چند نکته ی کلیدی برای گوگل آنالیتیکس و تاثیر آن در سئو
5 دقیقه
ایجاد سرویس تحلیل وبسایت ها از سال 2005 آغاز شد. گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان موجود برای تحلیل آمار سایت ها است. با استفاده از آنالیتیکس میتوانید به درک درست و کاملی از رفتار کاربران خود برسید. همچنین میتوانید آمار دقیق بازدید صفحات وبسایت خود را مشاهده نمائید. ( سئو در مشهد )
چند دلیل برای استفاده از گوگل آنالیتیکس
اگر شما هم در فضای اینترنتی برای خود سایت دارید، حتما باید از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) استفاده کنید. زیرا این سرویس یکی از نیاز های اساسی هر مدیر وبسایتی به حساب می آید.
دلیل اهمیت گوگل آنالیتیکس
یکی از مزیت هایی که برای گوگل آنالتیکیس میشود در نظر گرفت سادگی آن است. به طوریکه حتی صاحبان وبسایت های مبتدی هم میتوانند از این سرویس استفاده کنند. زیرا اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران سایت ها و کاربران قرار میدهد. در ادامه به برخی از نکات این سرویس اشاره میکنیم.
1- بررسی منابع ورودی سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس
تقریبا یک میلیارد سایت در سطح جهان در بستر اینترنت وجود دارد که هر کدام برای جذب کاربران جدید تلاش کرده و در این فضا رقابت بسیار شدیدی وجود دارد. برای اینکه سایت شما بتواند در این رقابت پیروز شود باید بتوانید آن را به کاربران جدید معرفی کنید.
گوگل آنالیتیکس قسمتی به نام "Acquisition" دارد که در مورد بازدیدکنندگان سایت اطلاعاتی از قبیل اینکه از چه طریقی به سایت شما آمده اند میدهد. گوگل تمام افرادی که به سایتتان آمده اند را ردیابی میکند و آمار آنها را اینگونه بیان میکند، چه تعداد از طریق لینک شبکه های اجتماعی ورود کرده اند، از سایت دیگری آمده اند، از طریق تبلیغات پولی و یا از طریق نوشتن آدرس سایت شما در Address bar ورود کرده اند.
اگر شما در بازارایابی وبسایت خود اقدامی کرده باشید میتوانید با این سرویس پیگیری موفقیت یا عدم موفقیت کار را بسنجید و بفهمید کدام راه نتیجه موثر تری داشته است.
2- بررسی رفتار کاربران در سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس
یکی از مشکلات مرحله اول جذب ورودی برای سایت است، اما بعد از این مرحله مطمئن شدن از اینکه بازدید کنندگان دوباره به صفحه شما بر میگردند یا نه مسئله ای است که میتوانید از طریق اطلاعات گوگل آنالیتیکس پیگیری کنید.
قسمت "Behavior" در گوگل آنالیتیکس اطلاعات زیادی در اختیار مدیران وبسایت ها قرار میدهد مثل کدام صفحه از وبسایت بازدید بیشتری داشته است یا کدام صفحه کلیک بیشتری میخورد و بازدید کنندگان چه زمانی را برای مطالعه به سایت شما تخصیص میدهند.
با اطلاعاتی که این سرویس در اختیار شما قرار میدهد؛ میتوانید بفهمید کدام صفحه موفقیت بیشتری در جذب کاربر داشته است. همچنین تعیین میکند که کدام صفحه شما نیاز به بازسازی دوباره دارد و میتوانید مقدار جذاب بودن یک محتوا در صفحه تان را بسنجید تا در راستای بهینه تر شدن برای کابران و سئو سایت برای خود اقدام کنید.
3- بررسی اطلاعات جزئی کاربران سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس
تقریبا بسیاری از سایت ها دسترسی به همه مخاطبان را نیاز شناسایی نمیکنند. تنها بخش خاصی از مخاطبان برای مدیران با ارزش تر از بقیه هستند. گوگل آنالیتیکس اطلاعات تمام مخاطبان ما را بر اساس جمعیت شناسی، محل زندگی و... را بیان میکند.
