چگونه یک تولید کننده محتوا موفق باشیم؟ فوت کوزه گری در تولید محتوا را بدانیم
5 دقیقه
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، فضاهای جدید زیادی هم ایجاد شد. یکی از این فضاها، فضای دیجیتال بود. فضای دیجیتال شغل های جدیدی را به جامعه ارائه کرده است که این شغل ها از نظر تعریف خیلی به یکدیگر شباهت دارند، تا حدی که گاهی اوقات مدیران هم به اشتباه میفتند. اگر شما یک تولید کننده محتوا هستید و تصمیم دارید به تولید محتوا تخصصی بپردازید، ابتدا باید ویژگی های یک تولید کننده محتوا را داشته باشید.
محتوا چیست؟
اکثر افرادی که این مقاله را مطالعه میکنند، تعریف محتوا را میدانند اما این قسمت برای عزیزانی است که به تازگی کار خود را شروع کرده اند و قصد دارند با قبول سفارش تولید محتوا درآمد کسب کنند.
متاسفانه اکثر افراد جامعه به محتوای درون سایت، نوشته میگویند اما این درست نیست. به طور کلی محتوا را میتوانیم با این جمله تعریف کنیم " محتوا ارائه دادن یکسری اطلاعات مفید به مخاطبان، برای رسیدن به یک هدف مشخص شده در فرم خاص خودش است ". امروزه محتوا شکل های زیادی دارد، محتوا میتواند یک مقاله، پادکست، ویدیو، اینفوگرافیک و ... باشد.
تولید کننده محتوا کیست؟
تولید کننده محتوا دقیقا همان شخصی است که محتوا را آماده میکند. اگر شما خودتان را یک تولید کننده محتوا میدانید باید بدانید که چه موضوعی را در چه زمانی و از چه طریقی به مخاطبین خود برسانید.
ویژگی ها و مهارت های یک تولید کننده محتوا
مسلما برای اینکه در هر کاری موفق باشید، باید علاوه بر علاقه به آن کار ویژگی ها و مهارت های لازم را هم کسب کنید. در ادامه برخی از این مهارت ها را به شما معرفی میکنیم.
مخاطب خود را شناسایی کنید
اگر میخواهید سفارش محتوا داشته باشید، باید بتوانید مخاطب خود را شناسایی کنید. شناخت مخاطب به شما کمک میکند بتوانید محتوایی تولید کنید که سلیقه کاربر باشد و بتواند نیاز او را برطرف سازد. دقت داشته باشید که نیازهای مخاطبان میتواند با خلاقیت شما حل شود، کافیست مخاطب خود را کامل بشناسید.
بیشتر گوش کنید
مهارت گوش دادن به صحبت دیگران معمولا مهارتی است که افراد ارزش کمتری برای آن قائل هستند. اما شما اگر میخواهید محتوایی مختصر و مفید ارائه کنید، باید بتوانید صحبت های دیگران را به خوبی گوش کنید تا بتوانید با توجه به موضوعی مناسب، داستانی بزرگ خلق کنید.
سعی کنید به صورت منظم مطلب بنویسید
اصلی ترین ویژگی یک تولید کننده محتوا این است که بتوانید مطالب خوب را منظم بنویسید. برای اینکار لازم است دایره کلمات زیادی در ذهن خود داشته باشید و نحوه استفاده درست از آن را همراه با علائم نگارشی بلد باشید. یک تولید کننده محتوا خوب میداند از کدام کلمه در کجا استفاده کند.
برای اینکه این خصوصیت را در خود تقویت کنید باید کتاب بخوانید، البته باید کتاب خوب بخوانید. به نحوه جمله بندی کتاب، استفاده از فعل ها و ... در کتابی که میخوانید دقت کنید.
ابتدا به چالش بکشید، سپس راه حل ارائه دهید
اگر میخواهید کاربران همیشه شما را در یاد داشته باشند باید بتوانید مخاطب را به چالش بکشید و برای او سوال طرح کنید. با اینکار نیاز مخاطب را به او یادآوری میکنید. کاربران همیشه به دنبال راه حل مشکلات هستند، بنابراین سعی کنید راه حل های مناسبی ارائه دهید.
