ساب دامین ( SubDomain) چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
6 دقیقه
ممکن است بارهاوبارها ساب دامین را دیده باشید؛ ولی به آن توجه نکرده باشید. گاهی اوقات از یک دامنه مشتقات مختلفی دیده اید که در دنیای وب به آن ساب دامین می گویند. این کار را با اهداف متفاوتی انجام می دهند که در این مقاله به بررسی اینکه دقیقاً ساب دامین چیست، چه کاربردی دارد و چه تأثیری بر سئو سایت دارد می پردازیم.
ساب دامین چیست؟
ساب دامین یا زیر دامنه یک رشته مشتق شده از url اصلی سایت است که برای جدا کردن و یا سازماندهی یک بخش یا محتوای وب سایت بزرگ استفاده می شود. محدودیتی در استفاده از تعداد ساب دامین وجود ندارد و می توانند هرکدام از ساب دامین ها منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال سایت rayapar.ir می تواند شامل بی نهایت ساب دامین مانند name1.rayapar.ir ، name2.rayapars.ir و ... باشد.
حتماً شما با ابزارهای مختلف گوگل کارکرده اید و آدرس هایی مانند،maps.google.com ، mail.google.com و docs.google.com را مشاهده کرده اید. همه اینها یک ساب دامین از گوگل است.
تفاوت ساب دامین و ساب فولدر چیست؟
صفحاتی که در یک سایت ساخته می شود روی ساب فولدر قرار می گیرد اما ساب دامین بخشی از سایت اصلی است که مسیر آن با سایر صفحات متفاوت است. استفاده از زیرشاخه یا ساب دایرکتوری روی یک دامنه تمرکز دارد در صورتی که استفاده از زیر دامنه از دامنه اصلی مجزا است. در حالت کلی ساب دایکتوری منجر به بهبود سئو دامنه ریشه می شود؛ اما ساب دامین تأثیری در سئوی اصلی سایت ندارد.
ساختار ساب دامین
صفحات ساب دامین و دامنه اصلی ممکن است از نظر ظاهر، رنگ، ساختار، سئو و محتوا کاملاً باهم متفاوت باشد، اما تفاوت اصلی آنها در ساختار URL آنها است. هر آدرس سایت از دو بخش دامنه سطح دوم یا SLD و دامنه سطح بالا top-level domain تشکیل شده است. هنگامی که شما از ساب دامین استفاده می کنید یک قسمت به اول آدرس تحت عنوان Subdomain اضافه می شود. ساب دامین آدرسی است که از آدرس اصلی گرفته شده است؛ ولی ساختاری متفاوت دارد.
از جمله تفاوت های ساب دامین با دامنه اصلی جدا از ساختار می توان به این نکته اشاره کرد که برای ایجاد دامنه اصلی باید هزینه ای پرداخت کرد، اما ساب دامین را بدون هزینه و رایگان می توان در تعداد نامحدود ساخت.
کاربرد ساب دامین
سازمان های بزرگ که وب سایت های بزرگی دارند معمولاً بیشتر راغب به استفاده از ساب دامین هستند برای اینکه با این کار می توانند صفحات محتوای خود را بهتر سازماندهی کنند و به آن ها نظم دهند. اما سازمان های کوچک نیز می توانند از ساب دامین برای خود استفاده کنند؛ اما باید با استراتژی و دلیل این کار را انجام دهند. ازجمله کاربردهای دیگر ساب دامین می توان به موارد زیر اشاره داشت:
- با ساب دامین یک ساختار متفاوت از سایت ایجاد می شود.
- می توان از یک سیستم مدیریت محتوای متفاوت استفاده کرد.
- از منابع سایت کمتر استفاده می شود.
- می توان فعالیت های تستی برای سئو را روی ساب دامین انجام داد تا آسیبی به سایت اصلی وارد نشود.
