هدف جستجو یا search intent چیست و چرا برای سئو مهم است؟
5 دقیقه
زمانی که حرف از سئو سایت به میان می آید، در ذهن همه یک چیز تداعی می شود. محتوای سئو شده شاه کلید ارتقا رتبه صفحه است. بر اساس الگوریتم های گوگل تولید محتوای سئو شده یکی از راه های جذب ترافیک ارگانیک است. در گذشته روش های متفاوتی برای محتوای سئو شده وجود داشت اما امروزه الگوریتم ها تغییر کرده و بر اساس هدف جستجو کاربر تعیین می شود. در واقع serch Intent یکی از فاکتورهای اصلی شرکت گوگل است. برای آشنایی بیشتر با این اصطلاح با ما همراه باشید.
منظور از Search Intent چیست ؟
هر کاربری با یک هدف متفاوت در موتورهای جستجو سرچ می کنند. بعضی ها قصد خرید کالا دارد و بعضی ها به دنبال آموزش هستند. عده ای به دنبال این هستند که برند خاصی را پیدا کنند ودر مورد آن اطلاعات کسب کنند. اما نکته ای که برای گوگل بسیار مهم است فارغ از اینکه هر کاربری چه چیزی سرچ می کند این است که به صحیح ترین پاسخ ممکن برسد. به عنوان مثال اگر کسی به دنبال آموزش پخت حلوا است نیازی ندارد در مورد نحوه تهیه آرد مطلبی ببیند. این موضوع همان هدف جستسجو کاربر یا Search Intent است.
عده ای هدف از جستسجو را معادل با هدف کاربر (User intent) یا هدف جسستجو کلمه کلیدی (query intent ) نیز می شناسند اما به طور کلی همه آنها یک هدف دارد و آن هم رساندن کاربر به پاسخ صحیح است.
انواع سرچ اینتنت Search Intent
برای اینکه بتوان هدف جستسجو کاربر را درک کرد و بتوان به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد، باید هدف جستجو را بشناسید. هدف جستجو انواع مختلفی دارد و کاربر فقط یکی از آن اهداف را دارد. به طور کلی هدف کاربر به 4 دسته تقسیم می شود:
به دست آوردن اطلاعات Information Intent
بیشترین هدفی که یک نفر از سرچ یک کلمه در صفحه سرچ دارد این است که اطلاعاتی را بدست آورد. مثلا اطلاعاتی در مورد نحوه مهاجرت، آب وهوا یا آموزش سئو در مشهد و هرموضوع دیگه ای که هدف اطلاعاتی دارد.
گوگل به قدری هوشمند است که می تواند بر اساس کلمه کلیدی که کاربر سرچ می کند تشخیص دهد که به آن باید تارخچه نشان دهد یا دستور آموزش، ویدیو بیشتر کمک می کند یا مقاله و یا حتی مفاهمی که شبیه به هم هستند را تفکیک می کند.
هدف هدایت Navigational intent
اگر کاربر به دنبال یک برند است و عینا آن کلمه را سرچ می کند، گوگل تشخصی می دهد که کاربر به دنیال سایت این برند است. به عنوان مثال اگر کسی در گوگل کلمه آمازون را سرچ می کند، سایت آمازون به عنوان پیشنهاد ارائه می شود. اگر کاربر به دنبال یک برند جهانی است و آدرس دقیق سایت را نمی داند فقط با سرچ کلمه کلیدی آن به آدرس صفحه دقیق راهنمایی می شود.
هدف معاملاتی Transactional Intent
نوعی هدف از جستجو کاربر است که با هدف خرید و یا دریافت اطلاعات خرید و قیمت است. روزانه هزار کاربر از اینترنت و موتور جستجو برای سفارش کالا استفاده می کنند. وقتی شما در گوگل سرچ می کنید کیف لپتاپ گوگل درک می کند که شما به دنبال خرید کیف لپ تاپ هستید و صفحاتی را به شما نمایش می دهد که محصول دارند. در مواقعی هم کاربر به همراه کلمه کلیدی خود خرید، قیمت ، فروش و ... سرچ می کند نیز صفحاتی با هدف معاملاتی به آننمایش داده می شود.