سرچ خود را قوی کنید
مسلما هیچکدام از ما در مورد همه مسائل اطلاعات نداریم. بنابراین باید بتوانید با موتور جستجو گوگل دوستی نزدیکی داشته باشید. اگر نتوانید در مورد موضوعات مختلف اطلاعات کسب کنید، کار شما ارزش پایینی خواهد داشت. میتوانید با سرچ گوگل به مطالب متنوعی مانند: فیلم ها، عکس ها، مقالات و ... دسترسی داشته باشید تا یک محتوا ناب و کاربردی تهیه کنید.
تمرکز
از مهمترین ویژگی های یک تولید کننده محتوا، تمرکز بالای آن است. سعی کنید تمرکز خود را افزایش دهید و بدون توجه به صداهای اطراف مطلب خود را بنویسید. برای افزایش تمرکز راه های زیادی وجود دارد که میتوانید با یک سرچ ساده در گوگل به آنها دسترسی داشته باشید.
با برنامه ریزی دقیق زمان خود را مدیریت کنید
باید بتوانید برای تولید محتوا خود زمان مشخصی در طول روز مشخص کنید و سعی کنید در زمان مشخص شده محتوا خود را بنویسید.
اصول سئو را یاد بگیرید
بعد از اینکه توانستید متن خود را به خوبی بنویسید، باید بتوانید آن را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. اگر میخواهید تلاش های شما نتیجه بخش باشد، باید این مهارت را داشته باشید که محتوا را طوری تولید کنید که موتورهای جستجو بتوانند آن را شناسایی کنند. لازم نیست به طور حرفه ای سئو را یاد بگیرید، همینکه بتوانید محتوای خود را بر اساس اصول سئو تهیه کنید کافی است.
داستان سرایی کنید
شما به عنوان یک نویسنده حرفه ای باید طوری یک داستان را تعریف کنید که برای مخاطبین جذابیت داشته باشد و بتواند در تصمیم گیری آنها تاثیر گذار باشد.
کار تیمی
فردی که تولید کننده محتوا است، باید بتواند شبکه گسترده ای از مخاطبین و منابع را برای خود ایجاد کند. برای این موضوع لازم است به صورت منظم و مرتب در انجمن ها و وبلاگ های حرفه ای فعالیت داشته باشید. با اینکار علاوه بر اینکه از افراد مختلف چیزهایی را یاد میگیرید، میتوانید دوستان و کاربران بیشتری را به سمت خود بکشید و با آنها کار کنید.
افزایش مهارت ویراستاری
همانطور که میدانید ویراستاری شامل چند بخش مختلف است. اما منظور ما در اینجا این است که بتوانید متن خود را از لحاظ دستور زبان فارسی و بدون غلط املایی بنویسید. پس حتما باید املا درست کلمات را بدانید و تا حدودی با دستور زبان آشنا باشید.
در نهایت یک تولید کننده محتوا باید سعی کند تمام ویژگی های ذکر شده را در خود تقویت کند. اما در شغل تولید محتوا دو فاکتور علاقه و استمرار،اصلی ترین عتمل برای پیشرفت شماست. اگر این دو فاکتور را داشته باشید، بقیه مواردی که در بالا گفته شد به مرور زمان حل میشود و شما میتوانید آنها را یاد بگیرید.
جمع بندی
اصلی ترین عامل موفقیت یک وب سایت در موتورهای جستجو، محتوای آن سایت است. شما باید با استفاده از یک استراتژی مناسب برای تولید محتوا و تقویت موارد گفته شده در وجود خودتان، راه ارتباطی خوبی را با کاربران خود ایجاد کنید. چنانچه میخواهید با تولید محتوا در مشهد یا شهرهای دیگر درآمد خود را افزایش دهید؛ حتما مطالب ارائه شده در این مقاله را در خود تقویت کنید.