فیچر اسنیپت (featured snippet) بر سئو سایت چه اثری دارد؟
5 دقیقه
اگر شما به دنبال کسب جایگاه در گوگل هستید و می خواهید لینک اول سرپ گوگل باشید، لازم به ذکر است بدانید که عده ای از متخصصین سئو برای داشتن پوزیشن زیرو سخت تلاش می کنند و کمتر کسی موفق به دریافت این رتبه خواهد شد. شاید عده ای فکر کنند پوزیشن صفر به معنی نداشتن رتبه است، اما متخصصین خوب می دانند که این پوزیشن بالاترین رتبه صفحه سرپ گوگل است. در این مقاله از آموزش سئو در مشهد به معرفی زیرو پوزیشن یا همان فیچر اسنیپت و انواع آن می پردازیم.
جایگاه صفر گوگل یا فیچر اسنیپت چیست؟
موقعیت صفر که به آن رنک زیرو (Rank Zero) یا فیچر اسنیپت (Featured Snippet) هم گفته می شود جایگاهی از رتبه های سرپ گوگل است که به بالاترین نتیجه ارگانیک که به صورت برجسته نمایش داده می شود، گفته می شود. هدف P0 یا فیچر اسنیپت این است که کاربر بدون اینکه روی لینک کلیک کند، پاسخ خود را دریافت کند. در جستجو فارسی معمولاً نتایجی که ویکی پدیا فارسی نشان می دهد به عنوان اسنیپت به شما نمایش داده می شود. فیچر اسنیپت انواع مختلفی دارد؛ اما همه نوع آن برای کاربران فارسی فعال نیست و فقط بخشی از آن فعال است.
فیچر اسنیپت از سال 2014 در صفحه جستجو گوگل نمایش داده شد و بیشتر در وب انگلیسی دیده می شود. به عنوان مثال اگر شما کلمه ای را سرچ کنید قبل از اینکه لینکی به شما نمایش داده شود، یک لیست از جواب های کوتاه و یا توضیح به شما نمایش داده می شود. گوگل این توضیحات را از سایتی انتخاب می کند که نزدیک ترین پاسخ به سرچ کاربر را دارد و لینک صفحه را نیز در پایان می گذارد.
انواع فیچر اسنیپت
فیچر اسنپت ها پاسخ مستقیمی به کاربر می دهد اما ممکن است نوع پاسخی که کاربر به دنبال آن است متفاوت باشد. وقتی کاربر رسپی پخت پاستا را می زند، قطعاً نمایش یک قطعه از فیلم می تواند پاسخ مناسبی باشد و یا اگر مزایا خوردن آب را سرچ می کند قطعاً لیستی از مزایا به صورت متنی پاسخ مناسبی است. به همین دلیل فیچر اسنپتی که گوگل نمایش می دهد متفاوت است. به طور کلی می توان ریچ اسنیپت را به 5 دسته تقسیم کرد که توضیحات تکمیلی آن را در دوره آموزش سئو در مشهد می توانید اموزش ببینید. علاوه بر این خلاصه ای از آن را در ادامه می توانید بخوانید:
فیچر اسنیپت Paragraph یا Definition Box
یکی از پرکاربردترین و مهم ترین نوع فیچر اسنپت که حتی در وب فارسی نیز استفاده می شود فیچر اسنپت از نوع پاراگراف است. گوگل در پاسخ به کاربر متن چند جمله ای در حد یک پاراگراف در مورد موضوع سرچ شده را به کاربر نشان می دهد. به عنوان مثال اگر سرچ کنید سئو چیست گوگل یک متن حدود 100 کلمه را به شما نشان می دهد.
فیچر اسنیپت Numbered list یا Ordered List
یکی دیگر از فیچر اسنپیت ها که ممکن است زیاد دیده باشید لیستی از موارد مهم هستند که به صورت عدد نمایش داده می شود. به عنوان مثال اگر مراحل پخت قرمه سبزی را سرچ کنید، گوگل لیستی از مراحل را به شما نمایش می دهد
فیچر اسنیپت Table
گاهی اوقات گوگل تشخیص می دهد بهترین پاسخ به کاربر، جدول است به این دلیل که در یک نگاه بتواند پاسخ را پیدا کنند از فیچر اسنیپت جدول استفاده می کند. به طور مثال هنگامی که کاربر نرخ طلا یا دلار را سرچ می کند، گوگل به صورت جدول انواع قیمت های ارز را به صورت جدول نمایش می دهد.
