معرفی تبلیغات موتور جستجو | SEA چیست؟
6 دقیقه
تبلیغات موتور جستجو (Search engine advertising) روشی است که امروزه اکثر وبسایتها برای بهینهسازی سایتهایشان استفاده میکنند. مخفف این کلمه به اختصار SEA گفته میشود که معادل فارسی آن نیز تبلیغات جستجوی آنلاین است. در حقیقت، این روش یکی از شاخههای بازاریابی دیجیتال محسوب میشود. در این نوع تبلیغ، بایستی به موتورهای جستجو از جمله بینگ، یاهو یا گوگل هزینهای بپردازید. در نتیجه، تبلیغاتی که شما میخواهید به دید عموم برسد، در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) به مخاطبان نشان داده میشود.
استفاده از این روش در کنار تکنیکهای سئو در مشهد میتواند به بهبود رتبهبندی سایت شما در نتایج جستجو کمک کرده و بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت وبسایت شما جذب کند. با ترکیب این دو روش، میتوانید استراتژی بازاریابی دیجیتال موثرتری ایجاد کنید و به نتایج بهتری دست یابید.
آشنایی با تبلیغات موتور جستجو
کاربران تبلیغات موتور های جستجو را به نام های زیادی می شناسند، به عنوان مثال تبلیغات گوگل و یا تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یکی از اسم هایی است که روی این روش گذاشته اند. شیوه کار این نوع از تبلیغات به این صورت است که کسب و کار ها زمانی که تبلیغات خودشان را به موتور های جستجو می سپارند؛ در عوض این کار به ازای هر دفعه ای که کاربران روی تبلیغ آنان کلیک می کنند، به موتورهای جستجو هزینه می پردازند.
باید بدانید این نوع از تبلیغات قدرت زیادی دارند، زیرا دقیقا کاربرانی را هدف قرار می دهند که قصد نیت شان از جستجو ها معلوم است. فرض کنید کاربری در موتور جستجو گوگل سرچ می کند " خرید لپ تاپ"، این کاربر در واقع آماده خرید کردن می باشد. پس چه بهتر است نتایجی را ببیند که مطابق جستجوی او باشد.
مبلغان می توانند روی کلمات کلیدی مزایده راه بیندازند، همچنین قادر هستند تبلیغات را به کسانی نمایش دهند، که دقیقا دنبال همان محصول یا همان خدمات می باشند.
در نتیجه دلیل اینکه تبلیغات موتور های جستجو نسبت به تبلیغات نمایشی و تلویزیونی شهرت بیشتری دارد، به خاطر این معروفیت و کاربردی بودنش است.
تفاوت میان روش های SEA، SEM و SEO چیست؟
روش های بازاریابی از جمله SEO (بهینه سازی موتور جستجو)، SEA (تبلیغات موتور جستجو) و SEM ( بازاریابی موتور جستجو) را می توان به شرح زیر تفکیک کرد:
روش SEM
ترکیب SEA و SEO، با استفاده از این روش می توان در جهت افزایش بازدید یک سایت، جذابیت یک صفحه سایت برای مخاطب و در نهایت در آمد زایی بهره برد. این موارد بخشی از روش SEM محسوب می شوند.
روش SEA
از این روش به عنوان تبلیغات گوگل و یا تبلیغات پرداخت در ازای کلیک کاربر یاد می شود، با این شیوه از بازاریابی، می توان تبلیغ های آنلاین را در نتایج موتور جستجو قرار داد.
روش SEO
با استفاده از این روش می توانید عملکرد سایت خود را بر اساس استاندارد های موتور جستجو بهبود ببخشید، در واقع می توانید در جهت سئو سایت خود عملیاتی انجام دهید. زمانی که این روش را پیاده سازی می کنید، می توانید روی جذب بیشتر بازدید کنندگان از صفحه خود حساب کنید.
مقاله مرتبط: تفاوت SEO و SEM در چیست؟
تبلیغات موتور جستجو (SEA) چه مزیت هایی دارد؟
با استفاده از این روش چند مزیت برای شما حاصل می شود که در ادامه می توانید آن ها را مطالعه نمایید.
-
افزایش ترافیک
این مدل از تبلیغات تنها یک هدف اصلی در پیش رو دارد، این شیوه سعی می کند بازدیدکنندگان را به صفحه سایتی خاص هدایت کند. پس در نتیجه SEA این گونه خود را به کاربران معرفی میکند، منبع ترافیک وب سایت های جدید از شاخصه هایی است که این روش برای کاربران به ارمغان می آورد.
