بررسی تاثیر و دلایل استفاده از گرادینت در طراحی سایت
5 دقیقه
همانطور که می دانید امروزه وبسایت های زیادی در بستر اینترنت وجود دارند که با ارائه مطالب و خدمات مختلف، کارایی خاص خودشان را در حوزه وب ارائه می دهند. بدون شک یکی از مهم ترین نکات برای طراحی سایت، ظاهر آن است. اگر سایت شما رابط کاربری خوبی نداشته باشد، کاربران به آن جذب نمی شوند و ممکن است خیلی زود از سایت شما خارج شوند. همین موضوع باعث شد تا در این مقاله در مورد ابزار گرادینت در طراحی سایت صحبت کنیم. اما قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم گرادینت آشنا شویم و اینکه اصلا گرادینت چیست و چه کاربردی دارد؟
گرادینت یا شیب رنگ چیست؟
کلمه گرادینت (Gradient) در طراحی و در زمینه گرافیکی به معنی تدارج رنگ می باشد. اما از نظر معنی لغوی، این کلمه به معنای شیب رنگ یا سطح شیب دار است. بدون شک تصاویری را دیده اید که طیف رنگی آنها دارای مرز بندی مشخصی نیست. در این تصاویر از شیب رنگ استفاده شده است. گرادینت ها انواع مختلفی دارند، برخی از مدل های آن عبارتند از: گرادینت مدور، افقی، عمودی، زاویه دار و ... .
با توجه به توضیحات ارائه شده، مشخص است که گرادینت میتواند برای ایجاد جلوه های بصری در طراحی سایت به شما کمک زیادی کند. در جهان واقعی همه چیز با کمک گرادینت ها تشکیل شده است و به همین علت استفاده از شیب رنگ در وبسایت ها باعث می شود تا تصاویر ما دارای عمق و بعد باشد و واقعی تر به نظر برسند.
انواع گرادینت
همانطور که در بالا اشاره کردیم، گرادینت ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها شکل خاص خود را به رنگ ها میدهند. در ادامه 5 مدل اصلی شیب رنگ را به شما معرفی می نماییم:
مدل مدور Radial
با استفاده از مدل Radial میتوانید رنگ ها را به صورت دایره های متحدالمرکز با یکدیگر ترکیب کنید تا در هم محو شوند.
مدل خطی Liner
در مدل Liner میتوانید رنگ ها را به تعداد دو رنگ یا بیشتر، به صورت مورب، عمودی یا افقی با یکدیگر ترکیب کنید.
مدل بازتاب Reflected
در این مدل رنگ ها حالت آینه پیدا میکنند، یعنی دو طرف تصویر را به صورت یکسان پر می نمایند.
مدل زاویه دار Angel
استفاده از مدلAngel به این شکل است که یک رنگ در یک نقطه آغاز میشود و بعد از اینکه یک چرخش 360 درجه ای داشت به آن سوی ضلع بر میگردد.
مدل الماس Diamond
مدل Diamond به مدل Radial شباهت زیادی دارد، تنها تفاوت آنها در این است که مدل مدور به شکل دایره است و مدل الماس به شکل لوزی می باشد.
چرا باید از گرادینت در طراحی سایت استفاده کنیم؟
میتوانیم بگوییم در طراحی سایت های جدید استفاده از گرادینت یکی از واجبات است. با استفاده از گرادینت و خلق جلوه های بصری و زیبا میتوانیم نظر کاربران را به سایت خود جلب کنیم. البته تکنیک گرادینت قبلا هم وجود داشته است اما مدتی از مد افتاده بود و به تازگی طراحان و گرافیست های خلاق توانسته اند با خلق شیب رنگ های جذاب بسیاری از نظرات را به سمت آن جلب کنند. در ادامه قصد داریم دلایل استفاده از گرادینت در طراحی سایت اختصاصی را برای شما شرح دهیم.
