رقابت با شرکت های بزرگ به کمک سئو
8 دقیقه
شرکت های کوچک چگونه می توانند با شرکت های بزرگ رقابت کنند؟ این سوالی است که معمولا توسط مشاغل و کسب و کارهای کوچک پرسیده می شود زیرا تلاش می کنند در بازار پر رقابتی که دارند و مدام در حال تغییر است باقی بمانند. می خواهیم بدانیم سئو چه کمکی به کسب و کارهای کوچک می کند تا در این بازار با رقبای بزرگشان برابر باشند. با ما همراه باشید تا نقش سئو برای برنده شدن در زمین بازی رقابت را بررسی کنیم.
تاثیر سئو بر کسب و کار
با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش میزان دسترسی افراد به اینترنت، اهمیت حضور در فضای مجازی از هر زمان دیگری بیشتر شده است. امروزه کسب و کارهایی موفق ترند که در فضای مجازی حضور دارند و سهم خود از بازار مجازی را به دست گرفته اند. به همین دلیل اگر کسب و کاری هنوز از این فرصت استفاده نکرده است، با شکست مواجه خواهد شد. اما حضور در دنیای وب تضمین کننده موفقیت نیست بلکه نیازمند آن است که برنامه ریزی شده و براساس یک استراتژی موفق باشد. سئو همان وسیله ای است که به شما کمک می کند تا از حداکثر ظرفیت موجود برای حضوری درخشان و موثر در فضای وب به نفع خودتان استفاده کنید. یعنی سئو به شما کمک می کند برنده رقابت در دنیای وب باشید.
مزایای کسب و کارهای بزرگ
شاید بتوان گفت بزرگترین مشکلی که کسب و کارهای کوچک برای بالا آمدن در صفحات جستجو (SERP) دارند این است که تسلط سازمان های بزرگتر بر این صفحات بیشتر است زیرا اعتبار بیشتری دارند. با این وجود همه شرکت ها؛ کوچک و بزرگ؛ شرایطی دارند که به آنها کمک می کند در رده های بالای صفحات جستجو قرار بگیرند. مهمترین کارت های برنده که سازمان های بزرگ در ادامه بیان شده اند. برای آنکه یک کسب و کار کوچک بتواند موفق عمل کند باید این مزایا را بشناسد.
شناسایی رقبا
برای آنکه برنده باشید باید رقیب تان را بشناسید. یعنی از تمام ویژگی های رقیب مطلع باشید. به طور مثال سازمان بزرگتر، می تواند بودجه بسیار بیشتری را به سئو اختصاص دهد. بودجه بیشتر بدین معناست که از راه های متنوع تری برای بازاریابی دیجیتالی بهره می برند و بطور همزمان می توانند برای بخش های مختلفی از سایت شان تبلیغات انجام دهند.
برندسازی branding
شرکت های بزرگ غالبا هزینه بالا و زمان زیادی برای برندسازی صرف می کنند تا در ذهن مخاطب ماندگار شوند. از سوی دیگر شناخته شدن برند باعث می شود کاربران به سازمان یا برندی که در صفحات SERP می بینند اعتماد کنند. این امر باعث می شود نرخ کلیک آن سایت افزایش پیدا کند زیرا کاربر نام برند را سرچ می کند تا به چیزی که می خواهد برسد و این خود سبب اعتبار و شناخته شدن بیشتر آن سازمان می شود. علاوه بر اینها گوگل تمایل دارد از برندهایی که مردم سرچ می کنند حمایت کند.
اعتبار دامنه Domain Authority
هر چه عمر سایت بیشتر باشد، اعتبار بیشتری نزد گوگل دارد به همین دلیل می تواند معتبرتر و قابل اعتماد تر باشد. بنابراین عمر سایت می توان یک فاکتور اساسی در اعتبار دامنه باشد. از طرفی هر چه این اعتبار بیشتر باشد، از نظر گوگل معتبرتر است و از آن حمایت می کند.