فیچر اسنیپت Unordered List یا Bullet list
گاهی اوقات نتیجه که کاربر به دنبال آن است لیستی از مطالب است که اگر به صورت متن یا مرحله باشد، ممکن است در ذهن مخاطب به خوبی باقی نماند. در اینجا گوگل از بولت استفاده می کند و لیست از موارد را به شما نشان خواهد داد.
فیچر اسنیپت Video
گاهی اوقات پاسخ کاربر ممکن است در بخشی از یک ویدئو منتشر شود. اینجا گوگل فیچر اسنپت ویدئو را نمایش می دهد. به عنوان مثال اگر صحنه خاصی از فیلم جستجو کنید، در ابتدای صفحات نمایش داده می شود.
تأثیر فیچر اسنپت در سئو سایت
اگر روی سئو سایت خود کار می کنید، می دانید کسب جایگاه اول چقدر اهمیت دارد. در واقع وقتی صفحه شما در زمان جستجوی کلمات کلیدی در بالاترین رتبه باشد، میزان کلیک کاربران بیشتر شده و در نتیجه فروش بیشتری خواهید داشت. پوزیشن زیرو به شما این امکان را می دهد که در لینک اول قرار بگیرید و ترافیک بیشتری را برای خود کسب کنید. همچنین از سایر مزایای فیچر اسنیپت می توان به موارد زیر اشاره داشت:
- فیچر اسنیپت باعث می شود قسمتی بیشتری از serp را بگیرید.
- فرصت برندسازی بیشتری دارید.
- سئوی سایت بهتر خواهد شد.
- نرخ کلیک را افزایش می دهد.
- نتایج موقعیت صفحه را محکم تر می کند.
- بهینه سازی جست وجوی صوتی.
تکنیک های اضافه کردن فیچر اسنیپت و کسب جایگاه صفر
تا الان در مورد میزان اهمیت فیچر اسنیپت آشنا شده ایم باید بدانید که چگونه آنها را استفاده کنیم و آن را بهینه کنیم تا بتوانیم جایگاه صفر را از آن خود کنیم. مهم ترین تکنیکی که باید استفاده کنید بهینه سازی محتوا است. محتوا اگر به زبان انگلیسی باشد در همه انواع فیچر اسنپت ها نمایش داده می شود؛ اما برای اینکه در فیچر اسنیپت دیده شوید، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:
- از عنوان های سؤالی استفاده کنید تا درک کلمه کلیدی راحت شود.
- اطلاعات را بر اساس انواع فیچر اسنپیت ها بنویسید.
- بهینه سازی برای کلمات کلیدی و سوال های رایج را جدی تر بگیرید.
- قالب بندی و تگ ها را رعایت کنید.
- نوشتن پاسخ کوتاه و مناسب جایگاه فیچر اسنپت را بهتر می کند.
- از مدل های انگلیسی ایده بگیرید.
- کلمات مناسب را پیدا کنید.
- محتوا فاقد حرف های رکیک و موضوعات تروریستی باشد.
- محتوا شامل مواردی نباشد که به سلامت انسان ضرر می رساند.
- محتوا باید کاربردی باشد.
سخن آخر
هر حرکتی که باعث شود گوگل درک کند محتوای شما برای کاربر مفید است، به رشد جایگاه شما کمک خواهد کرد. فیچر اسنپت هم یک تلاشی است که به این هدف کمک شایانی خواهد کرد. تشخیص اینکه چه پاسخی برای کاربر مفید است به عهده گوگل است؛ اما تولید آن به عهده شماست و با بهینه سازی محتوا می توان به آن هدف رسید. باتوجه به فیچر اسنپت، بازدید و فروش افزایش پیدا می کند. این نکته نیز قابل ذکر است که رقابت بر سر کسب جایگاه صفر بسیار زیاد است. پیشنهاد می کنم از مقالات که در زمینه سئو محتوا در رایا پارس منتشر شده بازدید کنید.