اهمیت ریچ اسنیپت در سئوی سایت چیست؟
6 دقیقه
یکی از مهم ترین اهداف گوگل این است که مخاطب را دقیقاً به خواسته ای که می خواهد برساند و تمام تلاش خود را می کند که روزانه آپدیت باشد و از تکنولوژی و هوش مصنوعی استفاده می کند تا به این هدف نزدیک شود. یکی از امکاناتی که به شما می کند تا در مسیر درستی قرار بگیرید ریچ اسنیپت است. اما اینکه ریچ اسنیپت چیست و چه کاربرد و اهمیتی دارد را در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.
تعریف ریچ اسنیپت
تا حالا برای شما پیش آمده که یک عبارت را در گوگل سرچ کنید و دقیقاً اطلاعاتی که می خواستید را در صفحه مشاهده کنید؟ ریچ اسنیپت اصطلاحی برای توصیف نشانه گذاری داده ها است. این نشانه ها اجازه می دهد که گوگول مفهوم صفحه شما را بهتر درک کند و به کاربر کمک کند تا راحت تر موضوع را درک کند. استفاده از ریچ اسنیپت باعث می شود که گوگل اطلاعات زیادی را کاربر نشان دهد؛ مانند نظرات کاربران، امتیازهای سایت، برد کرامب سایت و ...
درحالت عادی وقتی کاربر یک کلمه سرچ می کند، موتورهای جستجو اطلاعاتی از جمله عنوان صفحه، آدرس سایت و متا دیسکریپشن که برای آن نوشته شده است را می بینید. اما وقتی از ریچ اسنیپت استفاده می کنید، گوگل اطلاعت بیشتری از صفحه مورد نظر از جمله نقد و بررسی، نظرات، امتیازهای محصول و ... را به کاربر نشان می دهد. گوگول با ریچ اسنیپت اطلاعات را دسته بندی می کند و به کاربر نشان می دهد.
اهمیت ریچ اسنیپت در سئو
سئو فعالیتی در مقابل ربات های گوگل است برای اینکه گوگل متوجه میزان تخصص ما در هدفمان باشد؛ بنابراین تمام تلاش خود را می کنیم که استانداردهای گوگل را رعایت کنیم و کاربر پسند باشیم تا میزان کلیک روی سایت افزایش پیدا کند. یکی از مواردی که گوگول به آن بسیار اهمیت می دهد و اخیراً در ایجاد جایگاه و رتبه به سایت ها در نظر گرفته است اسنیپت است. به صورت خلاصه می توان فواید ریچ اسنیپت را به صورت زیر خلاصه کرد:
- تغییر در ساختار نمایش صفحه سایت در سرپ گوگل و دیده شدن بیشتر
- انتقال سریع اطلاعات به کاربر
- افزایش نرخ کلیک و CTA
- افزایش ترافیک ارگانیک سایت
- بهبود تجربه کاربری
لازم به ذکر است که گوگل هنوز برای داشتن این ریچ اسنیپت ها جایگاه کلمات را تغییر نمی دهد؛ اما با توجه به اینکه نرخ کلیک افزایش پیدا می کند به معنای بهبود سئو است.
نوع محتوای ریچ اسنیپت
موتور جستجو گوگل برای درک محتوای سایت ها، از استانداردهای متفاوتی استفاده می کند تا بتواند اطلاعات را دقیق تر و راحت تر به کاربر نشان دهد. با استفاده از این محتواها به صفحه موردنظر برچسب زده می شود. گوگل داده ها را از این محتواها استخراج می کند و در ریچ اسنپیت ها استفاده می کند سه نوع محتوا Microdata ، Microformats وRDFa است که پرکاربردترین نوع محتوای استفاده شده در ریچ اسنیپت Microdata است.
انواع ریچ اسنیپت
ریچ اسنیپت ها انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع صفحه و کاربران مشخص می شود که از کدام یک استفاده شود. انتخاب اینکه از چه نوع ریچ اسنیپت استفاده کنید نیز بسیار مهم است. بعضی از این اسنپیت ها خاص هستند و برای همه سایت ها استفاده نمی شود؛ اما بعضی از آنها استفاده عام تری دارند که در ادامه به معرفی انواع مختلف ریچ اسنپیت ها می پردازیم:
اسنیپت برد کرامب
وقتی کاربر کلمه ای را سرچ می کند، با توجه به اسنیپت برد کرامب بجای اینکه کاربر لینک صفحه را ببینید، محل دقیق آن در دسته بندی SERP مشاهده می کند. در واقع به کاربر می فهماند که این هدف در چه مسیری قرار دارد.
