10 سوالی که باید هنگام استخدام مشاوره سئو بپرسید
6 دقیقه
همانطور که میدانید وظیفه اصلی یک مشاور سئو ایجاد و مدیریت یکسری از وظایف برای بهبود بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. تمامی این کارها صرفا با هدف افزایش سود یک کسب و کار اینترنتی انجام میشود. استخدام یک مشاور سئو به کسب و کار شما اینترنتی شما کمک میکند تا رشد خوبی داشته باشد. زیرا جستجوی ارگانیک منبع اصلی بسیاری وبسایتها است و بخش زیادی از کاربران، به صورت ارگانیک وارد سایتهای مختلف میشوند. بنابراین اگر قصد دارید یک مشاور سئو را استخدام کنید تا سایت شما را به رشد برساند، باید بدانید چگونه اینکار را انجام دهید. در این مقاله از سایت رایاپارس به بررسی 10 سوالی که باید هنگام استخدام مشاور سئو بپرسید میپردازیم.
پیش از استخدام مشاوره سئو این 10 سوال را بپرسید
مشاوره سئو قرار است تا زمان به موفقیت رسیدن پروزه در کنارتان باشد، برای همین باید فردی را انتخاب کنید که از حرفه ای بودن او مطمئن باشید.
آیا میتوانید یک رزومه کاری از خودتان ارائه دهید؟
مسلما قبل از اینکه بخواهید با فردی کار کنید، باید بدانید که چقدر تجربه و تخصص دارد. تجربه و تخصص هر فرد، با رزومه کاری او مشخص میشود. بنابراین باید از شخصی که قصد دارید به عنوان مشاور سئو استخدام کنید، یک رزومه کاری بخواهید. سپس رزومه و نمونه کارهای او را بررسی نمایید، تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید.
استراتژی عادی شما برای بهبود رتبه و افزایش ورودی چیست؟
استراتژی بهبود رتبه در هر سایتی با سایت دیگر متفاوت است. بنابراین مطمئن شوید مشاور سئو در پاسخ این سوال، یک جواب عامیانه و کلی ارائه ندهد و از او بخواهید تا استراتژی خود را به صورت واضح و شفاف توضیح دهد. همچنین اگر قصد دارید با یک شرکت معتبر برای سئو سایت خود قرارداد ببندید، این موضوع را بدانید که احتمالا آنها قبلا درباره کسب و کار شما تحقیق کردهاند. بنابراین احتمالا یک استراتژی و آنالیز اولیه به همراه خود دارند.
چگونه استراتژی را برای نیازهای شرکت ما تغییر میدهید؟
همانطور که گفتیم، استراتژی سئو و راه رسیدن به موفقیت برای هرسایتی، با سایتهای دیگر متفاوت است. دقیقا همین موضوع باعث میشود تا پس از شنیدن استراتژیهایی که مشاور سئو به شما ارائه میدهد، از او بخواهید توضیح دهد چگونه آن استراتژیها را با توجه به نیازهای شرکت شما تغییر میدهد. یک مشاور سئو خوب باید بتواند با توجه به اهداف سایت و کسب و کار شما، یک استراتژی سودمند ارائه دهد.
علت این کار هم تفاوت روشهای رسیدن به رتبههای برتر در موتورهای جستجو است. برای مثال مشتریان یک سایت از چندین شهر مختلف هستند و سایت دیگری نیز مشتریانش از چندین کشور مختلف است. بنابراین استراتژی رسیدن به موفقیت بین این وبسایت ها کاملا متفاوت است.
استراتژی شما چقدر میتواند روی کسب و کار ما تاثیر داشته باشد؟
چندین فاکتور متفاوت برای تخمین تاثیر بالقوه یک استراتژی روی یک کسب و کار نقش دارند که در ادامه به آنها میپردازیم:
پتانسیل ترافیک ارگانیک: آیا تقاضای جستجوی زیادی در حوزه کسب و کار شما وجود دارد؟
استراتژی بازاریابی: جستجوی ارگانیک چقدر باید در میان کانالهای بازاریابی دیگر اولویت داشته باشد؟
منابع توسعه دهنده: آیا توسعه دهندگان شما فضا و زمان کافی برای اجرای به موقع تغییرات مورد نیاز را دارند؟
منابع تولید محتوا: آیا تیمی برای تولید محتوا دارید؟ اگر نه، آیا بودجه لازم برای استخدام یک تیم تولید محتوا را دارید؟
لینک ساز / منابع روابط عمومی: آیا فردی را دارید که برای شما لینک سازی انجام دهد؟ در صورتی که پاسخ منفی است، آیا میتوانید از عهده استخدام چنین فردی برآیید؟
یک مشاور خوب، باید تمام این عوامل را بررسی کند، سپس درباره میزان تاثیر استراتژی روی کسب و کار شما توضیح دهد. همچنین انتظار نداشته باشید که مشاور سئو در این لحظه به شما یک عدد ارائه دهد. زیرا هدف اصلی شما این است که به یک توافق نسبی برسید تا شاهد رشد سایتتان باشید.
