الگوریتم Mobile First Index چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
5 دقیقه
همگام با پیشرفت های چشمگیر در حوزه تکنولوژی و فناوری دستگاه های تلفن، گوگل نیز بیکار ننشسته است. بنابراین همانطور که شاهد رشد فناوری های استفاده شده در دستگاه هایی همچون تلفن همراه هستیم، گوگل نیز الگوریتم ها و قوانین جدیدی را مرتبط با این فناوری ها وضع می کند تا رضایت کاربرانش را افزایش دهد. یکی از این الگوریتم ها، الگوریتم فرست موبایل ایندکس است. برای آشنایی با این الگوریتم و نحوه تاثیرگذاری آن بر سئو با ما همراه شوید.
الگوریتم فرست موبایل ایندکس
الگوریتم Mobile First Index از نامش پیداست. این روزها اکثر کاربران از گوشی تلفن همراه شان برای سرچ و جستجو و یا استفاده از اینترنت بهره می برند. به همین دلیل گوگل این الگوریتم را منتشر کرد تا اولویت بیشتری به نسخه های موبایلی وب سایت ها بدهد. بر طبق این الگوریتم مبنای ایندکس کردن و رتبه دادن به سایت براساس نسخه گوشی سایت ها خواهد بود. اگر متخصص و یا کارشناس سئو هستید، قطعا متوجه افزایش چشمگیر ترافیک ورودی از گوشی موبایل، پس از انتشار این الگوریتم شده اید. اما به این معنا نیست که اگر سایتی نسخه موبایل نداشته باشد از نتایج گوگل حذف شده و یا دیگر ایندکس نمی شود. اولویت با نسخه گوشی همراه است.از سوی دیگر سایت هایی که نسخه موبایلی به روز و کاربرپسندتری داشته باشند، رتبه های بهتری کسب خواهند کرد. که این بهبود رتبه ها می تواند رتبه های نسخه دسکتاپ را نیز در بر گیرد.
اهمیت یافتن این الگوریتم به یکبار اتفاق نیافتاده است. به مرور و با اهمیت یافتن استفاده از گوشی برای انجام جستجو و ... گوگل تصمیم گرفت الگوریتم Mobile Index را منتشر کند. در طی این مدت فرصت کافی به وبمستران داده شد تا برای بهبود نسخه موبایل سایت خود تلاش کنند. این الگوریتم در ابتدای 2016 به طور آزمایشی برای برخی از سایت ها به اجرا در آمد و کم کم تکمیل شد. تا اینکه سرانجام در ماه مارس سال 2021 و پس از وقوع همه گیری کرونا، این الگوریتم به طور آزمایشی بر روی تمامی وب سایت ها اعمال شد.
تاثیر الگوریتم Mobile First Index بر سئو سایت
انتشار این الگوریتم به معنای کم اهمیت شدن نسخه دسکتاپ سایت نیست. بنابراین تصور برتری داشتن نسخه موبایل بر دسکتاپ یک ذهنیت نادرست است. اگر نسخه دسکتاپ و موبایل یک سایت همزمان با هم بهینه شوند و کاربرپسند باشند (یعنی ریسپانسیو باشند) تفاوت بسیاری در نتایج جستجو نخواهد داشت.
تا قبل از انتشار این الگوریتم وبمستران بیشتر تمرکز خود را بر نسخه دسکتاپ معطوف کرده و برای این دست از صفحات تولید محتوای مطلوب می کردند، بک لینک می ساختند و از اسکیماهای مرتبط برای آنها استفاده می کردند. این الگوریتم سبب شد تا صفحات موبایلی هم دارای اولویت زیادی برای گوگل باشند و اولویت خزش و اینددکس صفحات توسط ربات های گوگل به این صفخات تعلق بگیرد. اکنون وضعیت تغییر کرده است و هر دو نسخه باید همگام با یکدیگر بهینه و کاربرپسند باشند تا رتبه های بالا و خوبی کسب شود.
