پیج رنک چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
6 دقیقه
درگذشته تعریف و تکنیک ها متفاوتی برای کسب رتبه و ارزش نزد گوگل بود که رفته رفته با هوشمند شدن موتور جستجو گوگل این روش ها کنار رفت. یکی از ابزارها نوار ابزار page rank بود که عوامل زیادی در آن تأثیرگذار بود و برای سئو بسیار اهمیت داشت چرا که با افزایش امتیاز pagerank نشان دهنده این بود که استراتژی سئوی شما چقدر قوی است مخصوصاً، استراتژی لینک سازی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله به بررسی این مفهوم و تأثیر آن در سئو می پردازیم.
PageRank ( پیج رنک ) چیست؟
page rank به معنای رتبه صفحه و امتیازی است که گوگل به صفحه شما می دهد. پیچ رنک یا PR الگوریتم اصلی موتور جستجو گوگل در گذشته بوده که باعث شد نسبت به سایر موتورهای جستجو مانند یاهو با استقبال بیشتری روبه رو شود. این معیار محاسبه توسط بنیان گزاران گوگل لری پیج و سرگئی برین ابداع شد که کفیت لینک های خارجی یک صفحه را ارزیابی می کرد و از 0 تا 10 به آن رتبه می داد. هرچقدر این عدد به 10 نزدیک تر بود ارزش و رتبه آنها نزد گوگل بیشتر بود؛ مانند توییتر.
هر لینک ورودی در صفحه سایت یک ارزش به سایت شما وارد می کند و تأثیر لینکی که به سایت شما وارد می شود بر اساس عواملی مانند پیچ رنک صفحه مبدأ و نوفالو بودن بستگی دارد. از دلایل ایجاد پیج رنک، افزایش دقت موتور جستجو بود و با طراحی ابزار گوگل رنک، نمره سایت های مختلف را نشان می داد؛ اما این اقدامات باعث شد عده ای به خریدوفروش لینک بپردازند و گوگل این سرویس خود را متوقف کرد. اما لازم به ذکر است که هنوز از این الگوریتم به عنوان بخشی از الگوریتم خود استفاده می کند.
پیج رنک چگونه محاسبه می شود؟
الگوریتم پیج رنک، نمایش خطی از مقیاس لگاریتمی بین 0 تا 10 است که عدد 0 نشان دهنده پایین ترین اعتبار و عدد 10 دارای بالاترین اعتبار است. پارامترهای مختلفی در محاسبه پیج رنک تأثیر دارد؛ مانند دامین آتوریتی که در میزان اعتبار منتقل شده به سایت اثرگذار است.
گوگل برای محاسبه پیج رنک از یک فرمول اختصاصی استفاده می کند که آن را به عنوان فرمول اصلی معرفی کرده است:
PR(A) = (1‑d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
در این معادله برای محاسبه PR صفحه A ، T1 تا Tn تمام صفحاتی هستند به سایت شما لینک داده اند،d یک ضریب ثابت است که معمولاً روی عدد 0.85 تنظیم شده است و c تعداد لینک هایی است که از صفحه A خارج شده است.
از نظر گوگل وقتی از یک صفحه ای به صفحه دیگری لینک داده می شود، ارزش و اعتباری از صفحه مبدأ کم نشده و تأثیری در پیج رنک آن نخواهد داشت؛ اما هرچه لینک های خروجی از مبدأ بیشتر باشد، از نظر الگوریتم، ارزش بین تعداد لینک ها تقسیم خواهد شد.
عوامل مؤثر بر پیج رنک سایت
همانطور که می دانید اگرچه استفاده از پیچ رنک از سال 2006 توسط گوگل متوقف شد اما باید نکاتی مربوط به افزایش آن را بدانید. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که بدانید گوگل از آن در بخشی از الگوریتم استفاده می کند ولی در سال 2017 به نمایش عمومی پیج رنک را غیرفعال کرد تا متقلبین از آن برای خریدوفروش بک لینک استفاده نکنند. البته که رفتارهای گوگل قابل پیش بینی نیست و نمی توان گفت فعالیت امروز باعث رشد یا افت رتبه سایت خواهد شد اما با این حال می توان سایت خود را بر اساس الگوریتم های اصلی گوگل استانداردسازی کرد. این اصول در دوره آموزش سئو در مشهد به طور کامل توضیح داده می شوند علاوه بر این در ادامه به بررسی عوامل مهم در پیج رنک سایت می پردازیم.
