تسلط بر موتورهای جستجو (Search Engine Dominance) کلید رشد تجارت شما
7 دقیقه
در بیشتر روزها، یک فرد معمولی از ۴ تا ۱۰ هزار تبلیغ میبیند. اگر به این موارد، وقفهها و حواسپرتیهایی که هر ۱۰.۵ دقیقه رخ میدهد را اضافه کنید، جای تعجب نیست که بیشتر کسبوکارها به شرکت های بازاریابی دیجیتال روی میآورند.
پس چگونه میتوان از بین شلوغیها و تبلیغات متعدد خود را به مصرفکنندگان نشان داد؟ جواب تسلط بر موتورهای جستجو یا دامیننس سرچ انجین است.
چرا سئو برای موفقیت آنلاین شما انقدر مهم است؟
به عنوان بازاریاب، ما همیشه به دنبال راه هایی برای جلب توجه مصرف کنندگان هستیم اما معمولاً منابع ما محدود است. با این وجود تصمیمات سختی می گیریم تا ارز
ش بازاریابی خود را به حداکثر برسانیم. وقتی تمام کانال های مورد استفاده برای دسترسی به مشتریان را در نظر بگیرید: تبلیغات بیرونی، رادیو/تلویزیون، پست مستقیم، دیجیتال و غیره، تنها یکی از آنها مزایای بلندمدت ارائه می دهد. سرمایه گذاری در یک استراتژی قوی سئو سایت می تواند تاثیر و رشد را در چارچوب یک بودجه بازاریابی محدود به حداکثر برساند.
موتورهای جستجو ۹۳ درصد از کل ترافیک وب را تشکیل می دهند. به طور متوسط، افراد روزانه ۴-۵ جستجو انجام می دهند، اما برای بسیاری از مردم این تعداد بیشتر است. اینترنت جایی است که افراد تصمیم می گیرند و مسیر خرید خود را آغاز می کنند. برای رشد کسب وکار خود، ضروری است که در این فضا دیده شوید.
بسته به صنعت شما، مسیر خرید ممکن است کمی طولانی تر یا کوتاه تر باشد، اما مسیر خرید معمولاً با یک موتور جستجو شروع می شود. در واقع، ۷۵ درصد از جستجوهای محلی در عرض ۲۴ ساعت منجر به تعامل می شود، مانند گرفتن وقت ملاقات، بازدید از فروشگاه یا برنامه ریزی برای خدمات خانگی.
تسلط بر صفحه اول کلید جذب مشتریان است.
صفحه اول در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری نقطه صفر برای جذب مشتریان جدید است. 80-90٪ از ترافیک وب از موقعیت های برتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو به دست می آید. کسب وکار شما نه تنها باید در میان رقبا برجسته باشد بلکه در هر 4 بخش صفحه اول نیز تسلط داشته باشد. در صفحه نتایج جستجو، فضای محدودی در چهار بخش وجود دارد:
- بخش تبلیغات پولی
- پنل دانش
- بسته محلی (بسیار مناسب برای جستجوهای محلی)
- بخش ارگانیک (مرتبط ترین بخش برای پاسخ به سوالات مشتریان).
نسخه موبایل حتی فضای کمتری دارد، اما تقریباً 70٪ از تمام جستجوها از طریق موبایل انجام می شود.
پس چگونه می توانید یک جایگاه در صفحه اول داشته باشید؟ چگونه می توانید چندین فضا را اشغال کنید و موفقیت را به حداکثر برسانید؟ اینجاست که یک استراتژی بازاریابی دیجیتال با تمرکز بر تسلط بر موتورهای جستجو وارد عمل می شود.
بیشتر بخوانید: چگونه صفحه اول گوگل باشیم؟
دامیننس یا تسلط بر موتورهای جستجو چیست؟
دامیننس یا تسلط بر موتورهای جستجو یک تلاش متمرکز در بازاریابی دیجیتال است که هدف آن اشغال چندین موقعیت در صفحه اول برای جستجوهای مرتبط و با ارزش بالا است، بدون توجه به اینکه فرد در کدام مرحله از مسیر خرید خود قرار دارد. اشغال چندین موقعیت در صفحه اول جستجو به معنای به حداکثر رساندن ترافیک کیفی وب سایت و کسب مزیت رقابتی است. به عنوان مثال، اگر دو موقعیت در صفحه اول را اشغال کنید، احتمال تبدیل شدن مشتریان احتمالی به مشتریان واقعی 50٪ بیشتر است.
براساس نوع محصولات یا خدماتی که ارائه می دهند، کسب وکارهای مختلف استراتژی های متفاوتی برای دستیابی به تسلط بر موتورهای جستجو خواهند داشت. هر رویکردی بر مسیر متفاوتی که مشتریان در فرایند تصمیم گیری خود طی می کنند، متمرکز است.
مسیر سریع به خرید
اگر شما خدماتی ارائه می دهید که در آن افراد برای مشکلات خود به کمک فوری نیاز دارند، استراتژی شما بر اساس مسیر سریع به خرید بنا می شود. در مسیر سریع به خرید، ۷۵٪ از تبدیل ها شامل یک تعامل در جستجو می شود و ۸۶٪ از تبدیل ها در همان روز اتفاق می افتد. مشتریان در مسیر سریع به خرید به خدمات فوری نیاز دارند و آماده اند تا تصمیم سریعی بگیرند.
به عنوان مثال، اگر کولر کسی در وسط تابستان خراب شود، به سرعت به دنبال کسی می گردد که بتواند هر چه زودتر خدمات ارائه دهد.