بنابراین همه وبمستران می دانند که برای کسب برترین جایگاه ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو باید بر روی تمامی نسخه های سایت کار کرده و آنها را بهینه سازی کنند، می توانید اطلاعات جامع تری در مورد روش های بهینه سازی سایت را در این مقاله بخوانید. روز به روز بر تعداد کاربرانی از موبایل و نسخه موبایلی سایت ها استفاده می کنند رو به افزایش است. بنابراین نمی توان آن را نادیده گرفت.
چه سایت هایی تحت تاثیر الگوریتم Mobile First Index قرار می گیرند؟
هرچند گوگل اعلام کرده است که این الگوریتم بر روی تمام وب سایت ها اعمال شده است اما هنوز تاثیر آن بطور یکسان بر تمام سایت ها اجرا نشده است. اما می توان سایت هایی را که بیشترین تاثیر پذیری از این الگورتیم دارند را به شکل زیر معرفی و دسته بندی نمود:
اگر نسخه موبایل و نسخه دسکتاپ یک سایت کاملا یکسان باشد هیچ تاثیری بر تحلیل گوگل از آن سایت ندارد و در واقع روند رتبه بندی همچون سابق و براساس صفحات نسخه دسکتاپ خواهد بود. با این وجود اگر سایت تان ریسپانسیو نباشد، این امتیاز منفی برای شما به بار می آورد، یعنی گوگل امتیاز خوبی برای شما در نظر نمی گیرد.
الگوریتم فرست موبایل ایندکس هیچ تاثیری بر درک موتور جستجو از سایت های Responsive یا واکنش گرا ندارد. زیرا محتوای هر دو نسخه کاملا یکسان است بنابراین هیچ تفاوتی بر درک گوگل ندارد. نکته مهم این است که دقت کنید محتوای هر دو نسخه کاملا یکسان باشد در غیر این صورت مشکل ساز خواهد شد. به طور مثال شما یک سایت در زمینه طراحی سایت دارید، که یک مقاله با عنوان «آموزش طراحی سایت» در سایت منتشر کرده اید. این مقاله در نسخه دسکتاپ رتبه های خوبی برای شما کسب کرده است. همین مقاله در نسخه موبایل شما به طور کامل به کاربر نمایش داده نمی شود، یعنی ریسپانسیو نیست. بنابراین رتبه خوبی در گوگل برای آن کسب نخواهید کرد.
اگر شما دو نسخه متفاوت برای دسکتاپ و موبایل دارید که از دو آدرس جداگانه استفاده می کنند، گوگل هر کدام را بطور مجزا آنالیز می کند و به آن رتبه می دهد. به طور مثال شرکت فیسبوک از دو نسخه جداگانه استفاده می کند به همین دلیل زمانی که با گوشی وارد این سایت شوید، یک m قبل از نام دامنه قرار می گیرد و به نسخه موبایلی اشاره می کند یعنی: www.m.facebook.com.
سخن نهایی
طی چند سال اخیر مفهوم فرست موبایل ایندکس به یک ترند در دنیای طراحی سایت تبدیل شده است که در این مقاله از رایا پارس به طور کامل در آن صحبت کردیم. زمانی که بخواهند یک سایت ریسپانسیو طراحی کنند، ابتدا نسخه دسکتاپ را ایجاد می کنند و سپس براساس آن نسخه موبایل را نیز طراحی می کنند. در حالیکه بر اساس الگوریتم Mobile First Index بهتر است ابتدا نسخه موبایل طراحی شود. اهمیت این موضوع را می توان با توجه به اهمیت روز افزون کاربران نزد گوگل و روی آوردن آنان به استفاده هر چه بیشتر از تلفن همراه برای انجام کارهای اینترنتی متوجه شد. بنابراین در هنگام طراحی سایت و بهینه سازی آن از توجه به این الگوریتم غافل نشوید تا بهترین نتایج را در موتورهای جستجو کسب نمایید.