گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
8 دقیقه
گوگل آنالیتیکسGoogle Analytics یکی از محبوب ترین نرم افزارهای تجزیه و تحلیل دیجیتال است که به شما در درک عمیق جزئیات وب سایت و رفتار دقیق کاربرانتان کمک به سزایی میکند.
در واقع این ابزار به شما بینش های ارزشمندی را ارائه می دهد که می تواند در شکل گیری استراتژی موفقیت هرچه بیشتر شما کاربرد زیادی داشته باشد.
در واقع برای فعالیت در دنیای دیجیتال این نکته برای ما اهمیت زیادی دارد که کاربران ما در هنگام ورود و برخورد با صفحات سایت ما چه رفتاری را از خود نشان میدهند و از چه صفحاتی رضایت دارند و چه نکاتی موجب خروج آن ها از وب سایت ما میشود .تمامی این نقطه نظرات را میتوان با استفاده از گوگل آنالیتیکس به درستی تحلیل و بررسی نمود.
پیدا کردن درک صحیح از رفتار کاربرانتان تنها با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس امکان پذیر است این ابزار به شما درک صحیح و شفافی از رفتار کاربران ، مدت زمان ماندگاری آن ها در وب سایتتان، میزان رضایت مندی از محتوا و صفحات وب سایت شما را به خوبی نمایش میدهد.
امروزه ، تقریباً تمام مشاغل از طریق وب سایت حضور آنلاین دارند. بنابراین ، برای شما بسیار مهم می شود که ساختار داخلی وب سایت خود را یاد بگیرید تا ببینید که آیا هدف خود را انجام می دهد یا خیر.
برای این کار ، شما باید بدانید که مردم هنگام مراجعه به وب سایت شما ، چه مدت زمان میبرد تا اقدامات لازم خود را انجام می دهند و همه صفحات را در وب سایت شما مشاهده می کنند.
صرف نظر از اینکه شما یک وب سایت تجارت الکترونیکی دارید یا یک وبلاگ آموزنده ، قطعاً می خواهید رفتار بازدید کنندگان خود را درک و مطالعه کنید تا نتایج بهتری کسب کنید.
در زیر دلایلی وجود دارد که چرا شما از Google Analytics استفاده می کنید در واقع با استفاده از این ابزار میتوانید بینش بهتری از وب سایت و بازدید کنندگان خود کسب می کنید.
مزیت های استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس Google Analytics
1-رایگان بودن گوگل آنالیتیکس
رایگان بودن این ابزار است که آن را به مهم ترین ابزار تجزیه و تحلیل دیجیتال تبدیل کرده است.با استفاده از ابزار Google Analytics می توانید بودجه مناسبی را در منابع مهم دیگر سرمایه گذاری کنید.
2-جمع آوری خودکار داده ها
این اطلاعات که داده هایی از وب سایت شما هستند ارزش زیادی دارند.نکته قابل توجه در استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس تخصص نیاز داشتن برای استفاده از این ابزار ارزشمند است.
دیگر مزیت این ابزار این موضوع است که داده های موجود در Google Analytics نیاز ما را به Google Docs یا Spreadsheets کاهش می دهد.
پیکربندی و نصب اولیه این ابزار کار سختی نیست تنها کافیست یک قطعه کد جاوا اسکریپت که گوگل در اختیار شما قرار میدهد را در قسمت پایین صفحات سایت خود قرار دهید.
بعد از قراردادن این قطعه و وارد شدن کاربر به آن صفحه گوگل اطلاعات لازم در مورد رفتار کاربران را به گوگل آنالیتیکس شما ارسال میکند.
با این کار ، Google Analytics قادر خواهد بود تا به طور خودکار داده ها را از وب سایت شما جمع آوردی کند و بعد از دسته بندی آن ها در قالب یک گزارش به شما ارائه نماید.
برای به دست آوردن داده ها و گزارش ها لازم نیست شما هیچ اقدامی انجام دهید. Google Analytics تمام کارها را برای شما انجام می دهد.
