Aso سئو کردن اپلیکیشن در گوگل پلی و اپ استور در سال 2019

در این مقاله ما به تعریف ( ASO (App Store Optimization برای برنامه های Android در فروشگاه Google Play و اپ استور میپردازیم. در این مقاله سعی کرده ایم روش های نوین ASO در سال 2019 را بیان نماییم.

همه ی ما میدانیم اولین قدم بعد از طراحی اپلیکیشن معرفی آن به کاربران برای نصب و استفاده آن میباشد.

خوب بیایید به چند سوال ساده پاسخ دهید، آیا شما برای اولین بار است که اپلیکیشن خود را در فروشگاه Google Play و اپ استور راه اندازی می کنید؟ آیا شما کلمات کلیدی مورد نظر برای اپلیکیشن خود را انتخاب کرده اید؟ اگر برای پاسخگویی به سوالات خود نیاز به کمک دارید با ما همراه باشید. خوب بیایید ببینیم از کجا شروع کنیم.

چگونگی بهینه سازی فروشگاه Google Play برای ASO در سال 2019

در حال حاضر، تقریبا 5 میلیون برنامه موبایل و بازی در فروشگاه App Store و Google Play وجود دارد. که این برنامه ها برای کسب جایگاه مورد نظر خود در حال رقابت تنگاتنگی با یکدیگر هستند، بنابراین دستیابی به موقعیت و جایگاه مناسب در فروشگاه ها بزرگترین چالش برای توسعه دهندگان و بازاریابان است.

بهینه سازی اپ استور یک استراتژی ضروری برای کسب و کارهای ایجاد شده به وسیله تلفن همراه و یک راه حل عالی برای به حداکثر رساندن بهبود رتبه بندی جستجو، افزایش نرخ تبدیل و کسب ترافیک ارگانیک بیشتر است.

تعریف سریع ASO

ASO یا App Store Optimization، روند بهینه سازی برنامه های تلفن همراه و بازی ها برای به حداکثر رساندن  بازدید و بهبود نرخ تبدیل برای نصب یک اپلیکیشن است که گاهی به دلیل شباهت آن با بهینه سازی موتورهای جستجو App Store SEO  نامیده می شود، اما از لحاظ فنی، ASO نه تنها در کسب جایگاه در هنگام جستجو، بلکه در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل نیز صادق است.

بسیاری از کسانی که در صدد طراحی اپلیکیشن جدید بر آمده اند در راه های قدیمی ترویج برنامه های اندروید گیر کرده اند و هنوز برای تبلیغات خود از فیس بوک یا AdWords استفاده می کنند شاید به همین دلیل است که پس از کسب درآمد از اپلیکیشن خود بخش بسیار زیادی از آن را برای تبلیغات از دست میدهند.

مقاله مرتبط: شیوه های توسعه اپلیکیشن موبایل در سال ۲۰۱۹

چرا ASO مهم است؟

جستجو در فروشگاه ها معمولا معمول ترین روش برای یافتن یک برنامه است.

در حالت طبیعی، این یک فرایند ساده است کاربر وارد برنامه ی مورد نیاز خود به فروشگاه App می شود و فروشگاه بهترین نتیجه تطبیق یافته را ارائه می دهد.

برای انجام این کار، ابتدا باید یک معیار مهم را برآورده کرده در ابتدا باید واژه جستجو (کلمه کلیدی) را به برنامه مورد نظر خود اختصاص دهید، این عبارت باید در عنوان، لیست کلید واژه و توضیحات برنامه (Google Play) ظاهر شود، در غیر این صورت برنامه را نمی توان در نتایج جستجو پیدا کرد.

معمولا کاربران تمامی نتایج جستجو در همه ی صفحات را بررسی نمیکنند و تنها به 5 یا 10 نتیجه اول بسنده میکنند زیرا در آن لحظه همین نتایج برای آن ها بیشترین جذابیت را دارد. برای مثال وقتی که شما عبارت تناسب اندام را سرچ میکنید فروشگاه App است که تصمیم میگیرد کدام برنامه ها در بالای عبارت های جستجو نمایش داده شود.

