لایت باکس در طراحی سایت چیست و چه کاربردی دارد؟
7 دقیقه
مطمئنا برای شما هم یش آمده است که در هنگام جستجو و بازدید یک سایت، ناگهان یک پنجره برای تان باز می شود که حاوی تصویر جذاب و یا یک پیام تبلیغاتی است و به شما در ازای ورود ایمیل تان، تخفیف وسوسه انگیزی پیشنهاد می دهد. این پنجره همان Light Box است. در حقیقت لایت Light Box تکنیک و ترفندی است که بسیاری از طراحان وب از آن استفاده می کنند و به اشکال مختلفی می توان آن را به کار برد. ممکن است یک کادر متنی ساده باشد یا اینکه کل عرض صفحه شما را بپوشاند. لایت باکس ها اهمیت زیادی دارند اما نمی توان همیشه از آنها استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی Light Box، تاثیرگذاری آن، بهترین زمان استفاده و کاربردهایش اشاره کنیم. با ما همراه باشید.
لایت باکس چیست؟
Light Box نوعی پاپ آپ است که در هنگام ارائه و نمایش تخفیف ها، راهنمایی به کاربران تازه وارد، قوانین کوکی و پیشنهادات مربوط به محصولات به کاربران، در وب سایت ظاهر می شود. این تکنیک دربرگیرنده محتوایی است که می تواند در قالب یک پاپ آپ نمایش داده شود و یا آن را به صورت تمام صفحه نمایش می دهد. لازم به یادآوری است که اگر این پاپ آپ ها بیش از حد و یا در زمان نادرستی نمایش داده شوند، نتیجه معکوس داشته و برای کاربر مزاحمت ایجاد می کنند. اگر پاپ آپ ها برای بازدید کنندگان ارزشمند باشند نرخ تبدیل را به شدت افزایش می دهند.
آیا لایت باکس تاثیرگذار است؟
پاسخ این سوال بدون شک بله است! به چند دلیل پنجره پاپ آپ یا Light Box موثر است. اول اینکه پنجره ای که باز می شود باعث می شود تمرکز کاربر فقط بر روی محتوای همان پاپ آپ معطوف شود زیرا سایر محتوای سایت کم نور و محو می شود. یا حتی اگر پاپ آپ به صورت یک نوار هم باشد، سبب جلب توجه کاربر به همان سو می شود. همچنین بستن آنها بسیار ساده است کافی است کاربر جایی از خارج از کادر پاپ آپ کلیک کند تا Light Box بسته شود. در برخی موارد با حرکت دادن ماوس یک علامت ضربدر بر روی پنجره پاپ آپ ظاهر می شود که کاربر به راحتی می تواند آن را ببندد. به این ترتیب بدون کمترین آزار و یا مزاحمت برای کاربر می توان آن را نادیده گرفت. این دلایل باعث می شود Light Box تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.
لایت باکس چه کاربردی دارد؟
محتوای لایت باکس باید برای کاربر جذاب و ارزشمند باشد. هنگام طراحی آن باید به دقت در مورد محتوایی که قرار است به کاربر منتقل کند، فکر کنید. پاپ آپ هایی که حاوی پیام ثبت نام در یک خبرنامه، پیشنهاد تخفیف یا سایر اطلاعات ارزشمند به کاربر باشند، آزار دهنده نیستند. اما بیایید ببینیم لایت باکس چه کاربردی دارد:
اعلام تخفیف ها:
اگر تخفیفی برای محصولات یا خدمات سایت خود دارید و می خواهید به صورت محدود ارائه کنید، Light Box بهترین گزینه است. با توجه به میزان انعطاف پذیری سایت و سیستم شما، می توانید از لایت باکس را به کاربرانی که تازه وارد هستند و یا بیشتر از ۳۰ ثانیه در وب شما بوده اند نمایش دهید. و اجازه دهید در صورت تمایل از تخفیف های شما استفاده کنند.
معرفی محصول جدید:
اگر محصول جدیدی لانچ کرده اید و می خواهید کاربران حتما آن را ببینند و اطلاع یابند می توانید از light box استفاده کنید. این یک ترفند بسیار عالی و کاربردی برای محصولات جدید شماست. حتی برای جلب توجه بیشتر می توانید به آن محدودیت زمان را نیز اضافه کنید تا کاربر زودتر تصمیم بگیرد ان محصول را مشاهده کند.
راهنمای اطلاعاتی:
یک راه برای نشان دادن و معرفی تخصص شما و یا سازمان تان این است که راهنمای اطلاعاتی خود را به کاربر ارائه کنید، مثلا یک اینفوگرافیک زیبا و مفهومی از اطلاعات خود در اختیار کاربر قرار دهید. برای نشان دادن این راهنما می توانید از پاپ آپ استفاده کنید که قطعا گزینه بسیار جذابی است. به عنوان مثال فرض کنید شما یک شرکت طراحی سایت هستید، یک در سایت خود یک راهنما با عنوان ۵ مرحله اصلی طراحی یک سایت موفق ایجاد کرده و آن را با لایت باکس به کاربر نشان می دهید. هر بار که کاربر صفحه را رفرش کند می تواند این راهنما را ببیند.
