تجزیه و تحلیل بانس ریت (Bounce Rate) : چگونه می توان بانس ریت را اندازه گیری کرد؟
4 دقیقه
همه ی ما میدانیم که میزان نرخ پرش یا بانس ریت بالای شما در سایتتان میتواند بسیار خطرناک باشد و موجب افت سئو سایت و نتایج شما در موتور جستجو گوگل شود. Bounce Rate یا نرخ پرش را میتوانید به محض ورود به گوگل آنالیتیکس خود مشاهده نمایید. در این مطلب سعی داریم به سوالاتی در این باره پاسخ دهیم که چه میزان بانس ریت واقعا نگران کننده است؟
در این پست، من به شما نشان می دهم که چگونه می توانید میزان بانس ریت خود را به طور کامل اندازه گیری و ارزیابی کنید. به این ترتیب، میتوانید این موضوع را بفهمید که این میزان بانس ریت برای سایت شما طبیعی است یا یک عدد خطرناک است و نوعی تهدید برای سایت شما به حساب می آید؟
من در این مطلب نکات و ترفندهایی را در مورد نحوه محاسبه میزان بانس ریت یا نرخ پرش را برای شما به اشتراک می گذارم و روش های افزایش و کاهش بانس ریت را برای شما بیان میکنم. قبل از این که به سراغ بیان کردن این روش ها برویم بیایید تعریف دقیقی از نرخ پرش داشته باشیم.
نرخ پرش چیست و چرا اهمیت دارد؟
"نرخ پرش" وقتی اتفاق می افتد که شخصی به وب سایت شما مراجعه می کند و بدون تعامل بیشتر با سایت شما را ترک می کند. میزان نرخ پرش شما درصد بازدید کنندگان شما را که از سایت شما پرش می کنند را نشان می دهد.
به طور پیش فرض، Google Analytics یک بازدید کننده را در صورتی که بیش از یک صفحه از سایت شما را مشاهده نکند و از شاست شما خارج شود را نرخ پرش در نظر میگیرد.
نرخ پرشی که در گزارش Google Analytics خود مشاهده می کنید ، نرخ پرش کلی در سایت شما است.
این میانگین تعداد بازدید کنندگان در تمام صفحات شما است که براساس تعداد کل بازدیدها در تمام آن صفحات در مدت مشابه تقسیم می شود.
شما می توانید نرخ پرش یک صفحه یا یک بخش از سایت خود را به صورت دقیق ردیابی کنید.
میزان نرخ پرش یک صفحه واحد دقیقاً همان چیزی است که مشاهده میکنید این عدد در واقع تعداد کل پرش ها براساس تعداد کل بازدیدهای یک صفحه تقسیم شده است.
بیایید با هم یک مثال را بررسی کنیم، فرض کنید طراحی سایت فروشگاهی خود را انجام داده اید و یگ بلاگ نیز برای آن راه اندازی کرده اید، در این حالت میخواهید میزان بانس ریت سایت خود را به صورت کلی اندازه گیری کنید.
در نظر گرفتن این موضوع بسیار مهم است که پست های وبلاگ شما ممکن است نرخ پرش بسیار متفاوت از صفحات محصول شما داشته باشد.
بعداً به جزئیات دقیق آن خواهیم رسید، اما تقسیم بندی این دو گزینه هنگام مرور اطلاعات می تواند مواجه شما را با نتایج معقول تر و منطقی تر نشان دهد.
چرا نرخ پرش مهم است!
طبق گفته SEMrush، نرخ پرش چهارمین عامل رتبه بندی مهم در SERP است.
با این حال ، طبق تحقیقات موتور جستجوGoogle در معیارهای الگوریتم خود از نرخ پرش استفاده نمی کند.
آیا هر دو می توانند درست باشند؟
بله ، و من به شما می گویم چرا.
الگوریتم Google ممکن است نرخ پرش را مستقیماً در نظر نگیرد ، اما آنچه نشان می دهد برای گوگل بسیار مهم است.
از سال 2016 ، RankBrain سومین عامل مهم رتبه بندی الگوریتم گوگل بود.
اگر با RankBrain آشنا نیستید، هدف اصلی آن بهبود نتایج جستجو برای کاربران با درک بهتر هدف جستجوی آنها است.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم رنک برین rankbrain
اگر کاربر روی صفحه شما کلیک کند و بدون تعامل سایت شما را ترک کند، می تواند به RankBrain علامت دهد که سایت شما چیزی که به دنبالش بوده نیست و این گونه به نظر می رسد که نتیجه شما با نتایجی که جستجوگر ها به دست آورده اند مطابقت ندارد. در نتیجه ، RankBrain می گوید ، "شاید این صفحه نباید در نتایج رتبه بالایی داشته باشد."
اگر شما بتوانید دلایل نرخ پرش وب سایت خود را به درستی درک کنید ، می تواند به این نتیجه برسید که آیا استراتژی بازاریابی شما مؤثر است و آیا بازدید کنندگان شما با مطالب شما درگیر هستند یا خیر.
نکته اصلی این است که باید بدانید "هدف" شما چیست و نرخ پرش خود را به روشی که معنا پیدا کند ، تجزیه کنید
چه میزان نرخ پرش خوب است؟
بسیاری از متغیرهای مختلف میزان نرخ پرش "خوب" را تعیین می کنند.
مواردی مانند نوع کسب و کار ، صنعت مرتبط ، کشور و انواع دستگاه هایی که بازدید کنندگان شما از آن استفاده می کنند، همه ی این موارد میتواند تعیین کننده میزان نرخ پرش در وب سایت شما باشد.
این معیارهای سال 2017 طیف گسترده ای از میانگین نرخ پرش در صنایع مختلف را به خوبی نشان می دهد:
شما میتواند با توجه به موضوع سایت و کسب و کارتان تعیین کنید که چه میزان بانس ریت برای شما خطری را به دنبال ندارد و بعد از آن به دنبال راهکار هایی برای کاهش نرخ بانس ریت سایت خود بروید.
روش های کاهش نرخ بانس ریت
- افزایش سرعت سایت
- بهبود تجربه کاربری
- تولید محتوا با کیفیت
- افزایش خوانایی محتوا
- حذف پاپ آپ ها و تبلیغات اضافه
- افزودن دکمه call to action
- استفاده از سایر فرمت های محتوایی مانند تصویر،ویدئو،پادکست
- طراحی مناسب صفحه 404
راههای ارتباط با کارشناسان رایا پارس