 

ASO

روش های بهینه سازی اپلیکیشن در  APP Store

اگر تا به حال برای سئو اپلیکیشن خود هیچ اقدامی نکرده اید بهتر است در اولین قدم اپلیکیشن مورد نظر خود را در گوگل پلی سرچ کنید تا بتوانید درکی از جایگاه فعلی خود پیدا کنید و سپس در صدد بهینه سازی اپلیکیشن خود برآیید.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای اپلیکیشن مورد نظر خود

مهم ترین عامل برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب کوتاه بودن این عبارات است زیرا تایپ کردن روی یک گوشی هوشمند برای تمام کاربران خسته کننده است اکثر کاربران سعی میکنند تا حد ممکن عبارات مورد نظر خود را کوتاه تایپ نمایند.

پس در ابتدا یک لیست از کلمات کلیدی مورد نظر خود را آماده کنید.

آگهی های جستجوی فروشگاه App گوگل، و اخیرا اپل، در حال حاضر بینش ارزشمندی را در مورد کدام کلمات کلیدی محبوب و پر کاربرد را به شما میدهد.

 

اگر در صدد طراحی اپلیکیشن پر کاربرد مانند تناسب اندام هستید، باید تمرکز بیشتری بر روی انتخاب کلمات کلیدی خود داشته باشید.

 

از آنجا که فضای تخصیص داده شده برای کلمات کلیدی محدود است برای مثال (اپل استور 100 کاراکتربرای عبارات کلیدی در نظر گرفته است)،پس باز هم مهم ترین مساله در تعیین عبارات کلیدی انتخاب کلمات کوتاه است.

بررسی برنامه های رقبا یک منبع عالی برای کلمات کلیدی جدید هستند، گاهی اوقات کاربران از اصطلاحات خاصی برای برنامه مورد نظر خود استفاده میکنند برای مثال برای برنامه تناسب اندام از واژه رژیم استفاده می کنند که فورا به ذهن نمی آیند.

در همین راستا ابزارهای متعدد ASO برای تحقیق در زمینه کلمات کلیدی وجود دارد. برای مثال بعضی از ابزار های ASO کلمات کلیدی رقبا را نمایش میدهند

در این بین میتوان به ابزارهای AppAnnie  و SensorTower اشاره کرد.

Google AdWords Keyword-Planer

یکی از دیگر ابزار ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی متناسب Google AdWords است که برای استفاده از آن تنها کافیست یک حساب کاربری ایجاد کنید. بعد از ثبت نام در Google AdWords این ابزار در منوی بالا در قسمت «ابزارها» پیدا خواهید کرد. بعد گزینه "جستجو برای کلمات کلیدی جدید با استفاده از یک گروه از کلمات، یک وب سایت را انتخاب کنید.

APP SEO

پیشنهاد خودکار در APP STORE

اگر شما از یک گوشی با سیستم عامل ios استفاده میکنید میتوانید با تایپ کردن عبارت کلیدی مورد نظر خود لیستی از عبارت کلیدی پیشنهادی خود فروشگاه گوگل را ببینید.

SensorTower یکی از ابزارهایی است که با کمک آن شما می توانید به راحتی داده ها را در کشورهای مختلف بازیابی کنید. از سوی دیگر، ASO-Tool  یک ابزار رایگان است که "کلید واژه های برنامه"  را که انواع مختلفی از عبارت جستجو را مورد آزمایش قرار می دهد را در اختیار شما قرار میدهد.

 

چگونگی پیدا کردن عبارات کلیدی رقبا

به فروشگاه گوگل پلی بروید و در قسمت سرچ عبارت کلیدی مورد نظر خود را وارد نمایید برای مثال با جستجو عبارت کلیدی GAME  لیستی از اپلیکیشن های موفق موجود در بازار برای شما لیست میشود.

در حال حاضر ما لیستی از اپلیکیشن های موفق در زمینه بازی را داریم که از نظر عبارت کلیدی مورد نظر ما به درستی بهینه سازی شده است.

 

حالا که لیستی از این اپلیکیشن ها را پیدا کردید بیایید سری به AppAnnie بزنیم تا ببینیم این اپلیکیشن ها از چه عباراتی استفاده کرده اند.

برای انجام این کار، شما می توانید از یک حساب کاربری رایگان استفاده کنید:

پس از ثبت نام و ورود به AppAnnie، شما با صفحه ای رو به رو خواهید شد، در بالا سمت چپ، می توانید اپلیکیشن های رقبای خود را جستجو کنید.

عنوان برنامه را سرچ کنید. کلمات کلیدی برای ASO در سمت چپ پایین در زیر User Acquisition نمایش داده میشود.

