طراحی مینیمال و فضای خالی
5 دقیقه
همانطور که میدانید امروزه وبسایتها به یکی از مهمترین ابزارهایی تبدیل شدهاند که بسیاری از نیازهای مردم را برطرف میکنند و همین موضوع باعث شده تا نقش پررنگی در زندگی افراد داشته باشند. بنابراین طراحان سایت، گرافیستها و تمام افراد فعال در این حوزه تصمیم گرفتند تا سبک جدیدی از طراحی سایت داشته باشند. این سبک جدید باعث میشود تا کاربران بتوانند تجربه بهتری در زمان کار با سایت داشته باشند. بنابراین UX یا همان تجربه کاربری وبسایت بهتر میشد و باعث افزایش تعداد کاربران و در نتیجه سودآوری بیشتری را به همراه داشت. به این مدل از طراحی، سبک مینیمال گفته میشود که به صورت عمدی اجزای غیر ضروری سایت را در آن حذف میکنند. در ادامه این مطلب از سایت رایا پارس، به بررسی طراحی مینیمال و فضای خالی میپردازیم، بنابراین توصیه میکنیم تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.
فضای خالی در سایت
فضای خالی یا فضای سفید، یکی از عناصر مهم و اساسی در سایت است. این فضا نقش بسیار مهمی در شکل دادن درک و تعامل کاربر دارد. همچنین بر خلاف نامی که دارد، بدون هدف نیست و سایت این فضا را برای اهداف مختلفی استفاده میکنند. به بیانی دیگر، فضای سفید سایت در واقع یک بوم دیزاین استراتژیک است عناصر مختلف روی آن سازماندهی و چیده میشوند. این فضا به صورت کلی به دو دسته کلی تقسیم میشود که عبارتند از ماکرو و میکرو. فضای ماکرو در حقیقت به قسمت خالی و بزرگی گفته میشود که بین عناصر اصلی یک صفحه مانند بخشها و بلوکهای محتوا در نظر گرفته میشود. این نوع فضا باعث میشود محتوا اجازه تنفس داشته باشد و به نوعی بهتر دیده شود.
اما فضای میکرو، به شکاف کوچک بین عناصر مانند دکمهها، متن و تصاویر گفته میشود. این مدل از فضای خالی باعث بهبود خوانایی محتوا و بهتر دیده شدن سلسله مراتب بصری میشود. زمانی که به دنبال دیزاین فضای خالی در یک صفحه هستید، توصیه میکنیم تعادل را بین تراکم و عناصر سایت در نظر بگیرید. زیرا فضای خالی بیش از حد و زیاد باعث میشود کاربر صفحه شما را پراکنده و بدون محتوا ببیند. از طرفی اگر این فضا بسیار کم باشد، کاربر بین محتوای زیاد راه خود را گم میکند. از همین رو، حفظ تعادل بین عناصر و فضای سفید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
مزایای استفاده از دیزاین مینیمالیستی و فضای خالی در سایت چیست؟
استفاده از این دیزاین استراتژیک و فضاهای ماکرو و میکرو، مزایای بسیار زیادی برای صاحبان سایت دارد که حتما باید در زمان دیزاین سایت به این توجه کنند. زیرا اینکار باعث میشود با استفاده از این مزایا، برند مشهورتر، مشتریان بیشتر، سود فرآوان و ... را به دست آورند. اما اگر بخواهیم مزایای این کار را به صورت تخصصی بررسی کنیم، میتوانیم موارد زیر را نام ببریم:
تجربه کاربری پیشرفته
تجربه کاربری یا UX زمانی که به کمک دیزاین مینیمال به صورت پیشرفته و حرفهای ایجاد شود، میزان حواس پرتی کاربر را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهد. بنابراین کاربر میتواند روی محتوا و عناصر ضروری سایت، تمرکز بیشتری داشته باشد. در نتیجه، میتواند به هدف اصلی سایت که افزایش فروش و سود است، نزدیکتر شود.