و این امکان را برای شما فراهم میکند تا بلافاصله و بدون هیچ گونه تأخیری به گزارشات خود دسترسی پیدا کنید.
3-ایجاد گزارش های سفارشی
در Google Analytics ، می توانید گزارش های زیادی را ایجاد کنید یا حتی می توانید گزارش سفارشی شده خود را با استفاده از رابط drag and drop بسازید.
می توانید ابعاد و اندازه گیری ها را انتخاب کرده و تصمیم بگیرید که چگونه باید این گزارشات به صورت صحیح نمایش داده شوند.
4-ادغام آسان با ابزارها و سیستم عامل های دیگر
یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه Google Analytics این است که می توان آن را به راحتی با سایر ابزارها و سیستم عامل ها ادغام کرد.
درست مانند سایر خدمات Google ، Google Analytics یک رابط کاربری واضح با استفاده آسان به کاربران خود ارائه میدهد.
این ابزار نه تنها در نسخه دسکتاپ به خوبی کار میکند، بلکه از طریق برنامه خود در فروشگاه Google Play کاملاً قابل استفاده است.
برای مثال Google Analytics توانایی ادغام با Google AdWords را به صورت کاربردی و قدرتمند را دارد.
وقتی حساب AdWords را با Analytics پیوند می دهید ، در واقع دو ابزار را ترسیم می کنید و به آنها امکان می دهید تا با هم همکاری کنند.
این کار ترکیبی بینش عملی را به شما ارائه می دهد که منجر به موفقیت کمپین های AdWords شما خواهد شد.
5-امکان اندازه گیری امکانات داخلی سایت و تحلیل رفتار کاربران
در واقع این ابزار بیان میکند که چطور باید مشتریان بالقوه خود را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید در همین راستا رفتار صحیحی از مشتریان بالقوه شما بیان میکند.
در واقع این ابزار با بیان نکات ضعف و قدرت شما باعث رشد هرچه بیشتر مشتریان شما میشود.
خوشبختانه ، Google Analytics به شما اجازه می دهد تا جستجوهای داخلی سایت را کمی شخصی سازی تر دنبال کنید.
با استفاده از این ابزار می توانید بینش بهتری در مورد آنچه افراد در وب سایت شما جستجو می کنند ، داشته باشید. با استفاده از این بینش ها ، می توانید بر این اساس تغییرات لازم و یا افزودنی های لازم عملکرد وب سایت خود را بهبود دهید
6-کاهش نرخ بانس ریت یا نرخ پرش
نرخ پرش یکی از مهمترین معیارهایی است که به درصد بازدید کننده هایی که وب سایت شما را پس از بازدید از تنها یک صفحه ترک می کنند ، اشاره دارد.
علاوه بر این ، کاهش این نرخ تا حد ممکنبرای سئو سایت شما بسیار مهم است.
بسیاری از صاحبان وب سایت ها شاهد ترافیک عظیم در وب سایت خود هستند اما نرخ تبدیل بالایی ندارند و یا بهتر است بگوییم بانس ریت یا نرخ پرش بالایی دارید.
این بدان معنی است که بازدید کنندگان به وب سایت شما می آیند اما آنچه را که به دنبال آن هستند را پیدا نمی کنند. گوگل آنالیتیکس به شما در پیدا کردن این دلایل کمک بسیار زیادی میکند زیرا دلیل این اتفاق می تواند این باشد که وب سایت شما به درستی بهینه نشده است یا شاید صفحه فرود شما به اندازه کافی جذاب نیست.
بنابر این با استفاده و تحلیل گزارشات این ابزار میتوانید موجب کاهش نرخ پرش یا بانس ریت در وب سایت خود شوید و به سئو سایت خود کمکی بسیار زیادی داشته باشید.
7-شناخت دقیق مخاطبان خود
شما با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید شناخت دقیقی از سن ،جنسیت ،علایق ،نوع دستگاه ورودی مخاطبان خود را پیدا کنید.
