پورتفولیو در طراحی سایت چیست و چه کاربردی دارد؟
6 دقیقه
پورتفولیو سایت را می توان بهترین راه برای نماش نمونه کار و توانایی و مهارت های طراح سایت به دیگران دانست. در واقع Portfolio حکم یک پلتفرم همیشه سبز برای نمونه کارها، مطالعات موردی و توانایی های خود شماست. پورتفولیویی متشکل از پروژه های عالی، کمپین های تاثیر گذار و دستاوردهای برجسته این فرصت را در اختیار شرکت ها و آژانس های طراحی سایت قرار می دهد تا برندشان را متمایز کنند. بنابراین ارائه نمونه کار یا پورتفولیوی حرفه ای می تواند به بهتر دیده شدن شما در فضای آنلاین کمک کند و به جذب مشتریان B2B برای شما منجر شود. اگر یک شرکت یا آژانس طراحی سایت هستید، نمونه کارهایتان را در سایت شرکت قرار دهید و اگر فریلنسر هستید برای خودتان یک سایت طراحی کنید تا بتوانید پورتفولیوی خود را به مشتریان عرضه کنید.
چرا باید پورتفولیو (Portfolio) داشته باشیم؟
پورتفولیو یا همان نمونه کار از ضروری ترین بخش های معرفی یک کسب و کار به مشتریان و مخاطبین هدف است. طراحی سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما به عنوان یک طراح سایت یا یک شرکت طراحی سایت باید بهترین نمونه های طراحی خود را به عنوان Portfolio در معرض دید مشتریان قرار دهید. داشتن سایت به این معناست که مشتریان راهی برای دسترسی به شما دارند و در صورت تمایل می توانند با شما تماس بگیرند. اگر هنوز در دنیای آنلاین فعالیتی ندارید، از زمان بسیار عقب هستید. برای تمام عکاسان، طراحان، توسعه دهندگان وب و طیف وسیعی از دیگر افراد ساخت پورتفولیو مانند داشتن یک نمایشگاه آنلاین است که توانایی و قدرت هنرمند را به بازدید کننده نشان می دهد. بنابراین هر چه Portfolio قوی تر باشد، اعتبار طراح در نظر بیننده بیشتر است و سبب جلب اطمینان آنها می شود.
آیا ارائه پورتفولیو بر سئو سایت تاثیر دارد؟
برای آنکه یک نفر به شما سفارش کار دهد ابتدا باید شما را بشناسد. مشتریان طراحی سایت با جستجوی کلمه کلیدی موردنظر خود در موتورهای جستجو، در پی یافتن محصولات و خدماتی هستند که نیاز آنها را برطرف کند. بنابراین به عنوان یک طراح سایت باید در صدر نتایج جستجو باشید تا بتوانید مشتری جذب کنید. آنچه می تواند برای شما اعتبار کسب کند، مجموعه ای از پروژه ها و نمونه کارهای مرتبط شماست که مشتری با تکیه بر آن، طراحی سایتش را به شما می سپارد.
کارشناسان سئو معتقدند بهترین روش بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و محلی، ایجاد پروتفولیویی از نمونه کارهاست زیرا کلمات کلیدی مرتبطی که با آنها نشان داده می شوید را گسترش می دهد و دلیلی برای افزایش اعتبار شما در نزد مشتریان و کاربران است. اگر پورتفولیوی شما به خوبی اجرا شود، کاربران محلی و لوکال بیشتری را جذب می کند و علاوه بر بازاریابی سبب بهبود سئوی شما میشود. زیرا ترافیک بیشتری برای سایت شما می آورد و با حضور کاربر در سایت، دو فاکتور مهم سئو برای شما به وجود آمده است.
ارائه توضیحات کافی و دقیق در مورد پروژه ها شامل حوزه، نوع فعالیت، و موقعیت جغرافیایی شانس شما برای دیده شدن توسط مشتری در هنگام جستجو را افزایش می دهد. بطور مثال اگر یک مشتری به دنبال یک آژانس طراحی سایت خلاق در مشهد است باید این واژه را سرچ کند: «آژانس های خلاق طراحی سایت در مشهد». اگر شما همانی هستید که جستجو می کند با ایجاد یک پورتفولیوی حرفه ای و بهبود کلمات کلیدی مرتبط می توانید فرصت های فوق العاده ای برای جذب او خلق کنید. پس فراموش نکنید عبارت های جستجو را در پورتفولیوی خود بگنجانید تا حضور خود در بازار را تثبیت نمایید.