بهبود خوانایی و درک مطلب
اگر از فضای خالی و دیزاین مینیمالیسم در سایت خود استفاده کنید، میزان شلوغی سایت را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهید داد. بنابراین کاربری که به سایت شما مراجعه میکند، بهتر میتواند محتوای موجود را مطالعه کند. همچنین طرحبندیهای ساختار یافته و هضم اطلاعات موجود در سایت را خیلی راحتتر از قبل میکند. به بیانی دیگر، کاربر بهتر میتواند موضوع و محتوای سایت را درک کند و به خاطر بسپارد. به صورت کلی این مدل دیزاین باعث واضحتر شدن تایپوگرافی و تمام محتوای سایت نیز میشود.
زمان بارگذاری سریعتر
وبسایتهایی که از دیزاین مینیمال را برای خود در نظر گرفتهاند، مسلما از عناصر کمتری هم در صفحات خود استفاده میکنند. زیرا میخواهند سایت خلوت و مشخصی داشته باشند. این موضوع سبب میشود تا سرعت لود سایت هم تا حد زیادی بهتر شود. بنابراین اگر قصد دارید سایت شما زمان بارگذاری سریعتری داشته باشد، بهتر است با اولویت بندی محتوای ضروری و بهینهسازی عمکرد را انجام دهید. این موضوع باعث تجربهای سریعتر و پاسخگو تر، میشود. همچنین این مدل دیزاین نا امیدی کاربر در زمان انتظار برای لود سایت را هم کاهش میدهد.
پاسخگویی بهتر در موبایل
اصول دیزاین مینیمال در توسعه وب، به صورت ذاتی به دنبال پاسخگویی بهتر برای تلفن همراه است. زیرا وبسایتهایی که از این مدل دیزاین پیروی میکنند، تعداد عناصری کمتری نسبت به سایر وبسایتها دارند. بنابراین مقیاس بندی به صورت یکپارچه، با اندازهها و دیوایسهای مختلف سازگار میشود. بنابراین استفاده بهینه برای کاربرانی که از طریق تلفن همراه به سایت شما مراجعه میکنند را به نوعی تضمین میکند.
افزایش نرخ تبدیل و درک بهتر برند
زمانی که عوامل حواس پرتی کاربر را حذف میکنید و تمرکز او را به سمت هدف خود هدایت میکنید، به نوعی در حال افزایش نرخ تبدیل هستید. دیزاین مینیمالیستی و استفاده از فضای خالی باعث پاک کردن فراخوانهای مربوط به CTA میشوند. دیزاین مینیمالیستی حسی حرفهای بودن سایت را به کاربر القا میکند و این موضوع میتواند باعث درک بهتر برند شما توسط کاربر شود. بنابراین اعتماد، اعتبار و وفاداری مشتری ترقیب میشود.
جمع بندی
دیزاین مینیمالیستی در دیزاین سایت بر سادگی، وضوح و استفاده استراتژیک از فضای خالی برای ایجاد وب سایتها مختلف تمرکز دارد. این نوع دیزاینها با کاهش شلوغیها و عناصر اضافی و اولویت دادن به محتوا و عناصر مهم، تجربه کاربر را بهبود میبخشد، خوانایی را بهتر میکند و زمان بارگذاری کمتر را تسهیل میکند. علاوه بر این، وبسایتهای مینیمالیستی حس پیچیدگی و حرفهای بودن را منتقل میکنند و اعتماد و اعتبار را در بین بازدیدکنندگان تقویت میکنند. ماهیت ساده دیزاین مینیمالیستی نگهداری و مقیاسپذیری را ساده میکند و در عین حال افزایش مشتریان و سود بیتشر را تضمین میکند که در طول زمان بهتر میشود. به طور کلی، رعایت اصول دیزاین مزایای متعددی از جمله تجربه کاربری بهتر، نرخ تبدیل بهبود یافته و درک مناسبتر از برند را ارائه میدهد. امید است این مطلب از رایا پارس برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.