با استفاده از Google Analytics ، می توانید داده های ارزشمندی را در مورد مخاطبان خود کشف کنید تا مشخص کنید که کدام کانال ها بیشترین ترافیک را به وب سایت شما هدایت می کنند.
بخش مخاطبان اطلاعات زیادی راجع به افرادی که از وب سایت شما بازدید میکنند را در اختیاز شما قرار میدهند اطلاعاتی مانند سن ، جنسیت ، علایق ، دستگاه ها و مکان آن ها را به شما، ارائه می دهد.
همچنین داده هایی را در مورد نحوه ی هدایت کاربرانتان را به وب سایت شما را در اختیارتان قرار میدهد.داده هایی از جمله سن , جنسیت, علایق, نوع دستگاه ورودی, موقعیت مکانی و سایر اطلاعات مورد نیاز برای درک بیشتری از مخاطبان شما.
8-درک بهتر از میزان کاربردی بودن شبکه های اجتماعی مورد استفاده در حوزه فعالیت شما
شبکه های اجتماعی روشی عالی برای انتقال زیاد ترافیک و درگیر کردن مشتریان بالقوه و تبدیل آن ها به مشتری بالفعل است، با استفاده از Google Analytics ، شما می توانید ببینید چه چیزی توجه کاربران را جلب می کند و سپس متناسب با آن تبلیغ مورد نظر خود را در آن شبکه های اجتماعی قرار دهید.
برای انتخاب بهترین بستر تبلیغاتی برای مشتریان، باید بودجه زیادی را برای تبلیغات رسانه های اجتماعی اختصاص دهید.
به عنوان مثال: اگر حداکثر میزان جذب مشتری خود را در فیس بوک مشاهده می کنید و میزان کمتری از ترافیک از طریق توییتر دریافت می کنید ،با توجه به این داده ها، می توانید بودجه بیشتری را برای فیس بوک و نسبتاً بودجه کمتری در توییتر صرف کنید تا بتوانبد مشتریان بیشتری را بدست آورید.
با استفاده از Google Analytics، می توانید عملکرد تمام سیستم عامل های اجتماعی مورد استفاده خود را ارزیابی کنید. همچنین می توانید بررسی کنید که هر یک از سیستم عامل های اجتماعی چقدر برای شما نرخ تبدیل را دارند.
9-درک بهتر از نوع محتوای مورد نیاز کاربرانتان
محتوا پادشاه است و اگر به طرز چشمگیری مفید و کاربردی ایجاد شود می تواند به شما کمک کند تا بتوانید ترافیک و بازدید کنندگان بیشتری به دست آورید.
محتوای خوب یکی از بهترین راه های دستیابی به مشتریان است، به همین دلیل است که بسیاری از مشاغل وبلاگ ها ، اینفوگرافی ها و اسلایدهای متعددی را ایجاد میکنند تا بتواند جایگاه بالاتری را در موتور جستجو گوگل کسب نمایند.
Google Analytics به شما کمک می کند تا کلیه محتوایی را که مشاهده و اشتراک گذاری می کنید را ردیابی کنید. با استفاده از این داده ها ، می توانید وبلاگ های برتر را مشاهده کنید تا آنها به شیوه ای پربارتر به مشتریان متوسل شوند.
10-بررسی و تنظیم اهداف
تنظیم کردن هدف در Google Analytics به شما کمک می کند تا میزان پیشرفت کسب و کارتان را به درستی ردیابی کنید.
همچنین می توانید تعدادی از اهداف خود را برای بررسی سفر مشتری تا رسیدن به آن هدف مورد برسی قرار دهید.
می توانید هدف های مختلفی مانند خرید ، تشکیل پرونده ، عضویت در خبرنامه ها ، دانلود کتاب الکترونیکی را برای خود تنظیم کنید.
راههای ارتباط با کارشناسان رایا پارس