملی به خرج داده اند. آن ها برای اینکه راه خانه خود را گم نکنند، در مسیر خود تا مقصد خرده های نان را روی زمین می ریختند تا زمان برگشت راهنمای مسیر آن ها باشد.
همین موضوع روی وبسایت ها هم پیاده سازی شده است، مسیرهایی که کاربر در سایت طی می کند، به شکل راهنما به او نشان داده می شود تا بتواند تشخیص دهد که الان در کدام یک از صفحات وبسایت حضور دارد. در این صورت به راحت ترین شکل ممکن می تواند بین صفحات مورد نظر خود جابه جا شده و به مکان مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.
در این صورت است که کاربران و موتورهای جستجو می توانند به تمامی صفحات وبسایت دسترسی داشته باشند و بین آن ها سردرگم نشوند. در نهایت تمام این مراحل به نفع صفحه سایت بوده و به سئو سایت کمک بزرگی می کند.
چند نوع برد کرامب وجود دارد؟
اکثر افراد فکر می کنند که تنها مدل موجود خرده نان روی بستر اینترنت، نوع مسیریاب آن است. اما بهتر است بدانید که خرده نان به 4 دسته تقسیم می شود که در ادامه برای شما این موضوع را شرح می دهیم:
بردکرامب مکانی
اولین مدل بردکرامب که معرف حضور اکثر کاربران است، نوع پیشفرض و رایج آن می باشد که در اکثر سایت ها وجود دارد. ساختار این برد کرامب به گونه ای می باشد که کاربر از طریق آن می تواند مکان دقیق خود در وبسایت را تشخیص دهد. طراحی این مدل به نحوی است که کاربر تنها از طریق کلیک کردن می تواند به صفحات قبلی سایت بازگردد.
برد کرامب ویژگی یا ATTRIBUTE
این مدل اکثرا روی وبسایت های فروشگاهی یا آگهی پیاده سازی می کنند. بدین صورت که کاربر با استفاده از آن می تواند فیلترهای مختلف را روی وبسایت اعمال کرده و راحت تر به هدف خود دسترسی پیدا کند. به عنوان مثال فرض کنید در وبسایت دیوار هستید و قصد دارید ماشین هایی را پیدا کنید که تولید سال 1399 هستند و قیمت آنها در محدوده 200 میلیون تومان باشند. زمانی که ویژگی های خود را در فیلتر مربوطه اعمال کردید، نتیجه برای شما نمایش داده و می شود، همچنین شما قابلیت این را دارید تا آن ها را تغییر دهید.
برد کرامب مسیر یا تاریخچه
این نوع از بردکرامب در قدیم بیشتر مورد استفاده قرار می گرفته است، در حال حاظر کمتر سایتی از این نوع استفاده می کند. به این دلیل که نوع مکانی breadcrumb کاربرد بیشتری در وبسایت ها دارد. در این حالت کاربر تنها می توانست که مسیر خود را به صورت ساده مشاهده نماید. اما از زمانی که بردکرامب مکانی روی کار آمد دیگر کمتر کسی از مدل تاریخچه استفاده میکند.
برد کرامب خرید
این مدل از بردکرامب یکی از تنها مدل هایی محسوب می شود که در سایت های ایرانی کمتر دیده می شود. در این نمونه زمانی که کاربر قصد خرید دارد، تمام مراحل آن به او نمایش داده می شود. در نتیجه در هر مرحله از خرید که قرار گرفته باشد با استفاده از breadcrumb خرید می تواند مکان حال حاظر خود در وبسایت هنگام خرید را بداند.
برد کرامب چگونه روی سئو سایت تاثیر می گذارد؟
تا به حال شما کاربرد بردکرامب و انواع مدل های آن را یاد گرفتید. قصد داریم تا در ادامه شما را با چگونگی تاثیرگذاری برذکرامب روی سئو سایت آشنا کنیم. قطعا می دانید که موتور جستجوی گوگل هدف خود را رضایت کاربران از جستجو می داند، در نتیجه به این مورد بسیار اهمیت داده و برای آن ارزش بسیاری قائل است. پس کسانی که وبسایت دارند باید علاوه بر رعایت کردن نکات سئو سایت به تجربه کاربری وبسایت هم توجه ویژه نمایند.
برد کرامب با نشان دادن آدرس و راه هایی که کاربر طی کرده تا به صفحه مورد نظر خود رسیده است، می تواند باعث ماندگاری بیشتر آن ها در صفحه وبسایت شود. به این صورت که کاربر با دیدن مسیر هایی که طی کرده مشتاق می شود تا به مرحله های قبلی بازگشته تا برای مثال محصولات بیشتری با نتیجه جستجو خود مشاهده کند. در این صورت زمان ماندگاری بالا رفته و می تواند روی سئو سایت تاثیر به سزایی بگذارد.
جمع بندی
همانطور که در مطالب بالا برای شما عنوان کردیم، دانستید که گوگل توجه ویژه ای به بردکرامب دارد. در نتیجه با رعایت کردن آن می توانید تاثیر مستقیمی روی سئو در مشهد خود بگذارید. اما باید توجه کنید که کدام مدل از breadcrumb بیشتر روی سایت شما کارآیی دارد و همان مدل را پیاده سازی کنید. امیدواریم که از مطالب بالا اطلاعات مفیدی بدست آورده باشید.