پروفایل لینک Link Profile
سایت های بزرگتر لینک های بیشتری دارند. به طور مثال دیجی کالا به عنوان یک برند عظیم، لینک های بسیار بیشتری در مقایسه با یک فروشگاه کوچک محلی دارد. در نتیجه پروفایل لینک بسیار قوی تری دارد که خود باعث می شود اعتبار بیشتری در نزد گوگل داشته باشد.
توانایی عمل سریع Ability to act fast
سایت ها بزرگتر بودجه بیشتری در اختیار دارند، از این رو منابع بیشتری برای واکنش سریع به رویدادهای مختلف دارند و می تواند در یک ترند (یا روند) مدت زمان بیشتری باقی بمانند.
مزایای کسب و کارهای کوچک در بازی سئو
تمام مواردی که گفته شد مزایایی است که شرکت و یا کسب و کارهای بزرگ در اختیار دارند. ممکن است این مزایا دلهره آور به نظر برسند اما در مقابل کسب و کارهای کوچک و نوپا نیز مزایای بسیاری دارند که به آننها کمک می کند تا در رقابت با شرکت های بزرگ، شانس برنده شدن داشته باشند. مهمترین مزایایی که کسب و کارهای کوچک دارند شامل موارد زیر می شوند:
می توانند فرز باشند و سرعت عمل داشته باشند
کسب و کارهای کوچک می توانند به سرعت و به راحتی برنامه هایشان را بارهای ارزیابی کنند و در صورت لزوم طبق ارزیابی و نتایج جدید حرکت کنند. بدین معنی که کسب و کار خرد و کوچک قادر است به راحتی اقدامات قابل توجهی انجام دهند زیرا لایه های مدیریتی کمتری نسبت به شرکت های بزرگ دارند و به همین ارزیابی و تایید تصمیم و استراتژی های جدید پروسه زمان بری نیست، برخلاف آنچه در شرکت های بزرگ رخ می دهد.
اعتبار برندهای کوچک واقعی تر است
هرچند تعداد مشتریان و کاربران یک کسب و کار کوچک در مقایسه با برندهای بزرگ بسیار کمتر است اما می تواند اعتبار بالایی به کسب و کار کوچک ببخشد. زیرا مشتریان کسب و کارهای خرد مشتریان واقعی و وفاداری هستند که واقعی بودن شان کمک بزرگی برای جذب جایگاه است. در واقع مشتریان سفیران برند می شوند و خود می توانند به برندسازی کمک کنند.
شور و اشتیاق در برندهای کوچک پر رنگ تر است
به جرات می توان گفت کسب و کار کوچک هیچ کمبودی برای موفق شدن ندارد! افرادی که در مشاغل خرد فعالیت می کنند عشق و علاقه حقیقی به شغل خود دارد. این علاقه سبب می شود انگیزه کافی برای تلاش بیشتر داشته باشند و وظایف شان را با عشق بیشتری انجام دهند. در نتیجه بهترین بازدهی را داشته و می توانند مشتریان زیادی جذب کنند.
شرکت های کوچک می توانند رویکرد سفارشی داشته باشند
این امکان برای شرکت های کوچک مهیاست که زمان بیشتری را صرف مشتریان کنند و با آگاهی کامل از نیازهایشان، به دنبال راه حلی برای کسب رضایت بیشتر مشتری باشند. کسب و کارهای بزرگ یک مقیاس واحد برای سنجش میزان رضایت کاربر دارند که برای همه کاربران به کار می برند و این امکان وجود ندارد که با توجه به نیاز کاربران مختلف استراتژی و یا راه حل های متفاوتی در نظر بگیرند. بنابراین شرکت های کوچک می توانند از این مزیت به نفع خود استفاده کنند.
شرکت های کوچک چگونه با شرکت های بزرگ رقابت کنند؟
در مورد مشکلات و مزایایی که کسب و کارهای بزرگ و کوچک در مقایسه با یکدیگر دارند صحبت کردیم. وجود تمام مزایایی که شرکت های بزرگ دارند به این معنا نیست که کسب و کارهای خرد شانس موفقیت در بازار سئو را ندارند! با استفاده از «تکنیک های سئو» که در ادامه بیان می کنیم، کوچک ترین کسب و کارها نیز می توانند نتایج درخشانی کسب کرده و در رتبه های بالای صفحات سرپ قرار بگیرند.
