لینک اسپم چیست و چگونه باید آن ها را حذف کنیم؟
8 دقیقه
همه افرادی که با سایت سر و کار دارند به دنبال افزایش رتبه های سایت خود در نتایج گوگل هستند. کارشناسان سئو تلاش می کنند تا با روش های اصولی و فنی رتبه های یک سایت را بهبود بخشیده و به لینک های اول گوگل برسانند. اما رقبا سکوت نمی کنند و با روش های سئو منفی یا کلاه سیاه سعی می کنند تلاش های شما را بی نتیجه کنند. یکی از راه هایی که رقبا می توانند انجام دهند تا سبب افت رتبه های شما شود، استفاده از لینک های اسپم یا Spam links ها هستند. هر چند امروزه تاثیر بسیار زیادی ندارند اما همچنان می توانند بر رتبه های یک سایت تاثیر منفی بگذارند. بنابراین برای اینکه بتوانید اثر این لینک های مخرب را خنثی کنید باید بدانید لینک اسپم چیست؟ به چه روش هایی ایجاد می شود و چطور می توان آنها را حذف کرد؟ با ما در این نوشتار همراه باشید تا تمام موارد گفته شده را بررسی و معرفی کنیم.
لینک اسپم چیست؟
کیفیت لینک یکی از عواملی است که بر رتبه بندی سایت از نظر گوگل اهمیت دارد. اگر لینکی بدون توجه به متن، موضوع صفحات و صرفا برای تبلیغ ایجاد شود، لینک اسپم گفته می شود. هدف از ساخت این لینک های اسپم یا مخرب، ایجاد لینک های خارجی بیشتر به منظور بالا بردن رتبه یک صفحه خاص است. زمانی که رتبه صفحات مختلف یک سایت بالا می رود سبب بهبود رنک آن دامنه در نتایج گوگل می شود زیرا ترافیک ورودی بیشتری به سمت آن دامنه سرازیر می شود. قدمت لینک های اسپم به زمان به وجود آمدن اینترنت بر می گردد. لینک های اسپم شامل لینک های وبلاگی، گست پست ها، مزرعه لینک Farm links، بک لینک های خریدنی، کامنت های وبلاگی، برخی از لینک های پروفایلی و ... می باشد. دو مورد باعث می شود یک لینک اسپم محسوب شود، نخست در دامنه ای ایجاد شود که اسپم اسکور بالایی دارد و یا اینکه با انکر تکست نامرتبط ایجاد شده باشد. اسپم لینک ها ارزش و اعتباری را منتقل نمی کنند زیرا گوگل به طور هوشمندانه ای این بک لینک های بی کیفیت را نادیده می گیرد.
حالا که با لینک اسپم آشنا شدیم نوبت آن است که با انواع لینک اسپم و با نحوه ساخت و حذف آنها آشنا شویم.
انواع لینک اسپم چیست؟
لینک های اسپم انواع مختلفی دارند که ممکن است یک یا چند نوع آن را در یک وب سایت بیابید. مهمترین انواع لینک اسپم به شرح زیر می باشند:
لینک اسپم پست و نظر
رایج ترین نوع لینک اسپم، لینک هایی است که در انجمن ها یا فروم های عمومی، به عنوان نظر در قسمت دیدگاه های یک صفحه و یا به عنوان گست پست منتشر می شود. این نوع از صفحات وب هدف اصلی بک لینک های اسپم هستند زیرا وارد شدن به آنها سخت نیست و سازندگان اسپم لینک ها به راحتی می توانند در آنها حساب کاربری ایجاد کرده و با ارسال پست و نظر لینک های اسپمی خود را در آنها منتشر کنند. بنابراین به راحتی می توان این لینک ها را اسپم شناسایی کرد و در اغلب موارد یا کلیکی نمی گیرند و یا کلیک های آنها بسیار کم است.
