لینک utm چیست و چگونه ساخته می شود؟
7 دقیقه
همه افرادی که صاحب کسب و کاری هستند قطعا برای فروش و کسب درامد بیشتر دست به تبلیغات زده اند. بخش عظیمی از این تبلیغات در بستر مجازی انجام میشود. به طور مثال ممکن است به صورت تبلیغات کلیکی باشد، در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و ... انجام شود. اما نکته این است که چطور می توانیم بفهمیم بیشترین ورودی کمپین تبلیغاتی از کدام پلتفرم یا کدام بنر بوده است. برای اینکار باید از لینک های UTM استفاده کنیم که بررسی تمام ورودی های یک صفحه یا تبلیغ را ممکن می سازد. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی لینک یو تی ام بپردازیم و چگونگی ساخت آن را بررسی کنیم. با ما همراه شوید.
UTM چیست؟
لینک های UTM از اضافه کردن یک تکه کد به انتهای لینکی که می خواهیم بررسی کنیم به وجود می آید. زمانی که این کد به انتهای یک لینک اضافه می شود، می توانید آمار تمام کلیک هایی که بر روی آن انجام شده است را بررسی نمایید و بدانید ترافیکی که وارد سایت شما شده از کجا آمده است. بازاریابان این متن را مطابق با صفحه که ای می خواهند بررسی کند، سفارشی می کنند تا موفقیت آن صفحه در کمپین های تبلیغاتی خود را رصد کنند.
کدهای UTM را به عنوان پارامترهای یو تی ام (برچسب های ردیابی) نیز می شناسند چون به شما کمک می کنند ترافیک ورودی سایت را از مبدا بررسی و ردیابی نمایید. به عنوان مثال اگر یک کمپین تبلیغاتی اجرا کرده اید (که در بسترهای متفاوتی چون رسانه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ یا سایر کانال های بازاریابی برگزار شده است) و ورودی سایت شما افزایش یافته است، با بررسی لینک های UTM در می یابید که از کدام شبکه یا پلتفرم ورودی بیشتر جذب کرده اید. بنابراین وظیفه UTM این است که به شما کمک می کند تا ترافیک ورودی از سوی صفحات و پست های خاصی را بررسی نمایید.
UTM برگرفته از عبارت Urchin Tracking Module است. اورچین نام شرکت سازنده یک نرم افزار تحلیلی بوده که توسط شرکت گوگل در سال 2005 خریداری شد. همه افرادی که با بهینه سازی و یا بازاریابی دیجیتالی سروکار دارند، آنالیتیکس را می شناسند و از آن برای تحلیل داده های سایت استفاده می کنند. جالب است بدانید که آنالیتیکس محصول همین شرکت است که گوگل آن را خرید. از لینک های UTM در آنالیتیکس استفاده می شود. حالا که با یو تی ام آشنا شدیم نوبت آن است که بدانیم چطور میتوانیم این لینک را ایجاد کنیم؟
ساختار لینک UTM چگونه است؟
همه ما ساختار لینک ها را تقریبا می شناسیم بطور مثال www.rayapars.ir یک لینک ساده است و تنها یک بخش دارد. اگر بخواهیم برای طراحی سایت در رایا پارس کمین تبلیغاتی اجرا کنیم، لینکی که در جاهای مختلف استفاده میکنیم باید مربوط به صفحه طراحی سایت در رایا پارس باشد یعنی: https://rayapars.ir/mashhad-webdesign . این دو لینک نمونه های ساده ای از لینک ها هستند. می توانیم این لینک را بر روی بنرهای مختلف کمپین قرار دهیم تا کاربران با کلیک بر روی آن به صفحه هدف وارد شوند. در این صورت با بررسی ترافیک ورودی تنها قادر خواهیم بود بدانیم کاربران از چه منبعی وارد این صفحه شده اند. اما اگر پارامترهای UTM را به همین لینک اضافه کنیم یک ساختار UTM ایجاد کرده ایم.
برای تبدیل این لینک به یک لینک یو تی ام، سه پارامتر اصلی یو تی ام را به انتهای لینک اضافه می کنیم. این سه پارامتر اصلی عبارتند از منبع، رسانه و نام کمپین. این سه پارامتر به صورت utm_source، utm_medium، utm_campaign استفاده می شوند. بطور مثال
http://rayapars.ir/utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaing=nowrooz
بنابراین لینک یو تی ام دارای دو بخش اصلی است: بخش اول ادرس صفحه و بخش دوم متشکل از پارامترهای یو تی ام است. یو تی ام دارای 5 پارامتر است که 3 تا ضروری و 2 تای آن اختیاری است. در ادامه هر کدام از این پارامترها را به اختصار توضیح می دهیم.
منبع کمپین (Campaign Source)
منبع کمپین مشخص می کند که ورودی سایت از کجاست. به طور مثال ورودی ها از گوگل است یا از شبکه هایی مانند اینستاگرام، تلگرام و یا سایتی که رپورتاژ منتشر کرده ایم. هر کدام از اینها یک منبع محسوب می شود بطور مثال: utm_source=google یعنی منبع ورودی گوگل است و utm_source=reportage یعنی ورودی از رپورتاژ است. این پارامتر اجباری است و حتما باید در لینک گنجانده شود.