انکر تکست
موتور جستجو گوگل، لینک های ما با انکر تکست می شناسد و بر اساس آن رفتار خاصی را نشان می دهد. انکر تکست توصیف دقیق یک صفحه است. درگذشته هرچه تعداد استفاده از انکر تکست در یک صفحه بیشتر بود، تأثیر زیادی در رتبه سایت داشت؛ اما امروزه استفاده بیش از حد از انکر تکست باعث ایجاد اسپم و پنالتی شدن سایت شود.
لینک های داخلی
با داشتن لینک سازی قوی می توانید میزان فعالیت ربات های گوگل در سایت را راحت تر کرد. در واقع جزو یکی از تکنیک های قدرتمند و مهم سئو است. با ساختار لینک سازی داخلی استاندارد می توانید اعتبار صفحات را افزایش داد.
میزان کلیک روی لینک
الگوریتم PR به همهٔ لینک های موجود در یک صفحه وزنی برابر اختصاص می داد در حالی امتیاز Reasonable Surfer 2004 نشان داده است که ممکن است بعضی از لینک ها دیده نشود و کاربر روی آنها کلیک نکند. به همین دلیل بسته به اینکه احتمال کلیک شدن روی چه لینکی بیشتر است، به آن وزن بیشتری داده شده است. مانند لینک های بنر تبلیغاتی و لینک ها فوتر که معمولاً کلیک زیادی ندارند از وزن کمتری نسبت به لینک های داخل متن دارد.
لینک های نوفالو
یکی از تکنیک هایی که سئو کاران از آن استفاده می کنند این است که از تگ نوفالو برای ایجاد مسیر پیج رنک استفاده می کنند. به این معنی که اگر از یک سایت 5 لینک خارج می شود و 3 تا این لینک ها تگ نوفالو داشته باشند، پیج رنک فقط از آن ها عبور خواهد کرد.
بک لینک ها با کیفیت
در سئو خارجی بک لینک حرف اول را می زند و با کمک بک لینک می توانید رتبه صفحات خود را ارتقا دهید. اما این به شرطی است که لینک ها از کیفیت بالایی برخوردار باشد در غیر این صورت به جای رساندن ارزش اعتبار و رشد صفحه شما، باعث کاهش رتبه شما خواهد شد. به طور کلی لینک هایی از یک صفحه با پیج رنک بالا و دامین اتوریتی پایین به صفحه داده می شود نسبت به لینک هایی از یک صفحه با پیج رنک پایین و دامین اتوریتی بالا، از ارزش بالاتری برخوردار است. بنابراین هنگام بک لینک گرفتن باید از صفحاتی لینک فالو گرفت که PA بالایی دارند.
تأثیر پیج رنک برسئو
همان طور که می دانید، رفتار گوگل غیر قابل پیش بینی است و نمی توان گفت که چه فعالیت هایی برای افزایش رتبه و جایگاه تاثیر گذاری بیشتری دارد. اما پیج رنک هنوز هم بر رتبه سایت، تاثیر خواهد داشت و با استفاده از بک لینک های قوی از صفحاتی با پیج رنک های بالا می توان جایگاه صفحات را جا به جا کرد. با افزایش PA سایت، دامین آتوریتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و بهترین راه افزایش رتبه سایت در سئو استفاده از محتوای جذاب و باکیفیت و استفاده از تکنیک های کلاه سفید است.
سخن آخر
با اینکه در بین سئو کاران فعالیت برای افزایش PAGE RANK کمتر شده و روی سایر نکات توجه می کنند، دانستن این موضوع که گوگل هنوز از این الگوریتم استفاده می کند برای کسانی که قصد دارند برای سایت خود سئو انجام دهند و یا اینکه قصد آموزش سئو دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کسب اطلاعت بیشتر درمورد تکنیکی های تأثیرگذار در سئو با تیم رایا پارس در ارتباط باشید و از مشاوره آموزش سئو در مشهد این شرکت بهره ببرید.