در سال 2024 چگونه در گوگل سرچ کنیم؟
5 دقیقه
جستجو یا همان سرچ کردن را به نوعی میتوانیم سریعترین روش برای برطرف کردن سوالات افراد جامعه بدانیم. همین موضوع باعث شده تا امروزه کمپانیهای بزرگ در حوزه اینترنت، دست به تولید یک موتورجستجوگر بزنند. اما بدون شک هیچکدام از آنها نمیتوانند جای گوگل را بگیرند. امروزه به جرات میتوانیم موتور جستجوی گوگل را به عنوان محبوبترین و معروفترین سرچ انجین بدانیم. گوگل در جهت رضایت و راحتی کاربران امکانات بسیار زیادی را در اختیار افراد قرار میدهد. در عصر امروزی برای اینکه بتوانید به راحتی با گوگل کار کنید، بهتر است با امکانات آن آشنایی کامل داشته باشید. یکی از مسائل مهم درباره این موضوع، مدل سرچ کردن است.
جدیدترین روشهای جستجو در سال 2024
برای اینکه بتوانید وبسایت خود را سئو کنید و آن را برای کاربران و سرچ انجینها بهینه کنید، باید با جدیدترین روشهایی که کاربران برای سرچ مطالب استفاده میکنند، آشنایی داشته باشید. همچنین میتوانید خودتان هم از این قابلیتها استفاده کنید تا راحتتر به موضوع مدنظرتان دسترسی پیدا کنید.
به صورت کلی بیش از دو دهه است که Google هدف خود را در راستای رضایت کاربران قرار داده است. رضایت کاربران هم تنها در صورتی رخ میدهد که به راحتی به تمام اطلاعاتی که در نظر دارند، دسترسی داشته باشند. در همین راستا، امروزه گوگل روشهای جدیدی را برای سرچ کردن در نظر گرفته است که اگر با آنها آشنایی داشته باشید، به راحتی میتوانید از آنها برای رسیدن به اهداف خودتان استفاده کنید. برای مثال، در زمینه سئو در مشهد شناخت این روشها میتواند به شما کمک کند تا وبسایت خود را بهتر بهینه کنید و رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید.
جستجو با واقعیت افزوده (AR)
واقعیت افزوده (به انگلیسی: Augmented Reality) که به صورت مخفف به آن AR هم گفته میشود، امروزه توانسته محبوبیت زیادی در بین صنایع مختلف پیدا کند که این موضوع درباره Search هم صدق میکند. بنابراین انتظار میرود در سال 2024 شاهد ادغام این تکنولوژی با سرچ در گوگل باشیم. از همین رو کاربران میتوانند نتایج جستجوی خود را به صورت واقعی مشاهده و تجسم کنند.
برای مثال وبسایتهایی هستند که به صورت 3 بعدی این امکان را در اختیار کاربران خود قرار میدهند که ببینند چیدن مبلمان در منزلشان به چه شکلی انجام میشود. همچنین برخی از کمپانیهای بزرگ دیگر مانند ناسا، ولوو، سامسونگ و ... نیز از ویژگی در وبسایتهای خود استفاده میکنند.
پیش بینی جستجو
پیش بینی کردن جستجوی کاربران چندین سال است که در دستور کار موتور جستجوگر گوگل قرار گرفته است و تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت هم دارد. اما مسلما در سال جاری شاهد پیشرفت آن خواهیم بود. Search Engineها از الگوریتمهای پیشرفتهای استفاده میکنند. یکی از الگوریتمهای مطرح، Machine Learning یا همان یادگیری ماشین است که میتواند رفتار کاربر را تجزیه و تحلیل کند. بعد از مدتی کاربران بدون اینکه حتی عبارت مدنظر خود را برای سرچ کردن کامل کند، موتورجستجوگر پیشنهادات هوشمندانه و مرتبطی به او ارائه میدهد.
