الگوریتم پنگوئن چیست؟ چگونگی عملکرد الگوریتم پنگوئن
6 دقیقه
مبارزه گوگل با وب سایت های اسپم و بی کیفیتی که سرشار از محتوای کپی شده و لینک بیلدینگ (link building) غیر اصولی بودند با ارائه اولین ورژن از الگوریتم پنگوئن در 24 آوریل سال 2012 بر روی سئو سایت ها آغاز شد. با پیاده سازی این الگوریتم در همان فاز اول اجرا، 3% از جایگاه وبسایت ها در نتایج گوگل جابه جا شدند. در این مقاله ابتدا می خواهیم بگوییم الگوریتم پنگوئن چیست؟ و سپس چگونگی عملکرد آن را شرح داده و در مرحله بعد راه های پیشگیری از جریمه شدن وب سایت با این الگوریتم را بیان کنیم.
آشنایی با مفهوم الگوریتم ضد اسپم پنگوئن
دراین بخش برای آن دسته از دوستانی که نمی دانند الگوریتم پنگوئن چیست؟ ابتدا به معرفی آن خواهیم پرداخت و سپس اهداف ارائه آن توسط گوگل را بیان می کنیم. به طور کلی الگوریتم های گوگل مجموعه قوانینی هستند که گوگل توسط آنها وب سایت ها را رتبه بندی می کند. در واقع هر کدام از الگوریتم های گوگل ماموریت خاص خود را دارند و در راستای قواعد تعریف شده خود، به عملکرد وب سایت ها نظارت دارند. الگوریتم پنگوئن یکی از الگوریتم های ضد اسپم گوگل است که ماموریت آن مقابله با سایت هایی است که از تکنیک های سئو کلاه سیاه (لینک بیلدینگ غیر اصولی، تولید محتوای تکراری و بی کیفیت و... ) برای ارتقاء رتبه وب سایت خود استفاده می کنند. این الگوریتم توسط آقای مک کاتس، رئیس تیم ضد اسپم گوگل، در سال 2012، پنگوئن نام گذاری شد.
اهداف گوگل برای ارائه الگوریتم ضد اسپم پنگوئن:
- مقابله با محتوای بی کیفیت (تکراری، کپی شده و فریب کارانه)
- مقابله با لینک سازی غیر حرفه ای و فریب کارانه و پنهانی (لینک های خریداری شده، تبادل لینک بیش از حد، استفاده از برنامه های لینک ساز و تولید لینک خودکار)
- مقابله با بارگذاری صفحاتی با کلمات کلیدی بی ربط
- مقابله با استفاده بی رویه از کلمات کلیدی
- مقابله با تغییر مسیر های فریب کارانه
- مقابله با صفحات مخربی که بدافزار هایی مانند: ویروس ها، تروجان ها و یا ... بار گذاری می کنند.
مقاله مرتبط: محتوا مبنی بر اصول سئو چه محتوایی است ؟! راهنمای ایجاد محتوای خوب برای جستجوگرها
آشنایی با عملکرد الگوریتم ضد اسپم پنگوئن
در این بخش چگونگی عملکرد الگوریتم پنگوئن را توضیح می دهیم. مهم ترین و اصلی ترین وظیفه الگوریتم پنگوئن مقابله با لینک های غیر طبیعی است.
زمانی لینک های نامعتبر و فریب کارانه سرتاسر دنیای وب را تحت تسخیر خود درآورده بودند و این موضوع به شدت کاربران را آزار می داد. فرض کنید شما روی عبارت سئو در مشهد کلیلک می کردید اما به وب سایتی که هیچ ارتباطی با بحث سئو ندارد هدایت می شدید و این برای کاربران بسیار ناخوشایند بود.
پنگوئن به شدت از لینک های فریب کارانه، پنهانی و هر آن چه که موجب فریب گوگل و کاربران شود بیزار است و به شدت با وب سایت های خاطی مقابله کرده و آنها را جریمه می کند.
زمانی یک وب مستر به اهمیت الگوریتم پنگوئن و اثر آن روی سئو سایت پی می برد که یک بار توسط آن جریمه شده باشد.
