چگونه صفحه اول گوگل باشیم؟
11 دقیقه
صفحه اول گوگل دقیقا همان جایی است که هر کسب و کاری برای دیده شدن به آن نیاز دارد. گوگل یک ابزار قدرتمند برای کسانی است که سعی در هدایت ترافیک ارگانیک به سایت خود را دارند. رباتهای آن در بین صفحات وب خزیده و مفیدترین و مرتبطترین صفحات را در هر موضوعی برای کاربران تعیین میکنند. ممکن است قرار دادن کسب و کار کوچک شما در صفحه اول گوگل غیرواقعی به نظر برسد، اما گوگل با قدرت و نفوذ عظیم خود باعث میشود تا کسب و کارهای کوچک و محلی نیز به صورت رایگان در رتبههای بالا در نتایج جستجو قرار گیرند.
در این مقاله با ما همراه باشید تا با چند اقدام کاملا واضح و ساده در رتبههای ابتدایی گوگل قرار بگیرید. در ابتدا به اهمیت صفحه نخست گوگل میپردازم و سپس وارد تاکتیکهایی میشوم که عبارتند از:
- اضافه کردن کلمات کلیدی به مکانهای خاص در وب سایت شما
- ایجاد محتوا برای انسان، نه گوگل
- تاکید بر مکان
- مرتباً فهرست گوگل خود را به روز رسانی و نگهداری کنید.
کاملاً واضح است که کسب رتبه در جایگاههای ابتدایی گوگل یک هدف ارزشمند برای هر کسب و کاری است، اما اجازه دهید ابتدا به مزایای خاص آن بپردازیم، زیرا این مسئله میتواند به شما در اولویتبندی استراتژی کسب و کارتان کمک کند.
چرا باید صفحه اول گوگل باشیم؟
اهمیت صفحه اول گوگل به دریافت بیشترین نرخ کلیک است. با اجرای یک استراتژی سئو هوشمند، میتوانید در صفحه ابتدایی گوگل قرار بگیرید و در نتیجه برند شما بیشتر در معرض دید کاربران قرار میگیرد و این به معنای نرخ کلیک (CTR) بسیار بالاتر است. همچنین ترافیک بیشتر منجر به ماندن مشتریان برای مدت طولانیتری در یک صفحه وب و افزایش احتمال خرید مستقیم از سایت شما میشود. CTR برای نتایج بالا و پایین تفاوت قابل توجهی با هم دارند. نرخ کلیک زیر بر اساس موقعیت گوگل نشان داده شده است:
- اولین نتیجه: نرخ کلیک 36.4%
- نتیجه دوم: نرخ کلیک 12.5 درصد
- نتیجه سوم: نرخ کلیک 9.5 درصد
بنابراین متوجه شدید که نتیجه برتر در گوگل 36 درصد از ترافیک جستجو را به خود اختصاص میدهد. هر چه بتوانید وب سایت خود را در گوگل به بالاترین سطح نزدیک کنید، بازدید از سایت و اعتبار برند شما بیشتر میشود.
قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل چه سودی برای کسب و کار شما دارد؟
درک این مسئله که هدف تجارت شما از قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل چیست، به کسب و کار شما در دستیابی به آن کمک میکند. بیایید با هم چند هدف مرسوم را بررسی کنیم و ببینیم چه سودی برای ما به همراه دارد.
1. بیشتر دیده شوید
فرض کنید شما قصد ساختن یک ساختمان را دارید و همه آنچه که از آجر و ملات نیاز دارید، در دسترس شما است. اگر قرار باشد بین قرار دادن ساختمان خود در جاده اصلی که از داخل شهر میگذرد یا یک خیابان فرعی آرام، یکی را انتخاب کنید، کدام یک را انتخاب میکردید؟ البته که جاده اصلی!
با 167 میلیارد جستجو در ماه، بزرگترین مزیت قرار گرفتن در صفحه اول گوگل مانند راه اندازی کسب و کار شما در شلوغترین جاده شهر است. هرچه افراد بیشتری وب سایت شما را ببینند، آگاهی از برند شما بیشتر میشود.
2. سرنخهای بیشتری تولید کنید
حالا اگر مجبور شوید بین خیابان اصلی یک شهر با مشتریان متنوع یا شهری با مشتریان ایده آل یکی را انتخاب کنید چه؟ تعداد صفحات اول گوگل به اندازه درخواستهای جستجو وجود دارد. قطعا هدف شما این است که در صفحه اول جست و جوهایی قرار بگیرید که مشتریان ایده آل شما انجام میدهند. با انجام این کار، توسط مشتریانی که به قصد خرید یا مشارکت در جستجوی آنلاین هستند، کشف میشوید. بیشترین احتمال وجود دارد که این افراد به سرنخ و مشتری برای کسب و کار شما تبدیل شوند.