اسنیپت نقد و بررسی
ریچ اسنیپت Reviews این امکان را به سایت شما می دهد که نقد و بررسی که برای یک صفحه انجام شده را در نتایج جستجو گوگول نمایش دهید. با Rich Snippet Reviews کاربران می توانند به صفحه مورد نظر امتیاز دهند. از اسنیپت نقد و بررسی می توان برای کتاب، دوره، رویداد، چگونه، تجارت محلی، فیلم سینما، تولید محصول، دستور آشپزی و نرم افزار استفاده کرد.
اسنیپت اشخاص
اگر در گوگل اسم فرد معروفی را سرچ کنید، تمام اطلاعات آن فرد به همراه عکس نمایش داده می شود. شما می توانید از اسنیپت برای پروفایل های ساخته شده در سایت خود استفاده کنید و تمام اطلاعات مورد نظر در کنار عکسشان در صفحه سرپ نمایش داده شود.
اسنیپت محصولات
یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ریچ اسنیپت در سایت های فروشگاهی اسنیپت محصول است. با این اسنپیت می توان اطلاعات کامل محصول از جمله تصویر، برند، نام و قیمت را در سرپ گوگل نشان داد. بسیاری از کاربرانی که متقاضی سئو در مشهد هستند و میخواهند محصولات خود را به فروش بالا برسانند از این اسنیپت استفاده می کنند تا در سریع ترین زمان نتیجه حاصل شود.
رویدادها
این اسنیپت می تواند در اطلاع رسانی رویدادها به صفحه شما کمک کند و اطلاعات تکمیلی و جزئیات شروع و تهیه رویداد را به کاربر نشان دهد.
موسیقی
موتور جستجو گوگل، می تواند اطلاعات نشانه گذاری شده برای موسیقی را تشخیص دهد و صفحه سرپ گوگل نشان دهد و لینک مستقیم برای پخش یا خرید موسیقی را به کاربر نشان دهد.
ویدئویی
موتورهای جستجو توانایی نمایش ویدئو را ندارند؛ اما با کمک اسنیپت ویدئویی می توان اطلاعاتی در مورد سازنده ویدئو، مدت زمان ویدئو و همچنین سازنده ویدئو نمایش داده می شود.
اسنیپت های متفاوت دیگری نیز وجود دارد که باتوجه به نوع سایت ممکن است استفاده از آن مناسب باشد. از جمله اسنپپیت کسب و کار، اسنیپت دستورالعمل و ... است.
نحوه اضافه کردن ریچ اسنیپت به سایت
ریچ اسنیپت ها شامل کدهای html استاندارد شده هستند که تحت عنوان اسکیما شناخته شده است. با این وجود اضافه کردن ریچ اسنیپت به سایت خود بسیار ساده است و نیاز به تخصص یا حرفه خاصی نیست و شما می توانید با مطالعه از سایت Schema.org تمام اطلاعات لازم را در مورد اسکیماها را بخوانید. برای ایجاد اسنیپت باید با توجه به سیستم مدیریت محتوایی که دارید مواردی را بررسی کنید و سپس بعد از بررسی محتوای سایت خود و اولویت بندی می توانید Schema Markup را در کدهای html قرار دهید و یا از طریق Google Tag Manager یا Google Search Console نصب کنید.
نظارت بر ریچ اسنیپت
در پیش تر گفتیم دلیل استفاده از ریچ اسنیپت، افزایش تجربه کاربری و نرخ کلیک است. برای اینکه بدانیم آیا استفاده از ریچ اسنیپت چه تأثیری در سایت شما داشته است، بهتر است قبل از استفاده از آن اطلاعات و ترافیک صفحه مورد نظر را بررسی کنید، برچسب گذاری کنید داده های kpiرا بررسی کنید.lpi یک صفحه شامل اطلاعاتی از جمله نرخ کلیک، موقعیت ترافیک، نرخ پرش و زمان صرف شده است. سپس پس از ایجاد اسکیما و گذشت 1 الی 2 هفته دوباره شاخص های kpi را بررسی کنید و داده ها را باهم مقایسه کنید.
سخن آخر
ریچ اسنیپت یکی از استراتژی های خوب و راحت برای سئو کاران است که به طور کامل در این محتوا از رایا پارس در مورد آن صحبت کردیم که در صورتی که اصولی و در جای درست به کار رفته باشد. به این معنی که اگر شما یک سایت موزیک دارید از ریچ اسنیپت موسیقی استفاده کنید، اگر یک صفحه فروشگاهی دارید، از اسنیپت محصولات استفاده کنید. همراهی شما با تیم رایاپارس این امکان را می دهد که با استراتژی های مختل دیگر سئو بیشتر آشنا شوید و بتوانید به بهبود سایت خود بیش از پیش موفق باشید.