برای اینکه بتوانید در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل جایگاه معقول و مناسبی داشته باشید، باید با رقیبان خود برای بدست آوردن آن مبارزه انجام دهید. برای اینکه بتوانید سریع تر به نتیجه برسید، می توانید در ازای پرداخت مبلغی جایگاه خود را در صفحه اول گوگل تضمین شده بدانید.
-
ارتقاء آگاهی از نام تجاری
تبلیغات موتور جستجو می تواند ابزاری کارآمد برای بازاریابی محسوب شود، همچنین از این طریق می توانید برند خود را در بین سایر برند ها بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار دهید. یکی اهداف اصلی کمپین SEA این است که کلمات کلیدی و آگهی های تبلیغاتی منحصر به فرد را برای خودتان استفاده کنید.
پیشنهادات CPC
کاربران از طریق CPC قادر خواهند بود، بیشترین قیمتی که می توانند برای کلیک روی تبلیغ هزینه کنند؛ را تعیین کنند. زمانی که این مبلغ نسبت به سایر پیشنهاد دهندگان بالاتر باشد، احتمال اینکه آگهی در نتایج جستجو به رتبه بالاتری دست پیدا کند، بیشتر می شود. در عوض این کار شرکت گوگل برای کسانی که در خواست تبلیغات دارند، شفافیت و اطلاعات به روز در مورد نرخ تبلیغات موتور جستجو ارائه می دهد.
دست تبلیغ دهنده در این پلن تبلیغاتی گوگل بسیار باز می باشد. به این صورت که می تواند بودجه خود را مشخص کند، تا مشخص شود روزانه چه مقدار هزینه باید برای تبلیغات SEA صرف شود. شرکت گوگل تا زمانی که به طور کامل بودجه شما تمام نشده باشد، در طی روز تبلیغ را در نتایج جستجو باقی نگه می دارد.
چه اشخاصی باید از تبلیغات موتور جستجو استفاده کنند؟
در واقع اگر بخواهیم فاکتور هایی که در روند موفقیت SEA تاثیر دارند را بررسی کنیم، متوجه می شویم که این نوع تبلیغات به اندازه تجارت وابسته نمی باشد. همچنین میزان موفقیت به حوزه کاری، کالا ها و بودجه تبلیغاتی موجود بستگی دارد، پس در نتیجه این دلایل را می توان در موفقیت یک کمپین SEA موثر دانست. شرکت های کوچک و نوپا باید به این نکات قابل تامل توجه کنند، باید تنها زمانی از موتور های جستجو استفاده کنند که برای آن ها بتواند سود آوری داشته باشد.
توصیه افراد با تجربه و کسانی که در این امر تبحر دارند این است، فقط زمانی از نسخه تبلیغاتی استفاده کنید که محدود به توصیف محصول یا خدمات اصلی باشد. همچنین ظرفیت SEA برای ارائه خدمات تخصصی بسیار بالا می باشد. همانطور که در بالا اشاره شد، فضای تبلیغات توسط موتور جستجو به مزایده گذاشته می شود. پس قیمت هر کلیک برای تبلیغات بستگی زیادی به نوع رقابت دارد.
در امر تبلیغ اگر می خواهید این کار برای شما ارزان تر تمام شود، باید به این نکته توجه کنید؛ حتما کمپین های خود را به وسیله عبارات جستجوی Long-tail با حجم جستجو (search volume) کمتری انجام دهید.
جمع بندی
اگر می خواهید بازدید کننده زیادی بدست آورید، روش های رایگان زیادی برای این کار وجود دارد. یکی از روش ها، سئو سایت می باشد. اما قبل این که بهینه سازی سایت را انجام دهید، باید بدانید روش های پولی هم وجود دارد که می توانند شما را زودتر به نتیجه برسانند. یکی از روش ها تبلیغات موتور جستجو می باشد. تصمیم اینکه از کدام روش استفاده کنید، با توجه به نیاز کسب و کارتان بر عهده خودتان است.
برای اینکه با تمامی این روشها و استراتژیها آشنا شوید و بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید، شرکت در دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ در مشهد میتواند بسیار مفید باشد. این دورهها به شما کمک میکنند تا با جدیدترین تکنیکها و روشهای بازاریابی دیجیتال آشنا شوید و بازدهی بیشتری از فعالیتهای آنلاین خود به دست آورید.