تگ تایتل یا برچسب عنوان چیست؟
10 دقیقه
برچسب عنوان یک عنصر HTML است که عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند. تگ های عنوان در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) به عنوان سربرگ برای یک نتیجه معین نمایش داده می شوند و برای جستجوگرها و شبکه های اجتماعی مهم هستند و تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت دارند.
تگ عنوان را با ساده ترین بیان ممکن می توان همان تگ های آبی رنگی که در صفحه نتایج موتور های جستجو (SERPs) مشاهده میکنید، معرفی کرد. آنها همان عناوین سئو سایت های مختلفی هستندکه پس ازجستجوی عبارت های کلیدی برای شما به نمایش درآمده اند و یک توضیح مختصر ولی دقیقی از محتوای صفحات مربوط به خود را ارئه می کنند، به همین دلیل انتخاب تگ عنوان مناسب، برای ما حائز اهمیت است.
برچسب عنوان یک صفحه وب در حقیقت یک توضیح دقیق و مختصر از محتوای صفحه است.
طول مطلوب برای تگ عنوان
گوگل معمولا 50-60 کاراکتر برای عنوان در نظر گرفته است. اگر تعداد کاراکتر عنوان کمتر از 60 باشد. تحقیقات نشان می دهد که حدود 90% به درستی نمایش داده می شود.
چرا برچسب عنوان مهم است؟
برچسب عنوان یک عامل مهم است که به موتور های جستجو در درک صفحه شما کمک می کند. و اولین نتیجه به دست آمده از صفحه شما می باشد. تگ عنوان در سه جایگاه کلیدی که در زیر به آنها اشاره می کنیم، دیده می شود:
- موتورهای جستجو
- مرورگرها
- شبکههای اجتماعی
در هر سه جایگاه ذکر شده، تگ عنوان برای مخاطب به نمایش در می آید، حال کاربردی بودن، جذاب و گیرا بودن آن می تواند مخاطب را به خود جذب کرده و روی نرخ CTR و سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد. البته این اثر مثبت در سئو سایت منوط بر این است که تگ عنوان مناسب، معرف محتوایی کامل و جامع و کاربر پسند نیز باشد. در ادامه این مطلب به title tag و نقش آن در سئو به صورت تخصصی تر خواهیم پرداخت.
تگ های عنوان در سه مکان کلیدی استفاده می شود:
-
صفحات نتایج موتور جستجو
برچسب عنوان اولین چیزی است که در SERPs نشان داده می شود و اولین تجربه بازدید کننده سایت شماست. حتی اگر سایت شما رتبه خوبی داشته باشد، عنوان خوب می تواند عامل تعیین کننده ای برای کلیک بر روی لینک سایت شما باشد.
-
مرورگرهای وب
برچسب عنوان شما نیز در بالای مرورگر وب نمایش داده می شود و به عنوان نشان دهنده در بالای سایت قرار دارد، نشان دادن عنوان در این قسمت برای افرادی که صفحات مرورگر بسیاری باز می کنند مناسب است.
-
شبکه های اجتماعی
برخی از وب سایت های خارجی - به خصوص شبکه های اجتماعی - از برچسب عنوان برای تعیین آنچه نمایش داده می شود هنگام اشتراک گذاری صفحه استفاده می کنند. برای مثال در اینجا یک تصویر از سایت ماز آورده شده:
چطور یک برچسب عنوان خوب بنویسم؟
از آنجا که برچسب عنوان نقش مهمی برای SEO و جستجو در موتورهای جستجوگر توسط کاربر دارد, دارای کارایی بسیار بالا است.
-
طول عنوان چقدر باید باشد
اگر برچسب عنوان شما بیش از حد طولانی باشد، موتورهای جستجو ممکن است با اضافه کردن چند نقطه ("...") آن را کاهش دهند و این مسئله ممکن است باعث حذف کلمات مهم شود. معمولا توصیه می شود طول عناوین زیر 60 کاراکتر باشد، اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم باید کمتر از 600 پیکسل باشد. زیرا بعضی از حروف مانند ب در فارسی و w در زبان انگلیسی فضای بیشتری می گیرند.
-
اجتناب از تکرار کلمات کلیدی در تگ عنوان
از تکرار کلمات کلیدی در تگ عنوان اجتناب کنید. این مسئله باعث می شود شما با موتورهای جستجو دچار مشکل شوید. موتورهای جستجو تغییرات کلمات کلیدی را درک می کنند.
-
به هر صفحه یک عنوان منحصر به فرد بدهید
عناوین منحصر به فرد باعث می شود تا موتور های جستجو متوجه شوند که محتوای شما منحصر به فرد و با ارزش است. و باعث می شود بر روی سایت شما بیشتر کلید شود.
-
ابتدا کلمات کلیدی مهم را وارد کنید
بر اساس تست و تجربه های انجام شده، کلمات کلیدی که در برچسب عنوان قرار می گیرد تاثیر بیشتری در رتبه بندی جستجو دارد. علاوه بر این، تحقیقات تجربی نشان می دهد که افراد ممکن است به دو کلمه اول یک عنوان توجه بیشتری کنند.