اگر یک حساب کاربری به صورت غیر رایگان استفاده کنید علاوه بر مشاهده عبارات کلیدی مورد نظرتان میتوانید برخی از برآوردهای ترافیکی و میزان سختی برای هر کلمه کلیدی را نیز دریافت کنید.

استفاده از این برنامه بسیار آسان و سریع است و برای شما بسیار مفید خواهد بود. به طور کلی، رقبای شما را بررسی می کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، آنها را مورد بررسی قرار دهد.

عوامل تاثیر گذار بر ASO

عوامل تاثیر گذار بر ASO

انتخاب صحیح نام برنامه

نام برنامه به دو دلیل مهم است. اولا، در نتایج جستجو نقش بسیار مهمی دارد، زیرا کاربر یک کلمه کلیدی در بخش جستجو وارد می کند و App Store  این کلمه کلیدی را در میان اپلیکیشن ها جستجو می کند. علاوه بر این، URL های برنامه ها نیز اسکن می شوند. نشانی اینترنتی یک برنامه تلفن همراه همیشه به صورت خودکار ایجاد می شود و حاوی نام برنامه است. این به این معنی است که مهمترین کلمه کلیدی باید بخشی از نام باشد تا موتور جستجو بتواند کلید واژه برای برنامه را پیدا کند.

برچسب ها یا TAG برنامه

با  استفاده از برچسب های صحیح و کاربردی، شما می توانید app store  و کاربران را از موضوع اپلیکیشن خود آگاه کنید.

توضیحات برنامه

توضیحات یا دیسکریپشن برنامه مورد نظر باید دارای ویژگی های مهم و منحصر به فرد برنامه شما باشد. تمرکز بر روی نقطه فروش منحصر به فرد است. پس سعی کنید در این چند خط توضیحاتی در ارتباط با دلایل برتری اپلیکشن شما،کارایی و عملکرد و قابلیت های برنامه خود توضیحاتی را ارئه دهید.

جاذبه های سمعی و بصری

تصاویر و ویدیوها در بازاریابی اپلیکیشن نقش مهمی ایفا می کنند، زیرا کاربر می تواند کیفیت طرح و جذابیت کلی را براساس پیشنهادات بصری یا تصویری ارزیابی کند.

محلی سازی کنید و به تدریج ادامه دهید

در ابتدا تبلیغات و پتانسیل خود را در یک بخش محدود اعمال کنید برای مثال در شهر مشهد و بعد از آن در استان خراسان و پس از کسب موفقیت لازم میتوانید اپلیکیشن خود را در کل کشور مطرح کنید.

صفحه جزئیات برنامه

از نمای لیست جستجو، کاربر اکنون به صفحه جزئیات برنامه دسترسی پیدا می کند. چند راه برای  ترغیب کاربر برای دانلود برنامه وجود دارد. دانلود یک برنامه ناشناخته مستلزم رعایت اصولی میباشد که کاملا بستگی به مشخصاتی از جمله زمان لود برنامه ،سرعت لود برنامه و حافظه اشغالی مورد نظر و سایر عوامل دارد.

تبلیغات و توزیع

به محض اینکه طراحی اپلیکیشن شما تمام شد، برنامه شما برای پخش و توزیع آماده است، اکنون باید از تمام کانالهای موجود تبلیغاتی خود استفاده کنید. برنامه شما قطعا باید به صورت آنلاین و آفلاین بتواند کار کند. البته، هر برنامه خوب همچنین شامل یک وب سایت تبلیغاتی و حساب هایی در شبکه های  اجتماعی است. اما این موضوع باز هم به تنهایی کافی نخواهد بود. شما نیاز به وب سایت های خارجی، وبلاگ ها، مجلات و سایر کانال ها  برای تبلیغات و عرضه اپلیکیشن خود دارید. حتی زمانی که شما درآمد کافی برای تبلیغات و هزینه کردن ندارید میتوانید به وسیله ی ارسال مقالات مطبوعاتی برنامه خود را به وبلاگ نویسان معرفی کنید راه های زیادی برای جلب توجه وجود دارد. فراتر از دنیای وب، شما می توانید در مسابقات، شتاب دهنده ها، نمایشگاه های تجاری و جلسات شرکت کنید، بنابراین هر کس دردنیای صنعت می تواند در مورد برنامه شما بشنود و با آن آشنایی پیدا کند.

 

سفارش پروژه