نقشه کلیدی کلمات چیست و چه تأثیری دارد؟
5 دقیقه
اگر کمی با سئو آشنا باشید متوجه خواهید شد که مهم ترین نکته در سئو و شروع فعالیت های مربوط به سئو، کلمه کلیدی است. برای موفقیت در سئو و رسیدن به جایگاه موردنظر باید روی کلمات کلیدی تمرکز زیادی کرده و با استفاده از کوئری های مهم و کلماتی که سرچ زیادی دارد، ترافیک صفحات سایت را ارتقا دهیم. چگونه از این کلمات کلیدی به نفع خود استفاده کنیم؟ در این مقاله به معرفی نقشه کلمات کلیدی و تأثیر آن در سئو می پردازیم.
نقشه کلمات کلیدی keyword map چیست؟
به چهارچوبی از کلمات کلیدی که ساختار سایت را نمایش می دهد و به کشف کلمات کلیدی، محتوا و ایجاد صفحات جدید برای جذب ترافیک بیشتر کمک می کند نقشه کلمات کلیدی (map Keyword) یا نقشه کلیدواژه گفته می شود. داشتن یک استراتژی برای استفاده از کلمات کلیدی می تواند به رشد شما بسیار کمک کند. گوگل بر اساس کلمات کلیدی که صفحه یا آدرس صفحه بر اساس آن بهینه شده است رتبه بندی می کند. وقتی شما یک کلمه کلیدی را انتخاب می کنید و به اصطلاح آن را به عنوان نقشه کلمه کلیدی در نظر می گیرید، کلمات کلیدی lsi وجود دارد که به نحوی معرف کلمات کلیدی هستند. با این کار شما یک کیورد مپینگ ایجاد کرده اید.
بیشتر بخوانید: سرچ والیوم (Search Volume) چیست و چرا برای سئو مهم است؟
مزایای نقشه کلمات کلیدی چیست؟
سئو نیز مانند سایر فعالیت های بازاریابی اگر بدون استراتژی باشد در زمان خیلی کوتاه نه تنها نتیجه مطلوب را به شما نشان نخواهد داد؛ بلکه سایت شما را از صفحات گوگل خارج کرده و رتبه ای کسب نخواهید کرد. امروزه گوگل هدف جستجو کاربر را اولویت کار خود قرار داده است به گونه ای که بر اساس رفتار کاربر روی صفحات شما تصمیم می گیرد که آیا سایت شما محتوای مفید دارد یا نه! در مقاله هدف جستجو کاربر چیست به صورت کامل در این زمینه صحبت شده و خواندن آن را به شما پیشنهاد می کنیم. طبق الگوریتم ها گوگل، ربات کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط با کلمات کلیدی را بررس می کند و معنی آنها را درک می کند. در صورتی که نقشه کلمات کلیدی پیاده سازی نشود، کاربر به صفحات اشتباهی هدایت می شود و نرخ پرش سایت و در نهایت جایگاه صفحه کاهش پیدا خواهد کرد.
یکی دیگر از نکات مهم که در سئو باید به آن توجه کرد، کنیبالیزیشن صفحات است. اینکه چند صفحه از سایت شما در مورد یک مفهوم صحبت کند، باعث می شود که صفحات شما کنیبال شده و گوگل نتواند تشخیص دهد که هدف از سایت دقیقاً کدام کلمه است. با داشتن استراتژی محتوایی از این اتفاق جلوگیری خواهید کرد و دیگر کنیبالیزیشن اتفاق نخواهد افتاد می توانید با هر کلمه دقیقاً یک صفحه از سایت را بالا بیاورید.
از دیگر مزایا کلمات کلیدی می توان به بازاریابی اشاره داشت. اگر قصد دارید برای تبلیغات کلیکی هزینه کنید باید روی یک کلمه خاص تمرکز کنید که بیشترین ارزش را برای شما دارد و این از طریق سرچ کیورد و نقشه کلمات کلیدی برای شما مشخص خواهد شد، این دقیقاً همان شیوه کار گوگل ادز است.
