CTR یا نرخ کلیک در گوگل چیست ؟
6 دقیقه
اگر نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم و با دقت بیشتری به کسب و کار های اطرافمان توجه کنیم خواهیم دید که امروزه حتی کسب و کارهای کوچک نیز برای ارائه بهتر خدمات خود به مشتریان از وب سایت استفاده می کنند.
در واقع طراحی سایت یکی از مهم ترین و اساسی ترن گام های لازم برای ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است.پس از طراحی سایت دغدغه بعدی صاحبان کسب و کار این است که بتوانند از وب سایت خود کسب درآمد داشته باشند.لازمه اینکه یک وب سایت برای برند خود درآمدزا باشد این است که بیشتر دیده شود و میزبان کاربران زیادی باشد به عبارتی دیگر CTR بالایی داشته باشد.
در این مقاله به صورت کاملا تخصصی می خواهیم نرخ کلیک کاربر نسبت به تعداد دفعات نمایش در صفحات جستجو یا CTR را بررسی نماییم.در مرحله اول می خواهیم بگوییم CTR(نرخ کلیک در گوگل) چیست؟چگونه محاسبه میشود و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟و در مرحله بعد باید ها و نباید های افزایش نرخ CTR را بررسی خواهیم کرد.
CTR چیست؟
CTR کوتاه شده عبارت Click-through rate به معنای نرخ کلیک نسبت به تعداد نمایش لینک در نتایج جستجو گوگل(نرخ کلیک در گوگل) می باشد این شاخص در آنالیز هایی که در پروسه سئو روی وب سایت صورت می گیرد بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیت است.در واقع زمانی که شما یک وب سایت را طراحی کرده و در آن محتوا بارگذاری میکنید و وب سایت خود را نیز با استفاده از شیوه های تبلیغاتی معرفی میکنید منتظر این هستید که بدانید روزانه چه تعداد کاربر به ازای چه کلمه ای به وب سایت شما سر زده اند.
در واقع این شاخص به شما کمک می کند تا بدانید وب سایت شما به ازای چه کلمات کلیدی بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته و آنها را به خود جذب کرده است.
با یک مثال و ارائه یک فرمول توضیحات خود را در ارتباط با نرخ کلیک در گوگل (CTR) کامل تر خواهیم کرد.فرض کنید عبارت سئو در مشهد روزانه 1000 بار توسط کاربران مختلف در گوگل جستجو شود.به ازای این 1000 بار جستجو ،1000 بار هم URL وب سایت رایا پارس در صفحه 1 گوگل برای کاربران به نمایش در می آید.در میان این 1000 بار نمایش فقط 200 کاربر وارد وب سایت رایا پارس شده اند در چنین صورتی می توان نرخ CTR وب سایت رایا پارس را به ازای کلیدواژه سئو در مشهد اینگونه محاسبه کرد:
0.02 = تعداد کلیک ÷ تعداد نمایش = CTR
با توجه به فرمول ارائه شده CTR برای این وب سایت که در صفحه اول گوگل نیز قرار دارد و به ازای این عبارت کلیدی 0.2 یا 20درصد محاسبه شد که عدد نسبتا خوبی است. به این دلیل می گوییم 20 درصد عدد نسبتا خوبی است چرا که در نتایجی که گوگل در سال 2018 ارائه داد بهترین CTR که مربوط به وب سایتی است که در رتبه 1 گوگل قرار دارد در نسخه دسکتاپ نزدیک به ۳۲ درصد و در موبایل ۲۴ درصد محاسبه شده است.
نکته مهم : نرخ کلیلک در گوگل به ازای عبارت های کلیدی مختلف برای یک وب سایت می تواند متفاوت باشد مثلا، CTR به ازای عبارت کلیدی سئو در مشهد برای وب سایت رایاپارس 20 درصد است در صورتی که به ازای عبارت کلیدی طراحی اپلیکیشن اندروید 10 درصد است. همین عامل موجب شده تا برای سنجش CTRکلی یک وب سایت میانگین CTR به ازای کلید واژه های اصلی آن سایت را در نظر بگیریم.