رسانه (Medium) کمپین
انواع مختلف تبلیغات وجود دارد که شامل تبلیغ ایمیلی، بنری، کلیکی و ... می باشد. با استفاده از این پارامتر نوع تبلیغ کمپین را مشخص می کنیم و استفاده از آن اجباری است. یعنی utm_medium=banner نشان دهنده تبیلغات کلیکی در لینک UTM است.
نام کمپین (campaign name)
برای هر کمپین می توانید یک نام انتخاب کنید. پارامتر نام در لینک یو تی ام، یک پارامتر اجباری است و حتما باید به کار برود. مثلا اگر به مناسب عید نوروز می خواهید یک کمپین تبلیغاتی اجرا کنید می توانید نام کمپین را nowrooz انتخاب کرده و در لینک از آن استفاده کنید که به این صورت می شود: utm_campaing=nowrooz که نشان می دهد نام کمپین شما nowrooz بوده است.
علاوه بر این سه پارامتر که اجباری اند، دو پارامتر اختیاری برای یو تی ام وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید آنالیز نتایج حاصل از کمپین تبلیغاتی را جزئی تر و دقیق تر انجام دهید. در ادامه به بررسی این دو می پردازیم:
عبارت کلیدی (Campaign Term)
این پارامتر به ما نشان می دهد کاربران با استفاده از چه کلماتی وارد سایت ما شده اند. زمانی که از تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادز استفاده می کنید این پارامتر به کار می رود زیرا کاربر پس از اینکه کلمه کلیدی هدف ما را جستجو کرد، بر روی تبلیغ کلیک کرده و وارد آن صفحه از سایت می شود. بطور مثال در رایا پارس کمپینی اجرا شده است که کلمه کلیدی آن طراحی سایت است، اگر بخواهیم کلمه کلیدی را در لینک یو تی ام قرار دهیم به این صورت است: طراحی_سایت utm_term=. در این حالت می توانیم متوجه شویم چه کاربرانی با سرچ این کیورد به صفحه ما وارد شده اند.
محتوا (Content) کمپین
این پارامتر اختیاری محتوای کمپین تبلیغاتی را نشان می دهد. اجازه دهید با یک مثال بییشتر توضیح بدهیم. ما به مناسبت عید نوروز یک کمپین تبلیغاتی برای رایا پارس انجام داده ایم که هدف طراحی سایت بوده است. پارامتر محتوا برای این کمپین به این صورت است: utm_content=webdesign.
چگونه لینک UTM بسازیم؟
برای ایجاد لینک های یو تی ام هم می توان از ابزارهای آنلاین استفاده نمود و هم میتوان به صورت دستی آن را ایجاد کرد. برای ساخت لینک می توانید از ابزار UTM گوگل استفاده کنید و یا اینکه افزونه Google Analytics URL Builder را نصب کنید. پس از نصب کافیست وارد صفحه ای بشوید که می خواهید برای آن کمپین ران کنید. اگر بر روی این افزونه کلیک کنید پنجره ای باز می شود که باید اطلاعات کمپین را وارد کنید. لینک ساخته می شود می توانید آن را کپی کرده و در تبیلغات خود استفاده کنید.
ساخت لینک UTM به صورت دستی
لینک یو تی ام را می توانید خیلی ساده و به صورت دستی نیز ایجاد کنید. مراحل ساخت آن به این ترتیب است که ابتدا به انتهای لینک صفحه مورنظرتان علامت «؟» انگلیسی را اضافه می کنید: بطور مثال:
https://rayapars.ir/mashhad-webdesign?
سپس پارامترهای مورنظرتان را به آن اضافه می کنید:
https://rayapars.ir/mashhad-webdesign?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=nowrooz&utm_content=webdesign
این لینک به ما می گوید که منبع ورودی کمپین ما گوگل است، نوع تبلیغات مان کلیکی (cpc) است، نام کمپین نوروز است و نوع محصولی که برای آن تبلیغ کرده ایم طراحی سایت بوده است. حالا اگر آنالیتیکس خود را باز کنیم، براساس تک تک این پارامترها می توانیم گزارش بگیریم و ورودی ها را بررسی کنیم.
چگونه از آنالیتیکس گزارش لینک UTM را بگیریم؟
یکی از کاربرد های آنالیتیکس ردیابی لینک های یو تی ام است. زمانی که لینک یو تی ام را به کار می برید، اطلاعات مربوط به آن در قالب Dimension در آنالیتیکس شما فابل دریافت است. بنابراین به سادگی می توانید از گزارش آنالیتیکس استفاده کنید و یا گزارش خود را بر اساس پارامترهای یو تی ام جزئی تر و دقیق تر کنید. برای دیدن این گزارش پس از اینکه وارد آنالیتیکس شد به بخش acquisition مراجعه کنید و قسمت all campaigns را ببینید.
سخن پایانی
همانطور که در متن اشاره شد، UTM مخفف نام یک شرکت تولید کننده نرم افزاری بود که در سال 2005 توسط گوگل خریده شد و پس از این اتفاق آنالیتیکس را عرضه کرد. کاربرد اصلی استفاده از لینک یو تی ام این است که به راحتی می توانید داده های کمپین تبلیغاتی خود را تحلیل کنید و بدانید که هر کاربری از چه مجرایی وارد سایت شما شده اند. به این ترتیب می توانید بودجه تبلیغاتی خود را در بستری هزینه کنید که بیشتری ورودی را برای شما دارد. در واقع کمین تبلیغاتی خود را هدفمند می کنید و از اتلاف هزینه و زمان جلوگیری می کنید.