به طور خلاصه مزایای استفاده از کلمات کلیدی به صورت زیر خلاصه خواهد شد.
- ایجاد استراتژی بلند مدت و مبتنی سئو برای بازاریابی محتوایی
- شناخت درست مخاطب
- رفع نیاز مشتریان و افزایش ترافیک سایت و کاهش نرخ پرش
- جلوگیری از ایجاد محتوا تکراری و بیهوده
- ایجاد دید بهتر برای عملکرد صفحات
- کمک به اولویت بندی برای سئو سایت
- کمک به ایجاد لینک سازی داخلی
انتخاب کلمات کلیدی مهم در ایجاد نقشه کلمات کلیدی
اگر می خواهید استراتژی کلمات کلیدی خوبی را برنامه ریزی کنید و از آن برای افزایش ترافیک سایت خود استفاده کنید لازم است بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی موارد زیر را در نظر بگیرید.
- میزان جستجو ماهیانه
- کلمات کلیدی long tail
- سختی کلمات کلیدی
- ارتباط بین واژه ها
- مفید بودن کلمات
- بررسی رقبا
بیشتر بخوانید: کاربردی ترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در سئو
پیاده سازی استراتژی نقشه کلمه کلیدی
حال که با مفهوم نقشه کلمات کلیدی آشنا شده اید و می دانید چرا باید از نقشه کلمات کلیدی استفاده کنید، نوبت به آن رسیده بدانید چگونه باید نقشه کلمات کلیدی را ایجاد کنید تا بیشترین تأثیر را در سئو سایت شما داشته باشد. زمانی که قصد دارید کیورد مپینگ ایجاد کنید نیاز است مراحل زیر را طی کنید:
- تهیه لیست از کلمات کلیدی:
این لیست می تواند شامل تمام خدمات و محصولاتی باشد که قرار است سایت شما ارائه دهد.
- تهیه اکسل کلمات کلیدی:
اکسل یکی از سیستم های مدیریت کوئری است که به راحتی می توانید موضوعات را از هم تفکیک کنید. اکسل به عنوان یک پایگاه داده برای اطلاعات کلمات کلیدی می تواند به شما کمک کند.
- سرچ کیورد:
حال که موضوع وب سایت را پیدا کرده اید و متوجه شدید که موضوع اصلی سایت چیست نوبت به آن رسیده در مورد کلمه کلیدی تحقیق کنید و از تمام زوایا آن را مورد بررسی قرار دهید.
- ترسیم کلمات کلیدی
در این مرحله باید کلمات کلیدی را گروه بندی کنید و بر اساس میزان اهمیت آنها مشخص کنید که از کلمات کلیدی چند دفعه استفاده کنید و از چه فاصله ای از هم قرار بگیرد و چه عنوان هایی با کلمات کلیدی باید داشته باشید.
- انتشار محتوا
حال که بر اساس موضوع صفحه اصلی سایت، کلمه کلیدی انتخاب کرده اید و بر اساس آن محتوا نوشته اید، این محتوا را منتشر کنید.
سخن آخر
فرایند نقشه کلمات کلیدی یک روش ساده در عین حال مهم برای افزایش نرخ کلیک و ترافیک وب سایت است. با این هدف که شما دقیقاً نیاز مخاطب را شناسایی کرده و برای پاسخ به آن محتوایی بر اساس نیاز او ایجاد کرده اید. به همین دلیل گوگل نیز نیاز شما را متوجه خواهد شد و به سایت شما جایگاه خواهد داد. شرکت رایا پارس یکی از شرکت های باتجربه در زمینه سئو و طراحی سایت در مشهد است که می تواند به شما در این راه کمک شایانی کند باری دریافت مشاوره سئو با تیم ما در تماس باشید.