استراتژی کسب وکارهایی که می خواهند توجه این نوع مشتریان را جلب کنند بر این سه عامل تمرکز خواهد داشت:
- تعامل آسان – برای تعامل آسان از چیزهایی مانند کلیک برای تماس در پیام های تبلیغاتی و وب سایت خود استفاده کنید. در مرحله اول به فکر موبایل باشید زیرا مشتریان احتمالی در مواقع اضطراری لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی خود را راه اندازی نمی کنند - مخصوصاً اگر در هوای 45 درجه کولر آنها خراب شده باشد.
- نظرات گوگل – نظرات گوگل برای ایجاد اعتماد فوری در فرآیند تصمیم گیری سریع ضروری است. پرداختن به کیفیت، ثبات و مرتبط بودن نظرات گوگل امری حیاتی است.
- خدمات 24 ساعته – اگر این مشتری احتمالی از سر کار به خانه برگشته و متوجه شود که کولر نیاز به تعمیر دارد، جستجوی او برای خدماتی خواهد بود که بعد از ساعات کاری معمول در دسترس باشد. آنها به دنبال پیام هایی مانند "باز تا دیروقت" یا "۲۴ ساعته در دسترس" هستند. اطمینان حاصل کنید که پیام شما تأکید می کند که شما آماده حل مشکلات آنها در زمانی که بیشترین نیاز را دارند، هستید.
مسیر متوسط به خرید
در مسیر متوسط به خرید، مصرف کنندگان تحقیقات بیشتری انجام می دهند که به معنای بازدیدهای بیشتر از وب سایت و نقاط تماس بیشتری است که توسط جستجوهای بیشتر ایجاد می شود. کسب وکارهایی که مصرف کنندگان آنها در مسیر متوسط به خرید هستند شامل خدمات مالی، مدیریت املاک، زندگی سالمندان و مراقبت های بهداشتی غیرفوری می باشند.
تسلط بر موتورهای جستجو برای این کسب وکارها بسیار مهم است زیرا اکثر مصرف کنندگان هرگز به صفحه دوم جستجو نمی رسند. برای مثال، در حوزه پزشکی، 88٪ از کاربران برای پیدا کردن دکتر جستجو می کنند و 75٪ از آنها هرگز به صفحه دوم نمی رسند.
برای جلب توجه مشتریان احتمالی در این جستجوها، این کسب وکارها باید از یک استراتژی سه قسمتی استفاده کنند:
- تأیید – استفاده از نظرات و توصیه ها برای اطمینان دادن به کاربران در مورد تصمیمشان.
- آموزش – ارائه اطلاعات و پاسخ به سوالات برای پل زدن شکاف اعتماد به طوری که کاربر احساس راحتی کنند.
- تمرکز بر نتایج – پیام ها و محتوا باید به نتایج مطلوب مشتریان متمرکز باشد.
بازاریابی محتوا برای این استراتژی ضروری است. مصرف کنندگانی که در مسیر متوسط به خرید هستند تحقیقات بیشتری انجام می دهند. بازاریابی محتوا تضمین می کند که شما برای برآورده کردن نیازهای آن مصرف کننده حضور دارید – تا آموزش داده و تأیید کنید و به آنها نشان دهید که چگونه محصول یا خدمات شما نیازهایشان را حل خواهد کرد.
مسیر طولانی تر به خرید
وقتی افراد قصد خریدهای بزرگ مانند خانه، ماشین و تعطیلات را دارند، جستجوهای زیادی در دستگاه های مختلف انجام می دهند و زمان زیادی را صرف تصمیم گیری می کنند. بنابراین، آنها در مسیر طولانی تری به خرید قرار دارند.
به عنوان مثال، هنگام برنامه ریزی برای تعطیلات، جستجوهای مختلف ممکن است شامل انتخاب مکان، انتخاب محل اقامت و یافتن فعالیت ها باشد. این نوع جستجو ممکن است ماه ها طول بکشد و می تواند به صدها جستجو برسد. به عنوان مثال، مسیر خرید محل اقامت به طور متوسط حدود 36 روز طول می کشد و شامل 45 نقطه تماس در دستگاه های مختلف است. کسب وکار شما باید چندین بار در دستگاه های مختلف و همیشه در بیشترین مکان های ممکن در صفحه اول نتایج جستجو حضور داشته باشد.
اگر مشتریان احتمالی شما در مسیر طولانی تری به خرید قرار دارند، روی این سه مورد تمرکز کنید:
- بهینه سازی برای دستگاه های مختلف: مسیر طولانی به خرید معمولاً در دستگاه های مختلف انجام می شود؛ شما باید به شکل کاربرپسندی در دسترس بر روی تلفن های همراه و سایر دستگاه ها ظاهر شوید.
- شخصی سازی و ایجاد ارتباط مرحله ای: در هر مرحله ارزش ایجاد کنید. کاربران به سمت کسب وکارهایی جذب می شوند که به سوالاتشان پاسخ می دهند و مشکلاتشان را در هر مرحله از مسیر خرید حل می کنند.
- بازتعامل و افزودن ارزش با محتوای مرتبط و پیام های متناسب: متناسب با موقعیت کاربر خود عمل کنید و مشکلات آنها را در طول مسیر خرید حل کنید.
چرا استراتژی دامیننس بر موتورهای جستجو برای کسب و کار شما مهم است؟
کاربران برای یافتن پاسخ سوالات خود یا پیدا کردن چیزهایی که نیاز دارند و می خواهند، به موتورهای جستجو مراجعه می کنند. این روش افراد برای حل مشکلات و تصمیم گیری است. تسلط بر موتورهای جستجو استراتژی است که کسب وکار شما برای جلب توجه مشتریان و باقی ماندن در ذهن آنها در طول مسیر خرید نیاز دارد. این یک استراتژی منسجم و یکپارچه است که در صورت اجرای صحیح، نتایجی چندین برابر خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: استراتژی سئو سایت چیست و چه مراحلی دارد؟