معرفی ابزار محبوب گوگل ترندز (Google Trends)
5 دقیقه
تقریبا تمام خواسته های کسب و کار های اینترنتی قرار گرفتن در جایگاه بالای گوگل می باشد، همچنین خواسته دیگر آن ها افزایش بازدیدکنندگان از وب سایت شان است. با انجام شدن این کار ها در نهایت افزایش فروش اتفاق می افتد، ولی این مسئله پیش نیاز هایی دارد. یکی از آن پیش نیاز ها می تواند افزایش ترافیک باشد. اولین کاری که در زمینه بهینه سازی وبسایت و تولید محتوای آن باید انجام دهید، تحقیق کردن در مورد کلمات کلیدی می باشد. این کلمات باید واژه هایی باشند که توسط کاربران در سطح اینترنت به میزان بسیار زیادی جستجو می شوند. تحقیق کردن در این مورد به ابزار های خاص خودش نیازمند است، یکی از این ابزار ها گوگل ترندز می باشد. ( سئو در مشهد )
گوگل ترندز چیست؟
گوگل ترندز یکی از مجموعه سرویس هایی است که شرکت گوگل برای کاربرانش فراهم آورده است. با استفاده از این سرویس شما می توانید اطلاعات زیادی در مورد کلمه های کلیدی مورد نظرتان بدست آورید. بهتر است بدانید Trends در زبان لاتین معنای گرایش و تمایل را می دهد. احتمالا زمانی که شما از وب سایت های خارجی بازدید کرده اید، قطعا با چنین کلمه ای رو به رو شده اید.
از طریق بخش های Trend یا Trending می توانید تمایل یا گرایش کاربران را نسبت به بخش های مختلف سایت ببینید. کاربران ممکن است در زمان های مختلف، کنجکاوی های خاصی از خودشان نشان دهند و به بخش های دیگر وبسایت هم سر بزنند. از طریق بخش Trending می توانید این کنجکاوی ها را زیر نظر بگیرید و در راستای سئو سایت از آن بهره ببرید.
مقاله مرتبط: آموزش کاربردی ابزار گوگل ترندز (Google Trends)
تاریخچه گوگل ترندز
سرویس گوگل ترندز (Google Trends) توسط شرکت گوگل در سال های 2006 و 2007 راه اندازی شد. بهتر است بدانید این سرویس نسبت به سایر سرویس های گوگل فراز و نشیب های زیادی داشته است.
این فراز و نشیب ها شامل تغییر نام، در مقطعی از زمان حتی این سرویس فعالیتی نداشته و عملا غیر فعال بوده است. همچنین دیده شده گاهی روز ها و هفته ها این سرویس آپدیت نشده است. بعضی اوقات هم وعده هایی برای توسعه این سرویس گوگل داده شده، اما از عمل به آن وعده ها خبری نبوده است.
این سرویس با تمام حاشیه ها و اتفاقات پیرامون آن به هر حال چند سالی است که به فعالیت خود ادامه داده است، همچنین استفاده از آن توسط وب مستران به شدت زیاد بوده است.
گوگل ترندز چه اطلاعاتی را به کاربران ارائه می کند؟
از طریق این سرویس محبوب که شرکت گوگل ارائه کرده است، می توانید آمار یک کلمه کلیدی خاص را بدست آورید؛ همچنین در این زمینه می توانید آن را با سایر کلمات دیگر هم مقایسه کنید. اما توجه داشته باشید آماری که از طریق ترندز بدست می آورید، هیچ موقع قابل مقایسه با کیورد پلنر نیست. اما از طریق ابزار ترندز می توانید بین دو کلمه کلیدی، پر جستجو ترین آن را پیدا کنید، یا مثلا بفهمید یک واژه کلیدی بیشتر در کدام شهر ایران جستجو یا سرچ شده است. همچنین کلمات پرسرچ مرتبط با این واژه کلیدی پیدا می شوند.