بر بازار محلی تمرکز کنید
هدف قرار دادن بازار محلی می تواند بر نحوه نمایش کسب و کار شما در نتایج جستجو کمک کند. صرف نظر از اینکه بازار هدف شما می تواند حتی بین المللی نیز باشد، خوب است که ابتدا بازار محلی یا لوکال را هدف قرار دهید و بر سئوی محلی تمرکز کنید تا ابتدا رقبای محلی خود را شکست دهید.
جایگاه خود را توسعه دهید و بر آن تمرکز کنید
مهمترین اصلی که شما و تمام بازاریابان تان باید بر آن تمرکز کنید این است که شما نمی توانید برای همه مردم همه چیز فراهم کنید، و نمی توانید تمام خدمات و زمینه هایی که شرکت های تجاری بزرگ پوشش می دهند را به مشتریان تان عرضه کنید. بنابراین بر روی یک حوزه کوچک تمرکز کنید، کاری که رقبایتان نمی کنند.
سپس برای تبدیل شدن به بازیگر کلیدی در آن جایگاه، واقعا سخت کار کنید. رویارویی با رقبا در حوزه های کوچک این امکان را برای شما فراهم می کند که جذابیت و محبوبیت بیشتری در همان بخش کسب کنید و در نهایت از این محبوبیت برای سایر حوزه ها استفاده کنید. مثلا همان سرویسی که رقیب بزرگتری ارائه می کند را سفارشی کنید و به طور متفاوتی عرضه کنید. در واقع شما با عرضه متفاوت یک محصول مشابه به مخاطبان مشخص، به شناخته شدن خودتان کمک می کنید.
از کلمات کلیدی دم بلند (Long tail) استفاده کنید
یکی از قوانین برنده شدن در میدان رقابت سئو این است که ابتدا با کلمات لانگ تیل وارد رقابت شود. تمام متخصصین سئو بر این باورند که برای کسب رتبه با کلماتی که دشوار هستند باید از لانگ تیل های آن کلمه استفاده کنید. به طور مثال اگر هدف شما کسب رتبه برای کلمه کلیدی
«کفش» است ابتدا بر روی عبارت کلیدی «راهنمای خرید کفش زمستانی» تمرکز نموده و رتبه کسب کنید.
به یک مرجع تبدیل شوید
محصولات متعدد و خدمات وسیع این فرصت را از کسب و کارهای بزرگتر می گیرد و اجازه نمی دهد برای یک محصول یا خدمت خاص تبدیل به رفرنس و مرجعی برای آن شوند. در مقابل کسب و کارهای کوچک به سادگی می توانند از این فرصت استفاده نموده و برای محصول خود دست به تولید محتوای مطلوب و جامع بزنند؛ به شکلی که به یک مرجع کامل برای مشتریان خود تبدیل شوند. یعنی محتوایی شامل مطالب درست و دقیق به همراه ویدیو و ... برای محصولات و خدمات ایجاد کنید تا بتوانید در صفحات SERP قدرتمند ظاهر شود. در این صورت است که می توانید بر رقبای بزرگ و شناخته شده تان پیروز شوید.
سخن آخر
فروش و موفقیت بیشتر یک کسب و کار در دنیای مجازی، به دیده شدن آن در صفحات جستجوی موتورهای جستجو بستگی دارد. سئو همان ابزاری است که به کسب و کارهای مختلف کمک می کند تا جایگاه های بالا در صفحات SERP را به خود اختصاص دهند. در این میان هر چه کسب و کار بزرگتر و قدیمی تر باشد، تسلط بیشتری بر صفحات نتایج جستجو دارد. اما کسب و کارهای کوچک با انجام چند کار و داشتن یک استراتژی خوب می توانند رقیب قدر و توانمندی برای دیگر کسب و کارها باشند و در این میدان رقابت پیروز شوند. در این نوشتار از رایا پارس برخی از مهمترین اقدامات حیاتی برای کسب و کارهای کوچک را برشمردیم که با پاینبدی به آنها می توانند بر رقبای عظیم و بزرگ شان پیروز شوند. شما نیز اگر تجربه و یا پرسشی دارید می توانید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.