آموزش کاربردی ابزار گوگل ترندز (Google trends)
5 دقیقه
با استناد به آمار و ارقام ابزار کاربردی گوگل ترندز Google trends، ابزار معتبر گوگل، ارزشمند ترین کلمات کلیدی را یافته و روی آنها به منظور پیاده سازی موفقیت آمیز اصول سئو سایت سرمایه گذاری کنید. در این مقاله می خواهیم ابزاری معتبر،کاربردی و قدرتمند در زمینه آنالیز عبارت های کلیدی تحت عنوان ابزار گوگل ترندز را به شما معرفی کرده و آموزش چگونگی استفاده از آن را نیز ارائه نماییم.
ابزار کاربردی گوگل ترندز Google trends
اواسط سال 2004 بود که همهمه هایی میان وب مستران، ناشی از ارائه ابزاری بسیار کاربردی توسط گوگل، در زمینه آنالیز کلمات کلیدی شنیده می شد.
نام این ابزار جدید که بعد از اتمام مراحل تست تقریبا در اوایل سال 2006 برای استفاده تمامی وب مستران منتشر شد Insights for Search بود. این ابزار در اوایل ظهور خود منحصرا تعداد جستجوی کلمه مورد نظر شما را در بازه زمانی مختلف نمایش میداد. اما عیب اصلی آن به روز رسانی های با تاخیر آن بود. در سال 2012 گوگل تغییرات بسیاری در ساختار ابزار خود ایجاد کرده و نام آن را نیز به نام گوگل ترندز تغییر داد.
با کمک ابزار گوگل ترندز امکان دستیابی به آمار کلی و روند جستجوهای مردم سراسر جهان به تفکیک منطقه جغرافیایی یا کشور برای وب مستران ممکن شد. نکته جالب توجه این است که گوگل این ابزار سودمند و فوق العاده کاربردی خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داد و در آن امکان جستجو با هر زبانی را ممکن ساخت.
خوشبختانه ابزار گوگل ترندز از زبان فارسی و موقعیت جغرافیایی کشور ایران پشتیبانی کرده و می تواند در اجرای هر چه بهتر اصول سئو سایت برای وب مستران ایرانی نیز سودمند باشد.
مزیت ارزشمند دیگر ابزار گوگل ترندز نسبت به سایر ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی امکان مقایسه میزان محبوبیت کلمات کلیدی در موتور جستجوی گوگل است. این ابزار با داشتن ویژگی های خاص دیگر به شما این امکان را می دهد و این تاثیر بسیار زیادی در درک شما از انتخاب بهترین کلمات کلیدی دارد.
نحوه کار با ابزار کاربردی گوگل ترندز
به منظور استفاده از این ابزار ابتدا در نوار جستجوی مرورگر خود آدرس اینترنتی https://trends.google.com/ را جستجو کنید تا صفحه اول ابزار گوگل ترندز مانند شکل زیر برای شما به نمایش دربیاید.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در نقطه 1 که با نشانگر قرمز رنگ نیز نشان داده شده است امکان انتخاب موقعیت جغرافیایی(کشور) در این ابزار تعبیه شده و خوشبختانه در لیست کشورهای آن کشور ایران نیز موجود است.
در نقطه 2 نیز کادری را مشاهده می کنید که می توانید در آن عبارت کلیدی مورد نظر خود را آنالیز کنید. امکان تایپ عبارت های فارسی نیز در این ابزار وجود دارد کافیست زبان کیبورد خود را فارسی انتخاب کنید، عبارت مورد نظر خود را نوشته و در نهایت روی ذره بین انتهای کادر کلیک کنید تا نتایج آنالیز عبارت مورد نظر را مشاهده کنید. برای مثال ما عبارت سئو سایت را مورد تحلیل قرار داده ایم.
در تصویر بالا نمودار نتیجه آنالیز عبارت سئو سایت در ابزار گوگل ترندز دیده می شود. این نمودار میزان جستجوی عبارت سئو سایت را در یک بازه زمانی 12 ماهه نشان می دهد.
اطلاعات این نمودار برای استفاده در امور مرتبط با بازاریابی بسیار مفید و کاربردی است. بهعنوانمثال، زمانی که حجم جستجو بالاتر و نزدیک به 100 است نشاندهنده افزایش علاقه و نیاز مردم بوده و بهعنوان یک فرصت خاص میتوانید برای آن برنامهریزی ویژهای داشته باشید.
در نقطه 3 این امکان برای کاربران تعبیه شده تا بازه زمانی آنالیز را تغییر دهند به عنوان مثال می توان بازه زمانی را از سال 2004 تا 1 ساعت پیش تغییر داد.
در نقطه 4 این امکان وجود دارد تا دسته بندی افرادی که عبارت سئو سایت را جستجو کرده اند انتخاب کنید. به صورت پیش فرض گوگل ترندز عبارت مورد نظر شما را در همه گروه های موجود مورد بررسی قرار می دهد.
در نقطه 5 نیز می توانید موتور جستجوی مورد نظر خود را انتخاب کنید. گوگل ترندز به صورت پیش فرض نتایج آنالیز در موتور جستجوی گوگل را به شما نشان می دهد.
در نقطه 6 نیز امکان مقایسه چندین کلمه کلیدی برای کاربران در نظر گرفته شده است. کافیست + Compare را انتخاب کرده و عبارت جدید را اضافه کنید.. در این قسمت میتوانید تا 5 مورد را اضافه و مقایسه کنید.
در نقطه 7 نیز این امکان در نظر گرفته شده تا نتایج تحلیل عبارت مورد نظر را برای خود دانلود کنید.
گوگل ترندز علاوه بر اطلاعاتی که از میزان جستجوی عبارت کلیدی مورد نظر در بازه های زمانی مختلف در اختیار کاربران قرار میدهد طبق آنچه که در تصویر بالا ملاحظه می کنید اطلاعاتی در خصوص تراکم جستجوی عبارت در مناطق جغرافیای مختلف نیز ارائه می دهد.
در نقطه 8 تصویری از کشور ایران مشاهده می کنید. در این تصویر شهر هایی که عبارت سئو سایت در آنها بیشتر جستجو شده است با رنگ آبی تیره و شهر هایی که این عبارت را اصلا جستجو نکرده اند با رنگ سفید نمایش می دهد.
در نقطه 9 نیز آماری از بیشترین جستجو در شهر های مختلف ایران مشاهده می شود. به عنوان مثال بیشترین جستجوی عبارت سئو سایت در سال گذشته در شهر یزد صورت گرفته است.
در قسمت Related topics یا نقطه 10 و در قسمت Related queries یا نقطه 11 می توانید موضوعات یا کوئریهای مرتبط با سئو سایت و میزان محبوبیت آنها را مشاهده نمایید.
رشد محبوبیت (Rising) یا مجموع تعداد جستجو (Top) اصطلاحات دیگری هستند که در تصویر بالا مشاهده می شوند و لازم دانستیم تا شما را با مفهوم آنها آشنا کنیم.ضمناً وجود کلمه Breakout در جلوی یک عبارت به معنی رشد محبوبیت بسیار سریع و ناگهانی آن است.
مطالعه این مقاله برای علاقه مندان به حوزه بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ و کارشناسان سئو سایت پیشنهاد می شود.