الگوریتم Helpful Content و تاثیر آن بر سئو سایت
4 دقیقه
گوگل به عنوان معتبرترین موتور جستجوی دنیای وب، روزانه میلیون ها بار توسط کاربران برای سرچ و دست یابی به سایت ها و محتواهای مختلف در تمامی حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرد. سال های زیادی است که این موتور جستجو کاربر و رضایت او از نتایج را اولویت خود و مهمترین فاکتور برای رتبه بندی سایت های مختلف در نظر گرفته است. برای رسیدن به این هدف هر از گاهی، آپدیت های جدیدی به نام الگوریتم های گوگل ارائه می کند و از این طریق به وبمستران و متخصصین سئو اعلام میکند که چه فاکتورهای جدیدی برای رضایتمندی بیشتر کاربر به ربات های موتور اضافه گردیده است و یا الگوریتم های قدیمی تر را بروز رسانی نموده و به اطلاع عموم می رساند.
الگوریتم Helpful Content چیست؟
دومین اپدیت محتوای مفید یا Helpful Content در ششم ماه دسامبر 2022 توسط گوگل به طور رسمی اعلام شد. در این اپدیت سیگنال های جدید اضافه شد و مشخص ترین ویژگی آن این بود که بر روی تمامی زبان های موجود در سطح وب اجرا می شود. اجرای این اپدیت از ششم دسامبر شروع شد اما براساس اعلام گوگل تکمیل آن دو هفته زمان می برد. گوگل هدف از انتشار این اپدیت را کسب اطمینان از مفید و ارزشمند بودن محتوا برای کاربر بیان کرده است. بنابراین با توجه به این اپدیت کاربران می توانند مطمئن باشند که بهترین محتوا مطابق با آنچه جستجو می کنند در اختیارشان قرار می گیرد. بر مبنای این الگوریتم که به اختصار HCU نامیده می شود، محتوای مفید بر رتبه کل سایت تاثیر می گذارد و هدف آن حذف محتوای بی ارزش از نتایج جستجو است. این الگوریتم رتبه بندی محتواها را به طور دائم بروز رسانی می کند و بررسی کل محتوای یک سایت ممکن است چندماه طول بکشد. بنابراین محتوایی که صرفا برای موتور جستجو و به منظور کسب رتبه نوشته شده است، از فهرست نتایج حذف خواهد شد.
هدف اصلی این اپدیت حذف محتواهای کم کیفیت از سطح وب است و گوگل به این روش نشان می دهد که اهمیت بسیار زیادی به رضایت کاربران خود می دهد. برخلاف بسیاری دیگر از الگوریتم ها که صفحات خاصی را بررسی می کنند، این الگوریتم محتوای کل سایت را مدنظر دارد و به همین دلیل بر کل سئوی محتوای یک سایت تاثیرگذار است. براساس آنچه گفته شد در هنگام تولید محتوا رضایت کاربر اولین فاکتوری است که باید مدنظر قرار دهید.
الگوریتم محتوای مفید Helpful Content چگونه کار می کند؟
مانند همیشه رضایت کاربر در صدر فاکتورهای مهم برای گوگل قرار دارد. در مورد الگوریتم محتوای مفید و اپدیت جدیدش نیز این قاعده صدق می کند. همانطور که گفته شد اگر محتوایی در سایت داشته باشید که از نظر گوگل مفید نیست، این محتوا از نتایج گوگل حذف می شود و اگر حجم زیادی از محتوای بی کفیت داشته باشید قطعا رتبه کل سایت شما با افت شدید مواجه می شود زیرا این اپدیت جدید سایت واید (site-wide) است. پس بررسی کنید تا تمام محتوایی که در سایت خود بارگذاری می کنید.
مرتبط و مفید باشد در غیر این صورت به وب سایت خودتان ضربه سختی زده اید. سوال اساسی این است که الگوریتم محتوای مفید چگونه کار می کند؟ محتوای تمام سایت ها بخصوص سایت های آموزشی آنلاین، هنر و سرگرمی و فروشگاه های اینترنتی در معرض این الگوریتم هستند. بنابراین محتوایی که منتشر می کنید باید کاربر پسند باشد به طوری که وقتی کاربری وارد سایت شما می شود نیازش به طور کامل مرتفع شود و دیگر به رقبای شما نیازی نداشته باشد. از پر گویی پرهیز کنید و محتوا را برای موتور جستجو ننویسد تا جریمه نشوید. طبق گفته «دنی سالیوان» یکی از متخصصین حوزه جستجوی گوگل، تمام محتواها بررسی می شوند اما محتواهای آموزشی بیشتر تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گیرند.
اگر الگوریتم محتوای مفید Helpful Content باعث حذف شما از نتایج شد چه کنیم؟
بررسی محتوای یک سایت زمانبر است و مدتی طول می کشد تا بطور کامل چک شود، بنابراین فرصت دارید تا محتوای سایت خود را قبل از آنکه گوگل بررسی کند، چک کرده و بهینه کنید. اگر محتوای بی کیفیت سبب شد گوگل شما را از نتایج حذف کند، راه سختی برای برگشت به جایگاه های خوب دارید. در این صورت باید صفحاتی که محتوای بد و نرخ تعامل کمی دارند را حذف و یا ریدایرکت نمایید. اگر صفحه ای نرخ تعامل و ورودی بالا دارد اما محتوای آن بی ارزش است، شروع کنید به بازنویسی آن و دوباره محتوا را بهینه کنید تا بتوانید رضایت کاربران را جلب کنید. در نهایت از رضایت کاربران غافل نشوید تا گوگل شما را حذف نکند.
سخن آخر
همه می دانیم که هیچ چیزی برای گوگل مهمتر و ارزشمندتر از رضایت کاربران نیست. به همین دلیل همواره به منظور افزایش سطح رضایت کاربران، اپدیت ها و قوانین جدیدی را وضع و ارائه می کند. دومین اپدیت محتوای مفید یا Helpful Content نیز به همین منظور منتشر شد. براساس این محتوا اگر گوگل ببیند محتوای شما ارزشی برای کاربر ندارد آن را از صفحه نتایج حذف می کند و این کار می تواند بر رتبه کل سایت شما تاثیر منفی بگذارد. جامع ترین راهنمای الگوریتم هلپ فول کانتنت را می توانید در این مقاله از رایا پارس بخوانید. قبل از اینکه گوگل شما را به دلیل محتوای بی کیفیت حذف کند بهتر است خودتان سایت را با توجه به اصولی که در این متن گفته شد بررسی کنید و محتوا را بهینه کنید.