3. تعامل را افزایش دهید
اکثر خریداران قبل از خرید، تحقیقات آنلاین انجام میدهند و گوگل با جعبههای پاسخ، بخش «افراد نیز میپرسند» و نتایج محلی که اطلاعات تماس، نقشهها، بررسیها، رتبهبندیها و توضیحات بهترین گزینه برای این کار است. صفحه نتایج موتور جستجوی Google به تنهایی به مصرفکنندگان امکان میدهد حتی قبل از کلیک کردن، درباره کسبوکار شما بیاموزند، مقایسه کنند و با آن درگیر شوند.
4. ترافیک وب سایت را هدایت کنید
بخشها و جعبههای پاسخ تنها میتوانند اطلاعات زیادی را ارائه دهند. در حالی که گاهی اوقات یک صفحه نتایج موتور جستجو میتواند تمام اطلاعات مورد نیاز یک فرد را فراهم کند، هنوز تعدادی سؤال وجود دارد که افراد به ناچار روی یک وب سایت کلیک میکنند. فراموش نکنید که در اکثر مواقع قبل از اینکه یک فرد به مشتری تبدیل شود، چندین تعامل با یک تجارت لازم است، بنابراین تعامل با وب سایت شما مهم است.
4. اقتدار صنعت خود را افزایش دهید
با قرار گرفتن در صفحه اول گوگل اقتدار و اعتبار صنعت شما بیشتر میشود و این امر مستلزم ایجاد منظم محتوای با کیفیت است. گوگل بر این اساس تشخیص میدهد که شما نیازهای جستجوگرانش را برآورده میکنید یا خیر. انجام این کار زمانبر است اما افزایش ترافیک و اعتمادی که حاصل میشود، ارزش سرمایه گذاری را دارد.
بعلاوه، نوشتن منظم در مورد صنعت و کسب و کارتان، نیازمند دانستن موضوعاتی است که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند و همچنین باید با آخرین به روز رسانیهای صنعت شما هماهنگ باشد. ظاهر شدن در صفحه یک گوگل توسعه و نگهداری یک پایگاه دانش قوی را تسهیل میکند. در این صورت کسب و کار شما میتواند، محکم بر روی آن قرار گیرد.
5- اعتماد کسب کنید
الگوریتم گوگل برای تشخیص محتوای هرزنامه، مشکوک و کم کیفیت طراحی شده است. اگر دائماً در صفحه اول Google ظاهر میشوید، به این معنی است که Google شما را به عنوان منبع اطلاعاتی قابل اعتماد میشناسد و مشتریان به کسب و کارهایی که Google به آنها اعتماد دارند اعتماد میکنند.
6. مخاطبان خود را بسازید
همانطور که در بالا ذکر شد، قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل مستلزم ایجاد محتوای با کیفیت بالا و همیشه سبز است. این نوع محتوا در واقع هدیهای است که دائما در حال ارائه به کاربران است. شما میتوانید آن را در کانالهای مختلف بازاریابی از جمله رسانههای اجتماعی، ایمیل و تبلیغات پولی توزیع کنید. تلاشهای مبتنی بر تولید محتوا برای قرار گرفتن در صفحه اول Google، مطالب بیشتر و فرصتهای بیشتری را برای تعامل با مخاطبان هدف فراهم میکند و باعث میشود شما در ذهن آنها بمانید.
7. چرخه فروش خود را تسریع کنید
امروزه مصرف کنندگان گزینههای زیادی برای انتخاب دارند و همچنین به تمام اطلاعات و ابزارهایی که برای کشف، بررسی و تصمیم گیری در مورد یک تجارت نیاز دارند، به سرعت دسترسی دارند. آنها برای شروع تحقیقات خود به کجا میروند؟ گوگل! قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به شما کمک میکند تا آن سرنخهای برتر را بیاورید و چرخه فروش خود را تجهیز کنید.
7 راهکار عالی برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل
کسب رتبه یک گوگل نه تنها یک هدف مشترک در بین صاحبان مشاغل است، بلکه یک هدف بسیار عملی است. تمرکز گوگل روی کمیت نیست، بلکه بر کیفیت تمرکز دارد. در نتیجه، یک شرکت بزرگتر یا بودجه بیشتر با رتبه برتر برابری نمیکند، بلکه بهینه سازی هر چه بیشتر سایت برای گوگل دارای اهمیت است. شما لزوماً کل سایت خود را یکباره برای موتورهای جستجو بهینه نمیکنید، بلکه هر صفحه را به صورت جداگانه در سایت خود بهینه میکنید. در اینجا 7 راهکار عالی برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل آمده است:
1. کلمات کلیدی خود را تعیین کنید
ابتدا مشخص کنید که میخواهید گوگل به کدام یک از صفحات وب سایت شما پاسخ دهد. اینها به عنوان کلمات کلیدی شناخته میشوند که به هر حال، میتوانند تک کلمه یا عبارت باشند.