- برای کاربرد و فعالیت سنگین استفاده می شود
- ایجاد حساب های کاربری بی نهایت مانند سایت بلاگفا
- ایجاد چندین نسخه از سایت برای زبان های مختلف
- بهینه سازی بهتر در موبایل برای نمایش بهتر
- اضافه کردن صفحات و دسته بندی محتوا مانند فروشگاه، بلاگ و ...
تفاوت ساب دامین و پارک دامین چیست؟
در دنیای از وب شاید با اصطلاح پارک دامین برخورد داشته اید. پارک دامین در واقع یک دامنه جدا از دامنه اصلی است و جانشین دامنه اصلی است و کاربر با سرچ کردن دامنه فرعی به دامنه اصلی می رسد. به عنوان مثال سه پارک دامین example.com ، example.net یا example.ir برای سایت شما وجود دارد که کاربر هر کدام را سرچ کند به سایت اصلی هدایت می شود و کاربر یک محتوا را خواهد دید. اما ساب دامین یک آدرس متفاوت و منحصر به فرد است که محتوای متفاوتی را نمایش می دهد.
تأثیر ساب دامین روی سئو
یکی از سؤالاتی که ممکن است ذهن وب مستران را به خود درگیر کند این است که آیا ساب دامین به سئو سایت اصلی آسیبی وارد می کند یا نه؟ این یکی از موضوعاتی است که بین سئو کاران بسیار نظرات مختلفی دارد که در این مقاله به این سؤال پاسخ خواهیم داد.
از دلایل اصلی استفاده ساب دامین ها این است که سایت خود را بهینه کنند اما برای استفاده از ساب دامین باید استراتژِی داشته باشید اینکه برای هر بخش از سایت یک ساب دامین داشته باشد خیلی ایده خوبی نیست؛ اما اگر قصد دارید بخشی ایجاد کنید که ساختار متفاوتی داشته باشد و ایجاد آن در ساب فولدر سایت شما باعث کاهش سرعت سایت می شود استفاده از ساب دامین باعث سرعت سایت اصلی تغییری نکند. از جمله مهم ترین تأثیرات مثبتی که ساب دامین بر سئو سایت خواهد داشت می توان به موارد زیر اشاره داشت:
- بهبود تجربه کاربری
- افزایش اعتبار دامنه
- بازاریابی بین المللی
- بهبود رتبه با قراردادن کلمه کلیدی در url
- ریسپانسیو کردن صفحات وب
اما این نکته نیز قابل ذکر است که ساب دامین کمکی به لینک سازی داخلی نمی کند و سئو سایت اصلی تأثیری بر سئو ساب دامین ندارد. به این معنی که شما باید دوبرابر انرژی برای سئو سایت انجام دهید و گوگل نیز به سختی می تواند دامنه اصلی و ساب دامنه را از هم جدا کند.
آیا گوگل ساب دامین را قبول دارد؟
یکی از بزرگ ترین سازمان هایی که از ساب دامین برای سازماندهی مطالب خود استفاده می کند گوگل است و این راه را یکی از مناسب ترین روش های شکل دهی ساختار سایت می داند. ولی به طور کلی قاعده کلی برای استفاده از ساب دامین و مزایا و معایب آن از طرف گوگل بیان نشده است.
سخن آخر
استفاده از ساب دامین یا فولدر بستگی به موضوع سایت دارد و نمی توان الگوی مشخصی برای آن تعیین کرد. الگوبرداری از وب سایت های بزرگ ایده جالبی نیست. چرا که ممکن است استراتژی آنها متفاوت باشد و از آن اطلاعی نداشته باشید. همچنین میزان ترافیک ورودی سایت اصلی معیار بسیار مهمی در انتخاب استفاده از ساب دامین است. اگر سایت شما ورودی زیای ندارد، قطعاً ساب دامین هم ورودی نداشته و فقط انرژی زیادی به هدر خواهد رفت؛ بنابراین بهتر است برای استفاده از ساب دامین فاکتورها را در نظر بگیرید. در این راستا تیم رایا پارس با آنالیز سایت می تواند به شما کمک کند که استفاده از ساب دامین یا ساب فولدر برای شما بهتر است.