این اطلاعات چه کاربردی برای کاربران دارد؟
برای اینکه بهتر بتوانید با این موضوع ارتباط برقرار کنید، به کار بردن مثال در این زمینه خالی از لطف نیست. فرض کنید شما تازه وارد فضای کسب و کار اینترنتی شده اید و شغل شما فروش لباس می باشد. در اول راه قطعا شما سرمایه بسیار زیادی برای راه اندازی این کار ندارید که از طریق آن بشود انواع لباس را آورد یا جامعه گسترده ای را مورد هدف قرار داد. همچنین در این راه نمی توانید به شانس اعتماد کنید و بدون هدف کاری را انجام دهید. پس در نتیجه مجبور هستید فقط یک نوع از لباس ها را انتخاب کرده و روی همان محصول تمرکز کنید.
اما سوال اینجاست، کدام محصول را باید انتخاب کرد؟ با استفاده از جستجو در کیورد پلنر می توانید کلماتی که در زمینه لباس بیشتر جستجو می شوند را پیدا کنید. از این طریق پی می برید که لباس مجلسی و لباس بچه گانه بیشتر از بقیه مدل ها سرچ شده اند. اما شما فعلا می خواهید روی یک کدام از این ها تمرکز کنید. در نتیجه می توانید با استفاده از گوگل ترندز این دو عبارت را با هم مقایسه کنید، در آن زمان می توانید بهترین نتیجه ممکن را بدست آورید.
ابزار گوگل ترندز چگونه کار می کند؟
اگر بخواهیم روش کار گوگل ترندز را کمی شرح دهیم، بایستی بدانید مدل کار این ابزار با ابزار هایی مثل Keyword Planner کمی تفاوت دارد. آماری که از طریق کی ورد پلنر بدست می آید بسیار دقیق است، اما اطلاعاتی که از طریق ابزار ترندز بدست می آید؛ به صورت نسبی نمایش داده می شود.
فرمت این اطلاعات به این صورت است، اگر جستجو های صورت گرفته حجم بالایی داشته باشد، عدد 100 را برای نشان دادن آمار به کار می برند. همچنین اگر در این مورد جستجویی انجام نشده باشد، عدد 0 را به آن اختصاص می دهند. پس می توان نتیجه گرفت اعدادی که گوگل ترندز برای واژه ها تخصیص می دهد با واقعیت نزدیک نبوده و به صورت نسبی نمایش داده می شود.
آیا گوگل ترندز را می توان آینده ی سئو دانست؟
روش های مختلف زیادی هستند که می شود از گوگل ترندز در راستای سئو سایت بهره برد، حتی در این مسیر می شود استراتژی سئو تخصصی خود را مبتنی بر داده ها پیاده سازی نمود. در این راه می توانید واژه های کلیدی را که بیشتر میان کاربران جستجو شده اند را بیابید، همچنین زمان گرانبهای خود را برای کلمه های کلیدی بی مصرف الکی هدر ندهید. در این مسیر ابزار گوگل می تواند گره های زیادی را در زمینه سئو کسب و کارتان از شما باز کند.
اما دقت داشته باشید که گوگل نمی تواند تنها ابزار مورد استفاده در این زمینه باشد، این کار ریسک بزرگی است که تنها به گوگل ترندز متکی باشید. ولی برای اینکه بتوانید کلید واژه ها را بیابید و روی ان ها تحقیق انجام دهید؛ ابزار فوق العاده ای محسوب می شود.
جمع بندی
به طور کلی اگر بخواهیم ابزاری که شرکت گوگل در این زمینه ارائه کرده است را جمع بندی کنیم، باید بگوییم برای کسانی که در ابتدای راه هستند و همچنین بودجه کافی برای پرداخت به keyword planner را ندارند؛ ابزاری بسیار مفید و کار آمد محسوب میشود. پیشنهاد ما این است که کسب و کار ها در ابتدای راه از این ابزار برای سئو سایت کمک بگیرند، ولی باید بدانند تنها متکی بودن به این ابزار گوگل کافی نیست.