نمونههایی از جملات کلیدی برای رسیدن به رتبه اول گوگل عبارتند از:
- سئو در مشهد
- طراحی سایت در مشهد
- رتبه یک گوگل
- طراحی اپلیکیشن
- چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم
هر صفحه در وب سایت شما باید مجموعه متفاوتی از کلمات کلیدی را هدف قرار دهد تا صفحات با یکدیگر رقابت نکنند. کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار شما آنهایی هستند که مشتریان ایده آل شما برای دریافت محصولات و خدمات مورد نیاز خود تایپ میکنند. برای کمک به انتخاب کلمات کلیدی برای کسب و کار خود، مقاله راهنمای تحقیق کلمات کلیدی برای سئو (بخش اول) را مطالعه کنید.
2. به گوگل بگویید از چه کلمات کلیدی استفاده میکنید
استفاده از کلمات کلیدی مناسب در بخشهای مشخصی از سایت به بهبود رتبه سایت کمک میکند. رباتهای گوگل با خزیدن در وب، رتبه بندی میلیونها صفحه موجود و ذخیره آنها در یک فهرست را انجام میدهد. وقتی کاربر جستجویی را انجام میدهد، گوگل میتواند فهرست سازمانیافته خود را (به جای کل وب) اسکن کند تا به سرعت به نتایج مرتبط برسد. بنابراین، یکی دیگر از مراحل مهم برای نمایش سایت در صفحه اول گوگل این است که اسکن، فهرست و بازیابی سایت خود را تا حد امکان برای گوگل آسان کنید. این کار را با قرار دادن کلمات کلیدی در مکانهای زیر انجام دهید:
عنوان (Meta Title)
هر پست وبلاگ و صفحه وب سایت شما دارای یک عنوان است. این عنوان در بالای صفحه شما به شکل یک هدر و همچنین به عنوان فهرست آن صفحه در نتایج جستجو ظاهر میشود.
توضیحات متا (Meta description)
توضیحات متا همان متن کوچکی است که در زیر عنوان در نتایج جستجوی گوگل نشان داده میشود. علاوه بر این که به گوگل میگوید صفحه شما درباره چه چیزی است، به سرعت به جستجوگر میگوید که اگر روی صفحه شما کلیک کند چه انتظاراتی میتواند داشته باشد و کلیکهای مربوط به آن صفحه را افزایش میدهد. بنابراین توضیحات متا به گوگل کمک میکند تا کسب و کار شما را در صفحه اول برای جستجوهای مناسب قرار دهد.
آدرس صفحه (URL)
آدرس صفحه URL شما شامل نام دامنه شما (مانند rayapars.com) و به دنبال آن یک اسلش رو به جلو و سپس متن جدا شده با خط تیره است. URL بین عنوان و توضیحات متا در نتایج جستجو ظاهر میشود. گنجاندن کلمات کلیدی در URL به گوگل کمک میکند تا سریعتر تشخیص دهد که صفحه شما در مورد چیست. URL تمیزی که با عنوان صفحه مطابقت داشته باشد برای کاربران جذابتر و قابل اعتمادتر است و برای نمایش در صفحه اول مناسبتر است.
تگهای Alt
گوگل تنها در صورتی میتواند تصاویر را ببیند که تصویر دارای متن جایگزین (با نام مستعار تگ alt) باشد. اگر تگ alt شما شامل کلمات کلیدی باشد، گوگل میتواند ارتباط بیشتر آن صفحه را تشخیص دهد و با قرار دادن شما در صفحه اول نتایج جستجو احساس راحتی بیشتری کند.
3. برای انسان بنویسید | محتوای با کیفیت تولید کنید
ارتباط مستقیمی بین محتوایی که ارائه میدهید با کسب جایگاه صفحه اول گوگل وجود دارد. بدنه محتوای صفحه شما مهمترین مکان برای گنجاندن کلمات کلیدی است که میخواهید برای آنها جایگاه کسب کنید. با این حال، بسیار مهم است که این کلمات کلیدی به طور سیستماتیک و بیش از حد درج نشوند، بلکه به طور طبیعی گنجانده شوند. در واقع، گوگل اکنون میتواند پر کردن کلمات کلیدی را تشخیص دهد و اگر این کار را انجام دهید، شما را بسیار دورتر از صفحه اول نتایج خود قرار میدهد.
کلید ورود به صفحه یک گوگل، ارائه محتوای مفید، قابل اعتماد، خواندنی و آموزنده است که مخاطبان هدف شما را در صفحات نگه میدارد و برای مطالعه مطالب بیشتر باز میگردند. فقط به یاد داشته باشید که اگر میخواهید برای جستجوی کلمه کلیدی خاصی در نتایج برتر گوگل باشید، صفحه شما باید اطلاعات مفیدی را ارائه دهد و نه صرفا فقط کلمات کلیدی در آن گنجانده شود.