1- زیبایی بک گراند سایت
بدون شک استفاده از شیب رنگ در طراحی سایت باعث زیبایی کار میشود. اگر در طراحی وب سایت خود از گرادینت استفاده کنید، میتوانید نگاه کاربر را به صورت ناخودآگاه به همان سمتی از صفحه که خودتان در نظر دارید؛ جلب نمایید. البته روش های مختلفی برای استفاده از گرادینت در طراحی سایت اختصاصی وجود دارد، اما یکی از رایج ترین و محبوب ترین شیوه های آن، استفاده از گرادینت در بک گراند صفحه و قرار دادن یک متن، عکس یا هر چیز دیگری روی آن است. این موضوع باعث میشود هنگام نگاه کردن به تصویر مورد نظر، چشم کاربر خسته نشود و به راحتی کار خود را انجام دهد.
2- شانس خوانده شدن متن را افزایش دهید
شما میتوانید علاوه بر استفاده شیب رنگ در بک گراند، در رنگ بندی متن ها هم از آن استفاده کنید. چنانچه قصد دارید تمرکز کاربر را به روی متن جلب نمایید، میتوانید در بک گراند خود از یک متن ساده استفاده کرده و رنگ بندی متنی که روی آن قرار میدهید را با استفاده از گرادینت تنظیم کنید. توصیه میکنیم با افزایش کنتراست رنگ ها به خوانایی بیشتر متن خود کمک نمایید.
3- جذاب کردن عکس های معمولی
یکی دیگر از علل استفاده از گرادینت میتواند جذاب کردن عکس های عادی باشد. البته منظور از عکس معمولی، عکسی نیست که رزولیشن کم یا کیفیت پایینی دارند. عکس های خسته کننده ای که باعث خستگی چشم کاربر میشود را میتوانید با استفاده از شیب رنگ جذاب کنید و هیجان مورد نظر خود را به کاربر القا نمایید.
البته مهم ترین مشکل این روش، استفاده بیش از حد طراحان از آن است. بنابراین اگر میخواهید طرح شما تکراری به نظر نرسد بهتر است کمی خلاقیت چاشنی کار خود کنید. برای نتیجه گیری بهتر میتوانید از رنگ های روشن به جای رنگ های خنثی استفاده نمایید.
4- تاکید بر برندینگ
اگر میخواهید اقدام به طراحی سایت شرکتی نمایید، بهتر است از گرادینت استفاده کنید. اگر می خواهید رنگ بندی سازمانی آن شرکت به طور جذابی نمایش داده شود و به خوبی در ذهن کاربران هک شود، استفاده از گرادینت انتخاب مناسبی است.
اگر میتوانید رنگ بندی لوگو و برند خود را باهم ترکیب کنید و یک گرادینت منحصر به فرد ایجاد نمایید. همچنین از گرادینت منحصر به فرد خود در شبکه های اجتماعی و کمپین های تبلیغاتی استفاده کرده تا با رنگ خاص خود، بتوانید برند مورد نظر را در ذهن کاربران هک نمایید.
بیشتر بخوانید: تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر برندینگ
5- مشخص کردن مسیر چشم کاربر
همانطور که در بالا گفتیم با استفاده از گرادینت میتوانیم مسیر چشم کاربر را تعیین کنیم. الگوی نگاه کاربر به سایت شباهت زیادی به حرف F دارد. یعنی کاربر از بالا سمت چپ نگاه خود را آغاز کرده و از وسط صفحه به پایین سوق داده میشود. بنابراین برای حرکت دادن چشم کاربر به آن سمتی که در نظر دارید؛ می توانید با استفاده از گرادینت ها با رنگ های روشن اینکار را به سادگی انجام دهید.
جمع بندی
به طور کلی سعی کردیم در این مقاله شما را با مفهوم گرادینت، علت های استفاده از گرادینت در طراحی سایت ، انواع گرادینت و ... آشنا کنیم.
اگر نیاز به اطلاعات بیشتر برای طراحی سایت در مشهد دارید؛ می توانید با شماره زیر تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.