-
استفاده از نام تجاری در برچسب عنوان
اگر شما دارای یک برند شناخته شده هستید، اضافه کردن آن به برچسب عنوان ممکن است به افزایش نرخ کلیک کمک کند. ما معمولا توصیه می کنیم نام تجاری خود را در انتهای عنوان قرار دهید، اما مواردی مانند صفحه اصلی یا صفحه درباره ما وجود دارد که ممکن است بخواهید بیشتر بر پایه نام تجاری تمرکز داشته باشید.
مقاله مرتبط: CTR یا نرخ کلیک در گوگل چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟
-
برای مشتریان خود بنویسید
در حالی که برچسب های عنوان برای جستجوگرها بسیار مهم است، به یاد داشته باشید که اولین کار شما جذب کلیک از بازدیدکنندگان است. تگ عنوان باید هدفمند انتخاب شود. تگ عنوان اولین تعامل بین جستجوگر و نام تجاری شما است باید عنوان را به گونه ای انتخاب کنید که کاربر به سایت شما رجوع کند.
تاثیر انتخاب یک title tag مناسب روی سئو سایت شما
اولین قدم برای بهینه سازی سایت، نوشتن تگ عنوان مناسب و پس از آن تولید محتوا است. با جستجو یک عبارت کلیدی توسط کاربر، و نمایش تگ های عناوین مرتبط با آن در صفحه نتایج جستجو، تاثیر تگ عنوان خوب را می توان دید. در صورتی که کاربر در بین سایت های مختلف، جذب تگ عنوان شما شده و وارد صفحه شما شود، نرخ CTR سایت شما را بهبود بخشیده و در صورتی که در صفحه شما اطلاعات لازم را بدست آورده و بیشتر از 5 ثانیه در آن صفحه بماند می تواند روی نرخ Dwell Time نیز تاثیر مثبت بگذارد. در نتیجه انتخاب تگ عنوان مناسب می تواند روی بهبود این دو فاکتور نیز تاثیر گذار باشد. تا اینجا اهمیت انتخاب تگ عنوان مناسب و نقش آن در سئو را بررسی کردیم، در ادامه از ویژگی های title tag اصولی خواهیم گفت.
فرمت مناسب برای تگ عنوان
یک تگ عنوان فنی باید در قالب چنین فرمتی نوشته شود: کلید واژه - کلید واژه ثانویه | نام تجاری
منظور از فرمت بالا این است که هرچه عبارت کلیدی مورد نظر در ابتدای عنوانمان استفاده شود تاثیر بیشتر و اهمیت بالاتری دارد.
نمونه کد یک تگ عنوان فنی در صفحه وب:
Example Title
- طول مناسب تگ عنوان و توجه به تعداد کاراکتر
علاوه بر اینکه باید تگ عنوان را طبق فرمتی که در بالا به آن اشاره کردیم بنویسید،توجه به تعداد کاراکتر و طول تگ عنوان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.استاندارد تعریف شده گوگل برای یک تگ عنوان مناسب ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر است. اگر تعداد کاراکتر تگ شما در این بازه قرار داشته باشد توسط گوگل به طور کامل نمایش داده می شود در غیر این صورت مابقی آن به شکل "..." نشان داده خواهد شد. سعی کنید تعداد کاراکتر به کار برده شده در تگ عنوان خود را کمتر از 55 تا درنظر بگیرید.
- قرار دادن کلمات کلیدی در ابتدای عنوان
همانطور که در فرمت بهینه گفتیم ،بهترین شکل یک تگ عنوان اصولی این است که باکلمه کلیدی اصلی شروع شود،چرا که موتورهای جستجو صفحاتی را که تگ عنوان آنها با کلمات کلیدی قوی شروع می شود ،بیشتر به کاربران پیشنهاد می کنند.پیشنهاد شدن شما به کاربران هر چقدر بیشتر اتفاق بیفتد و موجب ورود آنها به وبسایت شما شود، نرخ کلیک CTR سایت شما را در گوگل افزایش خواهد داد.
- سعی کنید تگ عنوان و تگ H1 خود را یکی در نظر نگیرید
تگ H1 مهمترین تگ HTML بوده که یکتا بودن آن یکی از کلیدی ترین نکات بهینه سازی سایت می باشد.به همین دلیل تشابه بین تگ H1 و تگ عنوان می تواند یک امتیاز منفی برای بهینه سازی سایت در نظر گرفته شود.
- از لحاظ فنی،بهترین جایگاه برای تگ عنوان قرارگرفتن بین تگ head است.
به این نکته توجه داشته باشید که محل قرار گرفتن تگ عنوان، بین تگ head است و قرار گرفتن آن بین تگ body اشتباه است.نکته مهم دیگر این است که هر صفحه فقط باید یک تگ عنوان داشته باشد.عدم استفاده از تگ عنوان یا استفاده از چند تگ عنوان نیز جزء اشتباهات محسوب می شود.