جستجوی بصری
جستجوی بصری هم در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مدل از جستجو به کاربران این امکان را میدهد تا به جای تایپ کردن، به راحتی از طریق تصاویر سرچ خود را انجام دهند. در سال 2024 نوع جدیدی از جستجوی بصری توسط Google ارائه شده است که فعلا در حال آزمایش است. نام این ویژگی، دایره جستجو است که امکانات بسیار زیادی را هم در اختیار کاربران قرار میدهد. قبلا در سایت رایا پارس درباره این قابلیت صحبت کردهایم که در ادامه لینک آن را برای مطالعه بیشتر قرار میدهیم.
بیشتر بخوانید: دایره جستجوی گوگل چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟
اگر با گوگل لنز آشنایی داشته باشید، حتما میدانید که این این ابزار برای جستجوهای بصری ایجاد شده است. ویژگی جدید گوگل (Circle Search) به نوعی نسخه هوشمندانهتر و تکامل یافته با هوش مصنوعی است که جستجوی کاربران را خیلی سادهتر میکند.
اما نباید از خود Google Lens هم غافل شویم. لنز گوگل ابزاری بسیار کارآمد و مفید برای سرچ کردن است. به راحتی میتوانید به کمک این ابزار، از اطراف خود عکس بگیرید و اشیاء را در گوگل سرچ کنید. سپس اطلاعات مربوط به وسیله سرچ شده در صفحه نتایج جستجو به شما نمایش داده شود.
همچنین میتوانید از آن برای ترجمه متن هم استفاده کنید، کافیست دوربین موبایل خود را روی متن مد نظرتان بگیرید تا به هرزبانی که بخواهید برای شما ترجمه شود. البته گوگل لنز قابلیتهای بسیار زیادی دارد که اینها تنها تعداد محدودی از ویژگیهای این ابزار بودند.
جستجوی چندگانه
جستجوی چندگانه در واقع روشی است که به کمک آن میتوانید از گوگل لنز در کنار جستجوی متنی استفاده کنید. این ویژگی کاربرد بسیار زیادی دارد، به نوعی که گوگل درباره آن میگوید: استفاده همزمان از متن و عکس به کاربر کمک میکند تا از کادر جستجو فراتر پرفته و درباره آن چیزی که میبیند سوال بپرسد.
این قابلیت گوگل به شما کمک میکند تا عبارت پرس و جوی خود خیلی دقیقتر تنظیم کنید. در ادامه چند مثال برای درک بهتر این موضوع بیان میکنیم.
- فرض کنید در فضای وب عکس یک پیراهن با رنگ قرمز را میبینید، کافیست همان عکس را به کمک متن "رنگ آبی" سرچ کنید تا آن پیراهن با رنگ آبی در نتایج جستجو برای شما نمایش داده شود.
- همچنین غذایی را دوست دارید، میتوانید عکس آن را به کمک عبارت "دستور پخت" سرچ کنید، تا انواع دستورهایی که برای پخت آن غذا وجود دارد را ببینید.
مثالهای زیادی درباره این موضوع میتوان بیان کرد، اما بحث اصلی کارایی این ابزار است که احتمالا گوگل آن را به عنوان یک ابزار بازاریابی آنلاین در نظر گرفته است.
کلام آخر
همانطور که میدانید تکنولوژی و تمامی مباحثی که با کامپیوتر در ارتباط هستند، روز به روز در حال پیشرفت است. حتی در سالهای اخیر با ظهور هوش مصنوعی این پیشرفت چندین برابر هم شده است. همین موضوع باعث شده تا غولهای تکنولوژی از ابزار هوش مصنوعی به نفع خود استفاده کنند. امروزه و در سال 2024 موتور جستجوگر گوگل به کمک هوش مصنوعی روشهای مختلفی را برای کاربران خود ارائه داده است. ما در این مقاله از سایت رایا پارس سعی کردیم جدیدترین روشهای جستجو در سال 2024 را معرفی کنیم. همچنین با توجه به اهمیت بهروز بودن در این حوزه، پیشنهاد میکنیم از دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ در مشهد بهرهمند شوید تا با جدیدترین تکنیکها آشنا شوید. برخی از روشهای ذکر شده در این مطلب فعلا در حال آزمایش هستند و برخی دیگر نیز به مرحله بهرهبرداری رسیدند و هم اکنون کاربران سراسر دنیا، از آنها استفاده میکنند. امید است مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.