هدف مقایسه و راهنمای تجاری (Commercial Investigation
خیلی از کاربران قبل از اینکه به صورت اینترنی خریدی را ثبت کنند در مورد محصول مورد نظر تحقیق می کنند، محوصلات مختلف را باهم مقایسه می کنند و بدنبال انتخاب بهترین برند است. حتی ممکن است مخاطبی به دنبال خرید حضوری باشد اما برای داشتن اطلاعات، در موتور جستجو تحقیق می کند و سپس نسبت به خرید اقدام می کند. گوگل این هدف مخاطب را درک می کند و صفحاتی را به کاربر نشان می دهد که اطلاعاتی با این هدف داشته باشد.
عباراتی مانند بادوام ترین، بهترین، جدیدترین، گران ترین و ... که در گوگول سرچ می شود، این درخواست را به گوگل منتقل می کند که کاربر به دنبال تحقیق است و نیاز به سایت هایی که محصول را می فروشند ندارد.
دلیل اهمیت استفاده از serch intetn در سئو
مهمترین هدف سئو کسب جایگاه برتر و افزایش نرخ کلیک و تبدیل کاربر به مشتری است. هدف گوگل هم نمایش پاسخ درست به کاربر در کوتاه ترین زمان ممکن است. بنابراین اگه بدنبال کسب جایگاه برتر در یک سایت هستید باید استاندارد های آن بر اساس الگورتیم های گوگل باشد و باید توجه ویژه ای به هدف جستجو داشته باشید. بی توجهی به هدف سرچ کاربرمی تواند در از دست دادن جایگاه شما تاثیر زیادی داشته باشد.هدف جستجو کاربر به قدری مهم است که به صورت گسترده به آن پرداخته و ماهانه در حال آپدیت الگورتیم هایی است که روی مفاهیم مرتبط با سرچ اینتنت تمرکز می کند ومفاهیمی از جمله قیف بازایابی نیز دوباره به این موضوع پرداخته است و هر متخصص سئویی می داند که محتوا شاه کلید رتبه برتر است و بک لینک و ترفندهای سئویی و وقتی کارساز است که محتوای با کیفیت و طبق استاندارد های گوگل نوشته شود.
استفاده search intent برا بهبود سایت
دانستن هدف جستجو کاربر به تنهایی کافی نیست و باید از آن برای بهبود سایت استفاده کرد. قبل از اینکه محتوایی در سایت درج کنید باید بدانید دقیقا کاربر به دنبال چه چیزی است. اینکه صفحه ای که قصد دارید جایگاه بگیرد چه هدفی دارد و پاسخ چه سوال کاربر است. اگر کاربر به دنیال خرید است اطلاعاتی در مورد تاریخچه تولید آن هدف آن نیست و اگر سایت شما فروشگاهی است بهتر است در صفحه بلاگ در مورد محصول اطلاعات بگذارید.
از جمله اقداماتی که برای رسیدن به جایگاه مناسب در گوگل باید انجام دهید را میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- نوع محتوا را مشخص کنید.
- محتواها را بهینه کنید.
- Serp گوگول را بررسی کنید.
- صفحاتی که رتبه برتر دارند را بررسی کنید.
- سرچ کلمه کلیدی و دسته بندی بر اساس نتایج گوگل
کلام آخر
هر کاربر از سرچ یک کلمه در موتور جستجو هدفی دارد و توقع دارد نزدیکترین پاسخ به سوال خود را پیدا کند. در این مقاله در مورد اینکه هدف کاربر چقدر برای گوگل اهمیت دارد و چه تاثیری در جایگاه کلمات شما دارد صحبت شد. قدم اول برای سئو این است که محتوای سئو شده بنوسید و آن را برای موتور جستجو بهینه کنید. اگر یادگیری بیشتر ترفندهای سئویی سایر مقالات رایاپارس را مطالعه کنید.