سیاست و خطی مشی کوکی ها در سایت شما:
اکثر سایت هایی که باز می کنید از شما می خواهند کوکی های سایت را قبول کنید. فعالیت شما در سایت در قالب کوکی ذخیره می شود تا در مراجعات بعدی دسترسی ساده تری به قسمت هایی که علاقمند هستید داشته باشید، به عنوان مثال ادرس و رمز عبور ایمیل خود را ذخیره می کنید تا در دفعات بعدی که وارد سایت می شوید نیازی به ورود مجدد اطلاعات نباشد. برای اعلام این خطی مشی کوکی ها به کاربر می توانید از یک Light box استفاده کنید تا کاربر آنها را بپذیرد.
بازگرداندن کاربر:
احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است زمانی که وارد یک سایت می شود و خیلی زود می خواهید آن سایت را بسته و خارج شوید، یک پنجره باز شده و از شما می پرسد «چرا می خواهید سایت را ترک کنید». شما می توانید با استفاده از یک (Light box Pop Up) از کاربر بخواهید مدت بیشتری در سایت شما بماند و یا با یک نظرسنجی بسیار کوتاه و مختصر دلیل وی برای ترک سایت را بپرسید.
گاهی اوقات ممکن است کاربر در حین خرید از سایت شما منصرف شده و به دنبال یافتن قیمت های پایین تر در سایت های دیگر باشد، در این مواقع می توانید با استفاده از یک Light Box تخفیف هایی را به کاربر پیشنهاد دهید و او را به ادامه فرایند خرید تشویق کنید.
یادآوری یک فعالیت:
گاهی اوقات کاربر وارد سایت شما می شود و در ان به جستجو می پردازد اما هیچ عمل خاصی انجام نمی دهد یا ممکن است گردش در سایت باعث حواس پرتی اش شده باشد. با استفاده از یک لایت باکس می توانید محتوا یا محصولی که برایتان مهم است را به کاربر یادآوری کنید. در واقع به کاربر هشدار داده و توجه اش را به سوی یک عمل خاص در سایت جلب می کنید. مثلا به کاربری که در حال پیمایش در سایت شماست، با یک پاپ آپ تخفیف ها را پیشنهاد دهید تا وارد صفحه محصولات شده و از سایت شما خرید کند.
بهترین زمان نمایش لایت باکس چه وقتی است؟
اگر قصد دارید از اهمیت و تاثیرگذاری این تکنیک فوق العاده نهایت استفاده را ببرید، هیچ گاه در حین ورود کاربر به او Light Box را نمایش دهید! این کار باعث می شود کاربر تازه وارد بدون توجه به محتوای باکس و درخواست شما، آن را ببندد و نادیده بگیرد. زیرا هنوز شناخت درستی از شما و سایت تان ندارد و نمی تواند برای خرید از شما تصمیم بگیرد. بهتر است چند ثانیه پس از ورود کاربر، که فرصت نسبتا کافی برای پیمایش در سایت شما را داشته است و شناخت نسبی از شما و محصولات و خدمات سایت تان پیدا کرده است، به او لایت باکس را نشان دهید. همچنین بهتر است زمانی که کاربر در حال انجام یک فعالیت است، پاپ اپی به او نشان ندهید. مثلا اگر در حال پر کردن یک فرم در سایت شماست، به او یک Light Box نشان ندهید تا هم تمرکزش را به هم نریزید و هم مانع ادامه فعالیتش نشوید.
مهمترین نکات در طراحی یک لایت باکس حرفه ای
همچون طراحی سایر بخش های یک سایت، طراحی Light Box نیز از اصول اولیه طراحی پیروی می کند. در انتخاب رنگ برای این باکس از رنگ هایی استفاده کنید که سبب جلب توجه کاربر می شود، مثلا رنگ قرمز یا فونت و یا نوشته سفید. فونتی که انتخاب می کنید باید ساده، خوانا و درشت باشد تا به راحتی دیده شود. طراحی این پاپ آپ باید تا حد ممکن ساده اما جذاب باشد تا در همان نگاه اول کاربر پیام شما را دریافت کند. از تصاویر واضح و با کیفیت استفاده کنید و دکمه CTA ای که انتخاب کرده اید باید یک متن واضح و مشخص داشته باشد تا کاربر را ترغیب کند به انجام همان کاری که می خواهید، مثلا «عضویت»، «ثبت نام» و ... .
نکته پایانی
پاپ آپ ها که لایت باکس ها هم یکی از انواع آن هستند و در این مقاله از رایا پارس به طور کامل در مورد آن صحبت شد، مناسب تمام صفحات سایت نیست. باید به تعداد کم و در صفحات مرتبط از آنها استفاده کنید تا به هدف مورد نظرتان دست پیدا کنید. اگر Light Box را حرفه ای طراحی کنید و تمام نکات مهمی که ذکر شد را در آن رعایت کنید، این پنجره کوچک تاثیر شگرفی بر میزان نرخ تبدیل سایت شما خواهد داشت.