آیا نتایج کار خود را تضمین میکنید؟
هیچ فردی نمیتواند در سئو سایت نتایج کار خود را تضمین کند. زیرا امروزه الگوریتمهای گوگل مدام در حال تغییر هستند، بنابراین هیچوقت هیچ تضمینی برای سئو سایت وجود ندارد. عوامل زیادی در رتبه بندی سایتها تاثیرگذار هستند و یک مشاور سئو میتواند تاثیر مثبتی در این عوامل داشته باشد، اما هیچوقت نتایج صد در صد نیست و معمولا باید ماهها صبر کنید تا به نتایج مثبتی که میخواهید دست پیدا کنید.
عملکرد شما در مقابل تحقیق کلمات کلیدی چگونه است؟
سوال بسیار مهم دیگری که باید از یک مشاور سئو در زمان استخدام بپرسید، نحوه عملکرد وی در زمان تحقیق کلمات کلیدی است. این فرآیند جزء جدانشدنی سئو است و پاسخ آن به خوبی نشاندهنده اولویتها، مهارتها و دقیق بودن آن فرد است.
از کدام ابزارهای سئو استفاده میکنید و نحوه استفاده شما از آنها به چه شکل است؟
یک مشاور سئو خوب باید حداقل در پاسخ به این سوال، نام یکی از سه سایت، Ahrefs، Semrush یا Moz را ببرد. همچنین استفاده از ابزارهای Google Search Console و Google Analytics یک امر مهم حساب میشود. بنابراین، یک مشاور سئو باید توانایی استفاده از چندین ابزار را به بهترین شکل ممکن داشته باشد.
نحوه برخورد شما با لینک بیلدینگ به چه صورت است؟
مدل لینک سازی یکی از مهمترین سوالهایی است که حتما در زمان استخدام باید از مشاور سئو بپرسید. اگر آن فرد به خوبی در کار خود تخصص داشته باشد، احتمالا درباره فرآیند شناسایی لینکها، ایجاد محتوایی که توانایی به دست آوردن لینکها را داشته باشد و به دست آوردن لینک از طریق ارتباط با دیگر سایتها صحبت میکند.
چه نتایجی را میتوانم انتظار داشته باشم؟
یکی دیگر از راههایی که میتوانید یک مشاور سئو خوب را تشخیص دهید، این است که از او بپرسید چه نتایجی را میتوانید انتظار داشته باشید؟ اگر در پاسخ به شما موفقیت و حضور در رتبههای برتر گوگل را تضمین دادند، بهتر است از آن فرد دوری کنید. زیرا امروزه شرکت گوگل، مشاورین سئو را از تضمین دادن منع میکند. بنابراین بهتر است در صورت برخورد با چنین فردی، از او دوری کنید.
اما یک مشاور خوب به شما کمک میکند تا بفهمید با افزایش رتبه چه نتایجی به دست میاورید و چقدر طول میکشد تا به این نتایج دست پیدا کنید.
برای همکاری چه چیزهایی لازم دارید؟
همانطور که قبلا گفتیم، رتبه بندی یک سایت بر اساس عوامل بسیار زیادی صورت میگیرد و همین موضوع باعث میشود مشاور سئوی شما دسترسی به چندین ابزار را تقاضا کند. برخی از این ابزارها عبارتند از:
• گوگل آنالیتیکس یا سایر پلتفرمهای تحلیلی
• گوگل سرچ کنسول
• Google My Business
همچنین ممکن است مشاور سئو برای اجرای استراتژیهای لینک سازی خاص، ارائه عکس ها و عناصر نام تجاری و ....
جمع بندی
قضاوت و تصمیم گیری درباره تخصص یک مشاور بالقوه سئو، زمانی که با این حوزه آشنایی کافی ندارید، کار آسانی نیست. اما شما میتوانید با توجه به سوالاتی که در این مقاله از سایت رایاپارس مطرح شد، به خوبی میزان مهارت او را ارزیابی کنید. بنابراین اگر به دنبال استخدام یک مشاور سئو هستید، توصیه میکنیم ابتدا این مطلب را به صورت کامل مطالعه نمایید.