شما میتوانید با استفاده از این سرویس رایگان گوگل بفهمید هر شخصی از کدام نقطه به صفحه شما منتقل شده است یا اگر وبسایت شما در گوشی ها، کامپیوتر ها و مرورگر های مختلف نمایش متفاوتی داشته باشد ممکن است باعث ریزش کاربرانتان شود. اگر اطلاعات تعداد افرادی که با دستگاه موبایل و مرورگر مایکروسافت اج به وبسایت شما امده اند را داشته باشید قطعا سعی میکنید بهینه سازی صفحه را برای این بخش از مخاطبان را هم در نظر بگیرید.
4- شناسایی صفحات محبوب سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس
در حالت کلی تمام سایت ها صفحه ای دارند که بازدید آن ها از دیگر صفحات وبسایتشان بیشتر است، همچنین بخش هایی از سایت مانند فروم ها هستند که کاربران علاقه بیشتری به آنها دارند و بیشتر میتوانند در این بخش وقت بگذارند.
اگر محتوای منحصر به فردی دارید که رتبه بالایی دارد یا خیلی بیش از حد به اشتراک در آمده و ورودی مناسبی به سایت شما نمیدهد میتوانید با سرویس گوگل آنالیتیکس آن را بیابید و اقدام مناسبی برای آن انجام دهید.
وقتی شما بفهمید کدام صفحه اثر بخشی بهتری در راه هدف های شما دارد میتوانید با چیدن یک استراتژی درست و مناسب برای سایت خود بر اساس اقدام های موفقیت آمیز گذشته، برنامه ای برای بهینه تر شدن سایت و سئو سایت پیاده سازی نمایید.
5- بررسی و ردیابی تغییرات سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس
راه های متفاوتی برای جذب کاربران وجود دارد، با دنبال کردن خروجی اطلاعات گوگل آنالیتیکس میتوانید بهینه ترین راه را از میان آن ها انتخاب کنید مانند ثبت نام با ایمیل، خرید کردن یا پر کردن فرم.
اکثر سایت ها با استفاده از این داده ها میتوانند با بررسی اینکه سایت در راه درستی از جذب کاربر قرار گرفته یا نه اقدام مناسبی را انجام دهند.
6- رایگان بودن استفاده از گوگل آنالیتیکس
اگر میخواهید در میزان مصرفه بودجه خود صرفه جویی کنید و در مقابل، بهترین عملکرد را داشته باشید همه نکاتی که در لیست برایتان ارائه دادیم باید انجام شود. همچنین مهم ترین دلیل آن را میشود رایگان بودن سرویس گوگل آنالیتیکس محبوب در نظر گرفت.
7- رابط کاربری ساده گوگل آنالیتیکس
اگر فکر میکنید که یادگیری وقت زیادی از شما میگیرد یا نمیتوانید سختی آموزش را تحمل کنید باید خوشحال باشید چون رابط کاربری گوگل بسیار ساده است به طوریکه حتی افراد مبتدی و غیر حرفه ای میتوانند از آن به گونه ای استفاده کنند که راحت باشند.
جمع بندی
شاید در زمینه تجزیه و تحلیل ابزار های زیادی وجود داشته باشد اما بدانید اگر بخواهیم از لحاظ کیفیت و کاربرد به بهترین آن ها اشاره کنیم گوگل آنالیتیکس در اول لیست قرار میگیرد. این ابزار خیلی به کمک شما می آید و مزیت های زیادی برایتان به همراه خواهد داشت. شما میتوانید روی آن به عنوان دستیار حساب کنید و کارهایتان را جلو ببرید. با استفاده از آن میتوانید روی کارهای دیگرتان مانند سئو سایت، تولید محتوا و.. تمرکز کنید.