تفاوت SEO و SEM در چیست؟
5 دقیقه
تا به حال در مقالات آموزشی مربوط به مبحث دیجیتال مارکتینگ در رابطه با مبحث SEO (بهینه سازی موتور های جستجو) صحبت کردیم و همچنین SEM (بازاریابی موتور های جستجو) را معرفی کردیم. در این مقاله در نظر داریم تا تفاوت این دو ابزار را که هر دو زیر شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ هستند، بیان نماییم.
سر فصل های مورد بررسی در این مقاله:
-
معرفی مجدد SEO و SEM
-
مزایا و معایب SEO
-
مزایا و معایب SEM
-
تحلیل و بررسی تفاوت های SEO و SEM
آشنایی با مفهوم SEO و SEM
SEO کوتاه شده عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. سئو یکی از ابزار های اساسی و مهم دیجیتال مارکتینگ به حساب آمده و در صورتی که به صورت اصولی و تخصصی صورت پذیرد این توانمندی را به وب مستر می دهند تا وب سایت خود را در رتبه های برتر گوگل ببیند. سئو سایت یک پروسه زمان بر و تکنیکی است و سئو کار برای موفقیت در انجام پروژه خود باید استراتژی قدرتمندی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با تکنیک های سئو می توانید مقالات آموزشی مربوط به صفحه سئو وب سایت رایا پارس را مطالعه نمایید.
SEM کوتاه شده عبارت Search engine Marketing و به معنای بازاریابی موتور های جستجو می باشد. در واقع SEM را می توان روشی برای بالا بردن ترافیک سایت دانست. و حتی میتوان از طریق پرداخت هزینه، بانجام رسانید. تمام تکنیک هایی که برای کمک به افزایش ترافیک سایت پیاده سازی شوند، زیر مجموعه ای از SEM خواهند بود. پس در واقع سئو را می توان بخشی از SEM دانست و همین نکته می تواند اولین تفاوت بزرگ SEO (بهینه سازی موتور های جستجو) با SEM (بازاریابی موتور های جستجو) باشد.
در ادامه در قالب بررسی مزایا و معایب SEO و SEM بیشتر به بیان تفاوت های آنها خواهیم پرداخت.
بررسی مزایا و معایب SEO
SEO اصولی ترین روش برای کسب جایگاه و رتبه های برتر در صفحه نتایج جستجوی گوگل است. وقتی یک وب سایت با رعایت تمام اصول فنی سئو جایگاه خوبی را از آن خود کرده باشد، شاهد درامد زایی چند برابری خواهد بود و این یعنی سئو به عنوان یک ابزار موثر در دیجیتال مارکتینگ ظاهر شده است.
بهترین ویژگی یا مزیت سئو این است که سئو ابزاری است که ترافیک وب سایت را با رعایت اصول فنی و ارتقاء رتبه در گوگل افزایش می دهد و همین عامل موجب ماندگاری این رتبه خواهد شد البته تا زمانی که رقبا بر وب سایت شما پیشی نگیرند.
اگر بخواهیم از معایب سئو نام ببریم اولین چیزی که به ذهن هر شخص می رسد، زمان بر بودن پروسه سئو است و وب مستری که می خواهد با سئو سایت اصولی به نتیجه دلخواه خود برسد باید کمی صبور باشد.
بررسی مزایا و معایب SEM
همانطور که در بخش معرفی SEM نیز اشاره کردیم SEM به مجموعه تکنیک هایی گفته می شود که با پرداخت هزینه ترافیک وب سایت را افزایش می دهند. طبیعاتا زمانی که برای پیاده سازی یک تکنیک هزینه پرداخت شود سرعت انجام آن نیز رشد چشم گیری خواهد داشت. اگر شما میخواهید در زمان بسیار کوتاه کاربران وب سایت خود را چندین برابر کنید، SEM بهترین روش برای پاسخ به نیاز شماست. سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید ولی در SEO (بهینه سازی موتور های جستجو) شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای کسب موفقیت دارید.
اگر بخواهیم مزایای SEM را به صورت تیتروار بیان کنیم به شرح زیر خواهد بود:
- در زمانی بسیار کوتاه، برند شما به کاربران بسیار زیادی معرفی می شود
- در مدت کوتاه تری وب سایت شما را به درامد زایی می رساند
- موجب رشد کسب و کار شما میشود
- با تکرار نام برند شما، موجب جلب توجه کاربران میشود
- موجب جذب مشتری واقعب می شود.
- شما را از رقبا یک گام بالاتر می برد
- از تبلیغات سنتی ارزانتر است.
بعد از بیان ویژگی های بسیارخوب برای SEM باید در باب آگاهی بیشتر شما، معایب آن را نیز تحلیل کرد. زمانی می شود روی SEM سرمایه گذاری کرد که وب سایت شما، یک وب سایت پر محتوا و قوی باشد. در واقع جذب تعداد زیادی کاربر در زمان بسیار کوتاه به وب سایتی که داخل آن خبری نیست، ضربه بسیار بدتری به برندینگ شما خواهد زد. در SEM به همان اندازه که زود نتیجه می گیرید به همان اندازه هم زود ضربه خواهید خورد.
یک نکته بسیار حیاتی را به خاطر بسپارید: اول SEO بعد SEM
پیاده سازی هیچ کدام از نکنیک های SEM بدون پیاده سازی تکنیک های SEO (بهینه سازی موتور های جستجو) موفقیت آمیز نخواهد بود. با این حال اگر شما توان مالی کافی برای SEM (بازاریابی موتور های جستجو) را دارید، ابتدا وب سایت خود را از نظر SEO آماده کنید.
با ارائه توضیحات بالا و تحلیل و بررسی مزایا و معایب SEO و SEM به سادگی می توان به بیان تفاوت های آن ها پرداخت.
مقاله مرتبط: سئو سایت منفی چیست؟ در چه صورتی seo منفی اتفاق می افتد؟
بررسی تفاوت SEO و SEM
بزرگ ترین تفاوت SEO و SEM بیان کرد، این است که بهینه سازی موتور های جستجو زیر مجموعه ای از بازاریابی موتور های جستجو است.
با تکنیک های SEM به ازای پرداخت مبلغی به موتور های جستجو، وب سایت خود را در جایگاه های برتر گوگل قرار خواهید داد. اما با بهره گیری از تکنیک های SEO با انجام پروسه ای زمان بر و اصولی (شامل تولید محتوای خوب، بهینه سازی و اصلاح تگ های وب سایت و ...) جایگاه های برتر را از آن خود خواهید کرد.
در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که SEO (بهینه سازی موتور های جستجو) جایگاه ویژهای برای گوگل دارد و جایگاه وبسایتها در یک سرچ در سئو و SEM متفاوت است و همچنین باید این نکته را درنظر بگیرید که طراحی سایت اختصاصی بهترین زیرساخت برای اجرای موضوع SEM میباشد.