لینک های پنهان
لینک های مخفی گروه دیگری از لینک های اسپم هستند، در سرتاسر یک پست هاپیرلینک های زیادی ایجاد می شود که از دید کاربران مخفی است. بدین معنی که یا رنگ هایپرلینک ها را مشابه با زمینه در نظر می گیرند تا کاربر به راحتی نتواند آنها را ببیند، یا بر روی عکس هایی که کاربر انتظار ندارد، هایپر لینک ایجاد می کنند و یا اینکه هایپرلینک ها را در کدهای سایت مخفی می کنند که در این صورت تنها الگوریتم ها قادر به شناسایی لینک ها هستند. هدف از ساخت این نوع اسپم لینک، ایجاد لینک هایی است که دیده نمی شوند.
مزارع لینک یا Link Farms
مزارع لینک نوعی اسپم لینک هستند که به همکاری صاحب سایت نیاز دارد. این سایت ها فقط در زمینه لینک سازی فعالیت می کنند و هدف شان ساخت بک لینک است به همین دلیل بطور مرتب به یکدیگر لینک می دهند. با این حال، این لینک ها ارزشمند نیستند و بنابراین یا لینک هایی با تاثیر مثبت نیستند و یا ممکن است به عنوان فارم شناسایی شده و اثر منفی بر سایت شما داشته باشند.
لینک های nofollow
اگر در یک صفحه تعداد زیادی لینک نوفالو وجود داشته باشد، ممکن است به عنوان لینک اسپم در نظر گرفته شوند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که برخی از برنامه های لینک سازی تعداد زیادی لینک نو فالو ایجاد می کنند تا رتبه صفحه را ارتقا دهند غافل از اینکه توسط ردیاب های گوگل به عنوان اسپم شناسایی شده و اثر معکوس خواهند داشت. از زمانی که الگوریتم پنگوئن اپدیت شده است، خیلی دشوار است که این سیستم های خودکار به عنوان اسپم شناسایی و علامتگذاری نشوند (پنگوئن لینک ها را از نظر کیفیت بررسی می کند و کمیت لینکها برایش مهم نیست). هرچند لینک های نوفالو حتی اگر به عنوان اسپم هم شناسایی نشوند، باز هم تاثیر مثبتی بر سئو ندارند و سبب افزایش رتبه صفحه در نتایج گوگل نمی شوند.
پیوندهای Side-Wide
تا همین چند سال پیش اکثرا از این نوع لینک ها استفاده می کردند. اما الگوریتم پنگوئن، این نوع لینک ها را بی ارزش کرد. این نوع پیوندها در قسمت فوتر صفحات وب استفاده می شوند و پیوندهای پولی هستند. گوگل استفاده از این نوع لینک ها را بی ارزش کرد. در حال حاضر این روش درست نیست و نباید از آن استفاده نمود.
لینک های پولی
در حالیکه هیچ روشی برای شناسایی لینک های پولی وجود ندارد، استفاده از این نوع لینک ها می تواند دردسرساز شود. اگر به صورت انبوه از لینک های پولی استفاده کنید موتورهای جستجو به راحتی می توانند آنها را شناسایی کنند. تنها در صورتی می توانید لینک بخرید که مطمئن شوید فروشندگان از لینک اسپم استفاده نمی کنند و همه لینک ها را دنبال می کنند زیرا به راحتی قابل ردیابی و شناسایی هستند.
وبلاگ های تک پستی
تولید محتوای مفید، ارزشمند و مداوم در وبلاگ می تواند راهی برای افزایش کیفیت پیوندهای شما باشد به شرطی که با محتواهای متنوع بر کلمه کلیدی متمرکز شوند. و اگر این روند ادامه پیدا کند بر ارزش و اعتبار وبلاگ ها افزوده می شود که خود بر کیفیت لینک ها تاثیر گذار خواهد بود. اما قابل ذکر است که بلاگ های تک پستی می توانند اسپم شناخته شوند، زیرا صاحب آن یک مقاله با تعداد زیادی لینک تولید می کند به امید اینکه بک لینک پروفایل خود را بهبود بخشد. این وبلاگ ها تاثیر بسیار کمی دارند و ترافیک زیادی کسب نمی کنند.