چگونه از وب سایت خود در برابر جرایم الگوریتم پنگوئن محافظت کنیم؟
اگر دنبال حفظ جایگاه رتبه وب سایت خود هستید، یکی از اصولی که باید در بهینه سازی سایت خود رعایت کنید، در چهارچوب قوانین گوگل حرکت کردن است. در این بخش می خواهیم در ارتباط با الگوریتم پنگوئن و اثر آن در سئو سایت صحبت کنیم و بگوییم که برای حفظ جایگاه وب سایت شما، رعایت اصول این الگوریتم چقدر حائز اهمیت است. همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم در صورتی که از روش های سئو کلاه سیاه برای بهینه سازی وب سایت خود استفاده کنید، قطعا پنگوئن شما را جریمه خواهد کرد. و این جریمه برابر است با ایندکس نشدن صفحات سایت شما یا افت شدید ترافیک وب سایت شما به ازای جستجو کلمات کلیدی که روی آنها هزینه کردید.
چگونه متوجه شویم که توسط پنگوئن جریمه شدیم؟
زمانی که:
- یکی از صفحات وبسایتتان برای یک کلمه کلیدی از ایندکس گوگل خارج شده است.
- ترافیک وبسایت شما برای یک کلمهی کلیدی به شدت کاهش پیدا کرده است.
- با پیغام ""لینکبیلدینگ نا معتبر"" در گوگل وبمستر وب سایت خود رو به رو شدید.
شما توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شدید و سئو سایت شما با مشکل بزرگی مواجه شده است.
راه های پیش گیری از جرایم پنگوئن:
- لینکهای اسپم ورودی به وب سایت خود را شناسایی کرده و آنها را disalow کنید.
- تبادل لینک با وب سایت های بی کیفیت، اسپم ممنوع.
- استفاده از لینک سازی شبکه ای PBNS ممنوع.
- به هیچ وجه از لینک های مخفی استفاده نکنید.
- کدهای مخرب وب سایت خود را اصلاح کنید.
- استفاده از تکنیک های کلاه سیاه و کلاه خاکستری ممنوع.
- استفاده از اطلاعات تکراری، تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، کپی برداری محتوا از وب سایت های دیگر ممنوع.
ویژگی های جالب الگوریتم ضد اسپم پنگوئن
شناخت الگوریتم های گوگل و ویژگی های منحصر به فرد آنها و دقت به عملکرد آنها تاثیر بسیاری در سئو سایت دارد. در بخش های قبل در ارتباط با شناخت الگوریتم پنگوئن مطالبی را ارائه کردیم و گفتیم الگوریتم پنگوئن چیست؟ در این بخش جهت تکمیل اطلاعات این مقاله به بیان ویژگی های منحصر به فرد این الگوریتم خواهیم پرداخت.
گوگل 3 بار در سال 2012، 2 بار در سال 2013 و در سال های 2014 و 2016 هر کدام یک بار الگوریتم ضد اسپم پنگون را به روز رسانی کرد.
در اولین به روز رسانی این امکان ایجاد شد تا وب سایت هایی که به سرعت لینک های اسپم خود را حذف نمودند، مورد عفو پنگوئن قرار بگیرند.
در به روز رسانی بعدی امکان جستجو چند زبانه به پنگوئن اضافه شد.
در سال 2013 پنگوئن این امکان را پیدا کرد تا علاوه بر صفحه اصلی وب سایت، سایر صفحات آنها را نیز مورد آنالیز قرار دهد.
گوگل در سال 2016 نسخه بسیار ویژه ای از این الگوریتم را منتشر کرد.
ویژگی های پنگوئن ورژن 4.0 :
- در این ورژن هسته اصلی الگوریتم دچار تغییراتی شد که نتیجه آن اضافه شدن 200 پارامتر تاثیر گذار در رتبه بندی و نتایج گوگل بود.
- پررنگ ترین ویژگی این ورژن بلادرنگ (real time) بودن آن است.
- در این ورژن وب سایت هایی که خطای خود را اصلاح کنند به زودی بخشیده می شوند.
- یکی دیگر از ویژگی های خوب این ورژن این است که در صورتی که صفحه ای از صفحات وب سایت شما مشکل داشته باشد، فقط همان صفحه از ایندکس گوگل خارج می شود نه کل وب سایت.
- این ورژن ماهیت فیلتری ندارد.
با توجه به مطالبی که در ارتباط با معایب استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری برای وب سایت، ارائه شد، انتخاب یک شرکت معتبر که در پروسه سئوسایت از تکنیک های اصولی و حرفه ای و مورد تایید الگوریتم های گوگل استفاده کند، بسیار حائز اهمیت است. شرکت رایا پارس مفتخر است تا با استفاده از دانش فنی قوی و به کارگیری تکنولوژی روز دنیا در زمینه سئو و بهینه سازی سایت در خدمت شما باشد.