اهمیت CTR بر سئو سایت
در این قسمت می خواهیم بگوییم ctrچه اهمیتی بر سئو سایت دارد؟
سئو سایت یکی از مهمترین مراحلی است که پس از طراحی سایت باید به آن پرداخت. در واقع سایتی که سئو خوبی داشته باشد بیشتر مورد توجه الگوریتم های گوگل قرار گرفته و رتبه بالاتری در نتایج گوگل بدست خواهد آورد.یکی از فاکتورهایی که کمک می کند وب سایت ،سئو خوبی داشته باشد داشتن نرخ CTR بالاست.در واقع هر چقدر یک وب سایت CTR بالا تری داشته باشد،از نظر گوگل بهینه تر است.البته داشتن ctr بالا آن هم با روش های اصولی یکی از روش های بهبود سئو و بهینه سازی سایت است و صرف داشتن نرخ کلیک در گوگل بالا نمی توان گفت یک وب سایت کاملا بهینه است.
در بخش بعد روش های اصولی افزایش نرخctr را توضیح خواهیم داد.
باید ها و نباید های افزایش نرخCTR :
در این بخش باید ها و نباید های افزایش نرخ کلیک در گوگل(CTR) را بررسی خواهیم کرد:
روش های طبیعی و تکنیکی افزایش نرخ CTR :
- استفاده از description های اصولی و متناسب با موضوع کسب و کار و مقالات و صفحات شما
- استفاده از عنوان های هوشمندانه و اصولی(یک عنوان خوب و مرتبط اولین نقطه تلاقی یک وب سایت و کاربر در صفحه نتایج جسشتجوی گوگل است.پس با طراحی یک tag title خوب می توانید به صورت طبیعی ctr خود را افزایش دهید.
مقاله مرتبط : انتخاب تگ عنوان مناسب (title tag) و نقش آن در سئو سایت
- پرهیز از تولید محتواهای تکراری و کپی برداری شده(به خاطر دارید که الگوریتم پاندا تا چه اندازه روی محتوای تکراری و بی کیفیت حساس است.پس سعی کنید برای افزایش نرخ ctr وب سایت خود و همچنین پیشگیری از جرایم سنگین پاندا ،به فکر تولید محتوای خوب باشید)
مقاله مرتبط : الگوریتم پاندا چیست؟ بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایت
- استفاده از URIمناسب و اصولی
- لینک بیلدینگ داخلی(سعی کنید صفحات مختلف وب سایت تان به یکدیگر مرتبط باشد)
مقاله مرتبط: آشنایی با انواع بک لینک، روش های ساخت آن و تاثیر لینک سازی در سئو سایت
- ایجاد کمپین های تبلیغاتی و برندینگ قوی برای شناساندن کسب و کار به مشتریان
- ارائه محتوا قوی و استاندارد و خدمات خوب
مقاله مرتبط : محتوا مبنی بر اصول سئو چه محتوایی است ؟! راهنمای ایجاد محتوای خوب برای جستجوگرها
برای افزایش نرخ CTR وب سایت خود هرگز دست به چنین کارهایی نزنید:
- افزایش CTR سایت با استفاده از ربات :هرگز این کار را انجام ندهید. الگوریتم های گوگل آنقدر هوشمند هستند که تنها تاثیر نخواهند داد بلکه شما را جریمه نیز خواهند کرد.
- افزایش CTR با استفاده از عناوین گول زننده : استفاده از تگ عنوان بسیار جالب و هیجان انگیز ولی کاملا غیر مرتبط با محتوای وب سایت یکی از خطاهایی است که پنگوئن به هیچ وجه آن را نخواهد بخشید و جریمه سنگینی نیز برای آن در نظر گرفته است.
- افزایش CTR با استفاده از آیدی های جعلی :گاهی اوقات دیده شده است که عده ای برای اینکه نرخ CTR وب سایت خود را بالا ببرند از آیدی های جعلی و از سیستم های مختلف روی URL سایت خود کلیلک می کنند.اما چنین افرادی باید بدانند که نیروهای حفاظتی گوگل هوشمند تر از این حرف هاست و با سنجش زمان چرخش شما در وب سایت و نرخ کلیک کردن شما روی صفحات داخلی وب سایت متوجه جعلی بودن روش انتخابی شما برای افزایش نرخ CTR می شود.
امیدواریم که با ارائه این مقاله توانسته باشیم در زمینه آموزش اصطلاحات تخصصی سئو برای علاقه مندان به این حوزه گامی موثر برداشته باشیم.