شناسایی لینک های اسپم از طریق سرچ کنسول
اگر همه اقدامات لازم برای کسب رتبه های بهتر را انجام داده اید و با افت رتبه چشمگیر مواجه شده اید باید لینک ها و بک لینک های سایت تان را چک کنید تا از بابت اسپم بودن یا نبودن آنها اطمینان حاصل کنید. برای این کار باید بدانید لینک ها از کجا وارد سایت شما می شوند. اولین راه شناسایی لینک ها استفاده از سرچ کنسول سایت تان است. پس از ورود بهه سرچ کنسول در قسمت Search Traffic، بر روی Links to tour site کلیک کنید. در سمت چپ عبارت Who Links The Most را مشاهده خواهید کرد که باید بر روی گزینه More کلیک کنید. در مرحله بعد با کلیک بر روی عبارت Download latest Links می توانید لیست تمام لینک های سایت تان را دانلود کنید.
حالا باید تمام پیوندها را بررسی کنید. شناسایی برخی از لینک های مخرب ساده و شناسایی برخی از آنها دشوار است. URL های عجیب و غریب، حروف بزرگ، وب سایت های خارجی و ... می تواند اسپم باشند. بعد از شناسایی یک لیست از تمام لینک های اسپم تهیه کنید.
چگونه لینک اسپم را حذف کنیم؟
بعد از اینکه لینک های مخرب و اسپم را شناسایی کردید نوبت به حذف آنها می رسد، که باید دستی انجام شود. ابتدا اگر دسترسی دارید با صاحب سایتی که لینک های اسپم برایتان ایجاد کرده تماس بگیرید و بخواهید که آنها را حذف کند. اگر این روش قابل اجرا نبود باید خودتان آنها را غیرفعال کنید.
برای اینکار، یک فایل متنی ایجاد می کنید که می توانید از گوگل داک استفاده کنید. تمام لینک ها را در یک فایل txt با فرمت UTF-8 قرار دهید. دقت کنید که فقط لینک هایی که قصد دارید ویرایش کنید در این فایل باشند و در هر خط فقط یک دامنه باشد. سپس وارد صفحه Google's Disavow tool شده و فایلی که ایجاد کرده اید را آپلود کنید. در انجام این کار بسیار دقت کنید و محتاط باشید زیرا لینک هایی که در این فایل ثبت کرده اید به عنوان لینک اسپم یا هرز شناخته می شود. این کار ممکن است طولانی و خسته کننده باشد، اما برای حذف و بی تاثر کردن لینک های اسپم ضروری است. ممکن است مدت زمانی طول بکشه تا این لینک ها توسط گوگل شناسایی و disavow نماید.
سخن پایانی
لینک سازی یکی از مهمترین استراتژی های سئو برای بالا بردن رتبه صفحات مختلف در صفحه نتایج گوگل است که قبلا در مقالات رایا پارس نحوه صحیح لینک سازی آموزش داده شده است. هرچه قدر این فرایند دقیق تر و اصولی تر باشد به همان میزان تاثیر بیشتری بر پیشرفت رتبه سایت شما دارد. اما لینک سازی بد یا استفاده از لینک های اسپم و مخرب می تواند نتیجه معکوس داشته و سبب افت شدید رتبه های شما در گوگل شود. یکی از تکنیک های سئوی منفی یا کلاه سیاه استفاده از لینک های اسپم است. این لینک ها بی ارزش بوده و در صورتی که توسط گوگل شناسایی شوند سبب افت رتبه می شوند. حتی ممکن است رقبای شما از این تکنیک برای ضربه زدن به شما استفاده کنند. بنابراین مراقب این تکنیک منفی باشید و اگر برایتان اتفاق افتاد، درصدد حذف و ویرایش آنها شوید.