4. بر مکان تأکید کنید
یکی دیگر از راههای رایگان برای قرار دادن صفحات وب سایت در صفحه اول گوگل، قرار دادن پرس و جوهای مبتنی بر مکان است. اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما به وضوح شهر و یا منطقه جغرافیایی شما را از طریق صفحه تماس شما و احتمالاً از طریق پستهای وبلاگ و صفحات خدمات نشان میدهد. به این ترتیب، وقتی مردم جستجو میکنند: «صنعت شما» + «شهر شما»، Google آن اطلاعات را دریافت میکند و کسبوکار شما را بهعنوان نتیجه نشان میدهد.
حتی اگر کاربر با استفاده از یک مکان خاص جستجو نکند، گوگل همچنان نتایج جغرافیایی مرتبط را بر اساس آدرس IP خود ارائه میدهد، بنابراین SEO محلی نه تنها رایگان است، بلکه همیشه مهم است.
5. بهینه سازی برای موبایل
در بالاترین نتایج جستجوی گوگل، وب سایتی را پیدا نمیکنید که ریسپانسیو نباشد. در حال حاضر مصرف کنندگان از تلفن و تبلت بیشتر از رایانه و لپ تاپ استفاده میکنند و اکثر جستجوهای محلی در دستگاههای تلفن همراه انجام میشود. در نتیجه، گوگل از وب سایتهای سازگار با موبایل حمایت میکند. در واقع، اکنون همه سایتها با ایندکسسازی موبایل اول ایندکس میشوند. ریسپانسیو بودن ایده آل است، زیرا وب سایت شما با هر اندازه صفحه نمایش سازگار میشود و عملکرد را حفظ میکند.
6. روی تجربه کاربری تمرکز کنید
سازگاری با موبایل برای یک وب سایت کافی نیست. همچنین باید جذاب و کاربر پسند باشد. یک وبسایت با ناوبری بصری، فراخوانهای واضح و پاسخ به فوریترین سؤالات بازدیدکنندگان، آنها را برای مدت طولانیتری در صفحه نگه میدارد و دیرتر بازمیگردند که Google متوجه آن خواهد شد و به نوبه خود، شما را در رتبهبندی بالاتر قرار میدهد. هرچه رتبه بالاتری داشته باشید، ترافیک بیشتری به سایت خود خواهید آورد و احتمال اینکه در صفحه اول ظاهر شوید بیشتر میشود.
7. نظرات مشتریان را دریافت کنید
جستجوگران گوگل دوست دارند ببینند دیگران در مورد یک کسب و کار چه فکری میکنند، بنابراین جای تعجب نیست که کسب و کارهایی که نظرات گوگل مثبتتری دارند در صفحه اول نمایش داده شوند. از مشتریان شخصاً بپرسید و یک پیوند میانبر بررسی ایجاد کنید تا بتوانید به راحتی نظرات را در کانالهای آنلاین خود منتشر کنید.
جمع بندی
رسیدن به صفحه اول گوگل یا حتی بهبود رتبه خود، حتی برای مشاغل کوچک بسیار قابل انجام است اما مستلزم صرف انرژی و زمان است. یکی از مهمترین کارهایی که میتوانید برای رونق کسب و کار خود انجام دهید، بهینه سازی سایتتان برای موتور جستجو گوگل است. با دانستن اینکه کجا و چگونه باید تنظیمات را انجام دهید، میتوانید کسب و کار خود را به دیدی که شایسته آن است برسانید. بنابراین با درک مطالب گفته شده، دانستیم که چگونه در سرچ گوگل اول باشیم. در اینجا استراتژیها به طور خلاصه آورده شده است:
یک استراتژی کلمه کلیدی برای هدف قرار دادن عباراتی که مشتریان هدف شما جستجو میکنند ایجاد کنید.
کلمات کلیدی را در محتوای وب سایت خود و همچنین برچسبهای HTML بگنجانید.
برای انسان بنویسید (نه موتورهای جستجو).
جستجوهای مبتنی بر مکان را هدف قرار دهید.
بهینه سازی برای موبایل
روی تجربه کاربری تمرکز کنید.
نظرات مشتریان را دریافت کنید.
شرکت رایا پارس میتواند به شما در قرار گرفتن در صفحه نخست گوگل کمک کند. اگر میخواهید بدانید تیم ما چگونه این کار را انجام میدهد، همین امروز با ما تماس بگیرید.
همچنین شرکت رایا پارس برگزاری دوره آموزش سئو در مشهد و سایر شهر های ایران را به صورت کاملا عملی و حرفه ای انجام میدهد که جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.