معیار های سنجش امتیاز spam score برای یک سایت
3 دقیقه
نمره اسپم یا spam score یکی از مهم ترین ویژگی ها برای سئو سایت است که نشان دهنده امتیاز گوگل به یک سری ویژگی ممنوعه مشترک است که به تمامی سایت ها با این ویژگی ها این امتیاز را تخصیص میدهد.
نمره اسپم یا spam score بالا برای سایت شما، یا سایتی که به دنبال آن هستید، به این معنا نیست که این سایت به طور کلی اسپم است بلکه این نشانه ای است که شما باید تحقیقات بیشتری در مورد کیفیت و ارتباط با سایت انجام دهید.
شما می توانید امتیاز اسپم را از طریق ابزار Link و از طریق زبانه Links در کمپین Moz Pro دسترسی پیدا کنید.
اولین چیزی که مشاهده می کنید، امتیاز اسپم سایتتان در سمت راست منو است که برای شما آورده شده است.
1-30٪ میزان اسپم پایین
31-60٪ میزان اسپ متوسط
61-100٪ میزان اسپم بالا
نحوه استفاده از نمره اسپم
امتیاز منفی یا بالای اسپم شما به این معنا نیست که سایت شما قطعا اسپم است. این درصد نشان دهنده طیف گسترده ای از سیگنال های بالقوه ای است که دارای قدرت کمی هستند. پس اگر گوگل شما را مجازات نکرده است طبیعتا نباید نگرانی خاصی از بابت امتیاز spam score خود داشته باشید. ولی باید ازاین درصد برای تعیین کیفیت لینک های ورودی به سایت خود استفاده کنید زیرا به شما یک سیگنال میدهد تا بتوانید تعیین کنید کدام لینکها نیاز به بررسی بیشتر و شاید حتی حذف داشته باشند.
امتیاز بالای اسپم به سایر سایت ها هم به معنی اسپم بودن سایت مقصد نیست. و تنها بیان گر این موضوع است که بعضی از شاخصه های کیفی در سایت مقصد رعایت نشده است که در این حالت ترجیحا پیوند داده شده به سایت مقصد بهتر است حذف شود.
سیگنال های تاثیر گذار بر روی spam score یک سایت
- یکی از عوامل مورد بررسی تاثیر نمره اسپم بر تعداد صفحات یک سایت بوده است زیرا معمولا سایت هایی که تعداد صفحات داخلی کمی دارند نمره اسپم بالایی دارند.
- TLD دامنه های اسپم معمولا به صورت (e.g. .info, .cc, .pl, etc) میباشد.
- طول نام دامنه معمولا شبیه به سایت های اسپم انتخاب شده است.
- نام دامنه شامل اعداد و ارقام است مانند بسیاری از سایت های هرزنامه یا اسپم
- یکی دیگر از ویژگی های سایت های اسپم این موضوع است که از فونت های خاص استفاده نمیکنند به عنوان مثال Google Font API
مقاله مرتبط: API (رابط برنامه نویسی کاربردی) چیست و چه کاربردی در طراحی سایت دارد؟
- عدم استفاده از Google Tag Manager در تمامی سایت های اسپ
مقاله مرتبط: گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager (GTM چیست؟
- سایت های اسپم به ندرت دارای شماره تلفن های واقعی در صفحات خود هستند
- تقریبا هیچ سایت اسپمی به صفحه LinkedIn مرتبط نیست
- عدم وجود آدرس ایمیل در سایت های اسپم
- عدم استفاده از ssl
مقاله مرتبط: راهنمای جامع خرید گواهینامه ssl
- استفاده از کلمات متا کلمات کلیدی که مرتبط با سایت و مطالب سایت نمیباشد.
- Rel Canonical استفاده از یک برچسب non-local rel = canonical اغلب میتواند باعث به وجود آمدن امتیاز spamscore بالا در سایت باشد.
مقاله مرتبط: تگ کانونیکال (canonical) چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟
- استفاده از عناوین بسیار کوتاه یا عناوین بسیار طولانی در صفحات سایت
- طول توضیحات Meta که بسیار طولانی یا بسیار کوتاه باشد
- عدم تطابق کلمات کلیدی با برچسب های سایت
- وب سایت های اسپم به ندرت از فاآیکون استفاده می کنند
- عدم اتصال سایت به لینک فیسبوک
- تعداد دامنه های اسپم زیادی که به سایت ما لینک داده اند
- تعداد لینک های دامنه به سایت های اسپم بیشتر از لینک های محتوا باشد.