- عنوان باید جذاب باشد،اما نه غیر واقعی و گول زننده
تگ عنوان خوب و اصولی باید کاربر پسند و گیرا باشد ،اما در صورتی که حاوی محتوایی گول زننده و ضعیف باشد Bounce Rate (نرخ ریزش کاربر) سایت را بالا برده و باعث افت شدید رتبه سایت می گردد.
- تگ عنوانی انتخاب کنید که با محتوای تان مرتبط باشد
نباید به خاطر حفظ جذابی تگ عنوان مرتبط بودن آن با محتوا را فراموش کنید،در صورتی که از کلمات کلیدی طبق فرمت گفته شده در تگ عنوان استفاده کنید،با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.
- یکتا بودن عنوان صفحه را فراموش نکنید
گوگل با وجود صفحه هایی با عناوین تکراری مخالف است و آنها را در لیست اولویت پیشنهادات خود قرار نمی دهد.
- در انتهای تگ عنوان نام برند خود را ذکر کنید.
به کار بردن نام برند در انتهای تگ عنوان به یکتا بودن آن کمک بسیاری می کند. همچنین باعث بیشتر دیده شدن نام برند و ماندگاری در ذهن مخاطب می شود.
- سعی کنید تگ عنوان را کوتاه و مفید بنویسید.
تا جایی که ممکن است از به کار بردن کلمات اضافی مانند ضمایر ملکی و یا کلمات ربط و صفت های تکراری بپرهیزید.
- غلط املایی در تگ عنوان فاجعه است.
بزرگترین تاثیر منفی وجود غلط املایی در تگ عنوان ،عدم نمایش سایت شما در صفحه نتایج جستجو به ازای کلمه ای است که آن را غلط نوشته اید و این برابر است با از دست دادن شانس افزایش نرخ کلیک . پس حتما قبل از انتشار مطلب ،از لحاظ املا،محتوای خود را مجددا بررسی نمایید.
- برای انتخاب تگ عنوان اصولی می توانید از ابزارهای تحلیل استفاده کنید.
ابزار هایی وجود دارند که می توانند آنالیز دقیقی از پرطرفدارترین و تاثیرگذارین کلمات کلیدی، در اختیار شما قرار بدهند. ابزارهایی مثل Google Adwords، Google Keyword Planner، Google Trends.
- به هیچ وجه در تگ عنوان از کارکترهایی مانند $ و & استفاده نکنید.
نکته مهم: رعایت این اصول همه منوط بر این است که تگ عنوان و محتوای شما مورد پسند کاربران واقع شود.پس دقت کنید سلیقه کاربران و رضایت آنها را فدای اصولی بودن محتوای خود نکنید.
زمان انتخاب تگ عنوان،خود را به جای کاربران بگذارید.
هدف از سئو سایت و ارتقاء رتبه ،بیشتر دیده شدن و جذب مشتری است.پس یک سئو کار خوب باید نیاز مشتری را شناسایی کرده و با قرار دادن خود به جای مشتری دید کاملی از ذهن او بدست آورد.در بحث انتخاب تگ عنوان مناسب نیز بهترین کار این است که فرض کنید ، خودتان مشتری خودتان هستید و فکر کنید که برای رفع نیاز تان چه خواهید کرد.در نوار جستجوی گوگل چه عبارت هایی می نویسید تا به صفحه هدف برسید.آنچه که به ذهن تان می رسد را لیست کرده و با استفاده از ابزار های آنالیز نام برده شده به برسسی آنها بپردازید ویک تگ عنوان مناسب انتخاب کنید.
در چه مواقعی گوگل از برچسب عنوان شما استفاده نمی کند؟
گاهی اوقات ممکن است گوگل یک عنوان را نمایش دهد که با برچسب عنوان شما مطابقت ندارد. این ممکن است نا امید کننده باشد، در زیر چند احتمال برای اینکه گوگل چنین رفتاری را می کند را مطرح می کنیم.
-
استفاده زیاد از کلمات کلیدی
همانطور که در بالا توضیح داده شد، اگر شما از کلمات کلیدی زیادی در عنوان استفاده کرده اید، گوگل ممکن است آن را بازنویسی کند. که به دلایل بسیار این کار برای جستجوی کاربران مفید است.
-
برچسب عنوان با صفحه مطابقت ندارد
اگر صفحه شما با مطلبی که جستجو شده است مطابقت دارد ولی دارای عنوان نامرتبط است، گوگل ممکن است عنوان نمایش را بازنویسی کند.
سخن آخر
برای بهینه سازی یک صفحه از یک سایت چند فاکتور اساسی وجود دارد. یکی از اصلی ترین فاکتورها استفاده از تگ عنوان است. این تگ اهمیت بسیاری دارد به شکلی که اگر به درستی از آن استفاده کنید، به سادگی رتبه خود را چند پله ارتقا می دهید. بنابراین از آن غافل نشوید اما توجه داشته باشید که یک تایتل خوب و مناسب بنویسید تا گوگل امتیاز آن را به شما بدهد.