بطور خلاصه می توان گفت ایجاد پورتفولیو نه تنها شما و مهارت هایتان را به کاربر معرفی می کند بلکه با ایجاد ترافیک بیشتر در نتیجه استفاده از واژه های کلیدی دقیق، سبب افزایش تعامل کاربر و کاهش نرخ پرش در سایت می شود. که هر دو مورد از کلیدی ترین فاکتورها در بهینه سازی سایت است.
مهمترین عناصر ساخت یک پورتفولیو حرفه ای چیست؟
هر پروژه برای موفقیت به یک هدف نیاز دارد که بدون آن، نمی تواند تاثیرگذاری کافی داشته باشد. بنابراین قبل از اینکه بخواهید پورتفولیوی خود را ایجاد کنید از خودتان بپرسید هدف تان چیست؟ مهمترین عناصر برای ایجاد پورتفولیو طراحی سایت شامل لوگو، شعار، بهترین نمونه کارها و اطلاعات تماس می باشد. گاهی اوقات ممکن است به عناصر بیشتری برای داشتن یک Portfolio قوی نیاز داشته باشید. برای برجسته و متمایزتر کردن پورتفولیو از عناصری مانند مطالعات موردی، وبلاگ و یا پروژه های در حال اجرا نیز می توانید بهره ببرید. این عناصر بسیار مهم و ضروری هستند.
هنگام اماده کردن پورتفولیوی طراحی سایت به عناصر و فاکتورهایی فکر کنید که برای مشتریان شما مهم است و بتوانند آنها را بیابند. از خودتان بپرسید هدف مجموعه شما چیست؟ می خواهید خدمات خود را بفروشید، در جستجوی شغل هستید، می خواهید استخدام شوید یا این سایت، صفحه ای در مورد خود شماست؟ تمرکز اصلی Portfolio سایت شما باید بر جلب توجه مشتریان باشد که عناصر زیر به شما کمک می کند:
ویترینی برای کارهای شما
فقط چند ثانیه کافی است تا توجه کاربر از بین برود بنابراین باید از این ثانیه ها بطور هوشمندانه بهره ببرید. کاربران شما ابتدا تصاویر و جلوه های بصری سایت را می بینند و اگر برای شان جذاب باشد به سراغ جزئیات می روند. به عبارت دیگر، شما به نمایش قدرتمند و عالی نمونه کارهایتان نیاز دارید. به روش های مختلفی می توانید این کار را انجام دهید، نمایش اسلاید، گالری تصاویر و ... . به عنوان مثال اگر شما طراح لوگو هستید باید عکس های با کیفیتی از لوگوهای طراحی شده در فرمت های مختلف را نشان دهید مثلا لوگو روی محصولا، بر روی کارت ویزیت با رنگ های مختلف و ....
صفحه درباره ما
این صفحه به کاربر اجازه می دهد بفهمد چه کسی پشت کار قرار گرفته است. اینکه شما چه کسی هستید و آیا می خواهد با شما کار کند یا خیر، را صفحه درباره ما مشخص می کند. شاید برای تان این سوال پیش بیاید که چطور و از کجا شروع کنم؟ مهمترین نکاتی در طراحی این صفحه شامل این موارد است: نام شما به همراه تصویری از خودتان، اطلاعاتی در رابطه با شما مثلا سوابق کاری، کیس استادی ها یا فرایند پروژه هایی که انجام می دهید، گواهینامه ها یا سرتیفیکت هایی که گرفته اید (برای نشان دادن مهارت ها) و در نهایت یک CTA که کاربر بتواند با شما تماس بگیرد.
نکته آخر
نمونه کار یا پورتفولیو فرصتی بی نظیر برای غافلگیر کردن کاربران است که می تواند مشتریان بالقوه شما را تحت تاثیر قرار دهد. Portfolio این امکان را به شما می دهد که تمام نمونه کارهای خود را در یک جا به مخاطبان و مشتریان نشان دهید. بنابراین فرصت کافی برای معرفی خودتان، توانایی ها و مهارت هایی که دارید را بدست می آورید. جامع ترین راهنما در مورد اهمیت و چگونگی ساخت پورتفولیو را در این مقاله از رایا پارس ارائه کردیم زیرا این معرفی قدرتمند سبب متمایز شدن شما از رقبای تان می شود و برند شما را برجسته می کند. همچنین بر سئوی سایت شما تاثیر گذاری زیادی خواهد داشت زیرا می تواند کاربران بیشتری را به سایت جذب کند. بطور خلاصه Portfolio یک روش بازاریابی است که سبب صرفه جویی در زمان و هزینه شده و در مقابل عملکرد سایت را بهبود می بخشد. به همین دلیل نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت.