الگوریتم Google RankBrain چیست؟
3 دقیقه
RankBrain یک جزء الگوریتم اصلی گوگل است که از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده می کند تا نتایج مرتبط با جستجو را در موتور جستجو پیدا کند این الگوریتم تاثیر زیادی بر سئو سایت شما دارد. قبل از الگوریتم RankBrain، گوگل با استفاده از الگوریتم پایه خود برای تعیین نتایجی که مرتبط با یک جستجو بود استفاده میکرد.
Post-RankBrain، از یک مدل تفسیری برای تعیین نتایج جستجو استفاده میکند که میتواند عوامل تاثیر گذار بر جستجو را تعیین کند عواملی مانند محل و موقعیت جغرافیایی جستجو، شخصی سازی و کلمات مرتبط با عبارت پرس و جو را تعیین میکند.
Understanding RankBrain
برای درک نحوه ی عملکرد الگوریتم رنک برین بهتر است خودتان را جای گوگل بگذارید یا بهتر است بگوییم با کفش های گوگل راه بروید...
بیاید برای مثال عبارت "بازی های المپیک" را در موتور جستجو گوگل سرچ کنیم.
هدف واقعی از این جستجو چیست؟ آیا جستجوگر می خواهد در مورد بازی های المپیک زمستانی بداند یا بازی های تابستانی؟آیا جستجو گر درحال حاضر در هتل خود به دنبال مکان بازی های المپیک میگردد؟یا شاید هم منظور تاریخچه بازی های المپیک است؟
الگوریتم رنک برین (RankBrain) در تلاش است تا خواسته و مفهوم اصلی در پشت عبارات جستجو را تفسیر کرده و مرتبط ترین نتایج جستجو را به کاربرانش نمایش دهد.
پس از تفسیر معنایی این عبارت توسط گوگل شروع به رتبه بندی سایت ها میکند که 200 فکتور را باید مورد بررسی قرار دهدو بر اساس آن سایتها را رتبه بندی میکند. نکته اساسی این است که میزان اهمیت این فاکتورهای رتبه بندی مانند گذشته ثابت نبوده و با توجه به نوع عبارات جستجو تعیین میشود.
شاید بتوانیم بگوییم مهم ترین این فاکتور ها که در درجه اول برای بررسی قرار میگیرد عمر دامنه،جدید بودن محتوا سایت،تنوع کلمات کلیدی موجود در متن سایت،تعداد و کیفیت بک لینکهای سایت دانست.
مقاله مرتبط: عوامل تاثیر گذار در انتخاب نام دامنه مناسب
چه فاکتورهایی در سایت خود برای الگوریتم رنک برین باید رعایت کنیم؟
به طور کلی میتوان گفت الگوریتم رنک برین نیز در مسیر افزایش کیفیت جستجوی کاربران گوگل بوده و سایتهایی را که تجربه کاربری یا (UX) ضعیفی دارند را مورد هدف قرار خواهد داد. معیارهایی مانند:
- بالا بودن نرخ بانس ریت یا نرخ بازگشت صفحات سایت
- پایین بودن میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت
- پایین بودن نرخ کلیک CTR صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و …
مقاله مرتبط: تجزیه و تحلیل بانس ریت (Bounce Rate) : چگونه می توان بانس ریت را اندازه گیری کرد؟
یکی دیگر از معیارهای مهم که الگوریتم رنک برین گوگل در نظر دارد برندینگ یک سایت در فضای مجازی است در واقع میتوان گفت منظور از برندینگ شناخته شدن اهداف و عملکرد یک سایت از نظر گوگل است این که سایت در چه موضوعاتی محتوا تولید میکند و در شبکه های اجتماعی با چه هدفی فعالیت دارد و با چه عبارات یا هشتگ هایی یافت میشود تاثیر به سزایی در رتبه بندی گوگل در این الگوریتم دارد.